Geplaatst: 25.04.2008 - 09:09
Succes alvast met het behalen van het motor rijbewijs. Het is vrij makkelijk zo te horen.
Onze Volvo hebben we inmiddels weer terug - was drie maanden uitgeleend aan familie uit Nederland die hier op vakantie was. Het lambda lampje is inmiddels ook gaan branden.
De Volvo lijkt steeds meer een lemon te worden, maar ik heb de moed nog niet opgegeven. Ik snap er niets van. Zijn de Volvo monteurs in Australie een stel knuppels of heeft het meer met het klimaat te maken? Onze Volvo heeft immers altijd zijn Volvo beurten gehad. Ik vraag me wel eens af of die Europese auto's de extreme hitte in Australie kunnen verdragen. Nu is het hier natuurlijk niet altijd extreem heet, maar het kwik kan aardig oplopen. Wellicht dat de electronica hier onder lijdt.
Als er niks aan de hand is, loopt de auto erg mooi. Hij rijdt heerlijk en de nieuwe banden (voor) hebben het rijden een nog groter plezier gemaakt. Er was dus wel degelijk iets mis met de balancering van de wielen. Dat is inmiddels verholpen.
Maar goed. Het lambda lampje. Het betekent dat als de motor goed warm is, hij af en toe wil afslaan of hij reageert niet op het gas (snelweg). Soms pakt de motor weer op, maar even later valt hij weer weg. Bij het oppakken verschijnt er een zwarte rookpluim uit de uitlaat. Onverbrande brandstof dus. De vraag is even: wat moet er aan gedaan worden? Is het een kwestie van schoonmaken of moet de sensor vervangen worden? Laten we dan direct de ECU ABS unit ook maar meepakken want die ABS en TRACS OFF lampjes branden tegenwoordig ook. Het hele dashboard is straks verlicht.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Nederland een hele andere perceptie van Volvo had. Onze Volvo mag dan wel 9 jaar jong zijn, maar heeft pas 150,000km op de klok en is altijd Volvo onderhouden. De kilometrage is niet overdreven veel. Volvo is dus niet zo betrouwbaar en degelijks als dat ik dacht. Het lijkt een beetje op een Franse auto, die hebben ook regelmatig kuren, vooral met de electronica. Ik trap wellicht wat trotse Volvo eigenaren op de tenen.
Het interieur (achterklep) begint ook los te raken. Ik moet nieuwe clips monteuren zodat het weer netjes vast komt te zitten en rammels weg zijn.
Maar goed. Het bezoek is inmiddels vertrokken en daarmee zal er een stuk minder in de Volvo gereden gaan worden. Kunnen we alles eens rustig een voor een aanpakken, want ik wil het toch allemaal in orde hebben.
PS Mijn buurman heeft vandaag ook zijn Volvo V70 (1998) gekregen. Hij is, net als ik, zo groos als een aap en rijdt nu iedere keer door de straat. Dan weer dit testen, dan weer dat. Even kijken of dit het doet. En ga zo maar door. Inmiddels staan er drie klassieke Volvo V70's in de straat. Dat is wel aardig.
Salutations.
Onze Volvo hebben we inmiddels weer terug - was drie maanden uitgeleend aan familie uit Nederland die hier op vakantie was. Het lambda lampje is inmiddels ook gaan branden.
De Volvo lijkt steeds meer een lemon te worden, maar ik heb de moed nog niet opgegeven. Ik snap er niets van. Zijn de Volvo monteurs in Australie een stel knuppels of heeft het meer met het klimaat te maken? Onze Volvo heeft immers altijd zijn Volvo beurten gehad. Ik vraag me wel eens af of die Europese auto's de extreme hitte in Australie kunnen verdragen. Nu is het hier natuurlijk niet altijd extreem heet, maar het kwik kan aardig oplopen. Wellicht dat de electronica hier onder lijdt.
Als er niks aan de hand is, loopt de auto erg mooi. Hij rijdt heerlijk en de nieuwe banden (voor) hebben het rijden een nog groter plezier gemaakt. Er was dus wel degelijk iets mis met de balancering van de wielen. Dat is inmiddels verholpen.
Maar goed. Het lambda lampje. Het betekent dat als de motor goed warm is, hij af en toe wil afslaan of hij reageert niet op het gas (snelweg). Soms pakt de motor weer op, maar even later valt hij weer weg. Bij het oppakken verschijnt er een zwarte rookpluim uit de uitlaat. Onverbrande brandstof dus. De vraag is even: wat moet er aan gedaan worden? Is het een kwestie van schoonmaken of moet de sensor vervangen worden? Laten we dan direct de ECU ABS unit ook maar meepakken want die ABS en TRACS OFF lampjes branden tegenwoordig ook. Het hele dashboard is straks verlicht.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Nederland een hele andere perceptie van Volvo had. Onze Volvo mag dan wel 9 jaar jong zijn, maar heeft pas 150,000km op de klok en is altijd Volvo onderhouden. De kilometrage is niet overdreven veel. Volvo is dus niet zo betrouwbaar en degelijks als dat ik dacht. Het lijkt een beetje op een Franse auto, die hebben ook regelmatig kuren, vooral met de electronica. Ik trap wellicht wat trotse Volvo eigenaren op de tenen.
Het interieur (achterklep) begint ook los te raken. Ik moet nieuwe clips monteuren zodat het weer netjes vast komt te zitten en rammels weg zijn.
Maar goed. Het bezoek is inmiddels vertrokken en daarmee zal er een stuk minder in de Volvo gereden gaan worden. Kunnen we alles eens rustig een voor een aanpakken, want ik wil het toch allemaal in orde hebben.
PS Mijn buurman heeft vandaag ook zijn Volvo V70 (1998) gekregen. Hij is, net als ik, zo groos als een aap en rijdt nu iedere keer door de straat. Dan weer dit testen, dan weer dat. Even kijken of dit het doet. En ga zo maar door. Inmiddels staan er drie klassieke Volvo V70's in de straat. Dat is wel aardig.
Salutations.