Verbruik nieuwe S80 D5
- Bart
- 8th Gear member
Ik haal met mijn 136pk diesel een gemiddelde snelheid van 91km/h... nog nooit gereset, berekening over 100.000km...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@koots, je komt dus nooit in een stad en staat dus nooit in en file?
Volvo for life
- Bart
- 8th Gear member
Wel eens in de stad, nooit in de file (even afkloppen...). Denk ook dat het laatste stuk in Duitsland a 170/180 wel leuk meetelt.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
-
gevanje
- 4th Gear member
Was bij mijn gemm. snelheid nog vergeten te vermelden dat ik ook nog eens circa de helft op de duitse autoblaasbahn gereden heb. Om gemm. 91 te halen moet ik wel heeeel hard rijden denk ik. De kilometers van en naar mijn werk bestaan uit 1 km. tot aan de autobaan, vervolgens 30 km op de autobaan en daarna weer 2 km. resp. 100/80/50. Dat zijn de lekkere kilometers voor een auto. Met de koude motor voer ik overigens de snelheid langzaam op. De auto moet nog flink wat tonnen mee kunnen.
- toppertje
- 6th Gear member
dit is dus wat ik bedoel.bart simpson schreef:wie het weet mag het zeggen, alleen is momenteel de CO2 uitstoot wel bepalend voor CO2 heffingen, dus hoe schoner auto's worden qua roetuitstoot des te meer BPM gaan ze opbrengen :?menjo schreef:CO2 staat direct in verhouding tot het verbruik. Dus inderdaad meer verbruik is evenveel meer uitstoot van CO2, blijkbaar is terugdringen van fijnstof belangrijker?
een auto rijden die bv.1 op7 rijd, kan als schoon worden geclasificeert,
terwijl een wat oudere auto (kleinere)die 1 op 14 rijd als vervuilender wordt gezien :roll:
geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
eigenaardig toch?
Volvo for life
-
gevanje
- 4th Gear member
Ja vind ik wel. Dat is ook de reden dat ik al eerder schreef wat is erger het middel of de kwaal. Alle maatregelen veroorzaken weliswaar minder uitstoot maar ook meer verbruik (en dus inherent hieraan weer meer uitstoot). Zal ik mijn egr dan toch maar dicht laten zetten??? Is beter voor mijn motor. Hoe dan ook zorg voor het milieu mogen (moeten) wel ook wel hebben.bart simpson schreef:eigenaardig toch?
-
eddy3
- 4th Gear member
Heb deze morgen de tweede maal gaan tanken met men nieuwe S80 24d;heb verbruik netjes uitgerekend.Exact 6,89 liter verbruikt op 100km.Valt heel goed mee dacht ik;Boordcomputer vermelde 6,9 l op 100km,met een gemiddelde snelheid van 79 km/u.Vroeger (Bij vorige wagens)scheelde het dikwijls van 0,2 tot zelfs 0,7l met de realiteit,zoals hier al dikwijls is aangehaald!Wagen heeft nu 1100 km op de teller staan,verwacht dat het verbruik ongeveer stabiel zal blijven,iets zuiniger met toenemend aantal kilometers zal zeker gecompenseerd worden met zwaardere voet,daar er zo'n 15000km per jaar naar de nurburgring afgehaspeld worden aan een zeer hoog tempo.(200+)Zal jullie op de hoogte houden van verdere evolutie verbruik.
-
johanVC
- 2nd Gear member
Ik stel ook vast dat het verbruik veel hoger ligt dan aangekondigd. De uitleg dat dit enkel aan de roetfilter zou liggen vind ik twijfelachtig.
Mijn verbuik loopt op tot flink boven de 10 liter/100 km bij stad en fileverkeer en daalt nooit beneden 7,8 liter/100 km bij een rutstige rit (max 120 km/uur) op autosnelweg.
Evenwel heb ik kennissen met hun nieuwe s80 zeer gunstige cijfers optekenen.
Gelukkig ben ik niet de enige die moet vaststellen dat de verbruikcijfers niet meevallen.
Een oliestaalanalyse (na 20000 km) bracht reeds aan het licht dat de gebruikte olie zeer hoge gehaltes onverbrande brandstof bevat. Daarom denk ik dat er wel degelijk iets kan mis zijn met de brandstofinspuiting of de luchttoevoer.
Binnekort laat ik een nieuw oliestaal analyseren, maar ik stelde reeds vast dat de gebruikte olie ruikt naar diesel.
Mijn beste prognose is dat er iets fout is met EGR of luchtinlaatklep, en dat het verbruik spectaculair kan dalen eens dit probleem is opgelost
Mijn verbuik loopt op tot flink boven de 10 liter/100 km bij stad en fileverkeer en daalt nooit beneden 7,8 liter/100 km bij een rutstige rit (max 120 km/uur) op autosnelweg.
Evenwel heb ik kennissen met hun nieuwe s80 zeer gunstige cijfers optekenen.
Gelukkig ben ik niet de enige die moet vaststellen dat de verbruikcijfers niet meevallen.
Een oliestaalanalyse (na 20000 km) bracht reeds aan het licht dat de gebruikte olie zeer hoge gehaltes onverbrande brandstof bevat. Daarom denk ik dat er wel degelijk iets kan mis zijn met de brandstofinspuiting of de luchttoevoer.
Binnekort laat ik een nieuw oliestaal analyseren, maar ik stelde reeds vast dat de gebruikte olie ruikt naar diesel.
Mijn beste prognose is dat er iets fout is met EGR of luchtinlaatklep, en dat het verbruik spectaculair kan dalen eens dit probleem is opgelost
-
johanVC
- 2nd Gear member
De reden van mijn hoog verbruik (S80 D5 aut, executive) begint duidelijker te worden.
Vandaag ontving ik de analyse van mijn gebruikte olie. Er is een vervuiling vastgesteld van 16,6 % diesel in de olie.
Als belangrijkste mogelijke oorzaken hiervoor wordt opgegeven:
- onvolledige verbranding
- brandstofinspuiting
Ik neem morgen contact op met mijn garage om een afspraak te maken.
Volgens wat ik vernomen heb zit er in de D5 een vlinderklep in de inlaatcollector, en zou dit een mogelijke boosdoener kunnen zijn. Ook de EGR klep kan een oorzaak zijn. Tijdens het rijden aan ongeveert 1700 o/m hoor je immers steeds meer een ratelende klep bij lastwissel.
Eens dit probleem opgelost gaat mijn verbruik misschien 1 liter lager zijn.
Vandaag ontving ik de analyse van mijn gebruikte olie. Er is een vervuiling vastgesteld van 16,6 % diesel in de olie.
Als belangrijkste mogelijke oorzaken hiervoor wordt opgegeven:
- onvolledige verbranding
- brandstofinspuiting
Ik neem morgen contact op met mijn garage om een afspraak te maken.
Volgens wat ik vernomen heb zit er in de D5 een vlinderklep in de inlaatcollector, en zou dit een mogelijke boosdoener kunnen zijn. Ook de EGR klep kan een oorzaak zijn. Tijdens het rijden aan ongeveert 1700 o/m hoor je immers steeds meer een ratelende klep bij lastwissel.
Eens dit probleem opgelost gaat mijn verbruik misschien 1 liter lager zijn.
-
Belgianmac
- 3rd Gear member
Is het niet schadelijk voor de motor dat er diesel in de olie komt? Mij lijkt dat de smering dan minder wordt.
Mijn vorige auto, een Vectra TDCI 150pk heeft ook last met de EGR klep gehad en die zorgde ervoor dat ik soms plots vermogenverlies had. Zeer lastig bij het inhalen op de snelweg. Stationair draaide de auto soms ook heel onregelmatig, alsof hij op 3 cilinders liep. De man van touring wegenhulp heeft de klep toen vastgezet en raadde me aan om naar de garage te gaan om ze te laten vervangen. Met die vastgezette klep reed de auto zeer goed, maar ik heb ze toch maar laten vervangen. Naar het schijnt zou het vastzetten een slechte invloed op de uitstoot hebben.
Hou ons aub op de hoogte van het resultaat.
Mijn vorige auto, een Vectra TDCI 150pk heeft ook last met de EGR klep gehad en die zorgde ervoor dat ik soms plots vermogenverlies had. Zeer lastig bij het inhalen op de snelweg. Stationair draaide de auto soms ook heel onregelmatig, alsof hij op 3 cilinders liep. De man van touring wegenhulp heeft de klep toen vastgezet en raadde me aan om naar de garage te gaan om ze te laten vervangen. Met die vastgezette klep reed de auto zeer goed, maar ik heb ze toch maar laten vervangen. Naar het schijnt zou het vastzetten een slechte invloed op de uitstoot hebben.
Hou ons aub op de hoogte van het resultaat.
Sinds 02/01/2014 V60 D6 PIH Geartronic/Summum/Xenium Pack/Business Motion Pack/Advanced Safety pack/Winter Pack/Black Sapphire/Beechwood/offblack
Sinds 30/09/2010: V70 D3 Geartronic/Summum /Xenium pack/security pack/Njord 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder
Sinds 31/02/08: V70 2,4D Geartronic/Summum/mobility pack/security pack/iPod Interface/zonnebrilhouder/Meissa 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder[/s]
Sinds 30/09/2010: V70 D3 Geartronic/Summum /Xenium pack/security pack/Njord 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder
Sinds 31/02/08: V70 2,4D Geartronic/Summum/mobility pack/security pack/iPod Interface/zonnebrilhouder/Meissa 8x17'/Oyster Gray/Offblack leder[/s]
-
johanVC
- 2nd Gear member
Dit is inderdaad schadelijk. Daarom krijgen de oliestalen ook een rode opmerking.
Om schade te vermijden heb ik steeds de olie gewisseld op 10.000 km.
Ondertussen blijken er een paar oplossingen gevonden te worden voor het probleem.
In tegenstelling tot vroeger zou er nu een soort vlinderklep in de inlaatcollector geplaatst worden. Deze wordt electronisch gestuurd, (mogelijks in combinatie met de EGR klep).
Ik vermoed dat daardoor het mengsel te weinig zuurstof bevat, wat resulteert in een onvolledige verbranding. De verbranding van de EGR gassen zou volgens wat ik begrepen heb met een vrij rijk mengsel plaatsvinden. Dit is de reden waarom met de nieuwe uitlaatgasnormen het verbruik oploopt ten opzichte van vroegere versies.
Het begint er evenwel meer en meer naar uit te zien dat er op de nieuwe motoren iets niet normaal functioneerd.
Het probleem zou volgens mijn garage in Zweden worden behandeld en er zou een oplossing moeten komen over een tweetal weken.
Ik vermoed dat er andere software zal moeten ingelezen worden voor de vlinderklep in de inlaat, en de werking van de EGR klep.
Ik heb de indruk dat deze werking mogelijks vrij correct verloopt na een warme start op stationair toerental, maar voor problemen zorgt bij deellast.
Misschien volgt er een actie voor de moteren waarvan velen vaststellen dat het verbruik onverklaarbaar hoog blijkt.
De nieuwe milieunormen zouden normaal gezien enkel merkbaar mogen zijn in het verbruik bij stadsverkeer, maar niet bij autosnelweggebruik. Daartoe heeft men immers een zesde versnelling voorzien.
Om schade te vermijden heb ik steeds de olie gewisseld op 10.000 km.
Ondertussen blijken er een paar oplossingen gevonden te worden voor het probleem.
In tegenstelling tot vroeger zou er nu een soort vlinderklep in de inlaatcollector geplaatst worden. Deze wordt electronisch gestuurd, (mogelijks in combinatie met de EGR klep).
Ik vermoed dat daardoor het mengsel te weinig zuurstof bevat, wat resulteert in een onvolledige verbranding. De verbranding van de EGR gassen zou volgens wat ik begrepen heb met een vrij rijk mengsel plaatsvinden. Dit is de reden waarom met de nieuwe uitlaatgasnormen het verbruik oploopt ten opzichte van vroegere versies.
Het begint er evenwel meer en meer naar uit te zien dat er op de nieuwe motoren iets niet normaal functioneerd.
Het probleem zou volgens mijn garage in Zweden worden behandeld en er zou een oplossing moeten komen over een tweetal weken.
Ik vermoed dat er andere software zal moeten ingelezen worden voor de vlinderklep in de inlaat, en de werking van de EGR klep.
Ik heb de indruk dat deze werking mogelijks vrij correct verloopt na een warme start op stationair toerental, maar voor problemen zorgt bij deellast.
Misschien volgt er een actie voor de moteren waarvan velen vaststellen dat het verbruik onverklaarbaar hoog blijkt.
De nieuwe milieunormen zouden normaal gezien enkel merkbaar mogen zijn in het verbruik bij stadsverkeer, maar niet bij autosnelweggebruik. Daartoe heeft men immers een zesde versnelling voorzien.
-
johanVC
- 2nd Gear member
Woensdag gaat mijn wagen (s80 D5, 6A) op onderzoek voor de vervuiling van de olie met diesel.
Ik heb naar aanleiding van deze afspraak reeds te horen gekregen dat er een en ander in het najaar softwarematig moet aangepast worden aan de nieuwe vijfcilinders diesels. Het zou een aanpassing moeten zijn i.v.m. de bediening van een aantal kleppen.
De software zou reeds bestaan, maar moet gehomologeerd worden omdat ze een invloed op emissie en verbruik zou hebben.
Dit is de uitleg die mij werd gegeven door de mensen van Volvo. Ik hou jullie verder op de hoogte.
Ik heb naar aanleiding van deze afspraak reeds te horen gekregen dat er een en ander in het najaar softwarematig moet aangepast worden aan de nieuwe vijfcilinders diesels. Het zou een aanpassing moeten zijn i.v.m. de bediening van een aantal kleppen.
De software zou reeds bestaan, maar moet gehomologeerd worden omdat ze een invloed op emissie en verbruik zou hebben.
Dit is de uitleg die mij werd gegeven door de mensen van Volvo. Ik hou jullie verder op de hoogte.
- Ivolvo
- 1st Gear member
Ik rijd sinds 2 maanden eveneens met nieuwe S80, D5 GT, Executive.
Ook ik vind het verbruik aan de hoge kant. Ik heb nu 5000 km en verbruik blijft vrij constant rond de 8.7l/100km (gemiddelde snelheid meestal ~60km/h).
Vooral bij een koude start, is gedurende de eerste 10km het verbruik zeer hoog. De momentane verbruiksmeting loopt dan zeer hoog op (in de eerste km bij goed gas geven slaat de meeting helemaal uit, 99.9), al weet ik wel niet hoe betrouwbaar deze meting is.
Spijtig genoeg geeft het hoge verbruik niet echt veel vermogen bij het optrekken uit stilstand. De D5 GT is nogal mak dan, alhoewel dit snel wordt goedgemaakt zodra de wagen wat snelheid heeft.
Ben zeker geinteresseerd of men iets structureel gaat doen aan de motorsturing van de D5.
Ivo.
Ook ik vind het verbruik aan de hoge kant. Ik heb nu 5000 km en verbruik blijft vrij constant rond de 8.7l/100km (gemiddelde snelheid meestal ~60km/h).
Vooral bij een koude start, is gedurende de eerste 10km het verbruik zeer hoog. De momentane verbruiksmeting loopt dan zeer hoog op (in de eerste km bij goed gas geven slaat de meeting helemaal uit, 99.9), al weet ik wel niet hoe betrouwbaar deze meting is.
Spijtig genoeg geeft het hoge verbruik niet echt veel vermogen bij het optrekken uit stilstand. De D5 GT is nogal mak dan, alhoewel dit snel wordt goedgemaakt zodra de wagen wat snelheid heeft.
Ben zeker geinteresseerd of men iets structureel gaat doen aan de motorsturing van de D5.
Ivo.
- yofresh
- 1st Gear member
Ik heb inmiddels 27.000 km gereden en kan helaas nog geen zichtbare daling van het verbruik vaststellen.Ivolvo schreef:Ook ik vind het verbruik aan de hoge kant. Ik heb nu 5000 km en verbruik blijft vrij constant rond de 8.7l/100km (gemiddelde snelheid meestal ~60km/h).
Wel is het verbruik volgens de boordcomputer aanzienlijk hoger, dan in werkelijkheid bij de pomp blijkt.
8.7l/100km is wel erg fors moet ik eerlijk zeggen.
Mogelijk heeft de chiptuning bij mij dan toch een gunstig effect op het brandstofverbruik (wat ik ook ervaarde bij mijn vorige auto S60D5, nadat deze getuned was).
Hendrik
-
the fonz
- 4th Gear member
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar het onderzoek van Johans S80 olievervuiling van vandaag....
Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
-
johanVC
- 2nd Gear member
Vanmiddag heb ik mijn wagen afgeleverd voor het oplossen van het olieprobleem (ik moet ongeveer op 14 dagen rekenen).
Als vervangwagen heb ik een S80 2.4 D manueel. Deze namiddag heb ik daar ongeveer 140 kilometer met gereden. Ik ben bij deze wagen onder de indruk van de verbruikcijfers. Volgens BC 5,7 l, actieradius 1200 km. Met mijn eigen wagen haal ik in dezelfde omstandigheden ongeveer 8,00 l, en een actieradius van 860 kilometer volgens de boordcomputer.
Een tankbeurt over enkele dagen zal meer duidelijkheid brengen. Misschien dat de oplossing van mijn probleem ook het verbruik zal doen dalen.
Als er nieuws is, zal ik dit melden.
Als vervangwagen heb ik een S80 2.4 D manueel. Deze namiddag heb ik daar ongeveer 140 kilometer met gereden. Ik ben bij deze wagen onder de indruk van de verbruikcijfers. Volgens BC 5,7 l, actieradius 1200 km. Met mijn eigen wagen haal ik in dezelfde omstandigheden ongeveer 8,00 l, en een actieradius van 860 kilometer volgens de boordcomputer.
Een tankbeurt over enkele dagen zal meer duidelijkheid brengen. Misschien dat de oplossing van mijn probleem ook het verbruik zal doen dalen.
Als er nieuws is, zal ik dit melden.
-
the fonz
- 4th Gear member
Johan, als ik vragen mag, wat gaan ze met je S80 doen (dat het twee weken duurt)?
Verder ben ik erg benieuwd wat het resultaat is achter twee weken.
Verder ben ik erg benieuwd wat het resultaat is achter twee weken.
Maurice
-
johanVC
- 2nd Gear member
Helemaal duidelijk is het mij ook niet.
Men zegt mij dat er informatieuitwisseling zal moeten gebeuren met Zweden. Er zou alleszins nieuwe softwaresturing moeten ontwikkeld worden, en men zou allerlei onderdelen willen testen (ik vermoed electrische sturing variabele turbogeometrie, EGR klep, vlinderklep inlaat, werking roetfilter, injectoren en opvoerpomp injectie).
Er is momenteel nog een andere wagen binnen met dezelfde fenomenen, en daar is men reeds vier weken aan bezig. Hopelijk boekt men snel resultaat.
Men zegt mij dat er informatieuitwisseling zal moeten gebeuren met Zweden. Er zou alleszins nieuwe softwaresturing moeten ontwikkeld worden, en men zou allerlei onderdelen willen testen (ik vermoed electrische sturing variabele turbogeometrie, EGR klep, vlinderklep inlaat, werking roetfilter, injectoren en opvoerpomp injectie).
Er is momenteel nog een andere wagen binnen met dezelfde fenomenen, en daar is men reeds vier weken aan bezig. Hopelijk boekt men snel resultaat.