Pagina 2 van 2

Geplaatst: 15.07.2008 - 06:38
door Bigjelmo
Bedankt voor de tips,

ik ga vanmiddag direct kijken.

Geplaatst: 01.11.2008 - 14:03
door jorisss
Zojuist distributieriem plus spanrollen laten vervangen. Nu maakt de motor een gierend geluid wanneer je gas geeft. Lijken mij niet de spanrollen aangezien die dus spiksplinternieuw zijn. V-snaar lijkt ook strak genoeg gespannen. Die is overigens niet vervangen. Was niet nodig.
Rara waar komt dat irritante gierende geluid toch vandaan?? Het lijkt ook uit de richting van de distributieriem te komen.
Garage is al dicht, van de week maar even bellen. Maar misschien heeft iemand hier op het forum een idee.
Heb de topics al nagelezen en het enige wat ik me kan bedenken is de waterpomp?? Daar lees ik veel over. Gekke is dat het gieren pas is begonnen na het vervangen van de distributieriem!

Geplaatst: 01.11.2008 - 14:14
door wpee
span toch de dynamo maar eens iets je meer, terug kan altijd.
1-2cm bewegen van de riem is max als je er op drukt.

Geplaatst: 03.11.2008 - 09:23
door fred.c
ik heb ook deze probleem gehad bleek gewoon de lager van de dynamo te zijn als de riem te los gespannen is maakt het lager ff wat gierend geluid de eerste paar seconden de rem iets (iets!!) strakker gezet probleem verholpen...natuurlijk geeft dit wel aan dat het lager v/d dynamo niet helemaal meer fris is dus je kunt overwegen om een revisie (lees nieuw lager) op de dynamo te (laten) doen.

gr. fred.C

Geplaatst: 03.11.2008 - 09:32
door 440rijder
Kan iemand kort en bondig uitleggen hoe deze riem gespannen moet worden? Ik heb ook laatste tijd bij het starten dit gieren en vermoed dat het hetzelfde probleem is.

Geplaatst: 03.03.2009 - 16:30
door Hertz
Volgens mij kan je de dynamo iets omhoog trekken?? Er zou een schroef op moeten zitten aan de bovenkant. Helaas heb ik deze schroef niet. Ik kan de dynamo wel losschroeven aan de zijkant, maar of ik er dan ooit nog spanning op krijg? Iemand een idee hoe ik nu via de dynamo kan spannen?

Geplaatst: 04.03.2009 - 11:50
door Blade
Soms zit die verstelling er inderdaad niet meer op. Je kan hem dan stellen met een bandenlichter bijv. Of je haalt van een sloop auto die verstelling eraf en zet die er bij jou weer op :)

Geplaatst: 04.03.2009 - 14:09
door Iroll
Hier kan je het maintanance van de 400 serie downloaden. Op pdf blz 10 zie je een foto hoe je de altenator kan verstellen zodat de riem weer strak komt te staan.

Geplaatst: 09.03.2009 - 16:23
door Hertz
Iroll schreef:Hier kan je het maintanance van de 400 serie downloaden. Op pdf blz 10 zie je een foto hoe je de altenator kan verstellen zodat de riem weer strak komt te staan.
Ik heb net even gekeken naar het document. Ik lees dat ik een speciaal Volvo gereedschap nodig heb? Snap de tekening ook niet zo goed. Dacht dat ik iets bij de dynamo moest doen, maar dat kan ik niet terug vinden op de plaatjes. Kan je misschien in jip en janneke taal uitleggen wat ik moet doen? Kan het gieren eigenlijk kwaad, gaat er iets kapot als ik het niet verhelp?
Alvast bedankt voor je moeite.

Geplaatst: 09.03.2009 - 22:23
door Iroll
Eerst moet je zeker weten waar het gieren precies vandaan komt. Als ik jou was zou ik eens langs een garage gaan om daar een diagnose te laten stellen. Als het bijv. de distributie riem is die over een vastlopende roller giert dan is spoed vereist. Springt de distr. riem dan is het hoogstwaarschijnlijk einde verhaal voor je motor. Als je weet wat het nu precies is kan ik je verder helpen. Niet mee blijven doorrijden, geluid is erg moeilijk om op een forum te beoordelen.