Pagina 2 van 2
Geplaatst: 08.04.2008 - 10:37
door Carfreak
Bij Fasttech werd nav een vraag van mij over Chippen aangegeven dat niet elke 140pk uitvoering zomaar gechipt kan worden. Het feit dat men dat bij Tunex niet weet zegt mij genoeg.
Geplaatst: 08.04.2008 - 13:55
door Maxplus
Geplaatst: 08.04.2008 - 14:46
door Carfreak
@Maxplus: ik ben blij voor je dat het bij jouw auto goed is gegaan

Geplaatst: 08.04.2008 - 18:49
door Hans
Ja! Dat is ook veel waard!
Geplaatst: 08.04.2008 - 20:21
door TTT242
Carfreak schreef:@Maxplus: ik ben blij voor je dat het bij jouw auto goed is gegaan

Ja, en nu nog hopen dat het blijft goedgaan
Het zal in de meeste gevallen wel goedgaan, maar ik zweer toch bij een goede chiptuner die kennis van zaken heeft en dat is dus een hoofdzakelijk Volvo tuner en geen bedrijf dat alle merken tussen de soep en de patatten de software ergens van een cd-rommetje haalt, op de ecu zet en dan het geld in zijn zakken steekt. Als je motor in de soep draait dan weet je pas waar je staat. In mijn ogen zijn er voor Volvo maar 2 leveranciers die niet alleen je auto van nieuwe software kunnen voorzien, maar ook die software nog eens kunnen aanpassen naar je eigen setup. Dan spreken we dus over MTE (via European Tuning) en Rica. Die vragen wel de hoofdprijs, maar dan heb je ook wat. Ik heb mijn 2 laatste auto's bij die 2 laten tunen en ik moet zeggen dat ik geen enkel probleem heb, alles loopt zoals het moet. Wat ik nu wel doe is met de gechipte Volvo rustig warmrijden, nog meer dan toen de originele software erop stond.
Maarja, iedereen toch evenveel plezier gewenst met zijn ship's.
Geplaatst: 08.04.2008 - 21:52
door Maxplus
Ik ben verder leek op dit gebied maar wat zou er dan mis kunnen gaan. Op het internet zie ik overal dezelfde verhalen. Waar zou de software vandaan komen en is er verschillende software in omloop.
Groet Maxplus
Geplaatst: 09.04.2008 - 01:10
door TTT242
Maxplus schreef:Ik ben verder leek op dit gebied maar wat zou er dan mis kunnen gaan. Op het internet zie ik overal dezelfde verhalen. Waar zou de software vandaan komen en is er verschillende software in omloop.
Groet Maxplus
Wat dacht je van een te arm mengsel, te hoge turbodruk ....e.d. niet gezond voor de motor. Die tuningsbedrijven die jij "beterkoop" noemt halen de mosterd van www of een cd'tje waar ze ergens aankomen, maar de meeste "alle merken tuners" weten van de hands God niet waarmee ze bezig zijn en laden die software gewoon in de ECU. Bij de "echte tuners" gaan ze ook na of alles loopt zoals het moet en of er zich geen vreemde anomalieën voordoen. Dan kunnen ze ook dadelijk ingrijpen en sommige parameters terug wijzigen of op veiligere waardes instellen. De gelegenheidstuners zullen sneller in de problemen geraken of weinigere performatie uit de software upgrade kunnen halen als er bvb een andere turbo op komt, een 3"DP met sportuitlaat, aquamist....
Bij jouw laden ze waarschijnlijk de software in, met wat veel geluk zetten ze 'm op een rollenbak en dat is het dan. Bij bvb ET komt Marco van MTE uit Zweden een aantal keer per jaar naar Nederland en die laad eerst de standaard software in de ecu. Hoewel standaard; voor Marco is een V70 met DP en Ferritauitlaat standaard, maar voor de gewone tuner al niet

Dan gaat de ecu terug in de wagen en zal ie alle testapparatuur in de auto monteren om zelf een halfuurtje te testen en al rijdend de parameters wijzigen todat het goed loopt volgens hem. En je kan er vanop aan dat het goed is dan...Marco heeft zelf nog bij Volvo gewerkt in Zweden. Je kan dan ook persoonlijke voorkeur geven bvb lagere versnellingen niet teveel turbodruk en vanaf 3de veel druk, of meer trekkracht dan snelheid als topsnelheid niet zo belangrijk is. Je ziet het, het verschil zit ergens he.
Geplaatst: 21.01.2009 - 09:47
door h de b
Gisteren bij European Tuning geweest. Nadat mijn auto (V70 D5 GT 2005) ontdaan was van de nivomats en verlaagd was gelijk laten tunen door MTE. Zoals hierboven gezegd wordt eerst de standaard software geladen, dan neemt Marco de auto mee voor een testrit, laptop op de bijrijdersstoel. Komt dan terug, past aan, doet nog een ronde en ontkoppelt z'n laptop pas als alles naar z'n zin is, en ingesteld naar specifiek jouw auto en jouw voorkeuren. Ik denk dat dat pas tunen is... Persoonlijk zou ik dan ook nooit! kiezen voor "low budget". Ik kan het me niet voorstellen dat je een relatief kostbare (ik rij mijn auto prive) auto "voor weinig" gaat laten tunen en risico neemt met weet-ik-veel-wat...
En ja, als je dan weer de snelweg opdraait en gas geeft dan gebeurt er wat
Han
Geplaatst: 21.01.2009 - 11:05
door piotrV70
ballon schreef:Nou dat jullie het over Tunex hebben in 's Heerenberg. Daar hebben wij ook een tijdje geleden onze volvo gebracht om hem te laten chippen. Maar het is fout gegaan en de kast was kapot gegaan. Ik heb een week zonder Volvo gezeten, die kosten liepen in de 1000 euro maar dit hebben wij natuurlijk niet betaald. Mensen als je je auto wilt laten chippen zou ik NOOIT naar Tunex gaan. Daar hebben wij hele slechte ervaringen mee.
Groetjes,
Jacolien
Wat valt er te chiptunen aan een ongeblazen 2.4 benzine ?
Geplaatst: 21.01.2009 - 22:07
door Carfreak
piotrV70 schreef:ballon schreef:Nou dat jullie het over Tunex hebben in 's Heerenberg. Daar hebben wij ook een tijdje geleden onze volvo gebracht om hem te laten chippen. Maar het is fout gegaan en de kast was kapot gegaan. Ik heb een week zonder Volvo gezeten, die kosten liepen in de 1000 euro maar dit hebben wij natuurlijk niet betaald. Mensen als je je auto wilt laten chippen zou ik NOOIT naar Tunex gaan. Daar hebben wij hele slechte ervaringen mee.
Groetjes,
Jacolien
Wat valt er te chiptunen aan een ongeblazen 2.4 benzine ?
180PK + 230 nm (+40pk +10nm).
Geplaatst: 24.01.2009 - 01:29
door Bover
FF tunen is er niet bij.
Als je maximaal vermogen vraagt en stevig rijdt spreek je de technische marges van volvo aan.
Tuning is in mijn ogen maatwerk naarmate je meer vermogen wilt.
Ik heb inmiddels drie volvo's laten tunen bij forum sponser fasttech en naar volle tevredenheid.
Geplaatst: 07.02.2009 - 22:52
door PdJ
Heb mijn vorige auto (v40 1.9d) destijds ook in 's Heerenberg laten tunen.
En heb daar gemengde gevoelens bij.
De auto reed zeker lekker na de tuning.
Maar ik kreeg ook problemen. Zo kwam viel die soms zomaar uit. En kwam dus niet in de noodloop.
Tegelijkertijd problemen gekregen met turbo en luchtmassameter. Dat laatste zal wel los van de tuning staan.
Aan het eind leek het ook alsof er ergens speling in lagers zat. Bij het uitzetten van de auto 'rammelde' de motor.
Nu zeg ik niet dat het door de tuning kwam, maar ik geloof best dat de tuning helpt om bepaalde slijtage processen te versnellen.
Zonder tuning zou het ook stuk zijn gegaan, maar misschien niet zo snel. Op zich logisch, waar je meer vraagt van de motor .... toch ?
Moet wel zeggen dat Tunex behoorlijk behulpzaam was.
Zo hebben ze enkele malen de software weer terug gezet en dan weer de getunede versie geladen.
Dit omdat ik soms de tuning wilde uitsluiten. Zo bleef de auto op een gegeven moment slecht lopen zowel met als zonder tuning. Toen bleek het aan de LMM te liggen. Maar je gaat toch snel twijfelen.
Al met al weet ik niet of ik het nog een keer zou laten doen. Ook al waren ze heel behulpzaam, het koste alles bij elkaar een hoop tijd.
Als de mogelijkheid er is zou ik waarschijnlijk eerder voor een auto met "af fabriek" een behoorlijke dosis PK's gaan.
MvGr.,
Patrick
Geplaatst: 08.02.2009 - 10:30
door Bover
Hoe dan ook neem je een risico als je tuning toepast.
Je spreekt de technische marges aan die af fabriek zijn geborgd.
Ik ben daar niet bang voor overschrijden technische marges.
Heb mijn tuner fasttech daar goed bevraagd en daarmee naar de volvo dealer gegaan. Hun verhaal en tuning zit wel goed voor de volvo.
Maar zoals zoveel rondom de auto is het ook een "goed gevoel" wat je bij tuning moet heben.
Geplaatst: 08.02.2009 - 10:50
door V70 T5 assen
Ik sluit me aan bij Patrick koop een auto met standaard genoeg pk,s .
Al moet ik zeggen dat de diesels niet in ieders ogen genoeg in huis hebben , dan moet het maar op het "goede gevoel" .
Dan heb ik nog wel een vraag voor de 2.4 motoren die zijn er in 140 en 170 pk , en zijn verder helemaal hetzelfde kun je dan nog wel van tuning spreken of is dat meer de sw van een 170 in een 140 laden dan zou je toch de orginele sw van volvo kunnen gebruiken? en niet iets van een vaag cd rommetje .
Geplaatst: 08.02.2009 - 10:52
door PdJ
Ik heb destijds het ook gewoon overlegd met de dealer.
Ze hadden vaker getunede V40's gezien en zagen zelf geen problemen in een dergelijke tuning. De verschillende onderdelen zouden er op zich wel tegen moeten kunnen.
Maar dat neemt niet weg dat een berg extra vermogen vaak toch wel aangesproken wordt (althans, door mij).
Ik lees vaak "bij dezelfde rijstijl". Maar mijn auto nodigde ook zo uit om snel weg te zijn bij stoplichten e.d.

Als je meer vermogen aanspreekt dan moet dat wel meer brandstof kosten (zoveel natuurkunde heb ik dan weer wel gehad) en ook de slijtage van onderdelen zal vast wel ietsje sneller gaan.
Ach, die V40 had ook al de nodige km's op de teller al voordat de tuning erop zat. Dus een echt oordeel vellen over de invloed van tuning kan ik niet.
Daarom dat ik ook meer afging op het oordeel van de dealer.
Gr.,
Patrick
Geplaatst: 08.02.2009 - 10:59
door PdJ
V70 T5 assen schreef:
Dan heb ik nog wel een vraag voor de 2.4 motoren die zijn er in 140 en 170 pk , en zijn verder helemaal hetzelfde kun je dan nog wel van tuning spreken of is dat meer de sw van een 170 in een 140 laden dan zou je toch de orginele sw van volvo kunnen gebruiken? en niet iets van een vaag cd rommetje .
Nou zou ik eigenlijk ook wel eens weten.
Ik heb namelijk de 170pk 2.4. Ik kan me voorstellen dat de 140pk motor in principe helemaal gelijk is en dus een terug getunede 170 is.
Maar soms hoor je ook wel dat de minder sterke motoren wat andere onderdelen hebben in de versnellingsbak, koppeling, of wat dan ook om zodoende deze versies ook goedkoper te kunnen maken.
Deze onderdelen zijn dan niet gemaakt voor de grotere hoeveelheid Nm koppel.
Ik weet zeker dat er wel wat Volvo specialisten hier zijn die hier wat meer van weten.
Hetzelde met de 102 en 115pk tdi van de S/V40.
Zelfde motor ? In ieder geval zit er al wel een andere turbo in voor zover ik weet.
Gr.,
P.
Geplaatst: 08.02.2009 - 16:34
door gevanje
Volgens mij is de 140 pk versie idd teruggetuned. Of er mechanisch ook verschillen zijn weet ik niet.
Geplaatst: 10.02.2009 - 11:10
door T5je
Ook ik heb mijn V70 laten chiptunen bij Tunex. Ging natuurlijk ook voor de lagere kosten. Mijn T5 heeft geartronic. Heb gereden in een R om de verschillen te ondervinden. Dit kan natuurlijk niet want een R heeft een 6 versnellingsbak en de mijne een 5 baks automaat. Dus het PK verschil aanvoelen lukt niet in een dergelijke vergelijking.
Ook ik twijfel aan het chiptunen en dan met name aan de levensduur. Of het vermogen nu wel of niet op 310 Pk ligt kan ik niet zeggen. Dat zou een vermogensbank moeten uitwijzen. Komt ooit nog weleens.
Kortom twijfel aan alle kanten, vooraf de chiptuning maar ook achteraf.
Mijn Volvo is mij lief dus gerede twijfel.
Waarom ik reageer is het volgende.
Ik lees dat er na chiptuning bij PDJ ineens veel meer slijtage is opgetreden. Maar komt dat ook niet door een veranderd rijgedrag? Verder lees ik allerlei (voor)oordelen over Tunex en Fasttec. Zo hoorde ik geluiden dat de goedkopere verkeerde chips erin zouden zetten. Maar achteraf blijkt dat de huidige chip van de auto gebruikt en overschreven wordt. Ook het tunen op zich heeft verschillen. Bij de een gaat men met een laptop in de auto, bij de ander met een G-meter en weer een ander doet gewoon niks en schrijft alleen de software over. Je zou bedenkingen kunnen hebben bij elke tuningsprincipe of "verkooptrucjes". Met een laptop kan de indruk gewekt worden dat er meer aandacht aan besteed wordt, maar met alleen chippen de indruk dat het alleen maar om snel geld verdienen gaat. Ik kan hier geen antwoord op geven en wil dat niet. Het gaat erom dat jij je goed voelt. En bij de ene is dat de aandacht en bij de ander de kostprijs.
Ik twijfel na mijn chiptuning nog steeds. Heeft mijn auto wel het opgegeven vermogen? Maar aan de andere kant ook weer de bezorgdheid over de levensduur. Is alles wel goed afgesteld? Staat hij niet te arm? Is de turbodruk niet te hoog? Wat en wanneer gaat het stuk?
Wat ik wel weet is dat mijn T5 beter loopt. Hij trekt makkelijker op, loopt rustiger en is zuiniger. Heb zelfs een keer normale benzine getankt en voelde/hoorde geen gepingel of inhouden. Dus motormanagement werkt ook nog steeds.
Moet wel zeggen dat mijn tunen niet eentje was om sneller met de T5 te gaan rijden. Mijn rijstijl is hetzelfde. Alleen is het inhalen nu wel makkelijker. En kom er achter dat je nu zelfs bij inhalen wel twee ipv één auto kunt nemen. En dat bij een lager verbruik. Zegt wel iets.
Conclusie is wel dat ik tevreden ben met de chiptuning. Of de levensduur verandert weet ik nu nog niet. Dat zal de tijd moeten aangeven. De twijfel blijft en dat bepaald ook mijn rijgedrag. Gelukkig maar want een beest van auto blijft het.