Om het nog maar eens op te rakelen:
Ik ben vandaag langs een sleutelboer in het mooie noorden langs geweest om mijn sleutel te laten bijmaken, die wist mij door zijn heel veel jaar ervaring te vertellen dat hij de volgende sleutels wel kon maken, omdat er GEEN transponder(smiths/lays) in zit:
- alles voor de 400 serie
- alles van de 400 serie behalve
enkele 480's, zijn op het laatst met transponder geleverd. hij had nog nooit een 440 sleutel met transponder gezien
- de eerste fase, eerste paar S/V 40 modellen
over de 850, 9x0,v70,v/s90 enzo hebben we het niet gehad

, en ik verwacht dat hij de sleutels van een laplander ook wel na kan maken(of je krijgt gewoon ene schroevendraaier van de gamma).
Dus zolang je niet zo'n excentrieke 400 serie rijdt, zit je in principe goed bij de sleutelboer voor 7,50
Hoewel ik er wel over denk om zo'n rariteit aan te schaffen als tweede autootje voor mijn vriendin(of zij de 440, ik de 480

), en na een beetje sparen misschien wel een c30 als die wat ouder worden, zijn gewoon erg leuk om te zien, eerst nog ff afstuderen en een baan regelen...
Owja, de betreffende sleutelboer krijgt van mij een pluim, leest eerst de oude sleutel in in de computer, past dan het profiel aan zoals volvo het in de fabriek bedoeld heeft met messcherpe randjes en hoekjes, pakt zijn volvo-instructies, en slijpt de sleutel dan als nieuw en volgens de volvo fabrieksspecs op maat, et voila, spontaan hoef ik niet meer 10 keer te wroeten voor mijn wagen op contact springt... hij zei nog, dat als de sleutel neit boterzacht door het slot gleed, dat ik even met de wagen langs moest komen, kon hij wel voelen welk richeltje nog niet goed was
