Pagina 2 van 4

Geplaatst: 23.07.2008 - 10:07
door asta
De xenon aftermarket sets zijn aangepast naar het type fitting van de lamp.
Als je een orginele Xenon unit erbij pakt dan zal je zien dat er inwendig een enorm verschil is.
Er zit een dubbele hoogteregeling in o.a.
Het uit en weer aangaan van de lampen bij starten is niet best natuurlijk, als je een set koopt die hier geen rekening mee houd dan zal dit inderdaad gebeuren.
De lampen gaan pas branden als je het contact naar stand II zet, ik zet dan ook de auto altijd eerst op stand I voordat ik daadwerkelijk start en pas als ik echt ga starten draai ik door naar stand III.
Zo voorkom ik dat de lampen incl. de ingebouwde vertraging van enkele seconden ontbranden voordat de motor loopt.
De set die ik eerder al ingebouwd heb (laten doen, was service van de zaak) is voorzien van zoals ze dit noemen "virtuele balasten".
Omdat veel auto's tegenwoordig een controle hebben op de lampen zou het kunnen gebeuren dat er te weinig weerstand gemeten wordt en de lampen weer uitgaan of helemaal niet willen opstarten.
Deze balasten voorkomen dit probleem.
Er zijn dus ook balasten in omloop die enorm heet worden, ik persoonlijk vind dit niet bijdragen aan een veilige oplossing waardoor ik voor deze virtuele balasten gekozen heb.
Ik heb een set van Target Automotive gebruikt, als je even zoekt op het forum kan je ook nog twee links vinden van mij waar je ze kunt aanschaffen voor een redelijke prijs.

O ja en houd de kleur = of < 6000 kelvin, anders krijg je een pipo de clown auto en dat is het laatste wat je wil denk ik.

Geplaatst: 06.08.2008 - 20:18
door deevijf
@ sbv @fredhead

via internet bij remco autoshop. het was een gok, maar voor die prijs verantwoord. en ik ben nog steeds tevreden. duurde 2 a 3 weken voor dat ik het setje binnenhad.

@ snorremans
je hebt 6 seconden de tijd te starten voordat de lampen in stand 0 aangaan.
wacht je langer (voorgloeien e.d.) kan het licht eerst aangaan en tijdens starten weer uitgaan.
dat doen de gewone koplampen namelijk ook, en ik heb verder geen schakelingen vervangen.
als je dat niet wil: lichtschakelaar bij starten op parkeerlicht zetten(1), na starten naar gewoon(2) of (0). of gewoon direct (binnen 6 seconden) starten.
ik heb geen last van knippereffecten.
het zou mogelijk zijn de dealer te vragen de schakeling softwarematig te veranderen zodat de lampen niet standaard aan staan in stand 0.

Geplaatst: 07.08.2008 - 00:15
door Ireentje
Ben ik blij dat ik Xenon vanuit de fabriek besteld heb... Wat een ingewikkelde verhalen zeg.
Maar het koplampreinigingsset is wel erg gaaf als je het gebruikt moet ik zeggen. Jammer dat je het niet ook erbij hebt dan.
Ben erg benieuwd Ferdi hoe het gaat worden bij je :)

Geplaatst: 07.08.2008 - 06:42
door sbv
Af fabriek is leuk en zeker die koplamp sproeier, al heb ik het idee dat de tank ruitensproeier een draaikolok heeft daardoor. Ben ook blij dat het bij mij er af fabriek al op zat

Geplaatst: 07.08.2008 - 10:28
door Paul
Hij spuit niet elke keer mee, staat in de gebruiksaanwijzing als jij in winterseomstandigheden rijdt en vaak achter elkaar sproeit, sproeien de koplampen 1x in de 3x

Geplaatst: 07.08.2008 - 15:27
door sbv
hmm dan zal die van mij wel gaar zijn. Zal er in detail opletten

Geplaatst: 07.08.2008 - 15:38
door Fredhead
Ireentje schreef: Ben erg benieuwd Ferdi hoe het gaat worden bij je :)
Zodra de auto weg is geweest voor een onderhoudsbeurt en ik winterbanden heb ga ik ermee aan de gang.
Wil van tevoren graag weten waar ik aan begin, dus vandaar dat ik dit topic vast had gestart.

Geplaatst: 08.09.2008 - 16:04
door ewing
In mijn vorige auto, een 850, had ik ook al xenon ingebouwd (6000K). Op zich werkte het prima, maar de lampen gingen wel relatief snel kapot. Dit kwam echter door het 'knippereffect' bij het starten. Hiervan heeft de V50 volgens mij geen last.

Er ligt bij mij al ruim 2 maanden een nieuw setje in huis (Klight Xenon, 8000K) met benodigde weerstandskabel (lees: "de fop-de-boordcomputer-kabel") om ingebouwd te worden, maar nog niet aan toegekomen. Ergens eind september gaat het er hopelijk van komen. Ik zal ook wel foto's plaatsen als het setje erin zit.

Ferdi, heb jij misschien al xenon laten inbouwen?

Geplaatst: 08.09.2008 - 16:15
door rsnhakan
Nee hij heeft nog geen Xenon. :wink:

Geplaatst: 08.09.2008 - 16:19
door Fredhead
Heb het nog niet in laten bouwen nee.
Planning is nu begin volgend jaar of anders eind dit jaar nog.

Dat knippereffect wat jij beschrijft zal een V50 geen last van hebben, aangezien het even duurt voordat de lampen pas gaan branden.

Geplaatst: 08.09.2008 - 17:48
door pieter007
ik rijd met zo'n systeem inclusief fop kabel rond ,

geen problemen mee , ballast was stuk en nieuwe gehad (wel meer als een maand moetten wachten)

soms gaan de beide lampen niet aan als ik start maar gewoon op te lossen door de lichten even aan & uit te doen

Geplaatst: 27.09.2008 - 19:08
door ewing
Nou, vandaag het setje (Klight Xenon 8000K) geplaatst (met fopkabel) en het werkt prima! Ik zal morgen wel even een paar foto's nemen en hier plaatsen.

Geplaatst: 27.09.2008 - 20:48
door Fredhead
Dat klinkt veelbelovend :)

Geplaatst: 28.09.2008 - 18:32
door pieter007
waar heb je de weerstanden geplaatst van de fop kabel ?

want deze worden bij mij zeer warm en MOETTEN op metaal geplaatst worden !

Geplaatst: 29.09.2008 - 12:20
door ewing
Ha Pieter, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar de weerstanden zitten, omdat een ander het voor me heeft ingebouwd.

Mochten ze onverhoopt niet ergens op een metalen ondergrond zijn bevestigd dan zal ik dat alsnog doen. Worden die weerstanden echt zo warm dat bijvoorbeeld plastic zou smelten?

Geplaatst: 29.09.2008 - 19:29
door pieter007
ik kom er toch niet aan met mijn vingers want dan zijn ze verbrand

kort bij de batterij zit bij mijn aan de kabel de eerst weerstand (een goudkleurige bij mij)

en het staat zeer duidelijk in de handleiding vermeld

plastik kan er wel door smelten

Geplaatst: 29.09.2008 - 20:19
door ewing
Ik heb vanmiddag even gekeken en beide (eveneens goudkleurige) weerstandjes zitten (nagenoeg) vastgeklemd aan een metalen ondergrond door middel van tie-rips. Uiteraard zitten deze tie-rips niet aan de weerstand zelf vast, maar aan de bedrading.

En, de weerstandjes worden inderdaad gloeiend heet!

Geplaatst: 30.09.2008 - 17:56
door pieter007
ok dan is het goed zo ;)

inderdaad ze worden heet

ben blij dat diegene ze geplaatst heeft ze op metaal heeft gezet

Geplaatst: 30.09.2008 - 23:01
door ewing
Nu heb ik helaas toch een klein probleempje, maar iets anders. In de rechterkoplamp is vocht (condens) zichtbaar. Dit komt denk ik doordat het rubbertje in de afdekkap van de koplampunit niet meer goed afsluit. Dit komt weer doordat de kabel van de weerstand ook nog door het rubbertje moest. Hiervoor heb ik een snede in het rubbertje gemaakt.

Morgen maar even de koplampunit eruit halen, de boel droogfohnen en vervolgens het rubbertje afkitten (met elastische kit). Dat zou het euvel hopelijk moeten verhelpen.

Pieter, hoe heb jij de kabel van de weerstand (voor de rechterkoplamp) uit de koplampunit geleid?

Geplaatst: 01.10.2008 - 20:35
door pieter007
niet ,

er gaan niet meer kabels in of uit de koplamp door die fopkabel ,


er gaan er 2 uit voor de stroom en er gaan er 2 terug in voor de xenon lamp

de weerstanden zijn hierop aangesloten met de kabel , vocht had ik ook in 1 koplamp , gewoon de boel dichtgespoten met silicone en probleem verholpen ;)

wel eerst goed drogen natuurlijk

van welk merk is jou systeem ?