Gelaagd glas en lifehammers
- André4x4
- 2nd Gear member
Wellicht iets voor Volvo om op hun website te zetten:
'Hoe te handelen als een volvo te water gaat met security glas rondom?'
Volvo en veiligheid zijn toch 2 handen op een buik?
'Hoe te handelen als een volvo te water gaat met security glas rondom?'
Volvo en veiligheid zijn toch 2 handen op een buik?
Met vriendelijke drivers groet,
André
Volvo XC70 Summum D5 geartronic MY08
fam, mob. en sec. line, gevent. leer, aut. nivoregel, sub woof, USB/ipod, trekhaak
Land Rover 110V8 Stw , 1985
Harley Davidson Roadster, 1981
Toyota Camry executive, 1998
Land Rover 90V8, 1987
Toyota Landcruiser 2.4TD softtop 1992
Toyota Celica 2.0 GT, 1990
Land Rover SIII 109 Stw, 1981
Kawasaki 900 ninja, 1987
BMW R60/2, 1951
André
fam, mob. en sec. line, gevent. leer, aut. nivoregel, sub woof, USB/ipod, trekhaak
Land Rover 90V8, 1987
Kawasaki 900 ninja, 1987
BMW R60/2, 1951
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
zorgen dat je en een schuifdak en een lifehammer hebt
Volvo for life
-
- 6th Gear member
ik vraag me af of mijn veilige volvo met electrische ramen rondom niet een voorziening heeft getroffen waardoor in principe de ramen het nog een aantal minuten blijven doen als je met voiture en al in het water ligt...
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
die doen het ook nog geruime tijd als je Volvo onder water ligt.Quota schreef:ik vraag me af of mijn veilige volvo met electrische ramen rondom niet een voorziening heeft getroffen waardoor in principe de ramen het nog een aantal minuten blijven doen als je met voiture en al in het water ligt...
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ik ga voor je hopen dat je nooit onder water gaatmYst schreef:zoals eerder gezegd: beste methode is en blijft in zo 'n geval de voorruit eruit trappen...
- jozic
- 2nd Gear member
Ik heb het meegemaakt met mijn V50 T5 MY2008 inclusief Season Line (waarbij dus alle ruiten gelaagd zijn, ook de achterste zijruiten en de achterruit, alles dus, behalve het schuifdak) dat mijn dochtertje van 1 jaar in de auto zat omdat we van het ene vakantiehuisje naar het andere gingen op Texel. Drukt op het knopje, mijn jas incl. sleutel ligt op de voorstoel, alles op slot. Echt alles geprobeerd, zelfs met een grote spa die in het schuurtje stond, maar ik en wat omstanders kregen het niet kapot. Sta je dan op je splinternieuwe T5 te rammen... Na 3 kwartier (krijsen van mijn dochtertje) kwam Volvo Assistance en die deed een houtje tussen de voordeur, pompte de boel met wat rubbers op en kon zo bij de deurhendel. Gelukkig niet op safelock gesprongen. Pffff. wat een drama was dat zeg.FaGo schreef:Zo ver ik weet is, standaard, alleen de voorruit van gelaagd glas. Hier zal je met een lifehammer weinig uitrichten.
De zijramen zijn van normaal veiligheidsglas vervaardigd, al dan niet voorzien van een waterafstotende laag, deze kun je vrij gemakkelijk intikken met z'n lifehammer.
Gelaagde zijruiten zijn bij de S40/V50 als optie tegen een meerprijs leverbaar. Als men deze optie c.q. de Season Line heeft besteld, dan zijn inderdaad alleen de achterste zijruiten niet gelaagd.
Ben dus niet zo favoriet van gelaagd glas. Maar ja, ze zullen maar net je raampje in willen slaan om wat te jatten, dan ben je wel weer blij. Of een steentje opzij, dan blijft je ruit ook heel.
Ieder voordeel heb ze nadeel :roll:
- menm7
- 1st Gear member
Mijn conclusie: als je dan toch dat gelaagde glas gaat bestellen, dan kan een schuifdak er ook nog wel af :bom: Heb je ook nog wat aan je lifehammer!
V50 1.6D Black Sapphire Edition2 Business Line II Cacao/Dark Umbra MY09
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
in een season-line heb je beiden voor een fractie van de prijsmenm7 schreef:Mijn conclusie: als je dan toch dat gelaagde glas gaat bestellen, dan kan een schuifdak er ook nog wel af :bom: Heb je ook nog wat aan je lifehammer!
- Paul
- Geartronic member
En is erg fijn hoor! Het is dat bij mij Summum al overbudget was, anders was het er zeker bij gekomen!! Potverdikke wat is dat lekker in de XC70!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
Refererend aan het vreselijke ongeval in deze post stond in een van de krantenartikelen dat je middels een life-hammer een zijruit succesvol kunt laten sneuvelen door in een van de hoeken te slaan i.p.v. in het midden. Geldt dit dan alleen voor niet gelaagd glas ?
Hoe zie ik overigens of een zijruit gelaagd is of niet ? Staat er dan een speciaal logo/teken op ?
Hoe zie ik overigens of een zijruit gelaagd is of niet ? Staat er dan een speciaal logo/teken op ?
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
er staat idd een hamertje op
Volvo for life
- André4x4
- 2nd Gear member
Tja. Het onderwerp lijkt me aardig serieus. Kwestie van leven of dood vaak... Dan doen opmerkingen als een moker in je auto, vooruit er uitstampen onder water of een brandblusser onder handbereik en wat ik nog meer voorbij heb zien komen een beetje sarcastisch aan. Wat ik opzich niet zo erg vind. Beter pijn in je buik van het lachen dan van het huilen...
Een zonnedak waar diverse mensen het over hebben vind ik vanuit veiligheidsoogpunt geen goede oplossing. Ik bedoel daarmee dat het niet de enige oplossing zou kunnen zijn omdat het een optie is. Ten tweede zal niet iedereen een zonnedak in zijn auto laten zetten omdat als je wat langer bent, je hoofd tegen de trimrand aanzit. Daklijnen worden steeds lager.
Ik hoop dat bart gelijk heeft dat bij te water de raambediening het nog ruime tijd blijft doen. Ik denk dat dit de enige realistische mogelijkheid is bij gelaagd glas rondom. En dan nog voldoende bij de tijd blijven na zo'n crash om e.e.a. goed te laten verlopen om iedereen levend uit de auto te krijgen....
Een zonnedak waar diverse mensen het over hebben vind ik vanuit veiligheidsoogpunt geen goede oplossing. Ik bedoel daarmee dat het niet de enige oplossing zou kunnen zijn omdat het een optie is. Ten tweede zal niet iedereen een zonnedak in zijn auto laten zetten omdat als je wat langer bent, je hoofd tegen de trimrand aanzit. Daklijnen worden steeds lager.
Ik hoop dat bart gelijk heeft dat bij te water de raambediening het nog ruime tijd blijft doen. Ik denk dat dit de enige realistische mogelijkheid is bij gelaagd glas rondom. En dan nog voldoende bij de tijd blijven na zo'n crash om e.e.a. goed te laten verlopen om iedereen levend uit de auto te krijgen....
Met vriendelijke drivers groet,
André
Land Rover 90V8, 1987
Kawasaki 900 ninja, 1987
BMW R60/2, 1951
André
Land Rover 90V8, 1987
Kawasaki 900 ninja, 1987
BMW R60/2, 1951
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
Hehe, eindelijk.... soms hebben topics de nare gewoonte om inderdaad te verzanden in een discussie, die nergens over gaat. Jammer. Wellicht dat onze moderatoren alle niet ter zake doende posts willen verwijderen, zou het weer overzichtelijk maken. Het onderwerp is serieus genoeg.
Het ging dus over de life-hammer en de (eventuele gelaagde) ramen van een Volvo. Bart gaf aan, dat je met de life-hammer geen gelaagde ramen kapot kunt slaan en je dus moet richten op de niet gelaagde ramen. Verder werken de electrische ramen van Volvo (en hopelijk ook andere merken) na een eventueel te water raken dus nog enige tijd.
Volgens Bart staat er dus een logo (hamertje) op gelaagde ramen. Handig om even na te kijken. Maar mijn eerste vraag staat nog open (
). Ook al sla je met een life-hammer in de hoeken, gaat dan gelaagd glas nog steeds niet kapot ?
Het ging dus over de life-hammer en de (eventuele gelaagde) ramen van een Volvo. Bart gaf aan, dat je met de life-hammer geen gelaagde ramen kapot kunt slaan en je dus moet richten op de niet gelaagde ramen. Verder werken de electrische ramen van Volvo (en hopelijk ook andere merken) na een eventueel te water raken dus nog enige tijd.
Deze auto was niet te water geraakt, maar toch gingen de deuren niet meer open. Dat is een ander verhaal.M'n eerste Volvo schreef:Refererend aan het vreselijke ongeval in deze post stond in een van de krantenartikelen dat je middels een life-hammer een zijruit succesvol kunt laten sneuvelen door in een van de hoeken te slaan i.p.v. in het midden. Geldt dit dan alleen voor niet gelaagd glas ?
Volgens Bart staat er dus een logo (hamertje) op gelaagde ramen. Handig om even na te kijken. Maar mijn eerste vraag staat nog open (
Ron
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Gelaagd glas heeft ook als eigenschap inbraakwerend te zijn, van buitenaf sla je met een steen (of iets dergelijks) er hooguit een barst in, van binnenuit zal dat nog moeilijker blijken daar je in de holle kant slaat.
Het afgebeelde hamertje erop is bedoeld om aan te geven dat het "slagvast" is, statistisch is de kans nogal wat groter dat iemand van buiten naar binnen wil dan andersom, er zitten een aantal voordelen aan gelaagd glas maar ook nadelen, die staan ook beschreven in een instructieboekje.
Ik hoop dat niemand hier ooit met gelaagd glas onder water gaat en denkt dat de life hammer zijn leven gaat redden, hij/zij zou zeer bedrogen uit kunnen komen
Het afgebeelde hamertje erop is bedoeld om aan te geven dat het "slagvast" is, statistisch is de kans nogal wat groter dat iemand van buiten naar binnen wil dan andersom, er zitten een aantal voordelen aan gelaagd glas maar ook nadelen, die staan ook beschreven in een instructieboekje.
Ik hoop dat niemand hier ooit met gelaagd glas onder water gaat en denkt dat de life hammer zijn leven gaat redden, hij/zij zou zeer bedrogen uit kunnen komen
-
- 4th Gear member
Even wat beeldmateriaal, Top Gear aflevering waarin ze uit een te water geraakte auto proberen te ontsnappen, zonder de ramen in te slaan:
(deel 1)
(deel 2)
Het 'eruit trappen' van de voorruit, is onderhand meer een urban legend dan een practische tip. Vroeger werden ruiten nog gezet en kon je ze zo uit de kit trappen, tegenwoordig worden ze verlijmd en trap je zo'n ruit er niet zomaar meer uit.
Als ik e.e.a. zo lees dan denk ik dat je gewoon de lul bent als al je ramen gelaagd zijn, je geen dakraam hebt en je raammotoren niet meer werken...
(deel 1)
(deel 2)
Het 'eruit trappen' van de voorruit, is onderhand meer een urban legend dan een practische tip. Vroeger werden ruiten nog gezet en kon je ze zo uit de kit trappen, tegenwoordig worden ze verlijmd en trap je zo'n ruit er niet zomaar meer uit.
Als ik e.e.a. zo lees dan denk ik dat je gewoon de lul bent als al je ramen gelaagd zijn, je geen dakraam hebt en je raammotoren niet meer werken...
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
- Paul
- Geartronic member
Toch zou ik meteen mijn ramen meteen open doen, in iedergeval deuren unlocken. Zoals hij ook doet, meteen deur proberen te openen, ik zou dus niet wachten totdat hij helemaal is ondergelopen.
Maar hoop eigenlijk meer dat ik het nooit mee zal maken, hoop ik voor iedereen.
Maar hoop eigenlijk meer dat ik het nooit mee zal maken, hoop ik voor iedereen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
de gelijmde voor en achterruiten maken tegenwoordig simpelweg deel uit van je carosserie, lig je ondersteboven dragen ze ook mede het totale wagengewicht, zo'n voorziening trap je er niet zomaar uit, het klinkt stoer maar slaat nergens op.eXite schreef:Het 'eruit trappen' van de voorruit, is onderhand meer een urban legend dan een practische tip. Vroeger werden ruiten nog gezet en kon je ze zo uit de kit trappen, tegenwoordig worden ze verlijmd en trap je zo'n ruit er niet zomaar meer uit.
- Paul
- Geartronic member
Zal in mijn volgende een seasonline proberen te bestellen