Pagina 2 van 3
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 11:05
				door VolvoKramer
				Dat lijkt mij toch niet goed. In de afgelopen 8 jaar heb ik nog geen één van mijn auto's qua temperatuur zien oplopen hoger de normale stand. Dus nog nooit in het rode gebied. Niet na lange stukken scheuren en ook niet na 1000 kilometer caravans trekken.
Mijn auto's hebben gevarieerd van Mazda, Citroen, Opel,  Alfa, VW, Ford en Volvo geen van allen heeft dit probleem gekend.
Hoe raak jij de warmte kwijt dan? Af en toe stoppen of rijd je gewoon door?
			 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 11:26
				door Weijers
				Helaas heb ik geen link naar de site (was een volvo interne site voor dealers/werkplaatsen). Er zat zelfs een mp3 bij met het geluid en een beschrijving hoe je het het beste kunt horen (rechterportier dicht, linkerportier open, knie in de deurstijl etc.).  
Wat betreft caravan tekken en oliekoeling; ook hier heeft Volvo een aanbeveling. Voor de D5 (diverse modeljaren) is een grotere oliekoeler kennelijk NIET nodig. Voor andere motoren wel (details moet  de garage kennen).
			 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 11:38
				door bart simpson
				Weijers schreef:Wat betreft caravan tekken en oliekoeling; ook hier heeft Volvo een aanbeveling. Voor de D5 (diverse modeljaren) is een grotere oliekoeler kennelijk NIET nodig. Voor andere motoren wel (details moet  de garage kennen).
andersom dus, een additionele oliekoeler is voor Diesels met 5 bak (automaat of handbak) altijd 
wel nodig.
 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 12:39
				door Weijers
				Sorry, je hebt waarschijnlijk gelijk. Heb de tabel gezien, maar niet uit mijn hoofd geleerd  
 
 
In elk geval was het voor mijn D5 met Geartronic 6-bak niet nodig.
Groet,
V
 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 13:39
				door bart simpson
				Weijers schreef:Sorry, je hebt waarschijnlijk gelijk. Heb de tabel gezien, maar niet uit mijn hoofd geleerd  
 
 
In elk geval was het voor mijn D5 met Geartronic 6-bak niet nodig.
 
je kan met dit soort niet onderbouwde stellingen anderen knap op het verkeerde been zetten, wees daar wat voorzichtiger mee.
 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 13:48
				door Wim J
				VolvoKramer schreef:Dat lijkt mij toch niet goed. In de afgelopen 8 jaar heb ik nog geen één van mijn auto's qua temperatuur zien oplopen hoger de normale stand. Dus nog nooit in het rode gebied. Niet na lange stukken scheuren en ook niet na 1000 kilometer caravans trekken.
Mijn auto's hebben gevarieerd van Mazda, Citroen, Opel,  Alfa, VW, Ford en Volvo geen van allen heeft dit probleem gekend.
ff beetje off topic: Bij mijn Opels (meerdere) destijds ging de temp altijd in het rood, pas als het wijzertje volledig door het rood was gegaan en tegen het kleine pennetje kwam dan begon ik me zorgen te maken,... Had laatst nog eens een vervangwagen, helaas een Opel, splinternieuw, 3000km op teller. Na een uurtje rijden vele rode lampjes en waarschuwingen,... stapvoets naar garage. Conclusie oliegebrek. Uitspraak Opel-garagehouder: meneer het is normaal dat er elke 2500 kilometer een liter olie bij moet!!!
 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 13:51
				door VolvoKramer
				OliePEil
			 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 13:58
				door Wim J
				VolvoKramer schreef:OliePEil
 
  die dingen verbruikten evenveel olie als diesel  

  En als het moet jagen ze ook de koelvloeistof door het motorblok (5x aan de hand gehad in 4 Opels)  

  Kan er nu om lachen,.... rij Volvo !
 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 14:12
				door lkort
				Kan niet doorrijden als de auto warm wordt, gaat deze in een soort noodloop en draait enkel nog stationair. 2 maal software update gehad. Dealer en importeur blijft volhouden dat extra oliekoeler niet nodig is op de XC D5GT.
Ook zonder caravan loopt de auto het rood in als de helling wat langer aanhoudt. Ook bij een buiten temperatuur van 25 graden en een snelheid van nog geen 50 km per uur.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 17:32
				door Gast
				lkort schreef:Kan niet doorrijden als de auto warm wordt, gaat deze in een soort noodloop en draait enkel nog stationair. 2 maal software update gehad. Dealer en importeur blijft volhouden dat extra oliekoeler niet nodig is op de XC D5GT.
Ook zonder caravan loopt de auto het rood in als de helling wat langer aanhoudt. Ook bij een buiten temperatuur van 25 graden en een snelheid van nog geen 50 km per uur.
Zal het gaan vernemen.
Dit weekend met caravan naar Frankrijk, kijken of ik hem uit rode gebied zal houden.
Extra olie koeler? Ik heb geen idee, zal wel niet.
 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 19:41
				door sbv
				Bij mijn weten zit er bij mijn ouders geen extra oliekoeler op. Zij slepen een Avento 470 door half europa en heb nog nooit gehoord dat de temperatuur in het rood kwam.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 20:14
				door bart simpson
				sbv schreef:Bij mijn weten zit er bij mijn ouders geen extra oliekoeler op. Zij slepen een Avento 470 door half europa en heb nog nooit gehoord dat de temperatuur in het rood kwam.
die oliekoeler was altijd een zeer dwingend advies bij montage van een trekhaak
 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 20:16
				door sbv
				Misschien dat het er wel op zit, alleen is het mij niet bekend. Ik kan nu niet kijken daar de auto 215 km ver weg staat
			 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 21:00
				door lkort
				Was kennelijk een advies voor eerdere types. Meerdere dealers blijven volhouden dat een extra automaatoliekoeler op een XC70 D5 GT niet nodig is. Ik zal het binnenkort merken.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 21:04
				door bart simpson
				lkort schreef:Was kennelijk een advies voor eerdere types. Meerdere dealers blijven volhouden dat een extra automaatoliekoeler op een XC70 D5 GT niet nodig is. Ik zal het binnenkort merken.
 :oops: ik ben even in de veronderstelling dat het over een XC90 ging, je hebt volkomen gelijk!
 
			
					
				
				Geplaatst: 17.07.2008 - 23:01
				door Gast
				bart simpson schreef:lkort schreef:Was kennelijk een advies voor eerdere types. Meerdere dealers blijven volhouden dat een extra automaatoliekoeler op een XC70 D5 GT niet nodig is. Ik zal het binnenkort merken.
 :oops: ik ben even in de veronderstelling dat het over een XC90 ging, je hebt volkomen gelijk!
 
OK @Bart, ik begrijp nu dus voor V70 / XC70 (D5 / 2.4D = 163 pk) geen extra oliekoeler ivm trekken caravan?
 
			
					
				
				Geplaatst: 19.07.2008 - 02:42
				door Weijers
				Sorrysorrysorry. Ik heb een xc90 en spreek alleen over de D5 (185pk!) voor dit model (met 6-bak geartronic) is de extra oliekoeler NIET nodig. Voor de meeste 5-bak automaten is dit echter kritischer (spec. met motoren die een hoog koppel ontwikkelen). 
Heb zelf problemen gehad met een V50 D5 MY2006 met 5 bak geartronic & caravan ("höhe öltemperatur im Getriebe").
Om zeker te zijn: check met garage of een forum lid met meer ervaring dan ik.
Groet,
Vincent
			 
			
					
				
				Geplaatst: 19.07.2008 - 09:02
				door bart simpson
				het is voor iedere XC90 diesel met 5 traps automaat nodig geweest
			 
			
					
				
				Geplaatst: 08.08.2008 - 17:19
				door Gast
				De V70 met 5 traps automaat heeft geen oliekoeler nodig.
Net terug en met ± 105 km/h met caravan (1350 kg) berg op en af op cruise control geen enkel probleem.
Ik heb 1 keer bij een helling van 8% de temperatuur meter net iets uit het midden zien komen.
Eerlijk is eerlijk dit rijdt toch beter als de 140 PK benzine (LPG). 

 
			
					
				
				Geplaatst: 08.08.2008 - 20:25
				door Hans
				Lekker hé! Deze week mijn zware vouwwagen terug naar de stalling gereden. Had niet eens in de gaten dat er wat achter hing. :twisted: