Ik wilde laatst bij mijn dealer een afspraak maken voor een onderhoudsbeurt aan de airco (alle overige onderhoud doe ik zelf), kreeg ik het antwoord dat dit weggegooid geld zou zijn.
Zolang de airco goed werkt en geen muffe luchtsjes verspreid gewoon niets laten doen.
Op mijn vraag of er geen gevolgschade zou zijn als de pomp droog zou lopen door te weinig koelmiddel vertelde deze mij dat er een drukschakelaar in het systeem is ingebouwd, welke bij te weinig koelmiddel de pomp automatisch uitschakelt.
Lijkt me op zich een logisch verhaal en wel erg sympathiek.
Ze hadden ook gewoon een "beurtje"kunnen doen.
Iemand hier een mening over ?
slechte airco!
Te weinig koelmiddel en pomp afslaan? Dan ben je al te laat....
Heeft jouw dealer ook nog iets gezegd over de olie?
Ik vind het een slecht advies, lees de verhalen hier op het forum maar.
Niet op tijd controleren + bijvullen, dan lopen de kosten snel omhoog.
Zou naar een airco-specialist gaan, meer kennis en goedkoper.
Heeft jouw dealer ook nog iets gezegd over de olie?
Ik vind het een slecht advies, lees de verhalen hier op het forum maar.
Niet op tijd controleren + bijvullen, dan lopen de kosten snel omhoog.
Zou naar een airco-specialist gaan, meer kennis en goedkoper.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10
Hoi Alex,
Ik denk dat ik je advies maar ga opvolgen.
Begrijp alleen het advies van de dealer niet, hij heeft bij zo'n advies toch geen enkel belang ?
En nee, hij heeft niets gezegd over olie.
Zit er behalve koelmiddel dan ook nog olie in het airco-systeem ?
Ik denk dat ik je advies maar ga opvolgen.
Begrijp alleen het advies van de dealer niet, hij heeft bij zo'n advies toch geen enkel belang ?
En nee, hij heeft niets gezegd over olie.
Zit er behalve koelmiddel dan ook nog olie in het airco-systeem ?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
het zou kunnen.WimS60 schreef:Begrijp alleen het advies van de dealer niet, hij heeft bij zo'n advies toch geen enkel belang ?
maar de dealer is niet thuis als je vraagt om een schriftelijke bevestiging voor garantie op zijn woorden, daar ben ik zeker van.
er zit inderdaad olie bij het koelmiddel, de compressor moet immers gesmeerd worden.
hier nog een quote uit een eerder topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11734Ramon&Ramon schreef:Afgezien van de luchtjes die hij voortbrengt,is het van belang om een airco een beurt te geven elke twee jaar,
Hij verliest per jaar ongeveer 10% van zijn koelmiddel en de daarbij behorende olie;
Ga je uit van 900 gram koelmiddel ben je het eerste jaar 90 gram kwijt en het jaar daarop volgend 10% van 810 gram,is weer 80 gram,dat is in twee jaar tijd ruim 160 gram koelmiddel.
De totale werking van de airco loopt dus achteruit.
Vandaar een servicebeurt waarbij het systeem leeggehaald wordt,afgeperst,gevacumeerd en opnieuw afgevuld wordt met koelmiddel en niet tevergeten de juiste hoeveelheid olie.
Zonder olie gaat het redelijk snel mis met de compressor.
Vaak wordt dit niet gedaan,ook niet bij de dealers,vandaar dat er veel airco problemen zijn die voorkomen hadden kunnen worden.
Er is bijna geen dealer die bij een onderhoudsbeurt de airco controleerd!
Het is meestal alleen bij een klacht dat er gekeken wordt,maar dan is het meestal al te laat.
Om luchtjes te voorkomen is het zaak om de airco tien min voor je je bestemming bereikt uit te zetten,zodat de condensor en verdamper opdroogt en stink luchtjes geen kans krijgen.die worden veroorzaakt door bacterien en alg vorming.
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
hmmm, iets meer info? kunnen we beter op antwoorden.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 22:29
hij doet dus helemaal niets op dit momnent blaast alleen warme lucht en als je de airco aandoet hoor je een raar geluid uit de ventilator komen. lijkt wel alsof er een blaadje vast zit dat geluid hoor je dan.
zodra je de airoknop uitdoet en hij staat op de fan dan is dat geluid ook weg en is het weer een normaal geluid
zodra je de airoknop uitdoet en hij staat op de fan dan is dat geluid ook weg en is het weer een normaal geluid
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
ik denk dat het koudmiddel op is. zet anders je kap even open en kijk of de magneet koppeling wel ingrijpt als je de airco aanzet. (onderin bij je multiriem) als dit niet zo is vrees is het ergste. maar toch even langs de airco spec. gaan.
SUC6!
Hans
SUC6!
Hans
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- 24AB2
- 3rd Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 07.06.2008 - 19:59
- Contacteer:
corrigeer me wanneer ik het verkeerd heb
neem aan dat er een drukbeveiligingsschakelaar in het systeem zit
de pomp wil aanslaan ( dus er zit druk op het systeem )
de magneetkoppeling gaat in werking maar haalt telkensmale niet z'n volledige aangrijppunt ( resulterend in genoemde geluid )
afstelling van de magneetkoppeling zal dan toch afdoende zijn ?
neem aan dat er een drukbeveiligingsschakelaar in het systeem zit
de pomp wil aanslaan ( dus er zit druk op het systeem )
de magneetkoppeling gaat in werking maar haalt telkensmale niet z'n volledige aangrijppunt ( resulterend in genoemde geluid )
afstelling van de magneetkoppeling zal dan toch afdoende zijn ?
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
de drukbeveiligingsschakelaar is al meer over verteld, dit werd ook door mijn dealer verteld, echter dit werkt niet altijd/correct. rij je telang door met te weinig middel (resulterend in vaak aangrijpende magneetkoppeling) sloop je je systeem uiteindelijk.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- paul45
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 01.01.2008 - 13:34
- Locatie: Purmerend (S-60)
Heeft iemand tips voor mij hoe ik de condensor het beste
eraf kan halen en een nieuwe te monteren?
Ik heb viavia een nieuwe gekocht ben ben hoop ik een stuk
minder kwijt dan bij de garage.
Kan wel sleutelen maar goede tips zijn altijd welkom
BVD.
Groet Paul.
eraf kan halen en een nieuwe te monteren?
Ik heb viavia een nieuwe gekocht ben ben hoop ik een stuk
minder kwijt dan bij de garage.
Kan wel sleutelen maar goede tips zijn altijd welkom
BVD.
Groet Paul.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Vanochtend bij de dealer langs geweest omdat afgelopen week in Napels na een rit van zo'n 7 uur in de hitte ineens de airco vond dat het leuk was geweest. Toen ik de airco een kwartiertje uit had staan deed hij het daarna weer, tot een paar dagen laten in de file hij er weer mee op hield (en het buiten tegen de 40 graden was... niet prettig)...
De monteur dacht dacht eerst dat alleen de koppeling bijgesteld moest worden (hij zei dat het vaker gebeurde dat deze na een paar jaar (mijn S60 is uit begin 2001) bijgesteld moest worden). Voor de zekerheid toch even met de UV lamp rondgeweest, en op de voorkant van de condensor zaten sporen dat hij daar gelekt heeft. Conclusie: er moest een nieuwe condensor in, en de koppeling moest bijgesteld worden; kosten: zo'n €1000,=
Aangezien ik net m'n vakantiegeld erdoor gejast heb, en daarvoor de auto net een grote beurt heb gegeven, en nu dus daar de centen niet voor heb ga ik eerst vrijdag bij een airco-specialist langs om de boel leeg te laten pompen en te hervullen, en dan eens kijken hoe lang het überhaupt gaat duren voordat de druk weer weg is. Als het een paar dagen is moet er zo snel mogelijk toch een nieuwe condensor in, mocht het maanden gaan duren heb ik mooi even kans om wat geld apart te leggen
Wordt vervolgd.
De monteur dacht dacht eerst dat alleen de koppeling bijgesteld moest worden (hij zei dat het vaker gebeurde dat deze na een paar jaar (mijn S60 is uit begin 2001) bijgesteld moest worden). Voor de zekerheid toch even met de UV lamp rondgeweest, en op de voorkant van de condensor zaten sporen dat hij daar gelekt heeft. Conclusie: er moest een nieuwe condensor in, en de koppeling moest bijgesteld worden; kosten: zo'n €1000,=
Aangezien ik net m'n vakantiegeld erdoor gejast heb, en daarvoor de auto net een grote beurt heb gegeven, en nu dus daar de centen niet voor heb ga ik eerst vrijdag bij een airco-specialist langs om de boel leeg te laten pompen en te hervullen, en dan eens kijken hoe lang het überhaupt gaat duren voordat de druk weer weg is. Als het een paar dagen is moet er zo snel mogelijk toch een nieuwe condensor in, mocht het maanden gaan duren heb ik mooi even kans om wat geld apart te leggen

Wordt vervolgd.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- paul45
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 01.01.2008 - 13:34
- Locatie: Purmerend (S-60)
Hoi arnoud, ik had hetzelfde en heb hem laten vullen.
Maar na een paar dagen toch weer leeg en dan draait je pomp droog.
Je zit dan ook niet lekker want je bent constant aan het voelen of hij
nog wel koud genoeg is en je pomp niet droog draait. Weg 100 euro!
Ik heb een nieuwe condensor gekocht met een beetje korting voor 158 euro,
maar bij korver kost hij 225 euro.
De condensor moet van onderen eruit gehaald worden en is niet te moeilijk maar wel lastig bij te komen, dus je moet op een brug staan.
Vandaag wordt hij weer afgevuld en het is weer klaar, alleen moet ik nu weer 100 euro storten! dus zonde, maar een stuk goedkoper dan jou 1000 euro!!!!!!!!!! Succes.
Maar na een paar dagen toch weer leeg en dan draait je pomp droog.
Je zit dan ook niet lekker want je bent constant aan het voelen of hij
nog wel koud genoeg is en je pomp niet droog draait. Weg 100 euro!
Ik heb een nieuwe condensor gekocht met een beetje korting voor 158 euro,
maar bij korver kost hij 225 euro.
De condensor moet van onderen eruit gehaald worden en is niet te moeilijk maar wel lastig bij te komen, dus je moet op een brug staan.
Vandaag wordt hij weer afgevuld en het is weer klaar, alleen moet ik nu weer 100 euro storten! dus zonde, maar een stuk goedkoper dan jou 1000 euro!!!!!!!!!! Succes.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Op zich heb je gelijk, alleen denk ik dat het gat in mijn condensor er al wel een tijdje zit, en ik wil ook weten hoeveel koelmiddel er nu nog in zit. Het vacumeren/hervullen kost bij het adresje hier in de buurt €60,= dus als ik het daarmee nog een tijdje uit kan zingen... En zo niet weten we dat ook weer 
Naar aanleiding van andere berichten op 't forum ga ik binnenkort toch even rondshoppen voor een alternatief voor de dealer in dezen, want zelfs ik geef niet graag het dubbele uit als het niet hoeft...
De dealer had het er trouwens wel over dat ze behalve de condensor ook nog wat klein materiaal (slangen, afsluitringen, etc) ging vervangen?

Naar aanleiding van andere berichten op 't forum ga ik binnenkort toch even rondshoppen voor een alternatief voor de dealer in dezen, want zelfs ik geef niet graag het dubbele uit als het niet hoeft...
De dealer had het er trouwens wel over dat ze behalve de condensor ook nog wat klein materiaal (slangen, afsluitringen, etc) ging vervangen?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- gerbenh
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 16:38
- Locatie: Utrecht
Op dit moment wordt mijn condensator vervangen, die bleek lek te zijn. Met afvullen erbij gaat dat zo'n 500 euro kosten bij een airco specialist in Utrecht.... Wat wel gek is, is dat het beetje koude lucht dat er tot voor kort nog uitkwam alleen aan de linkerkant kwam en niet rechts.
Nou ja, straks maar eens kijken hoe het is als ik hem ophaal. Ben benieuwd! Hoop niet op meer kosten.
Nou ja, straks maar eens kijken hoe het is als ik hem ophaal. Ben benieuwd! Hoop niet op meer kosten.
Volvo S60 D5 Edition '04
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik denk dat het feit dat je aan één kant meer koude lucht hebt dan aan de andere kant (dat is ook wat de monteur als eerste opviel) te maken heeft met het feit dat beide zijden van elkaar gescheiden systemen zijn (er zitten ook twee temperatuur regelaars) en de bestuurderskant waarschijnlijk als eerste aan de beurt is?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green