Pagina 2 van 2

Geplaatst: 17.03.2008 - 16:55
door ps-amazon
Zark3 schreef: Een andere opmerking die ik nogal apart vond op die site is dat stikstof een "vlamdovend effect" heeft. Heeft iemand anders misschien toevallig gewone lucht dan wel een keer zien branden? Sowieso staat er druk op de band dus als er brand is klapt hij gewoon en hij blust de auto niet ofzo.


toch is dat nou net het enige geldige argument om in bepaalde gevallen banden te vullen met stikstof. Nl. in die gevallen waar verhoogd risico is op klapbanden en daaruit voortvloeiende brand; dan moet je denken aan luchtbanden onder metrostellen, kleine bandjes onder diepladers of zwaar vervoer en vliegtuigbanden; als die banden lek raken of spanning verliezen worden ze loeiheet maar vliegen nog net niet in de fik doordat het voertuig nog rijdt en er koeling is door de rijwind; als het voertuig stilstaat loopt de temperatuur nog even verder op en klapt de zaak uitelkaar omdat het rubber zo ongeveer in de fik vliegt, op dat moment komt er erg veel zuurstof uit de band bij het beginnende vuur en wakkeert het vuur aan (want een truckband op 8 bar, dat is een enorme hoeveelheid samengeperstelucht ); zou er echter bij het klappen stikstof vrijkomen dan heeft dat eerder een "uitblazend" effect. Neem maar een proef met je openhaard, is het vuur bijna uit dan helpt lucht erbij blazen, met stikstof zou je het vuur uitblazen.

dit zijn echter een heel ander soort situaties dan bij personenauto's

Geplaatst: 17.03.2008 - 18:18
door SchoutenCC
Nu wil ik absoluut niet pretenderen dat ik er verstand van heb, maar ik zou juist eigenlijk verwachten dat wanneer de band klapt en de stikstof eruit springt dat er dan een soort vacuüm wordt gecreëerd die vervolgens de gewone lucht (dus incl. zuurstof) weer aanzuigt waarmee het effect weer teniet gedaan wordt. Is het dan dat in die eerste paar microseconden de stikstof zo effectief is in het verstikken dat de daarna aangezogen zuurstof het vuur niet opnieuw doet oplaaien?

Geplaatst: 17.03.2008 - 18:26
door ps-amazon
ik ga nu even niet in op de theoretische onderbouwing van het geheel, want dan moet ik mijn franse dossiers (een paar centimeter) gaan vertalen, maar ik heb deze zaken proefondervindelijk zo zien gebeuren in mijn Michelin tijd en dat zegt mij meer dan alle theorieën bij elkaar

verder ben ik benieuwd of Marrty er al achter is wat er met zijn banden of meetmethode aan de hand is, want daar ging het immers om.....

Geplaatst: 17.03.2008 - 18:41
door SchoutenCC
Ik geloof je op je woord :)
Laten we het voor dit topic houden bij
ps-amazon schreef:dit zijn echter een heel ander soort situaties dan bij personenauto's
Maar goed, ik trek me terug, we kunnen weer back on topic ;)

Geplaatst: 18.03.2008 - 11:19
door marrty
Dag allemaal,
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het toch aan de meetmethode lag. Iedereen zegt altijd dat je niet moet meten als je meer dan 3km gereden hebt. Van mijn huis naar het tankstation was het 2km, maar het blijkt dat het verschil tussen de spanning voor het wegrijden en na het aankomen bij het tankstation, dus na 2km, al 0,15 bar is! Ik denk dat het verschil dat ik gemeten heb, hierdoor komt.

Geplaatst: 18.03.2008 - 12:53
door sjoerdb
als je banden binnen 2 weken niet plat staan dan hoef je nog geen ernstige zorgen te maken. gewoon maandelijks bijpompen en dan komt het vanzelf wel goed.