Pagina 2 van 5
Geplaatst: 17.04.2008 - 13:21
door RobBob
@KOENTJES, HV
Normaal gezien als alles goed gaat zal die van mij nu maandag van 163pk naar 226pk gaan (via de Belgische importeur van RICAH).
Hoe het zit met de garantie kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat het tuning-idee van de Volvo leverancier zelf kwam. Deze staat ook op de bestelbon/offerte onder de noemer 'motormanagement'. Ik heb hun expliciet gevraagd achter de garantievoorwaarden, of deze vervallen na tuning e.d. Hij (de verkoper) beweert dat Volvo zelf samenwerkt met dat bedrijf en daardoor de garantie niet komt te vervallen. Dat is wat mij verteld werd.
Geplaatst: 17.04.2008 - 15:31
door Fulaks
RobBob,
juridisch gezien sta je tegenover Volvo nergens : je gaat het motormanagement wijzigingen, je garantie vervalt met 100 % zekerheid.
Tegenover je garagist sta je sterker : daar de tuning op de bestelbon staat, heb je in geval van problemen verhaal op de verkoper. Deze zal zich voor problemen met motor en/of management en alles wat daar als gevolgschade zou kunnen zijn (versnellingsbak...) niet meer op Volvo kunnen beroepen. Een schadegeval wordt dan een zaak tussen jou en je verkoper.
Overigens bieden de meeste tuners, en zeker Rica, een bijkomende verzekering aan. En werk je met de PCC-module, dan is de software ook zo weer in originele toestand te brengen (zoals je dat bijvoorbeeld voor een autokeuring of expertise na ongeval zou doen, denk ik).
Mijn dealer werkt met BSR voor tuning, en dan is het met zo'n PCC. Ze verkopen die dingen zelf, en zeggen dat bijna elke XC90 D5 die de garage verlaat met die tuning wordt geleverd.
Mijn dealer is afgestapt van Rica (via MW Motorsport) wegens "problemen" en overgestapt naar BSR, maar het fijne weet ik daar (nog) niet van.
Ik twijfel nog. De auto is snel genoeg, maar het interesseert me wel om hem wat zuiniger te maken, en wat meer koppel onderin is natuurlijk nooit weg.
@ Koentjes : ik heb inderdaad ook al zelf ondervonden dat snelle ritten op de Duitse autostrades NIET worden afgestraft met meer verbruik, integendeel. Dat bevestigt dat de motor effectief beter rendeert als hij uit z'n pijp moet komen. Dus toch maar tunen ???
Geplaatst: 17.04.2008 - 16:02
door xc-men
Ik zat vorige week een paar dagen in Noorwegen en reed elke dag met een taxi naar me werk. Gelukkig rijden ze daar met een Volvo als taxi dus het was net als thuis. Ik heb daar ook nog even kennis gemaakt met de baas zelf van het taxi bedrijf en vertelde me dat hij net 4 nieuwe XC70 had rond rijden since September en ook niet echt blij was het verbruik van het nieuw model. Hij verklaarde dat het oude model veel zuiniger is en ook geen nieuwe V70 meer besteld. Hij was verder voor plan om ze te tunen zo dat het verbruik meer naar beneden komt.
Ik heb zelf net een PPC besteld bij Volvotech, dit een Rica PPC maar is gewoon het zelfde als een BSR PPC.
Geplaatst: 17.04.2008 - 18:30
door Karoshi
Wat is eigenlijk de kostprijs van een tuningbeurt?
Heb "gehoord" dat de 2.0D zou op te schroeven zijn tot 180pk (voor mij is 160 ook al mooi)...
Eerst maar wat inrijden (10.000km) en dan maar eens met de garage spreken...
Geplaatst: 17.04.2008 - 19:27
door RobBob
Thnx Fulaks voor de uitklaring.
Mijn dealer heeft het waarschijnlijk ook zo verwoord maar ik heb het gewoonweg niet 100% begrepen denk ik.
Hij zei ongveer hetzelfde als jij aanhaalt mbt de verkoop van de XC90's.
9/10 die bij hun de deur uitvlogen worden achteraf allemaal getuned.
Maar, ... (en nu komt het interessante) ... hij (en de techniekers) beweren daar dat het krak-hetzelfde is als je een D5 laat tunen of de 2.4D 163pk ... want het zou om exact dezelfde motor gaan.
Dus, ... waarom nog een D5 aanschaffen als je toch van plan bent om te tunen ??? Hoeveel waarheid zit in die laatste bewering dat de D5 exact hetzelfde als een 2.4D 163pk ... buiten het feit dat deze laatste softwarematig (chip-parameterinstellingen) dichtgeknepen is voor de Belgische markt ?
Geplaatst: 17.04.2008 - 19:30
door RobBob
Sorry mannen, maar ik heb het gevoel dat we met die laatste berichten een beetje off-topic aan het geraken zijn. :oops: :oops: ... tenzij we dat 'tunen' blijven koppelen aan het 'minder verbruiken' natuurlijk
@karoshi:
Via de dealer rechtstreeks betaald : 900,00€ BTW incl. Maar er zijn zeker goedkopere varianten te vinden.
Geplaatst: 18.04.2008 - 09:37
door Fulaks
RobBob,
ik heb hier toch al flink wat berichten gezien waarin beweerd wordt dat de 2.4D 163 PK (de "oude" D5 zeg maar) NIET hetzelfde is als de D5. Er zou dus meer verschil zijn dan enkel maar wat software.
Maar je hebt gelijk, ik zag ook geen enkele reden om een D5 te kopen : is het vermogen voldoende naar jouw smaak, dan heb je wat centen uitgespaard, en is het niet voldoende, dan geef je die centen aan een tuner en kom je op een pak meer PK's en Nm's uit dan de D5.
In hoeverre dit vandaag de dag in België wettelijk is toegestaan weet ik niet. Ik weet wel dat je in feite je verzekeringsmaatschappij op de hoogte moet brengen, en hoe het dan met de verkeersbelasting, BIV en ACG zit weet ik niet. Vermoedelijk hanteren de meeste tuning-klanten het motto "Wat niet weet, niet deert".
Geplaatst: 18.04.2008 - 09:38
door Fulaks
Overigens : de PCC van Rica en BSR zijn inderdaad dezelfde toestelletjes, maar dat betekent niet dat de software dezelfde is hé.
Geplaatst: 18.04.2008 - 13:01
door RobBob
Verzekeringsmaatschappij wordt idd op de hoogte gesteld (in mijn geval). het verschil in prijs is overigens niet zoveel als ik eerst had gevreesd.
Dat er toch meer dan enkel een softwareverschil zou zijn heb ik eerlijk gezegd nog niet gelezen op dit forum (ligt waarschijnlijk ook aan mij dat ik gewoonweg niet goed genoeg gezocht heb). Het rare vind ik dan dat ze zowel de 2.4D 163PK als de D5 bij RIHAC beiden naar 226PK en 460Nm kunnen brengen ?
Mocht je me vertellen waar ik die discussie kan volgen tss de 2.4D en de D5, ik wil er graag een kijkje gaan nemen.
Geplaatst: 18.04.2008 - 14:59
door Fulaks
RobBob schreef:Mocht je me vertellen waar ik die discussie kan volgen tss de 2.4D en de D5, ik wil er graag een kijkje gaan nemen.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Graag gedaan

Geplaatst: 19.04.2008 - 19:43
door stefan740
Ik, praat nu even voor mijn vader, heb nu een V70 D5 '03 met handbak en alweer 260.000km.
Deels door dit 'probleem' dat de 185pk versie en automaat veel meer verbruiken heb ik besloten met deze door te rijden ipv een mooie V70 D5 AWD 185pk geartronic van net voor het nieuwe model te kopen.
Van 6,5L naar 8,0L op de 100km is gewoon te veel als je 50.000 per jaar rijdt. Als particulier is dat gewoon niet meer op te brengen...
Geplaatst: 19.04.2008 - 19:59
door Belgianmac
Bij de laatste tankbeurt bij km stand 10544 bleek m'n auto slechts 7,68l/100km verbruikt te hebben. Het algemeen totaal ligt nu op 8,28l/100km. Het blijft dus zakken. Ik ben benieuwd waar het zal stabiliseren.
Geplaatst: 19.04.2008 - 21:11
door tvc15
@Stefan740: 6.5l/100km met een 03 V70D5 kan kloppen op de boordcomputer. Heeft je vader ook echt bijgehouden wat z'n werkelijke verbruik is? De boordcomputer van de vorige V70 is erg optimistisch. Als het verbruik werkelijk zo laag is dan:
1. gefeliciteerd! Jullie hebben een unieke V70. Nooit wegdoen.
2. Neem een nieuwe V70 2.0D, het vermogen van een D5 gebruiken julie blijkbaar nooit. De 2.0D schijnt echt zuinig te zijn.
Ik heb een nieuwe D5, verbruik ligt op 7.98 l/100 km over de eerste 4800 km. Mijn vorige 2004 D5 gebruikte 8.05 l / 100 km over de eerste 4900 km en kwam uiteindelijk op 7.35 l / 100km uit over 145000 km. Ik heb dus nog geen reden om aan te nemen dat de huidige D5 echt meer verbruikt dan de vorige. De verbruiksbeleving lijkt wel hoger omdat de boordcomputer nu wel een redelijk reeele waarde aangeeft en de brandstof tank 10 liter kleiner is, ondanks dat beide op 70 liter gespecificeerd zijn. Je moet dus vaker tanken.
Overigens heb ik de indruk dat het verbruik van de nieuwe V70 bij flink doortrappen (in Duitsland, volgas waar het kan, 330 km in 2 uur en 10 minuten) minder snel toeneemt dan bij de oude. Meetdata heb ik (nog) niet, ik kan daar dus geen stellige uitspraak over doen.
Geplaatst: 09.05.2008 - 18:29
door Mart07
NAME: Mart
MODEL : V70
UITVOERING : Summum
TYPE MOTOR : 2.5T 200PK met GT
TUNING DETAILS : NVT
VERBRUIK (Tank) : 14,0L/100KM (Laatste tankbeurt)
VERBRUIK bc : 12.8L/100KM vanaf begin
KM stand : 10500 KM
Moet eerlijk zeggen dat ik me totaal niet stoor aan het verbruik. Dan had ik nl iets anders moeten gaan rijden. Iedereen weet toch dat die opgegeven verbruikscijfers een wassen neus zijn......
Geplaatst: 10.05.2008 - 12:49
door tvc15
NAME : TVC15
MODEL : V70
UITVOERING : Kinetic, Mobility line, Estate line, Vittinge leer/textiel bekleding
TYPE MOTOR : D5 185PK met MT 6
TUNING DETAILS : niet van toepassing.
VERBRUIK (Tank) : 7.71L – 100KM (uitgerekend cummulatief over alle tankbeurten tot nu toe)
VERBRUIK (BC) : 7.6L – 100KM ( Boordcomputer )
KM stand : 7455 KM
OUDE V70 : 7.35L-100KM (145018 km, 10651.17 liter, 173 tankbeurten), D5 163PK met MT 5. (6.0L - 100 km op de boordcomputer)
Opmerkingen: Mijn vorige V70 had over de eerste 7500 km een verbruik van 8.0 l/100 km, het lijkt er dus op dat mijn nieuwe niet meer verbruikt dan mijn vorige (2004 D5 met MT5). Ik rijd relatief veel in Duitsland, ik heb het idee dat de 6e versnelling daar behoorlijk bijdraagt aan een verminderd verbruik bij hogere snelheden.
Ik reset de boordcomputer overigens nooit, ik heb het idee dat de b.c. het gemiddeld verbruik over de laatste 4000 km aangeeft, met een zeer geringe afwijking.
Geplaatst: 16.05.2008 - 20:04
door Mart07
O ja, Ik rijd veel in de vroege ochtend en late avond..... Hoe is het verbruik van jullie ruitenwisservloeistof. Ik zit al op 6 keer leeg in 11.000 km. Schandalig!!! HAHAHA....
Geplaatst: 16.05.2008 - 20:52
door xc-men
Ja het verbruik van de ruitenwisservloeistof is hier ook erg hoog, ik heb zelf een paar onder de auto gekeken waar alles blijft als je het weer opvul, er gaat erg veel vloeistof in de tank dus Ik dacht eerst dat ik een lek had. Gelukkig is de vloeistof niet erg duur, de diesel wel!!! staat hier nu op 1.32E in Spanje.
Geplaatst: 16.05.2008 - 21:31
door Belgianmac
Shell diesel extra kost inmiddels 1,41€ in B.
Geplaatst: 18.05.2008 - 15:35
door Ardenner
Ik vind het brandstofverbruik van de V70 D5 erg meevallen. De eerste 4000 km constant 7,3 op 100, en sinds ik de bandenspanning heb verhoogd naar 2.6 rondom nog maar 7,1 op 100. Dat is maar één liter meer dan mijn Laguna 1.9 dCi...
Geplaatst: 02.06.2008 - 09:13
door xc-men
Ik kan het zelf bijna niet geloven maar het is echt waar, het gemiddelde verbruik van onze XC70 is met de Rica PPC terug gebracht naar 8.3L/100km. Mijn vrouw rijd elke dag 2 uur over het zelfde afstand en route en de BC heeft nog nooit zo laag aangegeven since de levering in November heeft het verbruik alleen rond de 9.8L en hoger gestaan. Ik heb zelfs dit weekend rond de 7.2L/100Km gemeten op de snel weg met een snelheid rond de 120-130Km/H (over 1uur gemeten ).
Ik ben super content met de RICA PPC, erg simple te installeren en wat een POWER verschil met de standard D5 engine. De motor maakt ook veel minder geluid is veel sneller met het schakelen en ik merk ook dat ie sneller door schakeld naar de 6e versnelling rond de 100Km en voor de Rica upgrade rond de 120Km.
Met de huidige Diesel prijs is de PPC zou weer treug verdiend. Ik heb zelf de PPC gekocht bij Volvotech een sponsor van dit Forum.