Pagina 2 van 3

Geplaatst: 12.03.2008 - 19:53
door kmser
Dat is voor een vlotte rijstijl, en als je je doel niet te hoog stelt kan je alleen maar positief verrast worden.

Geplaatst: 14.03.2008 - 00:14
door mindbrother
Mijn nieuwe model S80 (2.4D, handmatig geschakeld) heeft na 17.000 km volgens de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 6,9-7,0 liter per 100 km. En ik ben een redelijke zuinige rijder qua rijstijl, wel kom ik met enige regelmaat in files terecht. Heb het gevoel dat het verbruik heel langzaam de gunstige kant op gaat, ik begon met 7,7 liter per 100 km. Alsof ie ingereden raakt. Hoewel ik betwijfel of het gemiddelde ooit uitkomt in de buurt van de getallen in de brochure (ik meen rond de 6,3 liter).

Besef dat het diesel roetfilter ook (ongunstig) effect heeft op je verbruikscijfers. Dat was bij de vorige V70 ook al het geval.

Geplaatst: 16.03.2008 - 21:03
door Herbal
Lambert schreef:
Ik vermoed dat hij als hij zijn BMW moet vervangen toch ook eens bij Volvo zal langsgaan...
Kijk.... goede zaak, weer een zieltje bij de club..Overigens zei laatst een collega tegen me over de V70, dat deze best een hoog BMW gehalte heeft...

Zeg nooit dat een Volvo op een BMW lijkt... of omgekeerd. Volvo is een premium-merk net als BMW, maar BMW vind ik persoonlijk toch ietsje patserigger en vooral "over-the-top".
Volvo staat voor degelijkheid, veiligheid, gezin en kids.

BMW = egocentrische zakenmensen met weinig gevoel voor gezin, kinderen en levensvreugde. Volgens mijn vrouw hebben BMW-rijders een klein pietje. Doch dit geheel terzijde uiteraard. :P

Geplaatst: 16.03.2008 - 21:58
door gevanje
Herbal schreef:
Lambert schreef:
Ik vermoed dat hij als hij zijn BMW moet vervangen toch ook eens bij Volvo zal langsgaan...
Kijk.... goede zaak, weer een zieltje bij de club..Overigens zei laatst een collega tegen me over de V70, dat deze best een hoog BMW gehalte heeft...

Zeg nooit dat een Volvo op een BMW lijkt... of omgekeerd. Volvo is een premium-merk net als BMW, maar BMW vind ik persoonlijk toch ietsje patserigger en vooral "over-the-top".
Volvo staat voor degelijkheid, veiligheid, gezin en kids.

BMW = egocentrische zakenmensen met weinig gevoel voor gezin, kinderen en levensvreugde. Volgens mijn vrouw hebben BMW-rijders een klein pietje. Doch dit geheel terzijde uiteraard. :P
Goh das lullig voor die bmw rijders. Zal ze eens vragen hoe dat zit :wink:

Geplaatst: 16.03.2008 - 22:36
door Lambert
BMW = egocentrische zakenmensen met weinig gevoel voor gezin, kinderen en levensvreugde. Volgens mijn vrouw hebben BMW-rijders een klein pietje. Doch dit geheel terzijde uiteraard.
Dat is wel heel hard...(of juist zacht als het dat Pietje aangaat kennelijk)

Geplaatst: 17.03.2008 - 10:10
door kmser
Hoe verklaar je dan volvo rijders die overgaan op bmw, of omgekeerd? ::?:

Geplaatst: 17.03.2008 - 21:24
door Belgianmac
Ik ben inmiddels de 4000 km voorbij en heb reeds een lager verbruik. ik zit nu op 8,57l/100km totaal. de laatste 2 tankbeurten gaven respectievelijk 8,02 en 8,17l/100km. Ik hoop voor mijn baas dat het nog lager wordt. Deze gegevens zijn berekend en niet van de BC. Die gaf 8,5l aan en is dus eerder pessimistisch.

Geplaatst: 18.03.2008 - 17:12
door the fonz
Belgianmac schreef:Ik ben inmiddels de 4000 km voorbij en heb reeds een lager verbruik. ik zit nu op 8,57l/100km totaal. de laatste 2 tankbeurten gaven respectievelijk 8,02 en 8,17l/100km. Ik hoop voor mijn baas dat het nog lager wordt. Deze gegevens zijn berekend en niet van de BC. Die gaf 8,5l aan en is dus eerder pessimistisch.
je hebt hem dus zelf uitgerekend. Nu vraag ik niet om de formule, maar om het volgende. Hoe heb je het berekend. Dus, heb je je tank zover mogelijk leeggereden zodat je weet hoeveel liter nog erin zit??

Ik zal ook snel eens het verbruik van de S80 willen uitrekenen. Volgende staat bij ons al de 4000 erop. Goede vergelijking dan lijkt mij!

Geplaatst: 18.03.2008 - 22:41
door Belgianmac
Ik doe de tank volledig vol tot het niveau in de vulopening niet meer wegzakt. Dan rijd ik de bak bijna leeg tot het lichtje gaat branden en tank terug vol zoals voorheen. Dan deel ik het aantal toegevoegde liter diesel door het aantal gereden kilometer en vermenigvuldig die uitkomst met 100. Dan heb je exact het verbruikte aantal liter per 100km. Ik heb tot hiertoe de gegevens steeds in een spreadsheet gezet zodat ik het goed kan opvolgen. Ik zal dit echter alleen blijven doen tot het verbruik constant blijft.

Idd, het zou een goede vergelijking kunnen zijn.

Geplaatst: 22.03.2008 - 10:41
door V70ORD5
Berekenen dat laat ik de PC doen.
Kijk eens hiero

Geplaatst: 22.03.2008 - 13:48
door Belgianmac
Juist. Ik heb zelf een excelletje gemaakt om het bij te houden. Maar het jouwe ziet er wel mooier uit.

Geplaatst: 23.03.2008 - 00:05
door sanco
Die caravan trekt je gemm nog behoorlijk omhoog zo te zien...
zonder ca 7.0 gemiddeld?

Geplaatst: 26.03.2008 - 13:20
door RobBob
Ik weet niet of ik hier enige bijdrage kan leveren maar mijn 1ste gedacht van het verbruik van mijn Volvo was ook niet 'denderend'.
1ste tankbeurt: berekend gemiddelde van 8,65l.
Nu, 3.000km later zit ik aan een gemiddelde van minimaal 7,2l (80% autosnelweg) tot ongeveer 7,6l (20% autosnelweg).
Het mag nog omlaag wat mij betreft, maar met deze gemiddelden kan ik wel leven voor zo'n grote wagen.

P.S. Ik rijd niet met de geartronic rond (spijtig), had em wel graag gekozen maar o.a. verbruik + meer co² uitstoot hebben mij doen twijfelen.

Geplaatst: 28.03.2008 - 22:06
door Belgianmac
Ik heb deze week 6500km op de teller.
De twee tankbeurten van deze week gaven een werkelijk verbruik van 8,19 en 7,89 l/100km. Het blijft dus dalen. de twee tankbeurten gebeurden na respectievelijk 808 en 803km rijden met ca 80% snelweg. De BC gaf telkens meer verbruik aan. Hij is dus eerder pessimistisch.

Vergelijk met RobBob geeft een verschil van <10% met de handschakeling. Niet zo groot dus.

Het algemeen verbruik sinds de eerste tankbeurt bedraagt na 6200km 8,40l/100km.

Geplaatst: 30.03.2008 - 13:17
door Fulaks
Ik kom net terug van skivakantie in Zwitserland, dus niet door Duitsland geleden en braaf de maximumsnelheid aangehouden overal. verbruik volgens BC gedaald van 8,5 naar 7,6 l/100 km

Geplaatst: 30.03.2008 - 14:09
door Belgianmac
@Fulaks: Het gaat dus ook bij jou de goede kant uit. Heb je ook een berekening gemaakt? Bij mij geeft de BC steeds iets meer verbruik aan dan de realiteit.
Hoeveel km. heb jij er al op staan?

Ik heb de indruk dat de motor serieus 'los' gereden moe worden vooraleer het verbruik een normale waarde krijgt.

Geplaatst: 30.03.2008 - 18:58
door KOENTJES
Mijn vrouw is deze week naar Sankt Moritz gereden en terug (+/- 1840 km)

Heenreis 7,2 l/100 km BC. Heen en terug 7,4/100 km. Terugreis dus 7,6.

Rijstijl : snel : Zo mogelijk 170 km/uur richtsnelheid. In België 150 km/uur.

Vind ik wel fraai resultaat. Wagen heeft wel al 20500 km.

Geplaatst: 31.03.2008 - 08:35
door Fulaks
Ik heb er nu een kleine 10.000 op staan. Ik houdt me nu meestal aan de snelheidsbeperkingen, ben namelijk in Frankrijk geflitst (reed 116 waar je 110 mocht).

Geplaatst: 31.03.2008 - 21:44
door Belgianmac
En... was het duur? Moest je direct betalen?
Ik rijd ook vrij vaak door Frankrijk en heb tot hiertoe geluk gehad. Het is me wel al opgevallen dat de Fransen zelf ook heel voorzichtig met hun gas omgaan. 10 jaar geleden was dat wel wat anders. Ik heb me door collega's laten vertellen dat ze hun punten zeer snel kwijt zijn en dan terug een rijtest moeten afleggen.

Geplaatst: 31.03.2008 - 22:00
door Fulaks
Nog geen boete in de bus. Het was een automatische flitser op de middenberm tussen Colmar en Straatsburg. Je wordt van voren geflitst. Ik reed maar 6 km/h te snel, misschien vinden ze het de moeite niet om dat naar een buitenlander op te sturen.

In de tunnels in Basel staan ook automatische flitsers.

Het ergste wat ik heb meegemaakt was een snelheidsovertreding in Noorwegen, op weg van Geilo naar Bergen. We werden tegengehouden door een zeer vriendelijke doch tot de tanden bewapende agent, er lag een trakkoord met haaietanden klaar over de weg, en die mannen droegen kogelvrije vesten en handen een machinepistool met vinger aan de trekker (hopelijk stond de veiligheid nog op...). Boter bij de vis, en we konden met Visa betalen. Het wa sbijzonder duur, zo'n 250 € voor 12 km te snel. Dat is 18 jaar geleden.