Toerental te hoog

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Gaatje in je spruitstuk... dan vraag ik mij af hoe je dat voor elkaar krijgt bij zo'n "jonge" auto!?

Bestaan er tegenwoordig geen eerlijke autobedrijven meer? :(
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Ik weet het niet.. Woon zelf in Zuid-limburg dus Leiden/Den haag is niet echt in de buurt voor mij :P
De man van de garage zei mij dat dit wel veel voorkwam bij dit soort auto's.. Ik vond het gek omdat ik er van de voren nooit last van had.. Hij liet het mij zien door de uitlaat dicht de houden? Zou dit kunnen? Meen dat hij zei het spruitstuk..
Tja, hij heeft de lambda sonde over gezet, ik vond het allang goed toen.. spaarde mij weer geld uit(ben maar een student (H)).
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Ik heb even wat foto's gemaakt. Hieronder staat het apparaatje wat ik eruit gehad heb zoals ik hem hierboven beschreven heb:
Afbeelding

Hier heb ik aangegeven hoe de normale stand is van de gasklep (motor staat uit). Zoals je ziet blijft hij openstaan (wordt open gehouden door dat veertje net iets onder het rode cirkeltje).
Afbeelding

Nog een foto zodat je goed kunt zien hoe deze stationair regelaar werkt. Nogmaals, het veertje gaat wel naar buiten en naar binnen, alleen niet altijd.
Afbeelding
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Sorry voor de miscommunicatie over de stappenmotor! Ik had niet in de gaten dat je een monopoint hebt. Wat ik beschreef over stappenmotor en gasklepsensor gaat op voor de multipoint injectie blokken. Wat jij beschrijft is inderdaad de stappenmotor voor een monopoint. Op de gasklepsensor van een multipoint staat nl ook Bosch, vandaar.
Als de gasklep wel helemaal terugkomt met de stappenmotor verwijderd dan lijkt het me aan de stappenmotor te liggen. Kijk eens of je er een van de sloop kunt halen.
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Maakt niks ;). Ik ga dat denk ik inderdaad maar eens doen. Ligt het denken jullie dan aan de stappenmotor zelf? Of kan het ook nog aan iets anders liggen (kabelbreuk etc?) omdat hij het SOMS wel doet en soms niet (hij kan dus wel helemaal intrekken). Dit lijkt mij zelf, zoals YannickvanRooyen ook al zei, dat deze stappenmotor verkeerde informatie krijgt (want hij KAN het dus wel, hij doet het alleen niet altijd). Alvast bedankt voor het meedenken!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Kan ook dat hij blijft hangen door slijtage. Op de foto lijkt het dat je hem open kunt maken met die sluitinkjes. Misschien dat een beetje schoonmaken en smeren helpt. Maar ja dat heb je al geprobeert, toch? De bedrading kan je natuurlijk wel eerst doormeten met een multimeter. Even de kleur draad zoeken op de ecu stekker, dan kan je hem doormeten. Of de koudstart temp.sensor geeft foute info door waardoor de stappenmotor open blijft staan met warme motor. Ik weet alleen niet waar deze zit bij dit blok.
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Ja, dat hebben we al geprobeerd (dat openmaken), maar dat gaat niet omdat die pinnetjes dan gewoonweg afbreken. Ik vroeg me eigenlijk af wat de precieze functie is van de stappenmotor.. Het ijzeren pinnetje waar die gasklepregelaar tegenaanvalt is toch het stationaire toerental? Of krijg je dan een te acuute terugval in toeren als je deze weglaat? Zover ik kan redeneren is het enige probleem waar je tegenaanloopt is dat het toerental niet automatisch hoger gezet kan worden bij het bv. aanzetten van de airco.
Doormeten had ik willen doen, maar waar komt deze draad dan uit? Hij is niet te herleiden (gaat ergens het chassis in).
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Ik bij www.autorima.nl een nieuwe stappenmotor besteld (25 euro excl verzenden). Ik heb deze vandaag binnen gekregen, en ga hem zo snel mogelijk inbouwen. Hopelijk dat hiermee het probleem opgelost is. Anders moet ik verder gaan kijken en heb ik een stappenmotor te koop ;) Jullie horen nog van me! Dank voor alle reacties.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

"Nieuwe" stappenmotor ingebouwd. Deze is zelfs nog erger. Toerental gaat nu eigenlijk nooit meer normaal terug. Heeft iemand iets van een stroomschema van de aansluiting van deze stappenmotor zodat ik deze kan doormeten?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Hey Stefmen,

ik heb precies hetzelfde probleem als jou,eerst is het toerental goed en als ik rij dat blijft hij op 2000 toeren hangen... maar als ik het pedaal naar me toe trek dan draait hij normale toeren :)

Kijk maar even naar mijn topic,ik heb er ook wat foto's staan :)

http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=318664#318664

-Wiebe
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Hallo,

Pedaal naar me toe trekken heb ik nog niet geprobeerd. Maar bij mij is het zeker dat het aan de stappenmotor ligt. Misschien ook eens de moeite om naar te kijken bij jou.

Hopelijk heeft iemand die electrische schema's voor me van de stappenmotor zodat ik kan zien of er iets van een kabelbreuk is. Of zijn er nog andere ideeën?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Hey,
Ik zal mijn stappenmotor er vandaag of morgen ook even afhalen en even reinigen en mischien wordt die er beter op :)
Groetjes Wiebe
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

@ Wiebe: Kun je eens proberen ja.. Maar het probleem is dat er aan deze stappenmotor niet veel te reinigen is. Wat je wel even kunt doen zijn de contactpunten schoonmaken.

Ik heb ondertussen de oude stappenmotor weer teruggezet want de "nieuwe" deed het nog slechter. Weer terug bij af; Iemand een stroomschema hiervan toevallig of andere goede ideeën? :P
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Na het uittrekken van een stekker aan de rechterkant van het injectiehuis (lambda sonde lampje ging ook branden) en het weer insteken doet de auto het weer als vanouds.. Geen idee wat dit nu geweest is... Maar hij doet het inmiddels weer zo'n 400 km.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
slak12345
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 26.10.2007 - 21:52

Het komt inderdaad vaker voor dat je sommige stekkers loshaalt, en dat als je ze er weer op doet dat ze dan weer werken.. waarschijnlijk maakt hij dan wél goed contact.

Gr.
hve
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.07.2007 - 22:34

naar mijn idee wordt de stappenmotor aangestuurt door het signaal van de temp sensor achterzijde motor !
hier zit een enkele stekker op ! (aan de zijde van de verdelerkap )
maak deze eens oxidatie vrij kan nooit geen kwaad ! :P

hoop dat je probleem opgelost is ??
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De stappenmotor heeft een basis afstelling,die kun je alleen bereiken doormiddel van uitlezen en resetten.
Bij het vervangen van de stappenmotor alleen,moet je dus de auto laten resetten op storingen bij de dealer.

De storing die opgegeven is bij het loshaelen van een stekker,blijft namelijk in het systeem opgeslagen,deze verkeerde waarde krijgt dan de nieuwe stappenmotor ook,vandaar dat het mis gaat.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

@Ramon, bedoel je nu met het resetten gewoon het "legen" van de diagnosestekker (naast toetscombinatie ook te bereiken met accu loskoppelen) of iets uitgebreiders?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Inderdaad.. Wil ik wel eens weten. Heb helaas geen uitlees mogelijkheid (dit moet ik dan maar bij de dealer laten doen).
Heb nog steeds een probleem (dat had ik eerder ook al) dat bij het intrappen van de koppeling soms de toeren terugvallen naar 300-400 en dan drijgt hij af te slaan(al doet hij dit nooit) om vervolgens weer terug te krabbelen naar de normale 900-1000 toeren.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

bij de dealer...
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”