Pagina 2 van 3

Geplaatst: 29.04.2008 - 17:43
door sjoerdb
in mijn topic staan plaatjes van de stabilisatorstang. ik zelf ben toe aan vervanging van het kort armpje tussen auto en stang.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=21530

stangetjes zijn in bestelling bij de dealer maarja het zijn gekke dagen deze week.

Geplaatst: 29.04.2008 - 18:40
door stefmen
Oh okee.. Nou, als iemand ze heeft laten vervangen dan hoor ik graag wat ik precies moet vragen dan, en hoeveel zo een grapje kost.

Geplaatst: 30.04.2008 - 09:38
door Volvo_480_turbootje
Ben even in mijn boek installatieleer gedoken waar ik jaren lang les heb uit gegeven.

Kunstrubbers zijn bestand tegen olie, als die rubbers chloropreenrubber is zoals ik vermoed, kan het zeker geen kwaad.

Natuurrubbers daarentegen bespuit je best niet met olie. Nu, ik kan met niet bedenken dat men nog natuurrubber in een auto gebruikt...

groeten

Ewout

Geplaatst: 06.05.2008 - 22:08
door sjoerdb
53,66 euro lichter maar er zitten nieuwe stangetjes onder. nieuwe moertjes erbij gekregen en van de zaak 2 boutjes M8x45 meegenomen. lekker makkelijk te monteren is anders zonder een brug maar het ging me goed af.

werkwijze: ik tilde de auto op onder de kriksteun, wiel demonteren, eerst moertjes gedeeltelijk loshalen en dan een steen onder de as. dan de auto weer laten zakken tot het stangetje in losse positie komt te hangen. dan demonteren en nieuwe monteren. en daarna alles weer in ongeveer omgekeerde volgorde vastzetten. met een beetje handigheid is dit binnen 3 kwartier of 1 uur te doen.

als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!

Geplaatst: 06.05.2008 - 22:40
door wpee
En hoe rijdt het,
Kraak weg en stabieler?

Geplaatst: 06.05.2008 - 23:03
door sjoerdb
ik heb er nog weinig mee gereden maar de oude stangetjes hadden best ruimte op de kogels. het zal beter zijn en wellicht kan het stiller zijn.

Geplaatst: 08.05.2008 - 23:53
door rvdodewaard
Heb je ook de rubbers vervangen, en zo ja, hoe?

Geplaatst: 12.05.2008 - 23:03
door Volvo_480_turbootje
Ik heb dat gekraak op mijn 440 bij dat warm weer ook, het is de verbinding tussen de stabilisatorstang en die kleine stangetjes.
Voorlopig zit er nog niet echt veel speling op, maar indien wel, haal ik ze van mijn 480 wrak af, waar ze net vernieuwd waren, nu hopen dat ze even groot zijn... de wielbasis etc is toch identiek, dus de ophanging wss ook.

Greetz

Geplaatst: 12.05.2008 - 23:30
door sjoerdb
welke rubbers bedoel je? kun je het laten zien anders op een plaatje? voor een plaatje van het systeem kan je in mijn eigen topic een plaatje vinden om te painten.

Geplaatst: 02.06.2008 - 00:26
door stefmen
Misschien dat de kenners de rubbers op een van deze foto's kunnen aanwijzen (of zeggen waar ze ongeveer zitten), dan kan ik daar eens naar kijken...

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 02.06.2008 - 18:04
door sjoerdb
okee, ik ben met paint bezig gegaan en probeer een uitleg te geven:
achter het groene rondje zit een stalen bus, hierin zit een rubberbus en daarin weer een stalen bus. dit zou kunnen bedoeld worden.

het rooie stangetje heb ik vernieuwd, dat is dus een compleet stangetje met kogelkop en rubberbus enz.

het blauwe vlekje is het kogelkopje. hiervan kan je makkelijk voelen of er speling op zit. dit was in mijn geval best veel bij de ene en minder bij de andere kant.

het paarse stippellijndingetje is de stabilisatorstang, die loopt van ene wielkant naar andere kant. deze zit opgehangen in rubbers dacht ik. de rubbers heb ik ff met licht blauw ingekleurd.

dus wat je eigenlijk zoekt zit misschien aan de voorkant van je achteras. succes!

Geplaatst: 02.06.2008 - 18:39
door Iroll
Zo te zien zouden het best je schokbrekers kunnen zijn die kraken. Dit ziet eruit of ze nog nooit zijn vervangen, en zijn absoluut aan vervanging toe! Je weet niet wat je meemaakt als je er nieuwe onder zet. Als je ook voor nieuwe schokbrekers plaats gelijk het toplager vervangen.

Geplaatst: 02.06.2008 - 20:22
door wpee
Ze lekken anders geen olie!

Geplaatst: 02.06.2008 - 20:38
door Iroll
Ze lekken anders geen olie!
Dat zegt niks! Als ze olie lekken zijn ze stuk dat is zeker. Maar dat wil niet zeggen dat als ze geen olie lekken dat ze dan nog goed zijn. Het gebeurt niet vaak meer dat een olieschokbreker gaat lekken, maar meestal zijn de ventielen helemaal versleten van olieschokbrekers. En als het gasschokbrekers zijn dan zullen ze al helemaal nooit lekken ook al zijn die nog zo gaar. Als die van mij er zo zouden uitzien dan had ik ze verleden jaar al vervangen.....De rest van de ophanging is er waarschijnlijk niet veel beter aan toe. Als de schokbrekers al geen aandacht hebben gehad dan de rest van de ophanging met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet. Niet zo verwonderlijk dat de boel gaat kraken en protesteren.

Geplaatst: 02.06.2008 - 20:41
door sjoerdb
bij mij in buurt zit de egelbanden, die hebben een schokbrekerbank. daarmee kan bekeken worden of ze versleten zijn of niet. bel ff rond wie zoiets bij jou in de buurt heeft en laat hun een testje doen. de werking is belangerijk en gezicht kan soms iets verkeerds zeggen.

Geplaatst: 02.06.2008 - 23:37
door stefmen
Ohw, dat is inderdaad nieuw voor mij.. Ik moet zeggen dat de wegligging best redelijk is (rij regelmatig in andere auto's). Ook al ik de auto induw komt hij omhoog, en stopt meteen. Veert dus niet meer als 1x door. Maar ik ga morgen een afspraak maken voor grote beurt, en dan zal ik eens vragen of ze dit kunnen testen (ik ga bij A.T.U in Sittard).

Geplaatst: 03.06.2008 - 00:01
door Wiebe
Mijn schokbrekers zien er ook zo uit net zoals op de foto... nergens last van :) Zelfs op de remmen/schokbrekerbank was hij nog goed.

Geplaatst: 03.06.2008 - 23:22
door K00L
Afbeelding

o wat is mijn autotje gelukkig met zn nieuwe schokdempers ;)

inmiddels ook die achterste stabilisator stangetjes vervangen en dat rijdt prinsheerlijk!

Geplaatst: 04.06.2008 - 00:01
door sjoerdb
heb je de oude bouten weer gebruikt of levert volvo er nieuwe bouten en moeren bij? de stabilisatorstangetjes had ik samen met nieuwe moertjes, ik moest er zelf nog wel 2 boutjes bijzoeken. maar dat zijn gewone 8.8 bouten. waren je dempers stuk bevonden door te testen of gewoon maar op zicht vervangen?

Geplaatst: 04.06.2008 - 00:12
door K00L
Ik heb ze op zicht vervangen. Ze dempten nog prima, maar ik wilde geen risico lopen. Volvo levert er nieuwe bouten en moeren bij, echter waren mijn oude bouten nog prima en sloten iets beter aan op de rubbers in de demper. Ik heb daarom de oude bouten gebruikt.

De bout van het kogelgewrichtje van het stangetje kreeg ik niet los. Na een uur prutsen is deze er door metaalmoeheid afgeknapt :) Vervolgens zelf een moertje ergen vandaan getoverd en de boel gemonteerd...

1 week later begon de linker ook te rammelen :S kan binnenkort dus weer....