Pagina 2 van 3

Geplaatst: 09.05.2008 - 07:15
door Mud
Met je brandblusapparaat (indien binnen handbereik) kan je ook wel een ruit verbrijzelen.

Geplaatst: 09.05.2008 - 10:36
door André4x4
Wellicht iets voor Volvo om op hun website te zetten:

'Hoe te handelen als een volvo te water gaat met security glas rondom?'

Volvo en veiligheid zijn toch 2 handen op een buik?

Geplaatst: 09.05.2008 - 10:53
door bart simpson
zorgen dat je en een schuifdak en een lifehammer hebt

Geplaatst: 09.05.2008 - 12:52
door Quota
ik vraag me af of mijn veilige volvo met electrische ramen rondom niet een voorziening heeft getroffen waardoor in principe de ramen het nog een aantal minuten blijven doen als je met voiture en al in het water ligt...

Geplaatst: 09.05.2008 - 12:56
door bart simpson
Quota schreef:ik vraag me af of mijn veilige volvo met electrische ramen rondom niet een voorziening heeft getroffen waardoor in principe de ramen het nog een aantal minuten blijven doen als je met voiture en al in het water ligt...
die doen het ook nog geruime tijd als je Volvo onder water ligt.

Geplaatst: 09.05.2008 - 20:48
door mYst
zoals eerder gezegd: beste methode is en blijft in zo 'n geval de voorruit eruit trappen...

Geplaatst: 09.05.2008 - 21:18
door bart simpson
mYst schreef:zoals eerder gezegd: beste methode is en blijft in zo 'n geval de voorruit eruit trappen...
ik ga voor je hopen dat je nooit onder water gaat

Geplaatst: 09.05.2008 - 21:57
door jozic
FaGo schreef:Zo ver ik weet is, standaard, alleen de voorruit van gelaagd glas. Hier zal je met een lifehammer weinig uitrichten.

De zijramen zijn van normaal veiligheidsglas vervaardigd, al dan niet voorzien van een waterafstotende laag, deze kun je vrij gemakkelijk intikken met z'n lifehammer.

Gelaagde zijruiten zijn bij de S40/V50 als optie tegen een meerprijs leverbaar. Als men deze optie c.q. de Season Line heeft besteld, dan zijn inderdaad alleen de achterste zijruiten niet gelaagd.
Ik heb het meegemaakt met mijn V50 T5 MY2008 inclusief Season Line (waarbij dus alle ruiten gelaagd zijn, ook de achterste zijruiten en de achterruit, alles dus, behalve het schuifdak) dat mijn dochtertje van 1 jaar in de auto zat omdat we van het ene vakantiehuisje naar het andere gingen op Texel. Drukt op het knopje, mijn jas incl. sleutel ligt op de voorstoel, alles op slot. Echt alles geprobeerd, zelfs met een grote spa die in het schuurtje stond, maar ik en wat omstanders kregen het niet kapot. Sta je dan op je splinternieuwe T5 te rammen... Na 3 kwartier (krijsen van mijn dochtertje) kwam Volvo Assistance en die deed een houtje tussen de voordeur, pompte de boel met wat rubbers op en kon zo bij de deurhendel. Gelukkig niet op safelock gesprongen. Pffff. wat een drama was dat zeg.

Ben dus niet zo favoriet van gelaagd glas. Maar ja, ze zullen maar net je raampje in willen slaan om wat te jatten, dan ben je wel weer blij. Of een steentje opzij, dan blijft je ruit ook heel.

Ieder voordeel heb ze nadeel :roll:

Geplaatst: 11.05.2008 - 05:55
door menm7
Mijn conclusie: als je dan toch dat gelaagde glas gaat bestellen, dan kan een schuifdak er ook nog wel af :bom: Heb je ook nog wat aan je lifehammer!

Geplaatst: 11.05.2008 - 07:07
door bart simpson
menm7 schreef:Mijn conclusie: als je dan toch dat gelaagde glas gaat bestellen, dan kan een schuifdak er ook nog wel af :bom: Heb je ook nog wat aan je lifehammer!
in een season-line heb je beiden voor een fractie van de prijs

Geplaatst: 11.05.2008 - 08:52
door Paul
En is erg fijn hoor! Het is dat bij mij Summum al overbudget was, anders was het er zeker bij gekomen!! Potverdikke wat is dat lekker in de XC70!

Geplaatst: 11.05.2008 - 23:41
door M'n eerste Volvo
Refererend aan het vreselijke ongeval in deze post stond in een van de krantenartikelen dat je middels een life-hammer een zijruit succesvol kunt laten sneuvelen door in een van de hoeken te slaan i.p.v. in het midden. Geldt dit dan alleen voor niet gelaagd glas ?

Hoe zie ik overigens of een zijruit gelaagd is of niet ? Staat er dan een speciaal logo/teken op ?

Geplaatst: 12.05.2008 - 07:51
door bart simpson
er staat idd een hamertje op

Geplaatst: 12.05.2008 - 15:10
door André4x4
Tja. Het onderwerp lijkt me aardig serieus. Kwestie van leven of dood vaak... Dan doen opmerkingen als een moker in je auto, vooruit er uitstampen onder water of een brandblusser onder handbereik en wat ik nog meer voorbij heb zien komen een beetje sarcastisch aan. Wat ik opzich niet zo erg vind. Beter pijn in je buik van het lachen dan van het huilen...

Een zonnedak waar diverse mensen het over hebben vind ik vanuit veiligheidsoogpunt geen goede oplossing. Ik bedoel daarmee dat het niet de enige oplossing zou kunnen zijn omdat het een optie is. Ten tweede zal niet iedereen een zonnedak in zijn auto laten zetten omdat als je wat langer bent, je hoofd tegen de trimrand aanzit. Daklijnen worden steeds lager.

Ik hoop dat bart gelijk heeft dat bij te water de raambediening het nog ruime tijd blijft doen. Ik denk dat dit de enige realistische mogelijkheid is bij gelaagd glas rondom. En dan nog voldoende bij de tijd blijven na zo'n crash om e.e.a. goed te laten verlopen om iedereen levend uit de auto te krijgen....

Geplaatst: 14.05.2008 - 09:00
door M'n eerste Volvo
Hehe, eindelijk.... soms hebben topics de nare gewoonte om inderdaad te verzanden in een discussie, die nergens over gaat. Jammer. Wellicht dat onze moderatoren alle niet ter zake doende posts willen verwijderen, zou het weer overzichtelijk maken. Het onderwerp is serieus genoeg.

Het ging dus over de life-hammer en de (eventuele gelaagde) ramen van een Volvo. Bart gaf aan, dat je met de life-hammer geen gelaagde ramen kapot kunt slaan en je dus moet richten op de niet gelaagde ramen. Verder werken de electrische ramen van Volvo (en hopelijk ook andere merken) na een eventueel te water raken dus nog enige tijd.
M'n eerste Volvo schreef:Refererend aan het vreselijke ongeval in deze post stond in een van de krantenartikelen dat je middels een life-hammer een zijruit succesvol kunt laten sneuvelen door in een van de hoeken te slaan i.p.v. in het midden. Geldt dit dan alleen voor niet gelaagd glas ?

Hoe zie ik overigens of een zijruit gelaagd is of niet ? Staat er dan een speciaal logo/teken op ?
Deze auto was niet te water geraakt, maar toch gingen de deuren niet meer open. Dat is een ander verhaal.

Volgens Bart staat er dus een logo (hamertje) op gelaagde ramen. Handig om even na te kijken. Maar mijn eerste vraag staat nog open ( :wink: ). Ook al sla je met een life-hammer in de hoeken, gaat dan gelaagd glas nog steeds niet kapot ?

Geplaatst: 14.05.2008 - 09:29
door bart simpson
Gelaagd glas heeft ook als eigenschap inbraakwerend te zijn, van buitenaf sla je met een steen (of iets dergelijks) er hooguit een barst in, van binnenuit zal dat nog moeilijker blijken daar je in de holle kant slaat.
Het afgebeelde hamertje erop is bedoeld om aan te geven dat het "slagvast" is, statistisch is de kans nogal wat groter dat iemand van buiten naar binnen wil dan andersom, er zitten een aantal voordelen aan gelaagd glas maar ook nadelen, die staan ook beschreven in een instructieboekje.
Ik hoop dat niemand hier ooit met gelaagd glas onder water gaat en denkt dat de life hammer zijn leven gaat redden, hij/zij zou zeer bedrogen uit kunnen komen

Geplaatst: 14.05.2008 - 13:22
door eXite
Even wat beeldmateriaal, Top Gear aflevering waarin ze uit een te water geraakte auto proberen te ontsnappen, zonder de ramen in te slaan:

(deel 1)
(deel 2)

Het 'eruit trappen' van de voorruit, is onderhand meer een urban legend dan een practische tip. Vroeger werden ruiten nog gezet en kon je ze zo uit de kit trappen, tegenwoordig worden ze verlijmd en trap je zo'n ruit er niet zomaar meer uit.

Als ik e.e.a. zo lees dan denk ik dat je gewoon de lul bent als al je ramen gelaagd zijn, je geen dakraam hebt en je raammotoren niet meer werken...

Geplaatst: 14.05.2008 - 13:39
door Paul
Toch zou ik meteen mijn ramen meteen open doen, in iedergeval deuren unlocken. Zoals hij ook doet, meteen deur proberen te openen, ik zou dus niet wachten totdat hij helemaal is ondergelopen.

Maar hoop eigenlijk meer dat ik het nooit mee zal maken, hoop ik voor iedereen.

Geplaatst: 14.05.2008 - 15:07
door bart simpson
eXite schreef:Het 'eruit trappen' van de voorruit, is onderhand meer een urban legend dan een practische tip. Vroeger werden ruiten nog gezet en kon je ze zo uit de kit trappen, tegenwoordig worden ze verlijmd en trap je zo'n ruit er niet zomaar meer uit.
de gelijmde voor en achterruiten maken tegenwoordig simpelweg deel uit van je carosserie, lig je ondersteboven dragen ze ook mede het totale wagengewicht, zo'n voorziening trap je er niet zomaar uit, het klinkt stoer maar slaat nergens op.

Geplaatst: 15.05.2008 - 05:59
door Paul
Zal in mijn volgende een seasonline proberen te bestellen ;-)