Turbo niet goed meer?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
TTT242
2nd Gear member

degids schreef:Weet iemand hier trouwens waar de achterste lambasonde zit? De v70 rijder wist niet welke lambda sonde de boosdoener was, hij wist alleen dat de sonde onder de motorkap vervangen is.
Hier de oude downpipe en de nieuwe Ferrita downpipe van m'n T5. Er zijn 2 lamdasondes. De eerste is vlak na het begin van de downpipe (rechts op de 1e foto) en zit dus vlak na de turbo op het stuk dat vanaf de motor naar beneden loopt. De 2de sonde zit thv de katalysator of bij de Ferrita na de racecat.
Afbeelding Afbeelding
Free Image Hosting by ImageBam.com
Volvo 480S 2.0i >>> V70 classic 2.5T LPT/LPI >>> V70 T5 2004 LPI
Mathijs T-4
3rd Gear member

zo gidsie, ben je alweer wat verder?

lmm is idd verdacht !
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
Rogier64
5th Gear member

Toch blijft de ETM ook verdacht, zit er nu wel of geen nieuw type in? Oud is witte sticker en nieuwe is gele sticker? Schoonmaken helpt echt niet, is een slijtageprobleem geen vervuilingsprobleem!
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
degids
3rd Gear member

Ik had begrepen dat bij een rotte ETM, de auto ook beroerd stationair loopt. Het punt is dat de mijne echt super mooi stationair op 700 toeren draait (er net iets onder zelfs). Dus daarom de ETM niet verder onderzocht.

Inmiddels heb ik een LMM (alleen de sensor) op Ebay gevonden. Ik heb de gok genomen om 'm maar gewoon te kopen. Op Ebay 77 euro (omgerekend). Originele bestellen: 200+ euro... [-X
Ik heb de vervangings LMM sensor geplaatst en wat denkie! Het euvel is verholpen!!!!!!!!! \:D/

Ik ben blij dat het nu goed werkt, maar ik heb nog steeds m'n vraagtekens bij het vermogen. Het is wel iets verbeterd, maar nog niet op het niveau dat ik had verwacht. Maar misschien verwacht ik gewoon te veel.. ::roll:

Ik ga toch maar eens aan chiptunen denken... Dan gaatie in elk geval de vermogensbank op en kan ik precies zien of mijn gevoel klopt of niet. (En hopelijk dat het vermogen verbeterd kan worden \:D/ )
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
TTT242
2nd Gear member

Ik zou 'm nu gewoon nu eens op de vermogensbank zetten, dan zie je dadelijk of er iets niet in orde is. Mijn standaard T5 MT liep in Goes op de Dynojet 274pk op de motor. Die jongens daar zien dadelijk als er iets niet goed loopt.
josas
4th Gear member

degids schreef:Ik had begrepen dat bij een rotte ETM, de auto ook beroerd stationair loopt. Het punt is dat de mijne echt super mooi stationair op 700 toeren draait (er net iets onder zelfs). Dus daarom de ETM niet verder onderzocht.

Inmiddels heb ik een LMM (alleen de sensor) op Ebay gevonden. Ik heb de gok genomen om 'm maar gewoon te kopen. Op Ebay 77 euro (omgerekend). Originele bestellen: 200+ euro... [-X
Ik heb de vervangings LMM sensor geplaatst en wat denkie! Het euvel is verholpen!!!!!!!!! \:D/

Ik ben blij dat het nu goed werkt, maar ik heb nog steeds m'n vraagtekens bij het vermogen. Het is wel iets verbeterd, maar nog niet op het niveau dat ik had verwacht. Maar misschien verwacht ik gewoon te veel.. ::roll:

Ik ga toch maar eens aan chiptunen denken... Dan gaatie in elk geval de vermogensbank op en kan ik precies zien of mijn gevoel klopt of niet. (En hopelijk dat het vermogen verbeterd kan worden \:D/ )

Kan het niet zo zijn dat je inmiddels erg aan de pk's gewend bent geraakt en daardoor denkt : "Dat kan sneller..".
Ik heb dat iig soms wél! :)
JOS
V40 mj 2003 1.8 aut. Europe sports edition, RTI nav, ECC
Nu: S60 mj 2004 2.5T GT full options
BartS
4th Gear member

Mijn indruk van de T5 (met Geartronic) is dat je het gaspedaal flink moet intrappen wil je snelheid maken, de kracht komt pas echt los vanaf ca 2.500 toeren. De Geartronic filtert de eerste drie versnellingen ook wat snelheidsgevoel door de slip (tenzij je het pedaal tot op de bodem trapt). Zeker de tussenacceleraties op de snelweg zijn lekker vlot. Maar het blijft natuurlijk een logge auto die op gang moet komen. Een 200 pk TT met ongeveer dezelfde pk/gewichtverhouding biedt meer snelheidssensatie.
Mathijs T-4
3rd Gear member

goed gedaan gidsie, ben trots!

maarja, ben je niet gewoon verwend met de acceleratiekick uit het verleden?
we hadden toch onder de 4 seconde op de honderd acceleratietijden..
wellicht even de boel resetten, zodat de geartronic kan wennen aan de nieuwe verhoudingen en dat het wellicht beter gaat!?
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
degids
3rd Gear member

Ik heb geen geartronic, ik heb een normale ouwelullen automaat ::lol:

Maar ik ga toch eens praten met de mannen van ziptuning. Want ik vind die tussenaccelleraties niet voldoende. Ik heb ergens gelezen dat de turboregelklep ook wel eens kan falen. Althans, niet genoeg open meer gaat.
Mathijs T-4
3rd Gear member

zou je dat wel doen?
ik heb over ziptuning niet al te beste verhalen gehoord,
ga anders naar ET!
zoek even op t forum naar een goed adres!!

toch fijn dat je weer een stap verder bent...

goed weekend gidsie.
TTT242
2nd Gear member

Voor tuning kan ik je ook ET aanraden, maar vergeet een belangrijke regel niet. Het heeft geen zin te chiptunen als je wagen stage 0 (origineel dus) niet goed loopt. Eerst dit probleem oplossen, dan gaan tunen.
Mathijs T-4
3rd Gear member

dat is inderdaad het beste advies!
degids
3rd Gear member

Ja, dat is een beetje het punt... ik wil 'm dus op de rollerbank hebben, omdat ik niet zeker weet of het vermogen nu goed is of niet. Beetje kip-ei verhaal :)
T5je
3rd Gear member

Prima gedaan Gids. Hulde. En nog goed afgelopen ook. Stel dat het niet je LMM was dan was je dus 77 euro duurder uit geweest. Gelukkig dus niet.

Maar over snelheidbeleving. Weet niet wat je gereden hebt voor de T% of nog rijdt, maar ik heb twee weken terug een ritje gemaakt in een Honda S2000. Zou 240 pk hebben. 6 bak en lichte wagen. Al schakelend denk je dan een geweldige kick te krijgen van het vermogen. Viel mij tegen. De turbo T5 geeft toch een snellere reactie en meer acceleratiegevoel dan die Honda.

Succes met het verder optimaliseren. Hou het hier up to date aub want ben zelf ook van plan te gaan chiptunen. Maar vind 600 euro wat aan de hoge kant voor 50 a 60 pk winst.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
degids
3rd Gear member

Inmiddels zijn we weer een stukkie verder!
Tijdens het uitlezen een tijd terug was niet alleen de LMM die rare waarden gaf, maar ook de koelvloeistoftemperatuursensor.
Nu dacht ik dat vanwege de te lage waarden, de motor zich niet voluit liet bedienen om de motor te sparen (het motormanagement zou kunnen denken dat de motor nog niet voldoende opgewarmd is).

Toen heb ik maar zo'n nieuwe sensor besteld (was niet zo duur). Blijkt nu dat we de verkeerde hadden besteld. Toen ben ik naar de dealer gereden in Utrecht (nieuwe, langs de A2) om de goeie op te halen.
Daar gekomen hebben ze echter wat doorgevraagd, omdat volgens hen de koelvloeistoftemperatuursensor niet mijn klachten van verminderde prestaties kan veroorzaken.

Ze wilden even de auto aan de kast hangen en toen bleek dat de laaddruksensor een foutmelding gaf. Dit nog even gecheckt en inderdaad, het klepje wat bediend wordt door die sensor gaf geen sjoege.
Ook hoorde de monteur de turbo eigenlijk helemaal niet opspinnen.
Dus in plaats een nieuwe koelvloeistoftemperatuursensor, heb ik nu maar de laaddruksensor besteld :)
Het past ook helemaal binnen het klachtenbeeld, die defecte laaddruksensor.

Morgen gaan wie die sensor d'r in schroeven en dan hoop ik die volle 250 pk's eens te kunnen aanspreken!!!

Ik kom hier morgen ongetwijfeld op terug! ::D
Mathijs T-4
3rd Gear member

gidsie, hoe kan het dat men hier nu pas achter komt?
is dit bij de vorige keer uitlezen niet opgemerkt omdat de Lmm al defect was?

toch weer een stap in de goede richting!

ben benieuwd,

groet,
Mathijs
degids
3rd Gear member

Ik denk dat de klacht van verminderde prestaties er later is bijgekomen. Misschien wel als gevolg van het golvend accelereren?
Het viel me de laatste tijd op dat ik het fluiten helemaal niet meer hoorde als ik langzaam het woonerf uitreed. Dit terwijl ik dat vroeger dan heel duidelijk kon horen.
Mathijs T-4
3rd Gear member

hmm, vervelend, ach, op deze manier is bijna alles vervangen en weet je zeker dat hij goed is...

rij je veel in de T5?
C 30 T5
4th Gear member

De foutmelding van koelvloeistoftemperatuursensor kan ook afkomen van een niet goed werkende thermostaat.

En vergeet niet dat het opschroeven van het vermogen de automaatbak op langere termijn niet vrolijk wordt.

het is maar dat je het weet.
degids
3rd Gear member

Voorlopig loop ik alleen nog maar te kl*ten om dat ding op z'n NORMALE vermogen te krijgen!

Het moge duidelijk zijn... vervanging van het turbo regelklepje heeft geen f*ck geholpen. Naja, in elk geval moest het sowieso vervangen worden.
Ik word er onderhand wel behoorlijk pissig om.

Ik ben wel erg goed geholpen bij Volvo Verkerk Leidsche Rijn, langs de A2. Paar keer dingen voor me uitgelezen terwijl ik alleen dat regeklepje daar besteld heb.
Ik heb nu als tip gekregen daar een afspraak te maken bij Volvo verkerk aan de Hudsondreef in Utrecht, omdat daar een storingsexpert werkt.

Het zal er wel op uitdraaien dat er een nieuwe turbo in moet... just my luck.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”