Volvo 740-940
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Dat zien is kopen komt mij ook bekent voor. En ook ik bombardeer iedereen met het feit dat er geen heerlijker auto is dan zo'n dikke achterwielaangedreven tank.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Couldn't agree moreFat Rat schreef:Dat zien is kopen komt mij ook bekent voor. En ook ik bombardeer iedereen met het feit dat er geen heerlijker auto is dan zo'n dikke achterwielaangedreven tank.

Ik heb overigens ook nog altijd moeite om de Estates uitelkaar te houden.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 01.03.2008 - 01:16
Hallo Michael, Volvisti
Sorry, ik zie ineens dat ik die vraag nog niet beantwoord heb.
De motorkap van de eerste versie is anders dan die van de 740 en de 940. Die van de tweede versie is gelijk aan die van de 940. Het kunststof "L"-etje rond om de lamp is anders. Net als de grill. Helaas is me nog steeds niet duidelijk, wanneer precies de tussenmodellen geleverd zijn. Ik vermoed modeljaar 1991 en 1992 en dus de kalenderjaren 1990 t/m 1992. Maar zeker weet ik dat niet.
Groetjes
Mathy
Sorry, ik zie ineens dat ik die vraag nog niet beantwoord heb.
De motorkap van de eerste versie is anders dan die van de 740 en de 940. Die van de tweede versie is gelijk aan die van de 940. Het kunststof "L"-etje rond om de lamp is anders. Net als de grill. Helaas is me nog steeds niet duidelijk, wanneer precies de tussenmodellen geleverd zijn. Ik vermoed modeljaar 1991 en 1992 en dus de kalenderjaren 1990 t/m 1992. Maar zeker weet ik dat niet.
Groetjes
Mathy
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Ook dat!
Volvo 940 SE
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 16:12
Het zogenaamde tussenmodel 740 met het "L-tje"naast de koplampen is gevoerd tussen modeljaar '90 en '92. de eerste zijn al eind '89 geleverd.Mathy schreef:Hallo Michael, Volvisti
Sorry, ik zie ineens dat ik die vraag nog niet beantwoord heb.
De motorkap van de eerste versie is anders dan die van de 740 en de 940. Die van de tweede versie is gelijk aan die van de 940. Het kunststof "L"-etje rond om de lamp is anders. Net als de grill. Helaas is me nog steeds niet duidelijk, wanneer precies de tussenmodellen geleverd zijn. Ik vermoed modeljaar 1991 en 1992 en dus de kalenderjaren 1990 t/m 1992. Maar zeker weet ik dat niet.
Groetjes
Mathy
Volvo=vierkant=tijdloos=praktisch,wat wil een mens nog meer?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Misschien raar maar ik overweeg nu zelf ook om mijn V40 weg te doen en een 940 te gaan kopen (vooral vanwege de ruimte) of is een V70 net zo ruim van binnen?
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29
Hallo Barry,
een 940 is echt ruimer van binnen dan een V70. Zowel achterin als de bagageruimte. Dus op dat punt ga je er echt op vooruit. Wat rij eigenschappen betreft: je moet van een achterwielaandrijver houden. Sec genomen is de v70 de betere bochtenridder, maar persoonlijk zweer ik bij de 7 en 9 serie en heb er in de afgelopen jaren met heel veel plezier meer dan 600000 km in gereden. En nog steeds stap ik met net zo veel plezier in als 16 jaar geleden in mijn eerste 740.
een 940 is echt ruimer van binnen dan een V70. Zowel achterin als de bagageruimte. Dus op dat punt ga je er echt op vooruit. Wat rij eigenschappen betreft: je moet van een achterwielaandrijver houden. Sec genomen is de v70 de betere bochtenridder, maar persoonlijk zweer ik bij de 7 en 9 serie en heb er in de afgelopen jaren met heel veel plezier meer dan 600000 km in gereden. En nog steeds stap ik met net zo veel plezier in als 16 jaar geleden in mijn eerste 740.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Wat mij opvalt in de (vorige auto) 740 van mijn pa en in de 940 (huidige auto) is dat het in de bocht echte zwabberbakken zijn, is dat standaard want hij vertelde dat hij de schokbrekers had laten controleren en dat die goed waren.
Het rijden met achterwiel aandrijving is mij trouwens (zakelijk) zeer bekend, daar heb ik geen bang voor
.
Het rijden met achterwiel aandrijving is mij trouwens (zakelijk) zeer bekend, daar heb ik geen bang voor

Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Zwabberbakken? Hoe bedoel je dat? Als je zelf een beetje strak instuurt is er niks aan de hand hoor. Die van mij, en m'n vorige hadden hetzelfde gedrag, eerst even zetten, en vervolgens redelijk strak doorgaan. M'n huidige rijdt nog wat strakker dan de vorige. Tuurlijk, het is geen BMW 5, maar ik kan het nog niet onder de noemer "zwabberen" scharen.Barry (Grillmeister) schreef:Wat mij opvalt in de (vorige auto) 740 van mijn pa en in de 940 (huidige auto) is dat het in de bocht echte zwabberbakken zijn, is dat standaard want hij vertelde dat hij de schokbrekers had laten controleren en dat die goed waren.
Het rijden met achterwiel aandrijving is mij trouwens (zakelijk) zeer bekend, daar heb ik geen bang voor.
Volvo 940 SE
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Hangt er vanaf, maar mijn oude(vorige) afgeragde en nodig aan een onderstel opknapbeurt toezijnde de 740 station was nogsteeds vlot en strak door de bochten te knallen. M'n 940 is helemaal goed wat dat betreft en die heeft ook nog eea aan werk nodig....
Zwabberen moeten ze zeker niet doen. Ze zijn misschien wel wat minder goed in hard door de bocht gaan als bijvoorbeeld jouw V40. Komt omdat het een heeeeel andere auto is met ook een heel ander karakter. Laat ik dit zeggen, wij hebben hier in de buurt een 2 baans rotonde(kleine 60M doorsnee) en regelmatig haal ik mensen daar in terwijl we alleen rechtdoor moeten....
Zwabberen moeten ze zeker niet doen. Ze zijn misschien wel wat minder goed in hard door de bocht gaan als bijvoorbeeld jouw V40. Komt omdat het een heeeeel andere auto is met ook een heel ander karakter. Laat ik dit zeggen, wij hebben hier in de buurt een 2 baans rotonde(kleine 60M doorsnee) en regelmatig haal ik mensen daar in terwijl we alleen rechtdoor moeten....
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een starre achteras maakt niet een echt geavanceerd onderstel
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01
Tussen de 940 van mijn vrouw (dus met starre achteras) en mijn V90 (met multi-link achteras) zit inderdaad een behoorlijk verschil qua bochtgedrag. Maar als je de 940 een beetje kent dan rij je bij normale snelheden gewoon strak door de bocht.
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Nope maar ook niet per definitie een zwabberbak....bart simpson schreef:een starre achteras maakt niet een echt geavanceerd onderstel
Maar Barry, verwar jij zwabberen en het rollen van de carrosserie niet met elkaar. De 7 en 9 serie zijn nou eenmaal niet als sportwagen geveerd, ze willen dus nog weleens een beetje last hebben van een hellende carosserie in een bocht. Al is dat in de 940 al weer wat minder als de 740.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Ik denk zelf dat er ook veel te wijten valt aan de c kwaliteit banden die mijn pa er onder heeft (Ceat) en mogelijk slechte banden spanning, als ik een bocht in stuur en ik zet de auto de bocht in dan mag de auto nooit gaan zwabberen want ik maak geen stuur bewegingen meer, ik stuur met het gas, mijn jeep (ook rwd) slingerde nooit (en dat is altijd meer een zwabberbak dan een volvo ooit mag zijn) de bmw's (7serie) en mercedessen (5&6 serie) die ik op mijn werk rijd doen dat trouwens ook niet.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Wat zijn mercedessen 5 en 6?
Volvo 940 SE
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Ceat, is dat niet een automerk
ownee dan schrijf je het anders....
Maar de mijnen zwabber(d)en absuloot niet in de bocht als bandenspanning goed was, voelde m'n ouwe 740 nog weleens lichtelijk over de banden schuiven bui scherpe bochten. Hier lagen dan voor ook Tyfoon connexion's onder....
Ja dat waren de eerste banden die ik ooit kocht en koos die uit geldnood, en onverstand. Koop voor die 2 of 3 tientjes per stuk een goed stuk rubber. Kost een half bandje meer maar rijdt zoveel beter, veiliger en gaan vaak ook nog langer mee.

Maar de mijnen zwabber(d)en absuloot niet in de bocht als bandenspanning goed was, voelde m'n ouwe 740 nog weleens lichtelijk over de banden schuiven bui scherpe bochten. Hier lagen dan voor ook Tyfoon connexion's onder....
Ja dat waren de eerste banden die ik ooit kocht en koos die uit geldnood, en onverstand. Koop voor die 2 of 3 tientjes per stuk een goed stuk rubber. Kost een half bandje meer maar rijdt zoveel beter, veiliger en gaan vaak ook nog langer mee.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
type s500 en s600...Michael Oud schreef:Wat zijn mercedessen 5 en 6?
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
De Volvo 940 is een ware evolutie op de 740. Bij de sedan is de achterkant en dakpartij duidelijk anders, maar de estates zijn feitelijk identiek.
Aan het dashboard is inderdaad het grootste verschil te zien: bij de 740 het ontwerp veel hoekiger.
Aan de achterkant is een 740 Estate niet (of nauwelijks) te onderscheiden van een 940 Estate.
Aan de voorzijde is het soms gemakkelijker.
De hele rechte neusjes tref je alleen aan op de 740:
http://www.carphoto.ch/72volvo145/86volvo740gl_006.jpg
Met de facelift van modeljaar 1989 zijn er twee soorten neuzen geweest:
eenvoudigere modellen hadden de L-rond de koplampen:
zeer lange url
en de snellere/luxere modellen hadden een 760-neus met zwarte grille:
zoals dit
(Deze neus zie je ook op een aantal Turbomodellen van de 940.
Reeds in modeljaar 1990 ging de neus van de 740 al aan de haal. In Nederland werden de verchroomde grilles ingevoerd en omdat alleen de basismodellen werden geleverd, waren dit dus modellen met de L-rond de koplampen. De L-vorm is echter anders dan die van 1989 (vlakker):
http://i7.ebayimg.com/08/i/000/f1/2f/76e3_1.JPG
In Nederland hebben de meeste 940's de neus die bekend was van de 760/960:
http://www.blinman.com/volvos/volvo_940_GL_2.jpg
Ik sluit niet uit dat in bepaalde markten deze neus ook op de 740 is geweest.
Later waren de modellen met blokjes zwarte grille met chromen rand. Deze versie tref je niet op een 740/760 aan.
http://img.kelkoo.com/nl/160x120/988/54 ... 544988.jpg
Overigens is het niet juist te veronderstellen dat een Volvo met L-plaatwerk rond de koplampen automatisch een 740 is. Onderstaande is toch echt een 940:
http://www.analogstereo.com/images/om/volvo_940.jpg
Overigens is de grille met de brede koplampen iets schuiner achterover hellend en is de bijbehorende voorbumper ietsje langer. Scheelt iets van 35mm.
Kortom, de 940 Estate is meer een faceliftje op de 740 Estate dan een werkelijk ander model.
Mods Edit: enige lange urls verborgen
Aan het dashboard is inderdaad het grootste verschil te zien: bij de 740 het ontwerp veel hoekiger.
Aan de achterkant is een 740 Estate niet (of nauwelijks) te onderscheiden van een 940 Estate.
Aan de voorzijde is het soms gemakkelijker.
De hele rechte neusjes tref je alleen aan op de 740:
http://www.carphoto.ch/72volvo145/86volvo740gl_006.jpg
Met de facelift van modeljaar 1989 zijn er twee soorten neuzen geweest:
eenvoudigere modellen hadden de L-rond de koplampen:
zeer lange url
en de snellere/luxere modellen hadden een 760-neus met zwarte grille:
zoals dit
(Deze neus zie je ook op een aantal Turbomodellen van de 940.
Reeds in modeljaar 1990 ging de neus van de 740 al aan de haal. In Nederland werden de verchroomde grilles ingevoerd en omdat alleen de basismodellen werden geleverd, waren dit dus modellen met de L-rond de koplampen. De L-vorm is echter anders dan die van 1989 (vlakker):
http://i7.ebayimg.com/08/i/000/f1/2f/76e3_1.JPG
In Nederland hebben de meeste 940's de neus die bekend was van de 760/960:
http://www.blinman.com/volvos/volvo_940_GL_2.jpg
Ik sluit niet uit dat in bepaalde markten deze neus ook op de 740 is geweest.
Later waren de modellen met blokjes zwarte grille met chromen rand. Deze versie tref je niet op een 740/760 aan.
http://img.kelkoo.com/nl/160x120/988/54 ... 544988.jpg
Overigens is het niet juist te veronderstellen dat een Volvo met L-plaatwerk rond de koplampen automatisch een 740 is. Onderstaande is toch echt een 940:
http://www.analogstereo.com/images/om/volvo_940.jpg
Overigens is de grille met de brede koplampen iets schuiner achterover hellend en is de bijbehorende voorbumper ietsje langer. Scheelt iets van 35mm.
Kortom, de 940 Estate is meer een faceliftje op de 740 Estate dan een werkelijk ander model.
Mods Edit: enige lange urls verborgen