Pagina 2 van 3

Geplaatst: 26.05.2008 - 10:24
door Carfreak
Het staat wel heel strak zo. Alleen jammer dat je geen comfort meer hebt nu, jaagt de kosten wel op ofniet?

Re: update verlagingset

Geplaatst: 26.05.2008 - 14:01
door edraket
toppertje schreef:nou eindelijk zitten de veren eronder.
al met al toch nog een redelijke grote klus(voor de eerste keer, en ook nog op straat zonder brug)
wat mij gelijk opviel,was dat ik de indruk had dat hij meer dan de opgegeven 3.5cm gezakt is.
stom van mij,ik had vtv even de hoogte moeten meten,dan had ik het zeker geweten.
maar voor mijn gevoel istie wel 4 of 4.5cm gezakt!
het lijkt goed, maar rijdt voor geen meter!
ik denk dat de auto dermate veel gezakt is,dat de standaard schokdempers het niet meer kunnen bijbenen en buiten hun werkingsgebied komen.
daarbij denk ik dat mijn schokdempers niet al te fris meer zijn,zodat ik er over denk om 4x koni-geel te bestellen.
heeft iemand hier ervaring met koni-geel icm. apex-verlagingsveren?
zou de auto nog iets hoger worden na montage van nieuwe schokdempers?
tot slot nog enkele foto,s
Hij staat wel erg netjes op de pootjes, maar wat jij beschrijft is wat ik hierboven bedoelde. De veren passen gewoon niet goed bij de standaard schokbrekers. Het wordt erg stuiterig allemaal. Dat zal met de Apex veren nog erger zijn dan met Eibach. Apex is nog ietsje stugger.
Zo te zien is de verlaging wel ongeveer 3-3,5 cm. Mijn S60 staat net zo laag, alleen is een V70 met name aan de achterkant origineel wel erg hoog. Dus achter zal hij wel een stuk meer dan 3 cm zijn gezakt. Meet de afstand van de onderkant van de wielkuip tot het hart van de velg maar eens op. Dit zal ongeveer 35 cm zijn (ben erg benieuwd).
De gele Koni's zou ik niet doen tenzij je puur voor wegligging gaat. De originele veerpoot voor de voorkant moet verbouwd worden om de nieuwe Koni demper te kunnen monteren. De cartridge zelf moet worden verwijderd, en de Koni erin gemonteerd. Ik heb zelf op mijn V70R gele Koni's gehad icm Eibach. Op zich is de wegligging erg goed, maar veel te stuiterig/stug. Toen ik de auto weer terugbouwde naar origineel had ik zoiets van "dat rijd weer lekker!"
Je zou beter voor de Koni FSD kunnen kiezen. Deze zijn veel comfortabeler en toch een goede wegligging icm verlagingsveren. Ook hoeft de veerpoot niet verbouwd worden.

Het verbaast met nog steeds een beetje dat GJburg hierboven schrijft dat zijn auto wel een goede wegligging heeft met originele dempers en Apex veren wel goed is. Misschien dat zijn Volvo standaard is voorzien van andere dempers (sportonderstel) die wel kunnen met de verlagingsveren.

Geplaatst: 26.05.2008 - 21:48
door toppertje
heb net even gemeten.
voor is 33.5/34cm
achter 35cm
is dat veel werk om de nieuwe koni cartridge over te zetten in de org. veerpoot?
is de koni FSD wel geschikt voor een verlagingset van 4cm?
de huidige setup is geen s6, en er moeten wel andere dempers komen.
van veel kanten hoor je dat als je gaat verlagen(4cm) dat je dan een kortere schokdemper nodig bent,omdat anders de org. schokdemper te ver wordt ingedrukt en dus niet werkt zoals het hoort.
maar welke dempers zijn dan wel geschikt?
ik wil nl. geen circuit auto,dus niet spijkerhard.

Geplaatst: 27.05.2008 - 10:46
door edraket
De Apex geeft dan wel een behoorlijke verlaging aan de voorkant. 34 cm is behoorlijk laag hoor! Komt overeen met ongeveer 4 cm verlaging. Wel mooi!

Er zijn al meerdere personen op dit forum die met FSD rijden icm verlagingsveren. Met de gele Koni's kan het zowiezo, in het begin is bij FSD verteld dat dit niet icm verlagingsveren zou werken, maar dat wordt nu tegengesproken. Ik heb zelf nog geen ervaring met de FSD dempers.

het ombouwen van de gele koni's is een behoorlijke klus. je moet als het ware het demperelement uit de originele veerpoten halen en daar het koni element in plaatsen. het beste kun je dan kapotte veerpoten van de sloop halen en daar de Koni cartridge in monteren. ben je niet zoveel tijd kwijt met de wissel.

Het is heel raar met veren en dempers. Soms kan de demping vrij hard zijn, maar de auto als geheel toch soepel aanvoelen. De combinatie moet kloppen, en daar schort het maar al te vaak aan. Ik verbaas me er nog steeds over dat er geen bedrijven zijn die zich hierin specialiseren. Niemand kan bijvoorbeeld voorspellen hoe een auto aanvoelt met een bepaalde type veer met bijvoorbeeld de standaard demper. Er is vast wel iemand die dit geprobeerd heeft, alleen niet bekend bij degene die dat ook wil proberen. Zonde, want de wissel kost veel geld en tijd, dus je wilt uiteraard dat het resultaat goed is.

Ik zit er zelf nog steeds over te denken om over te stappen op de FSD dempers. Ik vind met name de slow speed demping nogal beroerd van de originele dempers, waardoor de auto stuiterig aanvoelt bij lange hobbels. Heb alleen niet zo'n zin om er weer geld in te stoppen. altijd lastig en frustrerend dat verlagen!

Geplaatst: 27.05.2008 - 21:35
door toppertje
vandaag even rondgebeld over info over de FSD.
deze is niet speciaal ontworpen voor verlaging,maar volgens sommigen moet het wel kunnen.
anderen spreken dit weer tegen en zeggen dat de FSD hier niet geschikt voor is.
zoals ed al zegt:er is wat dat betreft weinig kennis(of in ieder geval moeilijk te vinden) zeer veel "deskundigen" spreken elkaar tegen.
de meeste normale bandenbedrijven/automaterialen zaken monteren rustig een verlagingset op standaard schokdempers, en zeggen dat ze dit altijd doen.
als aftermarket leveren ze vaak monroe dempers.(iemand hier ervaring mee?)
al met al kom ik zo niet verder, en het zal wel weer gokken worden en achteraf maar hopen dat ik de juiste keuze gemaakt heb.
ik denk er sterk over om dan toch maar voor de koni-FSD te kiezen ipv gele-koni ivm met dat ik toch nog een beetje comfort overhoud.
trouwens de FSD wordt ook allen als losse cardridge geleverd.
kun je de schokdemper trouwens een beetje makkelijk uit de org veerpoot halen?
zit deze dan bv vast met een wartelschroef

Geplaatst: 27.05.2008 - 23:04
door edraket
De FSD demper is een complete veerpoot, je heoft dus niet de originele poot te verbouwen.
Bij de gele koni's moet het demperelement uit de poot geslepen worden (zit vastgelast). daar moet dan het Koni element in gezet worden. Koni levert nu ook FSD sets icm Eibach veren. Verlagen moet dus echt geen probleem zijn. ik zou het wel weten wat te kiezen!

Geplaatst: 27.05.2008 - 23:19
door toppertje
edraket schreef:De FSD demper is een complete veerpoot, je heoft dus niet de originele poot te verbouwen.
Bij de gele koni's moet het demperelement uit de poot geslepen worden (zit vastgelast). daar moet dan het Koni element in gezet worden. Koni levert nu ook FSD sets icm Eibach veren. Verlagen moet dus echt geen probleem zijn. ik zou het wel weten wat te kiezen!
hey ed,
op div sites wordt bij het tonen van de koni-fsd de gehele veerpoot getoont.
maar vaak staat er dan ook bij:aleen voor org veerpoten,hieruit maak ik dus op dat het om cartridges gaat.
dit is mij vandaag ook al bevestigd door een automaterialenzaak.

maar als het demperelement losgeslepen is, en je monteerteen nieuwe,hoe zet je deze dan vast?

Geplaatst: 27.05.2008 - 23:23
door toppertje
nog even dit:de fsd wordt aangeboden zo tussen de500-600 euro.
hier koop je al bijna een schroefset(schokdemper+veren) voor.
zou dit geen betere keus zijn dan fsd met -3.5cm apex

Geplaatst: 28.05.2008 - 10:24
door edraket
Ik zou zelf zeker voor een schroefset gaan. Je bent dan van alle ellende af. Dit is een op elkaar afgesteld geheel en de hoogte is naar wens instelbaar. Nadeel is dat we Volvo rijden en daar is nu eenmaal niet veel voor te koop. Er is maar een fabrikant die een schroefset maakt voor de S60/V70 en dat is KW. Deze zijn vrij hard en hoewel ze zijn uitgerust met regelbare in- en uitgaande demping wordt het nooit comfortabel. Tweede nadeel is dat deze set 1300 euro kost! Mijn hoop is gevestigd op Intrax. Als deze iets gaan ontwikkelen zou ik erover nadenken. Deze set is wel soepel in te stellen maar nog niet leverbaar.

Wat ik kan vinden over de FSD dempers is dat het een compete veerpoot is. Er wordt nergens bij vermeld dat het een cartridge is, maar de info is inderdaad niet duidelijk. Even een belletje naar Koni is het beste denk ik.

Er zal een bout bij zitten denk ik waarmee je het demperelement op de veerpoot schroeft.

Edit: Nu je weet dat de auto met de Apex veren heel mooi staat hoef je er alleen een goede/passende demperset bij te vinden is mijn mening. Het grootste risico van verlagen vind ik dat de auto niet mooi staat. Ik weet dat Apex zweert bij Koni. Vroeger kon je de fabriek nog bellen, maartegenwoordig gaat de levering via een tussenhandelaar. Je zou kunnen proberen of zijn een advies hebben tav de FSD dempers.

Geplaatst: 28.05.2008 - 20:42
door toppertje
mmm,het wordt er niet makkelijker op.
bij koni is nu voor de v70 ook een st r-kit te koop(ong.6oo euro)
dit is dus geen schroefset maar wel instelbaar,alhoewel ik bang ben dat ook deze set bijna alle comfort wegneemt,ondanks dat de demper instelbaar is.
aan de andere kant: de apex veren heb ik al,en ben tevreden over de hoogte
dus de meest voor de hand liggende keuze is een geschikte
schokdemper hier bij te vinden.
als de koni-fsd is zoals men beweert, dan denk ik dat dit wel eens de demper is die ik ga kopen.

toch een vreemd verhaal,dat als je nieuwe schokdempers wil(voorkant)dat je dan een veerpoot doormoet slijpen om
een nieuwe te kunnen plaatsen.
als je dit in een garage laat doen,ben je aan uurloon meer kwijt dan je een komplete veerpoot had gehad.

met de fsd hoop ik dat de demper de veer een beetje bij kan houden
iets wat met de standaard dempers niet gaat(te week)
de fsd word naar mate je sportiever rijdt wat straffer geveerd zonder dat hij echt oncomfortabel wordt.
ga je daarintegen over slechter wegdek dan zou hij soepeler moeten worden.
dus als het allemaal waar is dan lijkt mij dit de ideaale combinatie

Geplaatst: 28.05.2008 - 21:07
door LeonW
Ik heb dit topic doorgelezen en heb wat vragen/ opmerkingen.

Wat is er precies niet goed na het verlagen?

Zelf heb ik onder mijn S70 apex verlagingsveren gemonteerd en ben zeer tevreden over het resultaat,de auto stuurt strakker en is ietsie stugger.

Voordat je allerlei dingen gaat bestellen zou ik de volgende dingen controleren.

Uitlijning (wielstanden) is heel belangrijk na verlagen, uitlijnen is een pre.
Toestand schokdempers je kunt ze controleren op een testbank.
verdere staat van onderstel, rubbers enz.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Geplaatst: 28.05.2008 - 22:31
door toppertje
LeonW schreef:Ik heb dit topic doorgelezen en heb wat vragen/ opmerkingen.

Wat is er precies niet goed na het verlagen?

Zelf heb ik onder mijn S70 apex verlagingsveren gemonteerd en ben zeer tevreden over het resultaat,de auto stuurt strakker en is ietsie stugger.

Voordat je allerlei dingen gaat bestellen zou ik de volgende dingen controleren.

Uitlijning (wielstanden) is heel belangrijk na verlagen, uitlijnen is een pre.
Toestand schokdempers je kunt ze controleren op een testbank.
verdere staat van onderstel, rubbers enz.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
alles is verder wel goed.
heb inmiddels stuurkogels,spoorstangen,voorste draagarmen en stabilisatorstangetje achter vervangen.
auto is perfect uitgelijnt
schokdempers testen op een testbank is niet altijd een garantie voor een goed oordeel.
maar als je het topic een beetje doorgelezen hebt,dan weet je wel een beetje wat er aan de hand is.

daarbij komt dat een s70 heel wat lichter is als een v70 ,wat het verlagen niet ten goede komt.
maw.hoe lichter de auto,dan kun je eerder volstaan met alleen verlagingsveren.
met een zware auto(de mijne is zwaarder dan 1600kg) wil de auto eerder nadeinen,en worden er andere eisen ad demping gesteld

Geplaatst: 29.05.2008 - 21:21
door toppertje
vandaag even een telefoontje gepleegd rechtstreeks met koni.
van hen kreeg ik te horen dat het idd om cardridges gaat.
maw,de org. veerpoot moet dus na demontage uitelkaar en de oude demper eruit,waarna de nieuwe fsd demper terug geplaatst kan worden.
deze wordt vervolgens ad onderzijde doormiddel van een bout vastgedraaid in de veerpoot(hier onderin een gat boren).
ad boven zijde zitten er een soort van centreer rubbers om hem klem te zetten.
al met al lijkt het nogal een heel werkje.
op mijn vraag waarom koni geen complete veerpoot levert,zei men dat daar geen markt voor was(incourant) en dat men voor die gevallen alleen cardridges in hun programma had.
bij monroe wordt wel een complete veerpoot geleverd,maar daar ging niet mijn voorkeur naar uit,alhoewel de monroe reflex toch wel goed moest zijn.
dus vandaag toch maar de koni-fsd besteld! \:D/

ps.als iemand dit klusje al eens eerder bij de hand heeft gehad,hoor ik graag zijn/haar ervaringen.bvd

Geplaatst: 30.05.2008 - 22:41
door edraket
toppertje schreef:vandaag even een telefoontje gepleegd rechtstreeks met koni.
van hen kreeg ik te horen dat het idd om cardridges gaat.
maw,de org. veerpoot moet dus na demontage uitelkaar en de oude demper eruit,waarna de nieuwe fsd demper terug geplaatst kan worden.
deze wordt vervolgens ad onderzijde doormiddel van een bout vastgedraaid in de veerpoot(hier onderin een gat boren).
ad boven zijde zitten er een soort van centreer rubbers om hem klem te zetten.
al met al lijkt het nogal een heel werkje.
op mijn vraag waarom koni geen complete veerpoot levert,zei men dat daar geen markt voor was(incourant) en dat men voor die gevallen alleen cardridges in hun programma had.
bij monroe wordt wel een complete veerpoot geleverd,maar daar ging niet mijn voorkeur naar uit,alhoewel de monroe reflex toch wel goed moest zijn.
dus vandaag toch maar de koni-fsd besteld! \:D/

ps.als iemand dit klusje al eens eerder bij de hand heeft gehad,hoor ik graag zijn/haar ervaringen.bvd
Wist niet dat dat voor de FSD ook zo was. Is ook nergens terug te vinden, maar wel jammer. Is een boel werk extra. Ik zou aanraden om twee oude veerpoten te gebruiken voor de ombouw. Weet je in elk geval zeker dat je alle tijd hebt voor het ombouwen. Ik kan van het weekend wel even voor je kijken hoe de veerpoot in elkaar zit, maar ik denk aan de bovenkant gelast. Dat zul je los moeten slijpen. Ik heb evt twee veerpoten liggen. Als je eigen dempers nog goed zijn (niet lek) mag je ze van me lenen, als ik de jouwe werkend maar weer terug krijg. Heb je alle tijd om ze om te bouwen.

Ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten van de FSD dempers. Zoals ik al zei wil ik ze zelf ook al een poosje monteren, alleen heb even geen zin om weer geld uit te geven aan het onderstel.

Geplaatst: 31.05.2008 - 10:10
door Ludo
edraket schreef:Ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten van de FSD dempers.
volgens mij zullen die wel bevredigend zijn.
het is een erg fijne demper, ik heb ze (achter) ook onder m'n 850 zitten.
wel jammer dat het niet standaard geleverd word voor de S60, en inbouwen op zo'n slordige manier moet, dat zal de verkoop ook niet zo meteen bevorderen...

Geplaatst: 01.06.2008 - 16:46
door toppertje
ed,bedankt voor je aanbod.
maar aangezien wij nogal een eindje uitelkaar wonen is het niet erg praktisch voor mij.
ik denk dat als de veerpoot ad bovenzijde open gezaagd(geslepen)is,dat de oude er redelijk makkelijk uit te halen is(althans dat hoop ik)
want deze zit volgens mij verder nergens meer vast in de poot.
vwb de cartridges,op de site van koni staat bij de fsd demper:only for orginal struts.
maar zoals gezegd,bedankt voor je aanbod.
volgens mij zullen die wel bevredigend zijn.
het is een erg fijne demper, ik heb ze (achter) ook onder m'n 850 zitten.
wel jammer dat het niet standaard geleverd word voor de S60, en inbouwen op zo'n slordige manier moet, dat zal de verkoop ook niet zo meteen bevorderen...
ludo? hoe kom jij dan aan fsd-dempers alleen voor de achterzijde?
normaliter wordt dit alleen als zet verkocht.(voor en achter).
past de demper wel goed bij de verlagingsveren van jouw auto?
dit omdat men zegt dat je de fsd niet teveel moet verlagen omdat dan de demper eigenschap vd fsd minder word

Geplaatst: 01.06.2008 - 18:54
door Ludo
toppertje schreef:ludo? hoe kom jij dan aan fsd-dempers alleen voor de achterzijde?
normaliter wordt dit alleen als zet verkocht.(voor en achter).
past de demper wel goed bij de verlagingsveren van jouw auto?
dit omdat men zegt dat je de fsd niet teveel moet verlagen omdat dan de demper eigenschap vd fsd minder word
via European Tuning ben ik er aan gekomen.
er zijn mensen die bij nivomat willen blijven, en zodoende dan enkel de voorste dempers vervangen...
mijn auto is achter niet verlaagd, enkel de voorkant met 2cm.
maar er rijden 850's met FSD die wel verlaagd zijn, dat gaat toch zonder problemen.
met de FSD rustig/normaal rijden is heel comfortabel, ga je sportiever rijden voel je ook dat je strak de bochten door gaat.

Geplaatst: 02.07.2008 - 22:32
door Forza Volvo
Aloha,,,

Heb m,n V70 ook verlaagd met Apex en ben er zeer tevreden over(zonder vervanging van schokdempers) So far so good.

Alleen de volgende vraag wat je stelde wat betreft het rijden met caravan was ik minder positief.

Heb afgelopen Pasen voor het eerst ook met sleurhut gereden en dat viel me vies tegen ondanks dat ik de koppelingsdruk nauwkeurig op 75 kg (volgens dealer) had gezet. (heb dan ook een caravan die tot 1600kg beladen mag worden)

Tijdens het rijden continu moeten bijsturen om de combinatie in het gareel te blijven houden.
Heb dan ook niet harder kunnen rijden als 90km/h. Heb al beslist dat we naar Locarno het maar in 2 dagen gaan doen daar ik niet veel zin heb om me suf te rijden om de combinatie op de weg te houden.

Heb nog geinformeerd of de koppelingsdruk niet te hoog was voor een verlaagde V70 maar moest niets uit maken.

Ga het wel zelf eerst proberen met 60 kg koppelingsdruk en dan zie onderwg wel of ik beter vind gaan of niet.

Hans

Geplaatst: 03.07.2008 - 08:04
door toppertje
Tijdens het rijden continu moeten bijsturen om de combinatie in het gareel te blijven houden.
Heb dan ook niet harder kunnen rijden als 90km/h. Heb al beslist dat we naar Locarno het maar in 2 dagen gaan doen daar ik niet veel zin heb om me suf te rijden om de combinatie op de weg te houden.
als jij je caravan goed beladen hebt,en de kogeldruk is goed +de bandenspanning!is ok,dan moet je met een gerust hart 100-110 km/u
kunnen rijden.
zoniet,dan heb je waarschijnlijk 1 van bovengenoemde zaken niet in orde.
heb inmiddels zelf ook al met de caravan(ong.1200kg)gereden,en ook al een stukje 120km/u gereden.
dit voelde nog steeds stabiel aan!
maar zoals in voorgaande topics al vermeld,heb ik dus WEL nieuwe schokdempers.
normaal is een auto die verlaagd is,stabieler op de weg.
dus ik zou niet weten waarom dit met een caravan anders zou zijn.
zwakke schakel hierin zou bij jouw best wel eens de schokdempers kunnen zijn icm mischien?te lage bandenspanning.
Ga het wel zelf eerst proberen met 60 kg koppelingsdruk en dan zie onderwg wel of ik beter vind gaan of niet.
ik denk dat een lagere kogeldruk je probleem alleen maar verergerd.
succes,ben benieuwd

Geplaatst: 03.07.2008 - 08:22
door Oceanracer
Die lage kogeldruk zou ik je ook willen afraden. Ik zou eerder voor iets meer kiezen. Zo'n 80 - 82 kg. En de bandenspanning inderdaad verhogen naar de maximale druk (zie binnenkant brandstofklepje).

Zorg er ook voor dat je (om de kogeldruk aan te passen) geen spullen van de voorste bank naar de achterste bank verhuist. Hiermee wordt het slingereffect alleen maar versterkt door de centrifugaalwerking.

Mijn caravan weegt beladen zo'n 1300 kg en daar rijden we (waar toegestaan) ook gewoon 120 mee. Tijdens inhaalmanouvres tikken we ook een 130 wel eens aan en ook dat gaat zonder problemen.

Noot: Onze V70 is niet verlaagd, maar wel voorzien van nivomat's.