Pagina 2 van 5
Geplaatst: 14.04.2008 - 21:36
door Black_V
Ik heb nu enkele maanden een V50 2.0d. Bijna een ton op de teller.
Verbruik volgens boordcomputer 6.2/100 km. Toch aardig wat snelweg en 80 km wegen netjes op de cruise.
Werkelijk verbruik is toch anders, meestal rond de 1:15. Valt me toch wat tegen....
Kan dit ook liggen aan een retro roetfilter?
Geplaatst: 14.04.2008 - 22:07
door denivan
bluevolvo schreef:Heb toch ook al wille,n merken dat het verbruik op de BC niet altijd klopt.... heb al willen merjken dat als ik ergens optrek mijn BC99l/100km aangeeft terwijlm ik niet overdreven optrek.... maar zoals BG_V50, zegt hij rijd toch heel goed.....
Dat 99Km/l heb ik ook heel geregeld als ik in 1e vertrek. Volvo zal toch nog wat moeten knutselen aan hun BC

Geplaatst: 15.04.2008 - 11:24
door kmser
De oudere MY2005 gaan maar tot 35l/100km.
Geplaatst: 15.04.2008 - 20:13
door sanco
kmser schreef:De oudere MY2005 gaan maar tot 35l/100km.
ik zie toch regelmatig ook 99L voorbij komen... (MY04 overigens, meestal bij koude motor en optrekken in 1e versnelling) Dit is vast en zeker net een heel ongunstig moment qua meting, 't loopt daarna direkt weer fors terug.
Overigens, wat gunstiger is in 5 of 6 bij 100 ligt ook mede aan de (weers) omstandigheden. Heb je tegenwind en is het erg nat, dan rij je zuiniger in 5, heb je echt de ruimte voor CC en is het rustig weer of met wat rugwind of zog van een bestelbus oid voor je, dan kun je de hier eerder genoemde 3,3 zelfs wel eens bij 100 in de 6 langs zien komen. Feit is dat je soms inderdaad volgens BC beter 115km in 6 kunt rijden dan 100... wat dat betreft is de 6 misschien net even te lang gekozen. Ook het fenomeen dat het BC verbruik vlot terugloopt als je na optrekken en bereiken van je snelheid even het pedaal lift is hier bekend.
Zaterdag mijn zomerbanden weer gemonteerd en dat is ook terug te zien in het verbruik. de rolweerstand van de 17"50 serie is marginaal hoger dan die van de 16" winterbanden. Overigens corrigeert zich dat straks in de zomer in het totaalverbruik over het geheel doordat de motor veel sneller opwarmt. Die eerste koude kms zijn echt een ramp qua verbruik (8-10L/100km). Overall over 75kkm nu 5.98L / 100km bij gemm ca 68km/u en een deel stadsverkeer. Tank per keer meestal tussen de 40-44 L omdat ik ook een hekel heb aan een wijzer in het rood.
Als laatste punt het retrofitfilter. Ga morgen nog effe langs bij de dealer. zit er zelf niet op te wachten, maar als het beter is voor inruil straks, dan misschien toch maar doen nu het nog gratis kan. Heb zelf overigens mijn bedenkingen bij dat ding qua invloed op verbruik en prestaties. ...
Geplaatst: 15.04.2008 - 21:39
door trompetje
De retrofit filters hebben geen invloed op gebruik en prestaties. (Bij mij iig niet, V70 D5), en ze gebruiken geen extra brandstof voor "schoonbanden", volgens mij: vandaar dat ze ook iets minder effectief zijn als de af fabriek filters.
Geplaatst: 16.04.2008 - 10:22
door Pritchard
Ik heb 2 jaar met een V50 2.0d zonder roetfilter gereden en rij nu bijna anderhalf jaar met een 2.0d met roetfilter en ik moet zeggen: die met een roetfilter verbruikt een pak meer en is een pak minder vinnig dan mijn vorige V50...
Geplaatst: 16.04.2008 - 17:02
door sanco
We zullen het zien, de afspraak is gemaakt. Inderdaad is er verschil tussen af fabriek en die retrofit dingen.
Vwbt Pritchard, ik denk dat jij daarnaast een blok hebt getroffen wat om een of andere reden aan de onderkant van de marges zit. Gezien het gedrag in de 6e en het fors hogere verbruik zou het blok best eens wat koppel oid kunnen missen om welke reden dan ook. Ik zeg daarmee niet dat je blok niet goed is, maar je zult nu eenmaal altijd verschillen houden tussen verschillende blokken van het zelfde type. Het lijkt me overigens vervelend als je door aankoop van een nieuwere auto van hetzelfde type terug moet in verbruik en prestaties. Ik zou me ook ergeren!
Geplaatst: 17.04.2008 - 08:02
door Pritchard
@sanco: ik erger me inderdaad rot, maar ja, veel kun je er niet aan doen vrees ik. Of kunnen ze er wel iets aan doen? Toen ik bij mijn verdeler meldde dat ik meer verbruik in 6e dan in 5e, konden ze hun oren niet geloven... Het zal mij maar weer overkomen...
Geplaatst: 17.04.2008 - 08:40
door opasveer
@pritchard
Laat de auto anders eens bij een tuner op een rollenbank zetten.
Als dan blijkt dat het vermogen en verloop van vermogen erg afwijkt van de specificaties zou ik de dealer voorleggen de motor licht te laten tunen om hierbij het gewenste rijgedrag te krijgen.
Geplaatst: 17.04.2008 - 10:17
door Pritchard
@opasveer: is een goed idee, maar zal er toch nog eens met mijn dealer over hebben, is tenslotte niet echt normaal denk ik

Geplaatst: 17.04.2008 - 11:26
door trompetje
@ Pritchard:
Heb je een filter laten monteren, of gaat het over twee verschillende auto's?
(en dus geen verschillen als automaat vs. handbak, oid???? :oops: )
Geplaatst: 17.04.2008 - 11:44
door Pritchard
Nee hoor, geen filter laten plaatsen, heb 2 jaar met "oude" V50 gereden zonder roetfilter en nu met "nieuwe" MY 07 met roetfilter, en merk enorm veel verschil.
Geplaatst: 24.04.2008 - 04:37
door Cocky
Ik heb nu 3700km op de teller en ik moet zeggen dat mijn verbruik tamelijk gedaald is buiten in het begin. Ik kom van 7,4/100 tot nu om en bij de 6,3/100. En ik rij ongeveer 3/4 van de tijd in het stad, en een kwartje autostrade dus. Ik ben zeer tevreden over dit verbruik, temeer omdat ik een tamelijk sportief rijgedrag heb!! Wat de zesde betreft: ik bemerk dat je idd best onder de 120-125 niet naar zesde gaat.. Feit dat je ineens minder verbruik hebt als je kortstondig van zesde naar vijfde gaat en terug is omdat de motor z'n toeren kan laten teruglopen bij laatste schakeling, de snelheid waarmee je rijdt blijft ongewijzigd dus een minimum aan vermogen is nodig om deze te behouden. Maar na een tijdje, als de torque van de rijweerstand weer opgebouwd is, dan gaat je verbruik in zesde terug naar het oude.
Geplaatst: 24.04.2008 - 08:09
door Pritchard
@Cocky: dat laatste geldt niet bij mij hoor, als ik naar 6e ga, blijft het verbruik beduidend hoger en daalt niet... Ik wacht nu op een antwoord van mijn dealer (heb het probleem nogmaals aangekaart).
Geplaatst: 24.04.2008 - 13:22
door Cocky
Pritchard schreef:@Cocky: dat laatste geldt niet bij mij hoor, als ik naar 6e ga, blijft het verbruik beduidend hoger en daalt niet... Ik wacht nu op een antwoord van mijn dealer (heb het probleem nogmaals aangekaart).
Ik zie wel dat je 17duimers hebt, mijn dealer heeft me daarvoor gewaarschuwd, da het verbruik daarmee tamalijk hoger ligt! daarom heb ik 16 duimers..
Geplaatst: 24.04.2008 - 13:30
door Pritchard
@Cocky: dat verklaart natuurlijk nog altijd niet waarom ie in 6e meer verbruikt dan in 5e he

Geplaatst: 24.04.2008 - 13:33
door Cocky
mss is het verbruik berekend op kleinere wielen, elke motor heeft voor zijn ophanging en wielomtrekken een ideaal toerental, mss is dat toerental verandert voor 17duim wielen? kweet niet he..
Geplaatst: 24.04.2008 - 19:49
door Koidream
16 of 17 duimsvelgen. Blijft de omtrek van het geheel (Velg + band) niet hetzelfde?
Zo niet dan zouden ook de snelheid- en afstandmeting fout zijn...
Geplaatst: 24.04.2008 - 20:53
door Delta
Pritchard,
Weet je wat ik nu zo vreemd vind dat je in het begin van dit topic spreekt over 850 km op een tank. Aangezien helemaal leeg rijden niet de bedoeling zal zijn gok ik maar even dat je 50 liter hebt getankt (dit is zelfs al een unicum).
Als je dan 850km uit de tank weet te wringen rijd je 1 op 17 dan vraag ik me werkelijk af wat je dan had verwacht??
Ik denk dat voor de meerderheid van de V50 2.0d rijders 1 op 15 (600km, 40 liter tanken) op een tank normaal is.
Kortom ik kan wel begrijpen dat je dealer niet weet wat hier aan te doen.
Geplaatst: 25.04.2008 - 05:39
door Cocky
@koidream: idd daar hebde een punt.. maar ik denk doordat de banden dan een lager profiel hebben dat er dan mss iets verandert in de cohesie met de baan? ik gis teveel, laat het maar aan jullie over om eruit te komen met een oplossing
