Pagina 2 van 6
Geplaatst: 27.12.2009 - 23:44
door FrankS60
volvo c70 t5 schreef:Medusa schreef:Innotec heeft een goede cleaner kit voor de variabele geometrie versies.
is mijn vraag waarom zou je je turbo cleane wat word er nou vuil in een turbo.
Wat dacht je van alle rommel in uitlaatgassen die aankoekt in je turbo? En als je dan bijvoorbeeld ook nog eens een diesel hebt, dan heb je daar helemaal veel roet langs komen. Icm de hoge temperaturen krijg je een mooi aangebakken koeklaagje in de turbo. Als dit teveel wordt dan vernauw je de turbo, en kun je ook slecht aansluitende onderdelen krijgen.
Verder heb je met de variabele schoepen technologie nog veel meer problemen omdat je via de EGR nog allerlei troep aan de inlaatkant bij de gevoelige verstelling van de schoepen laat!

Geplaatst: 27.12.2009 - 23:52
door volvo c70 t5
nou bij mij zie die er nooit zo uit heb al een paar keer de downpipe er af gehad was nog gewoon nieuw zelfs na 170.000 km,als je turbo zo vuil is dan denk ik dat je een beetje veel olie verbruik en een slechte verbranding heb.
Geplaatst: 28.12.2009 - 00:16
door FrankS60
Lucky you, toch hebben er genoeg mensen problemen mee!
Geplaatst: 28.12.2009 - 00:18
door Frederik Welvaert
volvo c70 t5 schreef:nou bij mij zie die er nooit zo uit heb al een paar keer de downpipe er af gehad was nog gewoon nieuw zelfs na 170.000 km,als je turbo zo vuil is dan denk ik dat je een beetje veel olie verbruik en een slechte verbranding heb.
Jij hebt dan ook een benzine. Bij een diesel zal deze veel sneller gaan dichtkoeken door roetafzetting
Geplaatst: 28.12.2009 - 00:27
door volvo c70 t5
zat net even te lezen over turbo rieniger daar lees je niks over roetafzeting maar over koolafzetting,en koolafzetting kom daar een verkerde verbranding en korte stukje rijden,en ik vraag me af als je dat spul heb gebruikt hoe lang je turbo schoon blijf in je spruitstuk zit ook nog aanslag in en dat werwijder je niet dus er word weer troep je turbo ingeblazen.
Geplaatst: 28.12.2009 - 18:18
door Medusa
Gek, ik dacht dat roet vooral koolstof was

Geplaatst: 28.12.2009 - 19:46
door s3wage
Welk reinigingsmiddel voor de turbo is er in de praktijk eigenlijk succesvol bevonden ?
Geplaatst: 31.12.2009 - 01:57
door FrankS60
volvo c70 t5 schreef:zat net even te lezen over turbo rieniger daar lees je niks over roetafzeting maar over koolafzetting,en koolafzetting kom daar een verkerde verbranding en korte stukje rijden,en ik vraag me af als je dat spul heb gebruikt hoe lang je turbo schoon blijf in je spruitstuk zit ook nog aanslag in en dat werwijder je niet dus er word weer troep je turbo ingeblazen.
Sjefke, wat denk jij dat het hoofdbestanddeel van roet is? Koolverbindingen misschien?
Zou je trouwens je leestekens en spelling willen checken voordat je op "verstuur" klikt, wat je gemiddeld genomen op het forum dumpt is niet echt leesbaar. Dat nog afgezien van het feit dat het zonde is van onze mooie taal! Bedankt!
Geplaatst: 09.01.2010 - 14:03
door Paul-S70R
roet/kool....
Dit gebeurt alleen bij diesels!
Met oa dank aan het geweldige EGR systeem!
Dit zorgt ervoor dat bij bepaalde omstandigheden een percentage van de uitlaatgassen, incl roet, weer de motor ingaan om het stikstofgehalte (nOX) terug te brengen. Dan hebben we ook nog de roetfilters die als ze bijna stuk/vol/verzadigd zijn ook alles tegenhouden/teruggooien.
Fijn hé al die milieunormen.
Geplaatst: 09.01.2010 - 14:37
door Fredhead
Dat noem je niet een "beetje roet" meer :shock:
Geplaatst: 09.01.2010 - 14:42
door Paul-S70R
En dan moet je nagaan dat de turbo daar tussen zit!
Het apparaat krijgt het behoorlijk te verduren.
Dingetje draait op volle kracht ergens tussen de 120.000 en 180.000 tpm in een oliebad met roet en behoorlijk ademnood. Resultaat slechte smering en inlopen van de lagers. In het slechtste geval gaat ie olie aanzuigen via de carterventilatie...
Geplaatst: 09.01.2010 - 17:09
door leonboersma
En waarom zou een turbo slechte smering ondervinden ? deze is gewoon motor-olie gesmeerd en heeft niks met de doorstromende lucht te maken? hooguit dat de weerstand hoger wordt en daardoor de lagers meer te verduren krijgen. maar slechte smering geloof ik niet echt in.
maar door dit geneuzel heb ik dus mijn ERG afgedopt!.
Geplaatst: 09.01.2010 - 17:17
door Paul-S70R
Uiteindelijk komt roet ook in de olie terecht. maar dat bedoel ik niet.
Ik heb het verkeerd om neergezet. Door roetaanslag in het turbinehuis komt er uiteindelijk speling op de lagers en daardoor slechte smering. Bij diesel heb je ook nog te maken met een variabele turbo waarbij met deze aanslag de variabele vanen vast gaan zitten. Is dit in een ongunstige stand creeer je overspeed en slaat de boel op hol waarbij smering wel degelijk een probleem wordt. mvr gr. Paul (turbo's hoet)
Geplaatst: 09.01.2010 - 17:21
door Paul-S70R
Slechte smering is voor 95% de oorzaak van turboproblemen.
Geplaatst: 09.01.2010 - 17:56
door s3wage
Alle jezus ! hoe beschrijf ik het bij men specialist als ik dat gereinigd wil hebben ?
Geplaatst: 09.01.2010 - 18:37
door Paul-S70R
Ik denk dat jij geen last hebt aangezien je een T5 rijdt.
Maar als je het wilt vragen dan moet het inlaattraject incl. Egr gereinigd worden. Jij moet om je turbo goed te houden vaak olie verversen en lekker dunne olie gebruiken 0w30/5w30. Let ook op een goede verbranding! Helemaal met LPG. Op tijd de bougies vervangen (wel goede gebruiken nl. iridium's) Bij een té hoge uitlaatgassentemp. (naverbranding)kan het turbinehuis barsten en moet de turbo vervangen worden.
Geplaatst: 09.01.2010 - 18:41
door s3wage
Oke bedankt ! en waarom heeft een t5 daar geen last van dan ?
Geplaatst: 09.01.2010 - 18:42
door bart simpson
een T5 is geen D5
Geplaatst: 09.01.2010 - 18:45
door Paul-S70R
Verschil...
Diesel > Benzine..
Lijkt me wel lekker een D5 met 250pk!
Geplaatst: 09.01.2010 - 18:47
door s3wage
Nee oke,zou er bij een hogere km stand eventueel wel het inlaattraject incl. Egr gereinigd worden moeten worden omdat er dat wel zo,n enorme troep afzetting plaatsgevonden heeft ?
En welke bougie,s raad jij dan aan Paul-C70R ?