Pagina 2 van 2

Geplaatst: 16.06.2008 - 21:03
door tvc15
@VolvoTech: Is de D5 dan op een hogere snelheid begrensd dan de 2.4D?

In dat geval wel grappig dat je met een gechipte 2.4D dus een ongechipte D5 niet bij kan houden (op de A31 in Duitsland bijvoorbeeld).

Geplaatst: 16.06.2008 - 21:36
door eddy3
213Km/U op de teller is (afhankelijk van nog een aantal anderen variabele kleine factoren) 204Km/U in het echt in een V70 - MY2007 , voor een MY2008 ligt dat 1Km/U hoger.
(ge-ijkte rollenbank feiten Wink
Als dit klopt (hetgeen ik zeer betwijfel)haalt men S802.4d slechts 207km/u als top,en haalt ie zelfs de al zeer magere fabrieksopgave niet!

Geplaatst: 16.06.2008 - 22:14
door crackedtooth
VolvoTech schreef:Dus.
Alle Diesels van Volvo zijn begrensd.
Zo ook de nieuwe.
Deze begrenzing zit NIET in de ECU.
We zijn nog niet in staat die begrenzing er uit te halen, simpelweg omdat we nog geen tijd hebben gehad geheel uit te zoeken waar deze zit.
(Vermoedelijk in de klokken electronica (zit in een versleutelde Canbus signalering, die de ECU wel weer ontvangt natuurlijk).

Inderdaad, we kunnen de T6, 3.2 en V8 tunen. NIET met een PPC.
Waarom niet? Omdat dan binnen no-time de software weer op straat ligt en door andere tuners gebruikt wordt.
De T6, 3.2 en V8 zijn ook begrensd, maar op andere snelheden.


213Km/U op de teller is (afhankelijk van nog een aantal anderen variabele kleine factoren) 204Km/U in het echt in een V70 - MY2007 , voor een MY2008 ligt dat 1Km/U hoger.
(ge-ijkte rollenbank feiten ;-)
"De T6, 3.2 en V8 zijn ook begrensd, maar op andere snelheden.
"

welke snelheden als ik vragen mag?

en kan je eens lezen op:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=22739

Geplaatst: 16.06.2008 - 22:20
door Belgianmac
Bij mij gaat de teller tot 218 en niet sneller. Ik had spijtig genoeg geen Garmin of Tomtom ter beschikking (niet echt nodig met de RTI) om te checken hoeveel het in werkelijkheid was.

@ RobBob, jou gechipte gaat dus iets trager dan mijn niet gechipte? Ben je zeker dat je op het einde zat? Ik heb echt talrijke km's tegen 218 kunnen rijden (achter die A8 waarvoor iedereen opzij ging) en reed continu plankgas. Zelfs bergop vertraagde hij niet. Daarom denk ik dat er eigenlijk meer in zit.

Geplaatst: 16.06.2008 - 23:00
door VolvoTech
Uit mijn hoofd allemaal op 250km/u.

Belangrijkste voordeel (buiten vermogen/koppel stijging) is trouwens een enorme (!) brandstof besparing, die kan oplopen tot 20% (!!) bij de T6 bijvoorbeeld.

Een AWD trouwens, zal minder km/u gaan, zo ongeveer 5km/u.
(maar bij de T6/V8 is er vermogen genoeg om toch die 250km/u te halen).
De 3.2 en 3.2AWD halen dit niet, resp. 237 en 231 is wat ik aan max. snelheden ken vanuit metingen.

Maar, vergeet niet he mannen. De rommel in de kofferbak die we allemaal meesleuren, ongewassen en niet gewaxte auto's, te zachte banden, niet optimale banden, dakrails etc. etc. het telt allemaal mee, als een auto op de weg op zoek is naar zijn topsnelheid. Alleen heel veel "oververmogen" poetst de negatieve waarden van voornoemde zaken weg.

Geplaatst: 17.06.2008 - 07:18
door RobBob
@Belgianmac
Zo ziet het er naar uit hé :( .
Ik denk wel zoals Volvotech al aangeeft dat er héél wat factoren meespelen. Ik heb er nu bijvoorbeeld 18"ers opliggen en jij vermoed ik 17"ers. Speelt misschien ook al mee in het zoeken naar de topsnelheid ? (of zelfs de uitlezing op de snelheidsmeter ?)

Geplaatst: 17.06.2008 - 08:58
door Fulaks
Belgianmac schreef:Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Fulaks & Lambert. Uit een vorige inzending heb ik begrepen heb dat Fulaks zijn 'copilote' dan moet thuislaten... :wink:
Mijn vrouw moet ik met dit soort akkefietjes inderdaad thuislaten :D

Ik heb de topsnelheid nog niet uitgeprobeerd omdat ik met de nieuwe V70 nog niet zonder vrouw door Duistland ben gereden en omdat ik buiten Duitsland meer belang hecht aan het behoud van mijn rijbewijs dan aan die enkele minuten topsnelheid :lol:

Ik zal me hier dan maar outen : ik voer veiligheid nogal hoog in 't vaandel en ben ook voor de rest een brave jongen. Ik zal die topsnelheid dus niet gaan opzoeken waar het niet mag en niet kan. En waar het wel mag en kan en vrouwlief er niet bijzit, heb ik er geen principiële bezwaren tegen, maar ik zit er ook niet naar te snakken.

Wordt ik nu verbannen van het forum ?

Geplaatst: 23.09.2008 - 00:51
door jvr001
volgens de dealer (en ook ergens op deze site):
2.4D is begrensd rond de 215, D5 op 230.
Mijn zweedse vriend zegt dat met de chip ook de begrenzer verdwijnt.
Half oktober wat kilometers op de Duitse baan maken. Als ik durf zal ik het - met mijn handen voor mijn ogen - eens uitproberen.
(Vraag me af of dat verstandig is met krap 10duuzend op de teller)

Geplaatst: 23.09.2008 - 07:31
door RobBob
Ik weet niet over welke chip het hier gaat, maar mijn 2.4D is ook gechipped ... maar de topsnelheid is 'begrensd' gebleven.

Geplaatst: 23.09.2008 - 12:11
door Koidream
jvr001 schreef:volgens de dealer (en ook ergens op deze site):
2.4D is begrensd rond de 215, D5 op 230.
Mijn D5 is begrensd op 210km/u
jvr001 schreef:...Als ik durf zal ik het - met mijn handen voor mijn ogen - eens uitproberen.
(Vraag me af of dat verstandig is met krap 10duuzend op de teller)
Of het verstandig is met 10.000 km op de teller voluit te gaan weet ik niet, maar met je handen voor je ogen is zeker niet verstandig... :P

Geplaatst: 23.09.2008 - 12:17
door Peter-V70
RobBob schreef:Ik weet niet over welke chip het hier gaat, maar mijn 2.4D is ook gechipped ... maar de topsnelheid is 'begrensd' gebleven.
Fasttech Neede/Haaksbergen per 1/11 heeft de kennis in huis om de begrenzer aan te passen. Dit moet je wel willen.
Misschien dat ik het eind okt doe als ik mijn V70 krijg.

Geplaatst: 03.02.2009 - 15:33
door Casimir
Buiten het feit dat elke vorm van begrenzing m.i. van wagens zou moeten verdwijnen, lijkt het een beetje spijkers op laag water zoeken.
Het kleine verschil in topsnelheid levert een marginale tijdswinst. Bovendien slinken de Duitse snelwegen waar het toegelaten is even snel als de Zwitserse gletsjers...