Gasinbouw V50 2.4i

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

XC70_D5 schreef:Nou laptom, een heel verhaal, bedankt.
Ik geloof ook zeker dat het moet kunnen, enkele tonnen met een 2.4. Veel doorgassen is zowieso niet goed met een LPG dacht ik, dat verhaal ben ik al meer tegengekomen. Hogere temperaturen van het motorblok.

Ik vraag me wel af waarom volvo destijds gestopt is met het inbouwen van LPG installaties? Vertrouwde Volvo haar eigen motors niet meer of was er simpelweg te weinig vraag naar. Diesel is natuurlijk ontzettend in opmars geraakt enkele jaren terug.
de motoren werden geschikt gemaakt voor de emissieeisen die de wereldmarkt stelden, en daardoor waren ze niet meer geschikt voor wat marginaal gepiel op gas, constructief wijken ze dus echt af van de motoren tot aan 2000
XC70_D5
1st Gear member

Ik neem aan Bart dat je bedoelt eigenlijk: ze zijn slechter tov de motoren voor 2000 en slechter geschikt om op gas te rijden daardoor.

De 2.4 motoren werden aangepast om aan de milieu-eisen te voldoen. Op hetzelfde moment besluit Volvo ook om geen gas meer 4in te bouwen. Dit zou lijkt me 2 dingen kunnen betekenen: Of het materiaal is echt slechter of de LPG markt (leasemarkt eigenlijk) wil er niet meer aan omdat Volvo geen garantie meer geeft.

Een volvo dealer die Volvo's met LPG verkoopt, zal uiteraard zeggen dat er niks aan het handje is, terwijl een ander het afraad die geen LPG's in zijn assortiment heeft.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Nee, Volvo leverde vanaf vroeg 2004 geen bi-fuels (met afwijkende kop en afwijkend motormanagement) meer onmdat de BPM vrijstellling hierop per 1/2004 verviel waardoor deze bi-fuels substantieel duurder werden (een 140pk bi-fuel kostte door deze milieuonvriendelijke overheidsmaatregel ineens exact zoveel als een d5 van 163pk) door de enorme teruggang in "gas af fabriek auto's" is de variant ook simpelweg doodgebloed.
Deze discussie is al vaak gevoerd, als men het toch niet koopt lever je het niet (meer) de kwaliteit was er dus zonder meer wel, alleen niemand kocht het meer.

@XC70D5, neem dus vooral wel een V50 op gas en verrijk dit forum met je ervaringen
(ik begrijp een beetje dat je graag antwoorden krijgt die je welgevallig zijn)
XC70_D5
1st Gear member

Ik wil niet persé antwoorden dat ik wel op gas moet rijden.
Ben erg benieuwd of het verstandig is tov bijvoorbeeld een diesel. Diesel loopt tegenwoordig ook aardig in de papieren en een diesel in een V50 is tweedehands alleen in handgeschakeld te verkrijgen. Ik rijd al enkele jaren automaat vandaar.

De populariteit van type brandstof is inderdaad erg afhankelijk van belastingmaatregelen welke er zijn genomen. Moeilijk om daardoor te polsen of een V50 met 170 pk motor daardoor geschikt is. Gewoonweg omdat er te weinig van zijn.
Vandaar ook mijn interesse in V70 met diezelfde motor (na 2000). Heb al veel info op het forum getroffen, maar zoals ik al zei, weinig over een S40/V50 vanaf 2004.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

zou zelf gas nooit als alternatief voor een diesel zien
Volvo for life
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Wim J schreef:
bart simpson schreef:
Ludo schreef:hier in Belgie rijden er zat rond.
waarom zou het in Nederland dan niet kunnen.
zo speciaal zijn jullie nu ook weer niet. :lol:
:wink:
auto's zijn hier duurder dan in België, de waardevermindering door gasmontage komt hier dus harder aan.
Gas Volvo's zijn hier zeer lastig verhandelbare objecten
Dan verkoop je hem toch aan een Belg !!!
belgen kopen doorgaans geen auto's in Nederland, zelfs nieuwe (die voor belastingen vaak behoorlijk goedkoper zijn en vaak ook nog completer) zien ze niet staan
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:
Ludo schreef:en wat heeft dit te maken met 'ongeschikt' waar je steeds mee uitpakt?.
zonder verdere aanpassingen is een 2.4 ongeschikt, toch weten ook de gasrijders hier dat het vervangen van een cilinderkop bij het rijden op gas niet echt ongewoon is, dat laatste kom ik bij zowel benzines als diesels niet tegen.
Er zijn hier een aantal enthousiasten op het forum die op gas rijden, garanderen dat het heel blijft willen/zullen/kunnen zij alleen ook niet.
daar heb je gelijk in, kun je inderdaad niet garanderen.
maar je kan er wel rekening mee houden.

anderzijds, kan Volvo garanderen dat de ETM nooit stuk gaat?.
of dat (dure) verstuivers nooit vervangen moeten worden?.
...
word daar doorgaans rekening mee gehouden door een koper?.
nee dat gaat zelfs nog straffer, Volvo wil in zo'n geval geeneens van een coulance regeling weten, ondanks dat het probleem wereldwijd gekend is. :roll:
vertelt men deze dingen als je een Volvo wil kopen?.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ ludo, daar heb jij weer een punt, denk toch dat procentueel die ETM of verstuivers relatief veel minder vaak sneuvelen.
Wij hebben veel volvo's in onderhoud en zo'n ETM komt best wel eens langs maar het zijn er relatief toch best weinig, verstuivers komen zelfs nog veel minder voor.
Gast

bart simpson schreef:zou zelf gas nooit als alternatief voor een diesel zien
Daar zit denk ik ook de clou. :P
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

AlexV70 schreef:
ik rijdt op benzine
den toerist
5th Gear member

Het is inderdaad al enkele jaren geleden dat ze nog LPG tanks geëinstalleerd hebben in VCG.
Wat er ook wel een rol speelde in het verdwijnen van deze installatie, is dat de vraag naar zulke wagens niet meer loonde.
Diesels zijn aan een opmars bezig,
8 op de 10 nieuw verkochte wagens is een diesel hier in België.
Hoe zit het eigenlijk in Nederland?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

even voor 2007, totaal wagenpark NL 7.413.000
benzine: 5.954.000
diesel: 1.223.000
gas: 228.000

bron: www.bovag.nl
Volvo for life
jpdevre
2nd Gear member

Heel interessant over diesel: OECD studie over olie/Opec/diesel/benzine/CO2
"Oil Dependence: Is Transport Running Out of Affordable Fuel?http://www.internationaltransportforum. ... 200805.pdf"
XC70_D5
1st Gear member

AlexV70 schreef:
Dit is een interessant punt.
Wat zou dan wel de reden moeten zijn? Als je kostentechnisch bekijkt dan is een diesel toch eigenlijk nog minder interessant dan een auto op LPG.

Ik zie het eigenlijk wel als alternatief.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ook hier zie ik omslagpuntberekeningen van 12.000km/jaar langskomen die als "de waarheid" genomen worden.

Practiesche punten voor een diesel zijn:
1) een diesel is bewezen betrouwbaarder
2) een betere verhandelbaarheid
3) is praktischer (er staat geen tank in de weg)

Maar nogmaals, laat die tank aan de hand van die paar positieve verhalen gewoon monteren en doe verslag van je ervaringen.

Jij hoeft mij niet te overtuigen en ik vraag me af waarom ik het jou probeer, want als hij stuk is zit ik aan de kant waar de rekeningen worden opgemaakt en als je hem in wilt gaan ruilen aan de kant dat ik hem niet in hoef te ruilen.
Wim J
4th Gear member

Ik kocht m'n 2de-hands XC70 2.5T ruim 10000 euro goedkoper aan dan een zeer vergelijkbare D5. De gas-installatie kost me 2400 euro. Dan spreken we nog steeds over een verschil van 7600 euro. Al moet er na 1 km een nieuwe blok in ben ik nog steeds voordeliger af dan een diesel. Per kilometer die ik rijd wordt mijn winst tov diesel nog iets groter. (kilometerprijs op LPG is lager dan op diesel)
Als je een nieuwe wagen aanschaft is diesel naaar alle waarschijnlijkheid DE keuze, afhankelijk van de kilometer die je plant bij elkaar te rijden.
Dit is echte het moment om op de 2de-handsmarkt goedkoop een zware benzine wagen aan te schaffen en om te bouwen tot LPG/LPi. Ik vermoed dat de vraag naar benzine wagens sterk zal stijgen (zeker op de tweedehandsmarkt) De prijzen zullen dan ook toenemen op de 2de hands markt (vraag en aanbod principe). Blijft een feit dat er voor benzinemotoren meer alternatieve brandstoffen beschikbaar zijn dan voor diesel. (Ethanol,LPG, CNG,...)

Wim
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Belgie is in het geheel niet vergelijkbaar met de Nederlandse markt, wat voor zin heeft het om een vergelijk te maken?
Een 2.5T en een D5 schelen hier relatief geringe bedragen, iig nooit € 10.000,--
Volvo for life
Wim J
4th Gear member

bart simpson schreef:Belgie is in het geheel niet vergelijkbaar met de Nederlandse markt, wat voor zin heeft het om een vergelijk te maken?
Een 2.5T en een D5 schelen hier relatief geringe bedragen, iig nooit € 10.000,--
Wat voor zin? Al was het maar omdat ook Belgen het forum lezen en er toe bijdragen,....
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ wim j, prijsvergelijkingen maken heeft geen zin, de markten schelen te zeer, mogelijk ook de reden dat er in België ook meer blijde gasrijders lijken te zijn dan in Nederland
XC70_D5
1st Gear member

Ik vind de inbreng van Belgie hier wel prettig.
Prijsvergelijken gaan misschien niet helemaal op nee, maar de rest van de info bevalt me goed.

Zijn er in Belgie veel V50's op LPG? Kan moeilijk een site vinden waar je kunt zoeken om eventueel een tweedehands V50 op gas te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over alle vloeistoffen”