Pagina 2 van 2

Geplaatst: 09.07.2008 - 11:53
door Black 2.4T awd
Hoezo heeft de dealer een uitdaging. Dit is een probleem die je toch voor de vakantie opgelost wil hebben. Misschien kun je de thermostaat eruit trekken dan heeft de motor altijd de volle koeling. Ik ben in de meivakantie met 1600 kg aan de haak naar het Gardameer geweest en full pull gereden cruiscontrol op 110 km/h en geen centje pijn. Alleen in de portemonee met de huidige benzineprijzen.

Geplaatst: 09.07.2008 - 12:18
door lkort
Er is een 2e software update gedaan na de meivakantie. Over 2 weken ga ik weer en weet ik of het geholpen heeft. Ik verwacht van niet heb nl een geartronic en mijn vermoeden is dat de automaatolie de koelvloeistof opwarmt. Dealer blijft erbij dat een extra oliekoeler niet nodig is. Het verhaal tot nu toe is dat de auto niet te warm wordt maar dat hij denkt dat hij te warm is. We zullen het zien. Ik heb vorig jaar zomer op de Brenner stil gestaan met een motor die enkel stationair wilde draaien met de melding motorservice vereist. De 1e software update heeft niet geholpen want in mei had ik dezelfde problemen. Zelfs vanaf de Rijn bij Koblenz omhoog naar de autobaan is teveel voor mijn XC.

Geplaatst: 09.07.2008 - 14:09
door V480-S60
En dat is niet goed Ikort. Dat moet zonder problemen kunnen. Ook met een Geartronic.

Geplaatst: 09.07.2008 - 19:25
door lkort
Dat het niet goed is weet ik ook, nu de dealer en Volvo Nederland nog zien te overtuigen. 1 ding is zeker als het komende week na de 2 software updates weer niet lukt ga ik echt op mijn strepen staan.

Geplaatst: 17.07.2008 - 11:35
door Oceanracer
Echt jammer dat je met zo'n fraaie wagen zoveel pech moet hebben... :(

Geplaatst: 17.07.2008 - 13:06
door Blue Thunder
Als ik achter de V70 een autoambulance hang (2.5m breed) voor mijn 360 cupauto weegt het hele geval ook zo'n 1700 a 1800kg.Dit is de max. belading voor afneembare trekhaak en werkt prima. Heb nog nooit problemen gehad met de koeling. Wel een paar keer rembekrachtigingsservice vereist maar das een ander topic. Moet wel zeggen dat zodra het heuvelachtig wordt, zoals bij Spa (B), dan zet ik de geartronic in 4. Draait de motor meer toeren waardoor deze thermisch mider wordt belast. Moet wel zeggen dat na het tunen (Rica) je de bak eigenlijk ook in D kan laten staan want met 380nm bij 2000 rpm merk je bijna niet dat er ook nog een trailertje achter hangt :)
En voor al jullie caravanners: Hierbij de snelheden voor aanhangwagens in het buitenland. Bron: ANWB theorie boek voor E rijbewijs (aanhang en caravan).
Belgie: 120 km/h
Frankrijk: 130 km/h
Duitsland: 90 km/h
Luxemburg: 90 km/h
Oostenrijk, Zwitserland Italie, Spanje: 80 km/h

PS 130 met trailer gaat prima in Belgie mits deze goed beladen is. :P
Fijne vakantie allemaal.

Geplaatst: 17.06.2009 - 22:28
door Voorn
Daneel schreef:Yess en die 100km/h sticker moet ik alleen nog plakken.

/ontopic: De D5 (163pk/185pk?)heeft wel veel trekkracht onderin maar wat ook belangrijk is, is 1. hoe zwaar is de caravan 2. hoe is de stroomlijn van de caravan 3. helling op/af of op een vlak stuk 4. wind tegen?

Kortom, het hangt van te veel af om zo een duidelijk antwoord te geven. Probeer de auto niet te "wurgen" door bij de hoogste versnelling, bergop, met tegenwind een 1.800kg, hoekige caravan te slepen.

Eigenlijk rij ik, met mijn caravan (beladen 1.600 kg) altijd meer op gehoor en gevoel. Ik zorg ervoor dat de auto boven de 2.000 rpm blijft zodat het maximale koppel beschikbaar is. Als het bergop gaat en/of met flinke tegenwind, dan schakel ik eerder terug en hou het toerental wat hoger op minimaal 2.500 rpm. De 6e versnelling zit er voor mij (bij het rijden met de caravan) voor show op. Hoger dan de 5e versnelling ga ik niet, om de boel niet onnodig te forceren.
En inderdaad, de koeling van de motor heeft ook baat bij wat meer toeren.
UITSTEKEND helemaal mee eens. Zo werkt het zeer goed :P