Pagina 2 van 2
Geplaatst: 12.06.2008 - 22:29
door volvorider
geestschrijver schreef:Daar is nu even geen budget voor, maar ik hou het in mijn achterhoofd. Bedankt! (Kan je dan ook meteen een automaat inbouwen? Of draaf ik nu door?)
Je draaft door Rob. Geen centjes voor de CC dan HELEMAAL niet voor een automaat..... Die CC zou ik sterk in overweging nemen hoor met inbouw? Dat zie je niet vaak. Hebben ook CC op de 240, echt een luxe.....
Geplaatst: 13.06.2008 - 00:16
door mightyspawn
werken die oude cc's net zo als tegenwoordig? rem je dan schakelt de cc uit en zit er ook een knopje op om gas te geven? Of is dat alleen met de modernere cc's omdat alles elektrisch wordt geregeld, zo ook het gas geven.
Geplaatst: 13.06.2008 - 00:51
door Fat Rat
Mijn 940 CC kan dat allemaal... en is volgens mij weinig anders als die van de 740 en/of 240...
Wat betreft die CC zou ik zeker overwegen, op lange ritten rij je er zo veel relaxter mee. Door een vrij constant rijden er mee kan je ook zuiniger uit zijn en als je em netjes op 120 afstelt dan heb je(ik) niet de neiging lekker door te gaan trappen en zo boetes op te lopen.
Denk nou niet dat je met een B230F niet te hard kan rijden op de snelweg, ik flikte het ook makkelijk met de B230K(heeft 1 of 2 pk minder) om 2 keer met 147km/h gemiddeld door een vers ingestelde trajectcontrole te denderen.
Geplaatst: 13.06.2008 - 08:59
door Michael Oud
Zo dan. Onder het motto "lekkur beziiiig".
Maar inderdaad. Een cruise control nodigt minder uit tot doortrappen. Iets dat resulteert in een lager verbruik. Toevallig houd ik het bij, en toen ik nog geen cc had, en mn airco het ook nog niet deed was m'n verbruik ongeveer 1 op 8.6. Vandaag m'n eerste tankbeurt met cc en werkende airco (die dus ook aan gestaann heeft), en het resultaat mag er zijn: 1 op 9.4!
Dat is in mijn geval ruim 40 kilomter verder op één tank.
Geplaatst: 13.06.2008 - 13:12
door volvorider
mightyspawn schreef:werken die oude cc's net zo als tegenwoordig? rem je dan schakelt de cc uit en zit er ook een knopje op om gas te geven? Of is dat alleen met de modernere cc's omdat alles elektrisch wordt geregeld, zo ook het gas geven.
Klopt, alleen gas verminderen via de schakelaar is niet mogelijk in de 200, 700 en 940. In de 960/S/V90 weer wel.
Handel bij een 200 serie is recht en bij de 700, 900 serie niet.
Geplaatst: 13.06.2008 - 13:27
door Vilvi
Gas minderen kan wel bij een aantal types door de schuif naar resume te bewegen.
Probeer het maar eens.
Geplaatst: 13.06.2008 - 13:38
door Michael Oud
Helaas, bij die van mij niet. Gefeliciteerd trouwens!
Geplaatst: 13.06.2008 - 13:44
door Baseman
Michael Oud schreef:Helaas, bij die van mij niet. Gefeliciteerd trouwens!
Dat weet ik wel zeker, dat het bij jouw CC niet werkt.
Knopje op de hendel is steeds 1,6km/h erbij, de schuif kan je hem helemaal mee afzetten (dus dat ie ook niet is in te schakelen), inschakelbaar zetten en uit (helemaal naar het stuur toe schuiven)
Resume gaat terug naar de laatst ingestelde snelheid (ja, inderdaad, in elke vernelling!!) behalve als je langzamer gegaan bent dan 45 km/h.
Geplaatst: 13.06.2008 - 13:51
door Michael Oud
Ik was er al uit hoor

. Alleen baal ik er wel van dat je 'm niet wat langzamer kan zetten. Nu moet ik elke keer een tikje op 't koppelingspedaal geven en m op de gewenste snelheid weer inschakelen.
Geplaatst: 13.06.2008 - 14:14
door Baseman
Helaas.
De geknikte hendels kunnen dit volgens mij geen van alle.
Er bestaat ook een variant met rechte hendel, daar kan het wel op, maar die past weer niet in een 940. Staat in de handleiding die je hebt, want de installatie is gelijk.
Meestal zet ik mijn voet weer op het gaspedaal, zet met een tikje op de koppeling de CC af, laat het gas iets los en druk weer op de knop.
Effe een handigheidje.
Als je de koppeling intrapt zoals je zegt, loopt namelijk gelijk het vacuumbalgje leeg, waardoor de auto op de motor gaat remmen, zolang je geen gas geeft. Dat is niet echt comfortabel nee, dat klopt.
Irritanter is een automaat met CC, die moet je met de hand afschakelen, of op de rem trappen, wat weer onrustig is voor de achterliggers.
Ach, ik gebruik hem alleen op lange stukken, vast op 135 en klaar ben je, op naar Zuid-Frankrijk.....

Geplaatst: 13.06.2008 - 18:05
door Michael Oud
Bij mij gaat 'ie er zo snel het ook maar een beetje mogelijk is op. Vandaar de irritatie... Maar goed, altijd nog beter dan géén cruise control. Dat de auto op de motor af gaat remmen is natuurlijk juist de bedoeling van het langzamer gaan. Ach, het went vanzelf wel... Het is voor mij het klusje in ieder geval meer dan waard geweest.
Geplaatst: 14.06.2008 - 00:56
door Fat Rat
ik deel die irritatie met je Bas, ik loop er af en toe ook wel eens mee te hannesen. Als ik niet helemaal bij de les ben dan los ik het op met de rem, wat eigenlijk niet de bedoeling is. Als ik wel bij de les ben dan doe ik het met de Resume\Off schakelaar.
Maar ik ben ook geneigd overal waar het even kan de cruise erop te gooien. Helemaal met de automaat een ideale combi.
Geplaatst: 14.06.2008 - 01:03
door Stinky
Me want! Ik heb een B230F met automaat. Lijkt me heerlijk!

Geplaatst: 14.06.2008 - 08:15
door Fat Rat
cruise + automaat is ook gewoon heerlijk. Dan hoef je alleen nog maar te sturen, dat is gewoon zo super ontspannen rijden.
Geplaatst: 14.06.2008 - 10:07
door Vilvi
Het was de CC van de 760 type2 en de 960 ('90-,93) met idd de rechte stengel waarbij je de snelheid kon minderen door de resumeknop in te schuiven.