weet jij wat een 140.000 km beurt bij de dealer kost?
en wat doen ze precies?
dank je.
Ik ben nog 16 jaar. Ik heb echt geen idee.
Ook is onze auto een leaseauto, dus wij weten niet wat een beurt kost.
(kosten gaan naar de leasemaatschappij)
Hoeveel pech kan je met een VOLVO hebben. Zoals je aan het begin heb kunnen lezen had ik pas kort mijn auto en moest de motor vervangen worden. Afgelopen donderdag startte ik de auto maar dat ging nogal moeilijk. Het was of de accu leeg was. Toch sloeg de motor aan. Toen ik wat gas gaf, gebeurde er........niets. De motor liep maar hij accelereerde niet. Het verhaal van de ANWB, het aanslepen en alles maar achterwege te laten heb ik van de garage te horen gekregen dat ik een nieuwe motor nodig zal hebben. Er is een gat in de zuiger ontstaan. Dat is in 1 jaar tijd twee motors. Ik twijfel of ik nog wel VOLVO wil blijven rijden. Dure hobby.
Opel Astra 1.7D '95
Renault Megane 1.5dci '03
Volvo S40 2.0D '04
Renault Megane 1.5dci grand tour '05
Dat is echt dubbel pech Raven. Misschien toch nog maar eens bij Tomauto langsgaan.
Bij consumentenkoop krijg je namelijk 'van de wetgever' in beginsel 6 maanden garantie op een gekochte zaak (artikel 7:18 BW). Is die periode al verstreken? Tijdens die periode kun je simpelweg bij de verkoper aankloppen met een gebrek en wordt vermoed het gebrek al aanwezig te zijn op het moment van aflevering van de zaak. De verkoper zal dan moeten aantonen dat het gebrek is ontstaan door jouw toedoen (bijvoorbeeld slecht/geen onderhoud, onoordeelkundig gebruik of normale slijtage). Bij mijn weten geldt deze garantie (in beginsel) ook voor tweedehands zaken.
Ook na die garantieperiode kun je de verkoper wellicht nog aanspreken. Immers, na 6 maanden behoort ook deze gebruikte motor het niet te begeven (zeker niet met een kilometerstand van 40.000). Helaas zul jij dan wel zo nodig moeten aantonen dat het gebrek bij aflevering al aanwezig was. Dit is soms niet eenvoudig.
Hopelijk krijgt deze of een andere Volvo de kans op eerherstel.
Mijn V50 2.0D staat inmiddels op 212000 en loopt (tot nu toe...afkloppen) als een zonnetje.
Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen...
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Het eerste blok heeft de 179.000 gehaald. De tweede is er toen ingezet en had toen ik dacht 36.000 op zitten. De km stand van de VOLVO is nu 205.000. De auto wordt dinsdag bij Tomauto gebracht. Momenteel verdenkt hij de ANWB ervan verkeerd gehandeld te hebben door mij aanteslepen. We zullen zien hoe deze zaak zich gaat ontwikkellen. Ik was erg blij met mijn S40 maar nu alleen maar verslagen. Kost weer een hele hap met euries die ik niet heb. Dinsdag maar even afwachten.
Opel Astra 1.7D '95
Renault Megane 1.5dci '03
Volvo S40 2.0D '04
Renault Megane 1.5dci grand tour '05
Nou Raven, dit is wel erg veel pech. Mede omdat je voorgaande auto ook al door motorschade is overleden. Hoop dat het meevalt, maar als het echt een gat in de zuiger is.... Toch heb ik niet de indruk dat deze blokken zo slecht zijn. Af en toe een kapotgelopen turbo, maar verder draaien ze over het algemeen redelijk probleemloos. Als je ruilmotor na 36.000 vreemde plus jouw eigen 25.000 km het al op heeft gegeven, lijkt me dat vreemd. (of zouden het toch echt al 136.000 of 236.000 zijn geweest?
Olie en koeling allemaal wel ok? je eigen rijgedrag ook passend bij een (turbo-) diesel? (dus koude motor rustig belasten), niet gloeiend heet afzetten zonder even nadraaien etc....
maar, je kunt natuurlijk ook gewoon vette pech hebben. Je moet maar denken dat je dan je deel daarvan nu wel hebt gehad.
Veel sterkte
Heb me als een echte diesel rijder gedragen. Vaak ook de standkachel aan gehad. Heb alleen maar diesel gereden. Nog 2 dagen dan weet ik meer. I keep my fingers crossed.
Opel Astra 1.7D '95
Renault Megane 1.5dci '03
Volvo S40 2.0D '04
Renault Megane 1.5dci grand tour '05
Als ik het goed begrijp heb je de blok van een megane kapot gereden, en dan 2x een volvo blok?
Die 1.5dci's van renault kunnen heel veel hebben en ik denk de volvo blokken ook.
Ik ben misschien niet de enige, maar ik ben echt benieuwd naar je rijstijl en wat voor trajecten/afstanden je aflegt. Ook hoe het zit met onderhoud, controle olie-niveau etc...
Zoals raven al zei , aan zijn rijstijl zal het niet liggen. das wel makkelijk om te zeggen als iemand zo vaak een blok kapot heeft.
Maar een gat in je zuiger, kan dat zomaar met moderne diesels ? er zitten toch zo veel veiligheids programmas op.
En een gat komt volgens mij door een verkeerd onstekings moment of temperatuur en das toch raar want een diesel is een zelfontbrander, mss een brandstof systeem foutje ?
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Hoewel ik zelf de vraag heb gesteld zou ik gezien bovenstaande reakties niet op voorhand het standpunt innemen dat de evt oorzaak bij de berijder zelf ligt. Zowel de Megane als de Volvo hadden immers al een "verleden" ?
De ruilmotor mag verkocht zijn als "net ingereden" maar welke garanties heb je daarbij? als ik lees dat ca 10% vd tellers in Nederland niet meer de originele stand aangeeft....... en stel dat de garage alleen het blok heeft vervangen, en niet de pomp oid en die is oorzaak?
Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt, ik hoop dat er op een of andere wijze een redelijke oplossing uitkomt voor je, Raven...
Ik kan me slechts bij benadering voorstellen hoe vervelend so'n situatie is, omdat je weinig alternatieven over hebt, laat staan tijd, om even rustig naar een juiste oplossing te zoeken.
Raven schreef:Heb me als een echte diesel rijder gedragen. Vaak ook de standkachel aan gehad. Heb alleen maar diesel gereden. Nog 2 dagen dan weet ik meer. I keep my fingers crossed.
Weet je inmiddels meer Raven?
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Ik heb zaterdag de garage gesproken. Er zit volgens hem GEEN gat in de zuiger. Hij kon mij alleen vertellen dat de startmotor vervangen moest worden en dat er geen brandstof vanuit de brandstoftank naar voren komt.Dinsdag hoor ik meer. Nod even geduld dus
Mijn rijstijl is overigens heel netjes. Anders had ik wel eerst naar mij eigen gekeken. De auto('s) word(werden) altijd netjes en optijd onderhouden.Het is mijn broodwinning dus die moet(en) TIP-TOP in orde wezen.
Opel Astra 1.7D '95
Renault Megane 1.5dci '03
Volvo S40 2.0D '04
Renault Megane 1.5dci grand tour '05
Als het goed is heb ik morgen mijn Volvo weer terug. Er zit nu alleen nog een foutmelding in maar als die is verwijderd dan zou ik hem terug moeten hebben. Ik hoop het.
Opel Astra 1.7D '95
Renault Megane 1.5dci '03
Volvo S40 2.0D '04
Renault Megane 1.5dci grand tour '05
Sorry voor mijn late reactie. De Volvo is nu alweer 2 weken in mijn bezit en hij loopt weer als een naaimachientje. \:D/
Wat er precies loos is geweest blijft een klein mystery. ::? Het lijkt er op dat enkel de startmotor stuk was maar doordat de ANWB van alles geprobeerd heeft en de garage uit Ees, zijn er allemaal storingen ontstaan die Tomauto er eerst niet uitkreeg. De Volvo garage uit Terneuzen had ook niet echt zin om daarbij te helpen. Na wat hulp van Bosch carservice ( die een fijner uitlees apparaat heeft ) zijn er 9 storingen verwijderd waarna hij het weer doet. Tomauto heeft er wel een heleboel tijd ingestoken die ik op de factuur niet heb kunnen terug vinden. :evil3:
Hij is ook een tijd bezig geweest om de boel te ontluchten. Maar zoals vermeld staat mijn Volvo weer voor de deur en stiekem wil ik hem nog even niet kwijt. :happy7: De Xenon blijft wel vreemd doen...... :arcade:
Opel Astra 1.7D '95
Renault Megane 1.5dci '03
Volvo S40 2.0D '04
Renault Megane 1.5dci grand tour '05
Gelukkig maar dat er geen forse mechanische schade is. Misschien is het niet onverstandig om de auto gewoon een keer bij een dealer of specialist te brengen en alles uit te laten lezen en zonodig in overleg op te lossen? Voor normaal onderhouds werk (olie etc) ligt dat misschien iets minder kritisch, alhoewel ik er ook hierbij goed op zou letten dat ik de juiste olie kreeg en niet een "toevallig op het vat" olie van het gulden middenweg type. Vwbt die xenon, is het een aftermarket montage? zoeen waarbij ballasten etc nodig zijn? kijk maar eens rond hier, daar is al veel over geschreven. Voor de rest: nog heel veel plezierige km's gewenst !