Pagina 2 van 2
Geplaatst: 22.09.2008 - 10:49
door Gast
Patsim schreef:Maar als je caravan zover achterover hangt, zodat de achterzijde aan de grond komt, dan heb je wel een hele hoge trekhaak.
Denk dat 42 cm vanaf de grond een normale maat is voor een trekhaak en niet overdreven hoog.
Misschien had je het al ergens gelezen (heb er eerder over geschreven) maar er zit een aanmerkelijk verschil tussen beide trekhaken.
Als de caravan achterover hangt kunnen het 2 dingen zijn:
1) te hoge trekhaak (wat ik had, V70 2002, verkeerde trekhaak gemonteerd)
2) een caravan met versleten vering (rubbers ingedrukt) hangt ook achter over.
Als je dus van beide een beetje hebt word het dus ++.
Je hebt idd gelijk bij Bosal wordt niet gerept over niveauregeling.
Terwijl Brink dat wel doet:
http://www.brinkweb.nl/modellen.php?tid=2&lid=2&mid=37
Ik heb voor jou even mijn trekhaak gemonteerd en hoogte is ± 43 cm (met niveauregeling)
Kan zijn dat Bosal een gemiddelde neemt. Maar 42 cm zonder niveauregling is dan echt te laag.
Ik zie ze wel vaker in een V vorm over de weg gaan.
@Patsim, begrijp ik dat jij geen niveauregeling onder de auto hebt?
Advies: hang je caravan er achter met 75 kg kogeldruk en de kofferbak met zware spullen (bakstenen

± 100 kg).
Ofwel zoals je met vakantie zou gaan, hele gezin erin...............
Kijk dan hoe de combinatie staat, mijn ervaring is dat dat de enige juiste wijze van constateren is.
Maak dan ook even een foto, kunnen wij het ook zien!

Geplaatst: 22.09.2008 - 13:16
door Patsim
Dus als ik nu die niveauregeling zou willen laten monteren moet dit als ik je goed begrijp geen probleem zijn, want jouw trekhaak zit op 43 cm hoogte en die van mij op 42 cm vanaf de grond.
Ik hoef dan geen "lagere" kogel te monteren?
Dat testen met de caravan wil ik wel doen, maar dat wordt pas volgend jaar rond mei.
Dan ga ik pas weer voor het eerst met het ding op pad.
Dus indien ik die niveauregeling wil laten monteren zou dat ook rond die tijd moeten gebeuren.
Caravan is overigens van 2004, hoop niet dat hier de rubbers al van versleten zijn, onlangs nog een BOVAG-beurtje gehad.
Dus achterover hangen hierdoor zou wel erg vlug zijn.
Ja, dat ie een beetje in een V vorm staat vind ik niet erg, het moet inderdaad alleen niet overdreven worden.
Heb hiervoor een Renault Grand Espace IV gehad met een kogeldruk van rond de 85 à 90 kg.
Stond ook altijd beetje in V vorm.
P.S. bedankt voor het opmeten van de hoogte van je trekhaak, heb nu een indicatie.
Geplaatst: 22.09.2008 - 13:49
door velwim
Heb mijn laatste drie Volvo's allemaal met sportonderstel en automatische niveauregeling besteld (verplichte combinatie bij sportonderstel). Werkt fantastisch en de wegligging is een stuk strakker. Ik heb echter geen trekhaak, dus daar kan ik niet over mee praten. Ik wil niet meer zonder.
Geplaatst: 22.09.2008 - 20:50
door Gast
Patsim schreef:Dus als ik nu die niveauregeling zou willen laten monteren moet dit als ik je goed begrijp geen probleem zijn, want jouw trekhaak zit op 43 cm hoogte en die van mij op 42 cm vanaf de grond.
Ik hoef dan geen "lagere" kogel te monteren?
Wat goed lezen al niet kan doen.

Moet ik nog Nee zeggen.
Sowieso al op zoek gaan naar niveauregeling (2e hands), er zijn namelijk mensen die ivm verlagingset dit er onder weg halen.
Dus veren en dempers.
Geplaatst: 29.04.2009 - 23:43
door Patsim
Hier is ie dan zoals beloofd, de foto's van mijn Volvo S60 2.0 T met een Hobby 500 KMFe erachter ZONDER niveauregeling.
Wel met de juiste gewichten.
Auto reed trouwens perfect, en dat al zonder niveauregeling.
Geplaatst: 30.04.2009 - 09:23
door Henkvdz
Hi Patrick, mooie combinatie.
Ik zie dat je opzetspiegels hebt gemonteerd, heb jij er geen last van dat ze afglijden, of heb je de AlexV70methode toegepast.
Groet Henk
Geplaatst: 30.04.2009 - 11:08
door Patsim
Dag Henk,
Heb idd de AlexV70 methode toegepast.
Spiegels zitten als een huis.
Groeten Pat
Geplaatst: 30.04.2009 - 11:17
door Denniskl
Ik vind dat maar helemaal niks he.
Zo'n auto die "helemaal" doorhangt...
Was met m'n ouders ook zo, en toen zat de vering iedere keer op z'n einde.
Ik vind een caravan hartstikke leuk, maar niet achter mijn auto.
M'n vader heeft er toen stuggere veren onder gezet, en toen reed het stukken beter.
Geplaatst: 30.04.2009 - 11:44
door Patsim
@Denniskl
Maar de vering zit nu nog niet op zijn einde, want het veercomfort, als je over comfort kunt spreken met een caravan erachter, was er niet slechter door.
Veerde verder gewoon "normaal".
Geplaatst: 30.04.2009 - 11:45
door Denniskl
Das wel prettig.
Geplaatst: 30.04.2009 - 18:02
door mad
Als je elke week met de caravan/ aanhanger en/of een hoop bagage op stap bent zou ik nivomats nemen.. maar zo een paar keer per jaar? No problem toch?
Geplaatst: 30.04.2009 - 22:27
door Goelette
ik wil ook graag nivomats, maar moet eigenlijk eerst eens gaan kijken of ze er niet stiekum toch al op zitten (vorige eigenaar zei van niet, maargoed die wist ook niet dat hij een cd-wisselaar had en dat de spiegels elec konden inklappen). Als ik nu een aanhanger er achter heb of zwaar beladen ben (25 stoeptegels achterin laatst) dan vind ik dat hij niet echt doorhangt. Maar toen ik 's morgens weer naar mijn V70 keek, na een nacht gestaan te hebben met die tegels, vond ik wel dat hij behoorlijk doorhing. Kan dat kloppen als je nivomats hebt? Of nivelleren die alleen tijdens rijden?
Geplaatst: 01.05.2009 - 07:49
door Peterd54
Ja ze nivelleren tijdens het rijden. Als ik vanuit stilstand met mijn caravan op een camping pas vlak voor een flinke drempel wegreed (met een 850 in italie) dan had ik problemen met de eerste drempel. De nivomats waren dan nog niet op niveau gekomen. De dissel raakte dan net de (zeer forse) drempels. De andere drempels gingen daarna probleemloos.
Zonder aanhanger (onbelast) staat je auto van achteren met nivomats altijd ietsje hoger dan normaal. Dat was tenminste bij mijn 850 het geval.
Geplaatst: 03.05.2009 - 20:57
door symf
lijkt mij een prima combinatie, alhoewel je nu "leeg" staat, zie 4 fietsen? 2 personen achterin? gaattie toch zakken, bed voorin en laadruimte onder het bed, listig, je gooit vaak te veel onderin, heb zelf een Dethleffs met de indeling in spiegelbeeld, kogeldruk van 80 kg met een s60 2.4 140 pk. Staat zeer strak, zonder niveauregeling, helemaal top!!
Geplaatst: 03.05.2009 - 22:35
door Gast
Patsim schreef:Dag Henk,
Heb idd de AlexV70 methode toegepast.
Spiegels zitten als een huis.
Groeten Pat
Waar had ik dat neer gezet dan?
Geplaatst: 04.05.2009 - 23:59
door Patsim
@AlexV70,
Bij "de zomer komt er weer aan, caravanspiegels....."
Geplaatst: 05.05.2009 - 17:34
door Gast
Oja, daar...... ouderdom zeker.....

Geplaatst: 06.05.2009 - 01:57
door Patsim
@symf,
Auto-caravan is beladen, alleen de passagiers zitten er nog niet in.
Komen 4 personen bij, 2 volwassene en 2 kinderen.
Onder het vast bed liggen 4 tuinstoelen met tafel, en de komplete voortent en luifel.
De stokken liggen wel in de kofferbak.
Heb nu een kogeldruk tussen de 75 en 80 kg.
De auto heeft het goed gedaan, was zeer stabiel, ook met voorbijscheurende bestelbusjes.
Zou voor de stabiliteit geen niveauregeling nemen, want daar ben ik goed over tevreden, alleen ben ik er wel achter gekomen, dat als ik flinke drempels moet nemen, ik dan wel de grond raak, met het afrijden van de drempel.
En dit is volgens mij niet zo bevorderlijk voor de trekhaak, en we hebben helaas wat van die hobbels liggen in Nederland.
Geplaatst: 08.08.2013 - 01:14
door Patsim
Inmiddels na al die jaren toch maar niveauregeling eronder laten leggen. De kids zijn inmiddels tieners geworden, dus alles is wat groter en zwaarder geworden. Op en neer naar Kroatië geweest en dik tevreden over de Nivomats. Auto ligt nog stabieler op de weg en ik kan drempels op een normale manier op en afrijden zonder de grond te raken. Heb er wel nog de originele veren onder zitten, auto staat solo wat hoger, niet irritant en met caravan strak horizontaal.