Pagina 2 van 2

Geplaatst: 06.04.2008 - 16:25
door Richard
is natuurlijk ook 1 grote wasse neus die zogenaamd milieuvriendelijke auto's als de prius etc. Het schijnt dat die dingen milieu belastender zijn dan een oude diesel. Als die prius bijvoorbeeld af is moet ie ook uit elkaar gehaald worden etc. en die accu's en andere onderdelen zijn dus belastender dan het 15 jaar rijden met een diesel en recyclen daarvan.

Geplaatst: 07.04.2008 - 09:58
door Karma
Akkoord, de CO2 van de D5 is niet laag. Maar daar tegenover kan je ook het volgende stellen wat de mileuvriendelijkheid betreft. De D5 verbruikt heel weinig voor zo'n zware auto. Veel kleinere en kleine auto's verbruiken meer diesel dan de D5. Volvo produceert veel onderdelen mileuvriendelijker dan andere merken. Ze zijn ook minder schadelijk voor de gezondheid (de autozetels bijv.). Ze hebben een goede roetfilter. Je kan je steentje bijdragen door milieubewuster te rijden of minder te rijden. Minder snel accelereren, trager en rustiger rijden en afstand houden! Je airco enkel aanzetten wanneer je hem écht nodig denkt te hebben! Bandenspanning voldoende hoog zetten, enz...

Je kan dus méér vervuilen met een co2-vriendelijke auto dan met een co2-onvriendelijke.

Geplaatst: 07.04.2008 - 10:22
door IkeV70
In de volksmond wordt CO2 uitstoot vaak op 1 lijn gesteld met uitstoot van allerlei giftige gassen en schadelijk fijnstof. CO2 is niet direct schadelijk voor de gezondheid. De belangrijkste reden om CO2 uitstoot te verminderen is vanwege het broeikas effect. Ik vraag me af of dit effect merkbaar te beindvloeden is met belastingmaatregelen.

Daarentegen is het natuurlijk goed om zo weinig mogelijk fossiele brandstof te verbranden. Het verbranden van een liter diesel of benzine levert heel wat milieubelasting op. Belastingmaatregelen die de consument aanzetten tot het kopen van zuinigere auto's (en daarmee de industrie aanzetten tot het produceren ervan) kunnen daarom toch een positief bijdragen aan een beter milieu. Het criterium is wellicht willekeurig en voor verbetering vatbaar, maar op en dag moet een eerste stap gezet worden. Verzin eerst een betere methode om de milieuvriendelijkheid van een auto te meten, vervang dan de huidige methodes.

Geplaatst: 11.04.2008 - 00:49
door nitwit
sorry was al geplaatst