Aftermarket Xenon en een V50

Geleverd vanaf 2003
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

De xenon aftermarket sets zijn aangepast naar het type fitting van de lamp.
Als je een orginele Xenon unit erbij pakt dan zal je zien dat er inwendig een enorm verschil is.
Er zit een dubbele hoogteregeling in o.a.
Het uit en weer aangaan van de lampen bij starten is niet best natuurlijk, als je een set koopt die hier geen rekening mee houd dan zal dit inderdaad gebeuren.
De lampen gaan pas branden als je het contact naar stand II zet, ik zet dan ook de auto altijd eerst op stand I voordat ik daadwerkelijk start en pas als ik echt ga starten draai ik door naar stand III.
Zo voorkom ik dat de lampen incl. de ingebouwde vertraging van enkele seconden ontbranden voordat de motor loopt.
De set die ik eerder al ingebouwd heb (laten doen, was service van de zaak) is voorzien van zoals ze dit noemen "virtuele balasten".
Omdat veel auto's tegenwoordig een controle hebben op de lampen zou het kunnen gebeuren dat er te weinig weerstand gemeten wordt en de lampen weer uitgaan of helemaal niet willen opstarten.
Deze balasten voorkomen dit probleem.
Er zijn dus ook balasten in omloop die enorm heet worden, ik persoonlijk vind dit niet bijdragen aan een veilige oplossing waardoor ik voor deze virtuele balasten gekozen heb.
Ik heb een set van Target Automotive gebruikt, als je even zoekt op het forum kan je ook nog twee links vinden van mij waar je ze kunt aanschaffen voor een redelijke prijs.

O ja en houd de kleur = of < 6000 kelvin, anders krijg je een pipo de clown auto en dat is het laatste wat je wil denk ik.
deevijf
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.05.2007 - 14:04

@ sbv @fredhead

via internet bij remco autoshop. het was een gok, maar voor die prijs verantwoord. en ik ben nog steeds tevreden. duurde 2 a 3 weken voor dat ik het setje binnenhad.

@ snorremans
je hebt 6 seconden de tijd te starten voordat de lampen in stand 0 aangaan.
wacht je langer (voorgloeien e.d.) kan het licht eerst aangaan en tijdens starten weer uitgaan.
dat doen de gewone koplampen namelijk ook, en ik heb verder geen schakelingen vervangen.
als je dat niet wil: lichtschakelaar bij starten op parkeerlicht zetten(1), na starten naar gewoon(2) of (0). of gewoon direct (binnen 6 seconden) starten.
ik heb geen last van knippereffecten.
het zou mogelijk zijn de dealer te vragen de schakeling softwarematig te veranderen zodat de lampen niet standaard aan staan in stand 0.
Gebruikersavatar
Ireentje
5th Gear member
Berichten: 1341
Lid geworden op: 08.07.2008 - 09:44
Locatie: Barendrecht

Ben ik blij dat ik Xenon vanuit de fabriek besteld heb... Wat een ingewikkelde verhalen zeg.
Maar het koplampreinigingsset is wel erg gaaf als je het gebruikt moet ik zeggen. Jammer dat je het niet ook erbij hebt dan.
Ben erg benieuwd Ferdi hoe het gaat worden bij je :)
Irene.

Volvo V60 T5 270pk Powershift R-Design MY12. RICA tuning. Passion Red. Off black leder. Zomer: 18"; Ixion velgen. Winter: 18"; Fortuna velgen. Business Pack Pro. Park assist voor & achter. Premium Sound. Driver Support Line. Security Line. Winter Line. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Zilver kleurige roofrails. Automatisch dimmende binnenspiegel. Geblindeerde ramen. Side skuf plates.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Af fabriek is leuk en zeker die koplamp sproeier, al heb ik het idee dat de tank ruitensproeier een draaikolok heeft daardoor. Ben ook blij dat het bij mij er af fabriek al op zat

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33124
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hij spuit niet elke keer mee, staat in de gebruiksaanwijzing als jij in winterseomstandigheden rijdt en vaak achter elkaar sproeit, sproeien de koplampen 1x in de 3x
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

hmm dan zal die van mij wel gaar zijn. Zal er in detail opletten

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27413
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ireentje schreef: Ben erg benieuwd Ferdi hoe het gaat worden bij je :)
Zodra de auto weg is geweest voor een onderhoudsbeurt en ik winterbanden heb ga ik ermee aan de gang.
Wil van tevoren graag weten waar ik aan begin, dus vandaar dat ik dit topic vast had gestart.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

In mijn vorige auto, een 850, had ik ook al xenon ingebouwd (6000K). Op zich werkte het prima, maar de lampen gingen wel relatief snel kapot. Dit kwam echter door het 'knippereffect' bij het starten. Hiervan heeft de V50 volgens mij geen last.

Er ligt bij mij al ruim 2 maanden een nieuw setje in huis (Klight Xenon, 8000K) met benodigde weerstandskabel (lees: "de fop-de-boordcomputer-kabel") om ingebouwd te worden, maar nog niet aan toegekomen. Ergens eind september gaat het er hopelijk van komen. Ik zal ook wel foto's plaatsen als het setje erin zit.

Ferdi, heb jij misschien al xenon laten inbouwen?
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Nee hij heeft nog geen Xenon. :wink:
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27413
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb het nog niet in laten bouwen nee.
Planning is nu begin volgend jaar of anders eind dit jaar nog.

Dat knippereffect wat jij beschrijft zal een V50 geen last van hebben, aangezien het even duurt voordat de lampen pas gaan branden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

ik rijd met zo'n systeem inclusief fop kabel rond ,

geen problemen mee , ballast was stuk en nieuwe gehad (wel meer als een maand moetten wachten)

soms gaan de beide lampen niet aan als ik start maar gewoon op te lossen door de lichten even aan & uit te doen
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

Nou, vandaag het setje (Klight Xenon 8000K) geplaatst (met fopkabel) en het werkt prima! Ik zal morgen wel even een paar foto's nemen en hier plaatsen.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27413
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat klinkt veelbelovend :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

waar heb je de weerstanden geplaatst van de fop kabel ?

want deze worden bij mij zeer warm en MOETTEN op metaal geplaatst worden !
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

Ha Pieter, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar de weerstanden zitten, omdat een ander het voor me heeft ingebouwd.

Mochten ze onverhoopt niet ergens op een metalen ondergrond zijn bevestigd dan zal ik dat alsnog doen. Worden die weerstanden echt zo warm dat bijvoorbeeld plastic zou smelten?
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

ik kom er toch niet aan met mijn vingers want dan zijn ze verbrand

kort bij de batterij zit bij mijn aan de kabel de eerst weerstand (een goudkleurige bij mij)

en het staat zeer duidelijk in de handleiding vermeld

plastik kan er wel door smelten
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

Ik heb vanmiddag even gekeken en beide (eveneens goudkleurige) weerstandjes zitten (nagenoeg) vastgeklemd aan een metalen ondergrond door middel van tie-rips. Uiteraard zitten deze tie-rips niet aan de weerstand zelf vast, maar aan de bedrading.

En, de weerstandjes worden inderdaad gloeiend heet!
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

ok dan is het goed zo ;)

inderdaad ze worden heet

ben blij dat diegene ze geplaatst heeft ze op metaal heeft gezet
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

Nu heb ik helaas toch een klein probleempje, maar iets anders. In de rechterkoplamp is vocht (condens) zichtbaar. Dit komt denk ik doordat het rubbertje in de afdekkap van de koplampunit niet meer goed afsluit. Dit komt weer doordat de kabel van de weerstand ook nog door het rubbertje moest. Hiervoor heb ik een snede in het rubbertje gemaakt.

Morgen maar even de koplampunit eruit halen, de boel droogfohnen en vervolgens het rubbertje afkitten (met elastische kit). Dat zou het euvel hopelijk moeten verhelpen.

Pieter, hoe heb jij de kabel van de weerstand (voor de rechterkoplamp) uit de koplampunit geleid?
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

niet ,

er gaan niet meer kabels in of uit de koplamp door die fopkabel ,


er gaan er 2 uit voor de stroom en er gaan er 2 terug in voor de xenon lamp

de weerstanden zijn hierop aangesloten met de kabel , vocht had ik ook in 1 koplamp , gewoon de boel dichtgespoten met silicone en probleem verholpen ;)

wel eerst goed drogen natuurlijk

van welk merk is jou systeem ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”