Pagina 2 van 4
Geplaatst: 11.10.2008 - 23:49
door Bleu_volvo
Pritchard schreef:Ik overweeg ook om mijn 2.0d te laten tunen. Ik zou van Rica eens 2 weken mogen rijden met de chip, om dan te beslissen. Dit is zo omdat ik het regel via mijn dealer, die blijkbaar niet uitkan aan het feit dat mijn wagen meer verbruikt in 6e dan in 5e...
Welke dealer heb je dan? Zou ook graag wel eens willen testrijden alvorens de beslissing te nemen.
Geplaatst: 13.10.2008 - 14:14
door Pritchard
Ik krijg de optie proberen omdat de garage geen raad weet met het feit dat wagen mee rverbruikt in 6e dan in 5e. En ik heb gezegd dat er misschien iets aan het motormanagment scheelt...
Geplaatst: 13.10.2008 - 22:26
door Bleu_volvo
ga morgen naar de garage en zal het erbruik ook eens aan bod brengen.
Zit naar mijn mening nog steeds te hoog.
Geplaatst: 22.04.2009 - 22:37
door Stoffelv70
Dit topic even gebruiken om mijn vraag te stellen...
Ik rij ook met de 2.0D Ik ben wat aan het rond kijken voor chip tuning en kom bij verschillende tuners terecht. Hier op het forum heb ik al redelijk reacties gelezen over rica en bsr
Nu Rica zegt na het tunen 178pk en 380Nm
Bsr (ppc) 166pk en 386Nm
Heico 160pk en 380Nm
Tuning heinz 170pk en 380Nm
Bij het koppel blijven ze 380Nm aanhouden (behalve bsr dan 6Nm extra)maar in de pk waarde zit tog redelijk wat verschil?! Iemand enig idee waar het verschil zit?
Mits dat Rica en Heico tog merken zijn die zich toeleggen op volvo en daar zo even 18pk verschil tussen zit...
Ik heb ook op het forum ergens gelezen dat de handgeschakelde versnellings bakken maar een koppel van 400Nm zouden aankunnen zou het dan ergens een "veiligheidslijn" zijn die ze aanhouden op het gebeid van koppel...
Geplaatst: 23.04.2009 - 08:35
door rob78
morgen wordt de mijne gechiptuned bij Rica, zal je mn bevindingen wel geven

Geplaatst: 23.04.2009 - 16:53
door Frederik Welvaert
Stoffelv70 schreef:
Ik heb ook op het forum ergens gelezen dat de handgeschakelde versnellings bakken maar een koppel van 400Nm zouden aankunnen zou het dan ergens een "veiligheidslijn" zijn die ze aanhouden op het gebeid van koppel...
Heb dat ook ooit ergens eens gelezen (en het daarom ook ooit ergens op dit forum als antwoord gegeven) maar in Vadis lees ik dat ie maar 350 aankan...
Nuja, er is wel meer dat niet klopt in Vadis :p
Geplaatst: 23.04.2009 - 18:48
door Edgar
Stoffelv70 schreef:Dit topic even gebruiken om mijn vraag te stellen...
Ik rij ook met de 2.0D Ik ben wat aan het rond kijken voor chip tuning en kom bij verschillende tuners terecht. Hier op het forum heb ik al redelijk reacties gelezen over rica en bsr
Nu Rica zegt na het tunen 178pk en 380Nm
Bsr (ppc) 166pk en 386Nm
Heico 160pk en 380Nm
Tuning heinz 170pk en 380Nm
.
Het is heel moeilijk voor een tuner van te voren aan te geven hoeveel PeeKaa's en Nm's je gaat krijgen.. Zeker bij maatwerk. Bij maatwerk wordt er gekeken hoeveel jouw auto aan kan. Zo is het ook mogelijk dat de ene tuner een andere veilige marge aanhoudt in verhouding tot de andere. Elke zelfde auto is ook weer anders. Kan zijn dat je auto meer PK's en/of Nm's heeft dan de fabrieksopgave (of minder). Het zullen dan ook altijd +/- waardes zijn die ze vooraf afgeven. Daar zou ik me ook niet op blind staren.
Ga iig altijd voor maatwerk!
De goede tuners zijn al vaak genoeg langs gekomen op dit forum. Die ga ik dus niet nog is opnoemen

Geplaatst: 24.04.2009 - 20:49
door Stoffelv70
rob78 schreef:morgen wordt de mijne gechiptuned bij Rica, zal je mn bevindingen wel geven

En Mr.Rob78, Nog geen bevindingen???

Geplaatst: 24.04.2009 - 21:19
door Wim J
ppFreddy schreef:Stoffelv70 schreef:
Ik heb ook op het forum ergens gelezen dat de handgeschakelde versnellings bakken maar een koppel van 400Nm zouden aankunnen zou het dan ergens een "veiligheidslijn" zijn die ze aanhouden op het gebeid van koppel...
Heb dat ook ooit ergens eens gelezen (en het daarom ook ooit ergens op dit forum als antwoord gegeven) maar in Vadis lees ik dat ie maar 350 aankan...
Nuja, er is wel meer dat niet klopt in Vadis :p
worden/werden er geen handbakken geleverd op de laatste 185pk D5 welke standaard 410nm heeft?
Geplaatst: 24.04.2009 - 21:48
door Frederik Welvaert
Wim J schreef:worden/werden er geen handbakken geleverd op de laatste 185pk D5 welke standaard 410nm heeft?
Ik meen dat het vliegwiel van de D5 anders is en dus de MMT6 bak die op de 2.0D zit niet past. De eerste D5 motoren (met toen nog "maar" 350Nm) werden geleverd met een manuele 5bak of 4trapsautomaat als ik het goed heb, terwijl in die tijd de 2.0D reeds met de manuele 6bak was uitgerust.
Geplaatst: 28.04.2009 - 13:29
door Wim J
ppFreddy schreef:Wim J schreef:worden/werden er geen handbakken geleverd op de laatste 185pk D5 welke standaard 410nm heeft?
Ik meen dat het vliegwiel van de D5 anders is en dus de MMT6 bak die op de 2.0D zit niet past. De eerste D5 motoren (met toen nog "maar" 350Nm) werden geleverd met een manuele 5bak of 4trapsautomaat als ik het goed heb, terwijl in die tijd de 2.0D reeds met de manuele 6bak was uitgerust.
Dus mijn 2.5T met manuele 5 bak kan maar 350nm aan?(waarvan er al 320 gebruikt zijn)
Geplaatst: 28.04.2009 - 19:22
door Frederik Welvaert
Dat hangt af van de gebruikte transmissie in jouw Volvo natuurlijk... Maar wat ik lees is dat de MMT6 (manuele 6bak) van de 2.0D maar 350 aankan...
Ik kan het wel even opzoeken welke tranmissie in de jouwe ligt en wat die aankan...
Geplaatst: 28.04.2009 - 21:37
door FrankS60
Als je dan toch naar bakken aan t kijken bent, zou je eens kunnen kijken wat de 2.4T uit 11-2000 aan kan? Weet uit mn hoofd even geen motorblok- of bakcode...
Geplaatst: 29.04.2009 - 12:10
door Christopher
ppFreddy schreef:Dat hangt af van de gebruikte transmissie in jouw Volvo natuurlijk... Maar wat ik lees is dat de MMT6 (manuele 6bak) van de 2.0D maar 350 aankan...
Ik kan het wel even opzoeken welke tranmissie in de jouwe ligt en wat die aankan...
Als Rica, door de dealer gebruikt als tuner, er 380 van maakt lijkt het me niet dat de versnellingsbak maar 350 aan zou kunnen...
Geplaatst: 29.04.2009 - 18:56
door quattroman
FrankS60 schreef:Als je dan toch naar bakken aan t kijken bent, zou je eens kunnen kijken wat de 2.4T uit 11-2000 aan kan? Weet uit mn hoofd even geen motorblok- of bakcode...
Frank,
Kijk hier eens....
http://www.bsrtuning.nl/index.php/faq/7 ... ransmissie
groet Q
Geplaatst: 29.04.2009 - 19:43
door Frederik Welvaert
Christopher schreef:
Als Rica, door de dealer gebruikt als tuner, er 380 van maakt lijkt het me niet dat de versnellingsbak maar 350 aan zou kunnen...
MMT6 is a six shift manual transmission. All gears, including back-up, are synchronized. The synchronizing units, interlock ball, springs and sliding block make up a single unit. This design facilitates service work on the synchronizing unit.
The transmission is intended to be part of a transverse drive line with front wheel drive.
The transmission and final drive are constructed together in a common housing made of aluminum. The transmission is very compact. The transmission is a ”light weight model” within its class and weighs 52.5 kg without oil.
The transmission has a maximum torque transfer of 350 Nm.
Nuja, die 350 zal waarschijnlijk ook nog wel wat marge hebben
Frank: de bak in de jouwe is normaalgezien een M56. Cijfers ervoor vind ik niet direct, maar de M56 wordt ook gebruikt in de T5, dus die kan wel wat hebben. Enkel de R heeft een andere bak (6bak)
Geplaatst: 29.04.2009 - 20:43
door FrankS60
Prima, thnx!
Geplaatst: 01.05.2009 - 08:59
door diMarco
Ik ben ook van plan om er binnenkort een chipje in te laten stoppen (V50 2.0D), maar ik vind circa 160pk en 360NM royaal voldoende. Gewoon even net wat meer koppel (pk's op zich interesseren me totaal niet), en dan liever wat meer marge aan de veilige kant ....
Geplaatst: 01.05.2009 - 09:04
door asta
@DiMarco,
Je hoeft ze niet aan te spreken, als je blijft rijden zoals je rijd is er niks aan de hand.
Geplaatst: 01.05.2009 - 09:39
door Edgar
diMarco schreef:Ik ben ook van plan om er binnenkort een chipje in te laten stoppen (V50 2.0D), maar ik vind circa 160pk en 360NM royaal voldoende. Gewoon even net wat meer koppel (pk's op zich interesseren me totaal niet), en dan liever
wat meer marge aan de veilige kant ....
Dan zou je toch voor maatwerk moeten gaan.
Je kunt je wensen dan kenbaar maken.