Pagina 2 van 3
Geplaatst: 15.04.2008 - 15:18
door Paul
Ach maakt mij niet uit, ik vind het hem cool!
Geplaatst: 15.04.2008 - 16:02
door Hulsberry
Poolrev schreef:Weet dat de gemiddelde bezoeker en poster van het Autoweek forum ruim onder de 18 is en dus nog helemaal geen ervaring heeft en enkel op fotootjes en stukken tekst afgaat... Niets van aantrekken dus...
Er moet me toch nog iets van het hart over de prijzing van de C30. Op veel plaatsen wordt geroepen dat de C30 duur is vergeleken met z 'n concurrenten (A3, 1-serie). Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik heb ze allemaal op een rijtje gezet toen ik een nieuwe wagen ging bestellen. Allemaal vergelijkbaar uitgerust, maar de C30 zat er bij beide modellen een paar duizend euro onder de andere. Dit komt met name doordat de uitrusting van de C30 gunstiger is en de opties vele malen goedkoper zijn dan bij z 'n (Duitse) concurrenten. Zelfs de MINI (Cooper D/Clubman Cooper D) kwam, met vergelijkbare uitrusting, fors duurder uit dan de C30...
Verder over de verkoopdoelstellingen; over 2007 heeft Volvo Nederland die op 35 stuks na, gehaald. Bijna goed dus, en de C30 is dus zeker wel succesvol te noemen alhier in de lage landen

.
Je haalt me de woorden uit de mond. Ik heb C30 naast de A3 op mijn verlanglijst gehad. BMW 1-serie was voor mij een optie, maar paste niet binnen ons bedrijfspolicy (geen BMW, Mercedes of Koreanen).
De offertes van de leasebedrijven voor een A3 (nog niet eens een sportsback) en de C30 vielen zeer ongunstig uit voor de A3 (maandelijks bijna 40 euro duurder. Ik ben daarbij uitgegaan van diesel (1.9d 105 pk vs 1.6d) waarbij ik de A3 op het uitrustingsniveau van een kinetic wilde hebben (dus geintegreerde radio, auto airco, lichtmetaal) en verder als optie cruisecontrol). Komt daarbij dat de catalogusprijs van de A3 op ongeveer hetzelfde niveau uitkwam als de C30, maar in totaal toch wat kaler aangekleed was. Omdat ik een deel van de lease(meer)prijs betaal, was de keuze niet al te moeilijk. Dus C30 duur ten opzichte van A3, nee dacht het niet. En dan moet je het in de A3 doen met een verouderde rumoerige TDI-motor. Wel lekker fel natuurlijk, maar weinig subtiel in het gebruik.
Ik denk dat BMW wel een goede deal heeft met een BMW 118d corporate lease: Aangekleed net iets duurder dan een C30, maar wel met een 136 pk motor. De leaseprijzen voor deze auto ten opzichte van een C30 ken ik niet.
Geplaatst: 15.04.2008 - 16:07
door Hulsberry
Poolrev schreef:Weet dat de gemiddelde bezoeker en poster van het Autoweek forum ruim onder de 18 is en dus nog helemaal geen ervaring heeft en enkel op fotootjes en stukken tekst afgaat... Niets van aantrekken dus...
Er moet me toch nog iets van het hart over de prijzing van de C30. Op veel plaatsen wordt geroepen dat de C30 duur is vergeleken met z 'n concurrenten (A3, 1-serie). Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik heb ze allemaal op een rijtje gezet toen ik een nieuwe wagen ging bestellen. Allemaal vergelijkbaar uitgerust, maar de C30 zat er bij beide modellen een paar duizend euro onder de andere. Dit komt met name doordat de uitrusting van de C30 gunstiger is en de opties vele malen goedkoper zijn dan bij z 'n (Duitse) concurrenten. Zelfs de MINI (Cooper D/Clubman Cooper D) kwam, met vergelijkbare uitrusting, fors duurder uit dan de C30...
Verder over de verkoopdoelstellingen; over 2007 heeft Volvo Nederland die op 35 stuks na, gehaald. Bijna goed dus, en de C30 is dus zeker wel succesvol te noemen alhier in de lage landen

.
Verder over de verkoopdoelstellingen; over 2007 heeft Volvo Nederland die op 35 stuks na, gehaald. Bijna goed dus, en de C30 is dus zeker wel succesvol te noemen alhier in de lage landen

.[/quote]
Je haalt me de woorden uit de mond. Ik heb C30 naast de A3 op mijn verlanglijst gehad. BMW 1-serie was voor mij een optie, maar paste niet binnen ons bedrijfspolicy (geen BMW, Mercedes of Koreanen).
De offertes van de leasebedrijven voor een A3 (nog niet eens een sportsback) en de C30 vielen zeer ongunstig uit voor de A3 (maandelijks bijna 40 euro duurder. Ik ben daarbij uitgegaan van diesel (1.9d 105 pk vs 1.6d) waarbij ik de A3 op het uitrustingsniveau van een kinetic wilde hebben (dus geintegreerde radio, auto airco, lichtmetaal) en verder als optie cruisecontrol). Komt daarbij dat de catalogusprijs van de A3 op ongeveer hetzelfde niveau uitkwam als de C30, maar in totaal toch wat kaler aangekleed was. Omdat ik een deel van de lease(meer)prijs betaal, was de keuze niet al te moeilijk. Dus C30 duur ten opzichte van A3, nee dacht het niet. En dan moet je het in de A3 doen met een verouderde rumoerige TDI-motor. Wel lekker fel natuurlijk, maar weinig subtiel in het gebruik.
Ik denk dat BMW wel een goede deal heeft met een BMW 118d corporate lease: Aangekleed net iets duurder dan een C30, maar wel met een 136 pk motor. De leaseprijzen voor deze auto ten opzichte van een C30 ken ik niet.
Geplaatst: 15.04.2008 - 16:14
door Hulsberry
Polarbaer schreef: Met vragen e.d. kom ik liever hier...
Omdat de meeste hier zo objectief zijn?

Geplaatst: 15.04.2008 - 17:51
door Poolrev
Hulsberry schreef:...En dan moet je het in de A3 doen met een verouderde rumoerige TDI-motor. Wel lekker fel natuurlijk, maar weinig subtiel in het gebruik.
Idd, die 1.9TDI is erg rumoerig en verouderd. De 1.6D is daarbij een stuk soepeler en ik durf zelfs te zeggen dattie feller is dan de 1.9TDI

. En daarbij vind ik de wegligging en besturing van de C30 veel beter tov de A3, net dat tikkeltje meer gevoel erin.
Hulsberry schreef:Ik denk dat BMW wel een goede deal heeft met een BMW 118d corporate lease: Aangekleed net iets duurder dan een C30, maar wel met een 136 pk motor. De leaseprijzen voor deze auto ten opzichte van een C30 ken ik niet.
Vergis je zelfs met die motor niet, zeker als de opties erbij komen. 17 inch velgen betaal je je bij BMW helemaal scheel aan. Ook de leaseprijzen liggen ruim boven die van de C30, tenminste, bij onze lease-regeling in ieder geval

.
Geplaatst: 15.04.2008 - 18:58
door Hulsberry
Of 1.6D feller is dan een 105 pk TDI heb ik niet kunnen merken tijdens de proefrit met de C30. Ik rij nu een Golf V met een dergelijke motor en ik merkte tijdens de proefrit dat de 1.6D wat minder een schop in mijn rug gaf. Kan natuurlijk ook zijn dat mijn Golf wat beter ingereden is dan het proefritmodelletje :twisted: . Wat ik een groot voordeel ten opzichte van de TDI vond is dat de krachtenverdeling wat gelijkmatiger is en je minder snel het idee hebt dat je hard rijdt (ook door het rustige lopen van de motor).
Klopt het trouwens dat in de Mini diesel dezelfde motor ligt als in de C30. Zo ja, dan heeft de Volvo de geluidisolatie van de motor goed voor elkaar: in de Mini maakt die motor toch een teringherrie!
Geplaatst: 15.04.2008 - 19:03
door Poolrev
In de Mini Cooper D ligt inderdaad dezelfde motor. Isolatie in de MINI is idd ook minder, wat vooral komt door de (veel) kleinere motorruimte = minder ruimte voor isolatie en zit je dichter bij het blok.
Geplaatst: 15.04.2008 - 20:53
door Hulsberry
Poolrev schreef:In de Mini Cooper D ligt inderdaad dezelfde motor. Isolatie in de MINI is idd ook minder, wat vooral komt door de (veel) kleinere motorruimte = minder ruimte voor isolatie en zit je dichter bij het blok.
Duidelijk! Die Mini was met die motor trouwens wel erg snel!
Geplaatst: 15.04.2008 - 21:49
door Eddy S60
Ik rij er nu vier maanden in en ik vind het nog steeds een fijne auto, en aan elke auto is wel iets te vinden wat niet goed is.
Geplaatst: 16.04.2008 - 08:27
door Android
Hulsberry schreef:Poolrev schreef:In de Mini Cooper D ligt inderdaad dezelfde motor. Isolatie in de MINI is idd ook minder, wat vooral komt door de (veel) kleinere motorruimte = minder ruimte voor isolatie en zit je dichter bij het blok.
Duidelijk! Die Mini was met die motor trouwens wel erg snel!
Mini is natuurlijk ook ca. 200kg lichter dan de C30. Daardoor zal het snelheidsgevoel waarschijnlijk ook wel wat hoger liggen.
En idd, aan elke auto zijn minpunten, zeker een nieuw model.
Geplaatst: 16.04.2008 - 12:34
door T.Mulder
Android schreef:
Mini is natuurlijk ook ca. 200kg lichter dan de C30. Daardoor zal het snelheidsgevoel waarschijnlijk ook wel wat hoger liggen.
Maar wel 200 Kg MEER plezier

Geplaatst: 16.04.2008 - 13:35
door Poolrev
T.Mulder schreef:Maar wel 200 Kg MEER plezier

Daar zijn de meningen dan wel over verdeeld

. De MINI stuurt in mijn oogjes nog steeds wel beter dan de C30 (sorry, kan 't niet helpen... :oops: ) .
Geplaatst: 16.04.2008 - 21:30
door Hulsberry
Poolrev schreef:[quote="T.MuldeR]Maar wel 200 Kg MEER plezier

Daar zijn de meningen dan wel over verdeeld

. De MINI stuurt in mijn oogjes nog steeds wel beter dan de C30 (sorry, kan 't niet helpen... :oops: ) .[/quote]
ik vond een mini voor mijn doeleinden toch iets te sportief rijden. Zeker dat onderstel in combinatie met de knalharde stoelen. Ik zag mezelf geen 45.000 km per jaar rijden met zo'n bakkie...
Geplaatst: 16.04.2008 - 22:17
door Poolrev
Klopt helemaal, de C30 is zeker comfortabeler. Maar ik heb jaren een classic Mini gereden (die ik overigens nog steeds heb) en die was nog vele malen harder dan de huidige MINI, dus ben wel wat gewend zegmaar

. Daarnaast heb ik een poosje een nieuwe MINI Cooper gehad, en die wegligging kan de C30 nog zeker niet aan tippen.
Daar tegenover staat dat de MINI weer niet kan tippen aan het (rij)gemak en comfort van de C30. Al zijn ook over het comfortgehalte van de C30 de meningen hier op 't forum verdeeld

.
Geplaatst: 16.04.2008 - 22:23
door Paul
Zullen we die titel niet aanpassen?
Ik vind dat afzeiken zo onaardig klinken...
Geplaatst: 17.04.2008 - 10:50
door Guinness
@Paul: ik zou eigenlijk geen betere titel weten, omdat het gewoonweg echt (azijn)zeiken is wat er op het Autoweek forum gebeurt. Ik lees er amper valide argumenten. Men komt niet veel verder dan 'het is niets meer dan een dure Focus' of 'de kofferbak is zo klein'. :sleepy2:
Geplaatst: 17.04.2008 - 11:47
door Ben
Paul schreef:Zullen we die titel niet aanpassen?
Ik vind dat afzeiken zo onaardig klinken...
Titel aangepast

Geplaatst: 18.07.2008 - 15:12
door Cavallino
Ach, ook als je naar de reacties op artikelen op AutoWeek.nl kijkt valt op dat er veel gezeurd wordt over C30 = Ford Focus. Maar oh wee als je iets verkeerds zegt over het feit dat A3 = Golf = Leon = Octavia.
Persoonlijk denk ik ook dat een en ander te verklaren is door de combinatie van (zoals eerder aangegeven):
- Premium prijsstelling
- Gedurfd design
- Niet praktisch: Geen 5-deurs, kleine kofferruimte
Maar ook door:
- Geen 'downsizing' turbomotoren
- Verkopen grotendeels afhankelijk van leasemarkt (nieuwe modellen lopen hard en zakken daarna redelijk snel in)
Van een 1 serie en een A3 kun je met goed fatsoen nog zeggen dat ze inzetbaar zijn als 'gezinshatchback', terwijl de C30 eigenlijk meer een coupe is. De keuze voor een C30 is een zeer specifieke. Enneh hoeveel coupeetjes worden er nu helemaal verkocht?
Ik las op het AutoWeek forum dat iemand de Mini meer 'premium' vond dan de C30. Die persoon had zeker nog nooit in een Mini gezeten, da's namelijk nog eens echt plastic-fantastic daarbinnen!
Geplaatst: 18.07.2008 - 15:34
door +++t blijft behelpen+++
Cavallino schreef:
{...} Ik las op het AutoWeek forum dat iemand de Mini meer 'premium' vond dan de C30. Die persoon had zeker nog nooit in een Mini gezeten, da's namelijk nog eens echt plastic-fantastic daarbinnen!
Tiens, en daar ligt ook een beetje het probleem.
Het lijkt het
net niet te hebben voor veel mensen. en de mini heeft het wel vinden "ze"
Volvo probeert het nu met het "verhippen" van de buitenkant, en een prijsverlaging.
En geef toe 20.000 euro is niet veel (in Nederland)
maar de X-factor heeft ie niet in de ogen van veel mensen.
en daar zit 't m nu net.
Best jammer eigenlijk.
Geplaatst: 18.07.2008 - 16:08
door Cavallino
De C30 is blijkbaar een nicheproduct. Te 'hip' en onpraktisch voor de gemiddelde hatchback-koper, en aan de andere kant weer te 'serieus' voor het koperspubliek van de Mini, 500 etc.
Kijk naar Alfa: Hoe beter/mooier de auto's worden (159, Brera), hoe minder ze verkopen. Om diezelfde redenen denk ik. Doet er ook allemaal niet toe, voor mij is de C30 precies goed.