Pagina 2 van 3

Geplaatst: 15.04.2008 - 21:43
door Richard
Het zou wel erg jammer zijn als ze zouden stoppen want de 5 cilinder geeft toch wel een erg lekker gevoel en geluid. Kan geen 4 cilinder tegenop

Geplaatst: 15.04.2008 - 22:13
door ferretje
Op een zweeds forum heeft al eens een bericht gestaan dat Volvo zou gaan stoppen met de 5 cylinders. Heeft waarschijnlijk te maken met de emissie-eisen en de huidige downsize trend. In het artikel stond een type motor wat ook in mazda's te vinden is. Weet iemand of de 2 liter 4 cylinder gelijk is aan een Mazda motor uit de 6 serie? Zou mij op zich niet verbazen....

Update: even de sites vergeleken inhoud 2 liter mazda en volvo motor beiden 1999 cc, beiden boring 87,5 en slag 83,1 Volvo 145 PK bij 6000 rpm mazda 147 pk bij 6500 volvo 190 nm bij 4500 rpm mazda 184 nm bij 4000 rpm.

Mazda en Volvo hebben wat dat betreft kennelijk hetzelfde motoren magazijn.

Geplaatst: 15.04.2008 - 23:09
door Michael Oud
Oh wat zwak meneer Simpson. Alle posts weghalen.

Geplaatst: 15.04.2008 - 23:55
door gertsan
ik begreep hier ook geen bal van. als je dit de eerste keer leest denk je: probeert hij soms het record berichten te breken. Zo kan iedereen dit. Inderdaad vreemd.

Geplaatst: 16.04.2008 - 07:14
door bart simpson
Cojones schreef:Oh wat zwak meneer Simpson. Alle posts weghalen.
ik biedt jong talent dat overal een goed antwoord op heeft graag wat meer ruimte

Geplaatst: 16.04.2008 - 22:26
door anwo
Nou ik kan Bart niet betrappen op 'small talk', dus dat hij op deze manier het record berichten wil breken lijkt mij sterk. De consequentie is wel dat dit topic onleesbaar is geworden.
Misschien moeten we het onderwerp in ieder geval voorlopig maar even laten rusten.
We lopen nog het risico dat iemand een nieuw topic begint met een raadspelletje wat er op de ....... had moeten staan. :D

Geplaatst: 16.04.2008 - 23:25
door RaoulC
Probleem in de autobranche is dat de aankomende emmisie normen behoorlijk zwaar zijn. Dan kan net als de duitsers naar je regering stappen en een grote lobby opzette om te voorkomen dat je daadwerkelijk al de boetes moet betalen die de EU nu al voorspiegeld of je neemt de andere weg en schrapt in je range die motoren die de norm niet halen en waar je geen boetes over wil betalen. Wat emmisies betreft heeft Volvo nog een lange weg te gaan, net als vele autoproducenten voor dat uur U in Europa aanbreekt.

Geplaatst: 17.04.2008 - 09:09
door HV
Maar wat ik dan niet begrijp: als de 5 pitters qua prestaties richting een 6 pitter gaan (toegegeven, er moet dan nog wat gebeuren), heeft Volvo toch juist een bijzondere troef in handen?! - en lekker eigenwijs-
De huidige 3.2 6 cylinder lijkt mij v.w.b. uitstoot nu juist eerder een toekomstig 'probleemgeval'.

Let maar op D5/T5 (net nog in C70 T5 gereden afgelopen weekend 8) ), beide hebben in elk geval een motorgeluid/beleving die velen juist aanspreekt. Als de D5 nu eens naar 230 PK kan en de T5 naar 280 a 300 (260 is nu al mogelijk, denk aan vorige generatie V70/S60), dan is de concurrentie met de gemiddelde V6 prima aan te gaan.

Geplaatst: 17.04.2008 - 11:28
door bart simpson
anwo schreef:Nou ik kan Bart niet betrappen op 'small talk', dus dat hij op deze manier het record berichten wil breken lijkt mij sterk. De consequentie is wel dat dit topic onleesbaar is geworden.
Misschien moeten we het onderwerp in ieder geval voorlopig maar even laten rusten.
We lopen nog het risico dat iemand een nieuw topic begint met een raadspelletje wat er op de ....... had moeten staan. :D
Cojones meende alle goede antwoorden te hebben, vraag het hem gewoon eens

Geplaatst: 17.04.2008 - 14:26
door Michael Oud
Begrijpend lezen is ook een vak hè BS. BS, is dat trouwens niet ook een afkorting van iets anders?

Geplaatst: 17.04.2008 - 16:06
door V480-S60
MODS BREAK

Cojones en Bart Simpson.

Geen onderling gekat meer hier op het forum over dit onderwerp.

Vanaf nu alleen maar nuttige bijdragen over wel of niet 5-pitters eruit.

En dat houdt in dat vanaf nu alle persoonlijke talk geveegd gaat worden!

Geplaatst: 19.04.2008 - 20:11
door AndorabLe
Ik zou het iig wel jammer vinden als volvo de 5-cilinders uit het gamma zou verwijderen. Zo'n motor heeft toch een heel mooi apart geluid.

Geplaatst: 19.04.2008 - 20:54
door fif
Volvo maakt momenteel erg veel reclame voor hun nieuwe 2l motoren.
Verder is de nieuwe mondeo leverbaar met de T5 en die is ook van volvo. Die mondeo is net nieuw dus daar zal nog wel een tijdje motoren voor moeten worden gemaakt.

Geplaatst: 19.04.2008 - 20:56
door Michael Oud
Trouwens, áls het gaat gebeuren, en de geruchten aangaande de Audi TT zijn waar, dan gaat het een beetje over en weer. Audi sinds half jaren 70 5 cilinder (benzine) geintroduceerd, en in 1996 ofzo voor het laatst geleverd (RS2, A6/100), toen was volvo net een paar jaar bezig, en nu schijnt er weer een 5pitter in de TT te gaan komen...

Geplaatst: 19.04.2008 - 21:52
door Maurice Pierik
Downsizen van motoren is met oog op de emissie-eisen wel het toverwoord.
Diverse merken bieden al relatief kleine benzine turbomotoren aan. Deze zijn zuiniger dan motoren met een grote motorinhoud.

Volvo doet hier aan mee. De 5 cilinder 2.4 140pk versie wordt langzaamaan helemaal door de 4 cilinder 2.0 met 145pk vervangen. Ondanks het kleinere koppel zie je deze motor nu zelfs in de S80.
Het zal me niet verbazen dat de 170pk versie door een (direct ingespoten?) turbo 4 cilinder zal worden vervangen.
Dan blijft de 2.5T en diesel-5 de laatste 5 cilindermotoren.

De 6 cilindermotor is onlangs geheel vernieuwd. Ford USA gebruikt deze motoren ook. De vijfpitter is daardoor wel een van de oudere motorenseries aan het worden.

Het is best denkbaar dat op termijn de 5-cilinders worden vervangen...

Geplaatst: 21.04.2008 - 11:20
door Daneel
Downsizen kan toch ook met 5-pitters. De nieuwe-v70-classic (tot 2007) had toch ook een 2.0t die 5 cilinders heeft?

Geplaatst: 26.04.2008 - 12:31
door Maurice Pierik
... dat kan wel, maar is niet zo efficiënt.

Een 5-cilinder heeft nu eenmaal veel meer draaiende delen dan een 4-cilinder.
Dat maakt zo'n motorblok dus zwaarder en duurder dan een 2 liter met 4 cilinders.

Geplaatst: 28.04.2008 - 15:47
door kmser
Persoonlijk ken ik nog niemand die een S80 of V70 heeft met 2liter benzine, verkoopt deze motor eigenlijk wel in Belgie (in tegenstelling tot de 2.0D).
De 5cyl 2.4 is niet vlug, maar heeft wel veel charme.

Geplaatst: 28.04.2008 - 16:50
door Rene68
Het zou zonde zijn. Ik heb een Volvo en Alfa 5 cylinder gereden en er is mij altijd verteld dat een 5 cylinder het beste van de 4- en 6-cylinder motoren heeft: de souplesse van een 6- en de gretigheid van 4-cylinder. En het geluid van een 5 cylinder is toch wel heerlijk, zowel bij diesel als benzine. Bovendien vind ik het prijsverschil tussen de 2.5t en de 3.2 dermate groot versus minimale prestatieverschillen dat ik niet snel de 3.2 zal kopen. En de emissie discussie... ik vraag mij werkelijk af wat hiervan terecht komt. Voor de grote sportmerken schijnen er al weer andere regels te gaan gelden... daar gaan ze niet mee weg komen natuurlijk. De discussie is valide maar een Ferrari met een schone motor kan niemand zich iets bij voorstellen. Het enige wat je dus kunt doen is de vervuiler extra laten betalen, en dat doen we in Nederland al met de slurptax. Niemand trekt zich er iets van aan.

Volvo heeft de 2.0 benzine en diesel op de markt gebracht omdat je als merk een aantal milieuzuinige auto's in het gamma moet hebben. BMW heeft dat ook maar die verkopen, net als de 2.0 benzine, maar mondjesmaat. In je 5-serie wil je toch minimaal een 3.0i hebben maar eigenlijk natuurlijk de 3.5 motor hebben.

Ik denk dat de diesel erg goed gaat verkopen om één belangrijke reden: de prijs. Als je echt milieutechnisch het goed wil doen koop je een Prius of Civic.....

Geplaatst: 28.04.2008 - 17:09
door euerw
het zou weer stukje minder eigen gezicht van Volvo zijn, maar ben toch in afwachting van een rea van Bart daar het toch een redelijke kijk op die zaken heeft