Pagina 2 van 3
Geplaatst: 20.07.2008 - 21:54
door Auk
Michael Oud schreef:Gaan we weer...
Fijn toch!?

Daar is een forum voor
Af en toe lijk je wel een ouwe zemelaar
Geplaatst: 20.07.2008 - 22:57
door drowel
en allemaal gewoon maar blijven hopen.

Geplaatst: 20.07.2008 - 23:56
door Paul
Maar als ik Product manager zou zijn bij Volvo zou ik het ook super vinden om een R uit te laten komen, maar als je dan de mensen van Finance tegenover je zitten met de verkoopcijfers van de T5's.
Dan kan ik me niet voorstellen dat ze je budget geven ervoor om hem in productie te laten nemen. Tenzij de dollar opeens weer gelijk zou staan met de euro en ze de R voor veel meer kunnen verkopen dan een standaard T5, dat ze een beetje ontwikkelingskosten etc eruit kunnen krijgen....
Maar ja dat zie ik niet zo zonnig in....
Maar bij dat gesprek zat ook iemand van Marketing die dacht, nou als we nu geen R kunnen uitbrengen is het misschien zonde om niks met het beeld van de R's te doen. Dus kwamen ze met het idee om de R-design in ieder geval op de markt te brengen, leuke dingen extra maar ook leverbaar voor een 1.6 benzine.
Vervolgens is de R even in de koelkast gezet, ik hoop ook op betere jaren voor Volvo!
Geplaatst: 21.07.2008 - 09:29
door Johann
Ga je de auto uit elkaar trekken dan zie je dat er eigenlijk weinig nieuws aan zit.
De T5 en R zitten qua techniek heel erg dicht bij elkaar. Het is bestaande techniek en de beperkende factor van de T5 zoals die in de C30 zit is hoofdzakelijk de afmeting van de turbo. Kijk je ietsje verder naar de techniek dan zijn er nog een paar dingetjes die misschien de aandacht nodig hebben maar ook in deze gevallen is het allemaal al gedaan bij Volvo en liggen de delen op de plank. Qua ontwikkeling zie ik hier voor een bedrijf als Volvo niet grote problemen of kosten liggen.
De AWD is ook bestaande techniek en zelfs nieuwer dan de versies zoals gebruikt in de S60R/V70R. Bestaande techniek zelfs in 't zelfde platform, denk S40 en V50 AWD.
De C30 AWD hebben we trouwens vorig jaar al gespot...
Maar.. Het vreemde van het hele verhaal, en een beetje een reden om het als larie te beschouwen, is dat met de huidige opzet van de C30T5 nog zoveel te doen is. Zou Volvo op de simpele manier de kant van de Focus RS opzoeken dan kan met weinig middel een auto worden weggezet die volledig in de traditie van een echte R past. Ik denk hierbij aan vrijwel dezelfde technische basis als de T5 maar met eventueel een toevoeging van een sper differentieel en een PK of 30-35 meer dan de huidige T5. Daarbij zou Volvo dan eens van hun vlakke koppelcurve moeten afstappen en weer eens een oplopende koppelcurve moeten laten zien. Dit voegt gewoon heel veel toe aan een meer sportief gevoel in de auto.
De huidige T5 voelt gewoon een beetje vlak aan maar is verder toch wel een heel indrukwekkende motor. Ook tractie op de voorwielen kun je heel goed met deze auto realiseren. Kijk je naar de huidige T5 met een chipje, laten we zeggen ongeveer 260 PK, dan is het gewoon een hele leuke fun auto en met een echte R batch zou Volvo zich nergens voor hoeven schamen.
Toevoeging van AWD is leuk maar voegt gewicht toe en bij een C30 zou dit wel eens ten koste kunnen gaan van het sportieve gevoel.
En die 350 PK.. Er zullen echt wel dikkere versies van de huidige motor types op de plank liggen ja. Ze hebben ook een V8 die men kan inzetten om lichtere motoren te emuleren en een afdeling van Volvo is al sinds jaar en dag bezig met de 2 ltr race motoren zoals gebruikt in o.a. het STCC. Een 350 PK motor bouwen met de resources zoals bij Volvo is gewoon een eitje.
Ik zie dit bericht meer als lul verhaal. Ik hoop dan ook dat Volvo een beetje inziet dat er ook wel een dikke versie van een of twee modellen aangeboden mag worden ook al vallen de verkoop resultaten een beetje tegen.
Geplaatst: 21.07.2008 - 15:11
door Live
Als je ergens een R op zet maak je wel een statement. Als je dan weinig pk er in zet 'verlies' je het van de concurrent.
En meer dan 200 PK op de voorwielen is niet te doen. Mijn vader heeft een D5 met voorwiel aandrijving en daar moet je al mee oppassen. Meer dan 200PK = AWD. of achterwiel aandrijving.
De voorwielen moeten namelijk sturen, remmen en acceleren tegelijk.
Geplaatst: 21.07.2008 - 15:13
door Ben
Live schreef:Als je ergens een R op zet maak je wel een statement. Als je dan weinig pk er in zet 'verlies' je het van de concurrent.
En meer dan 200 PK op de voorwielen is niet te doen. Mijn vader heeft een D5 met voorwiel aandrijving en daar moet je al mee oppassen. Meer dan 200PK = AWD. of achterwiel aandrijving.
De voorwielen moeten namelijk sturen, remmen en acceleren tegelijk.
Ga eens op
www.volvo850forum.nl kijken hoeveel er daar met meer dan 200 pk rijden. :shock:
Geplaatst: 21.07.2008 - 16:41
door eXite
Ik heb 260pk op de voorwielen, is prima te doen. Je moet natuurlijk niet uit stilstand alles vol open willen trekken, maar dan gaat achterwielaandrijving je ook niet redden...
Geplaatst: 22.07.2008 - 15:12
door eddy3
Hopelijk komt ie er,de 350 pk leverende C30!Krachtige motoren geen probleem,die zijn al lang productierijp,echter geschikte transmissies is een ander paar mouwen!Probleem i.v.m.geschikte transmissies(en dan vooral handgeschakelde)voor zeer krachtige motoren,werd al eens uit de doeken gedaan in het Britse autoblad "AutoCar"in een voorbeschouwing van de nieuwe 6cil lijnmotoren in Mei 2005,(ja toen al).Voorgestelde motorvermogens toen kloppen als een bus,3,2=235pk,320nm;3,0 Lpt=285pk,400nm,3,0Hpt=350pk,500nm,met uitzondering van deze laatste,die nog steeds nietr het daglicht heeft gezien,door de eenvoudige reden dat ze hiervoor geen gepaste handbak hebben!Zou er niet van opkijken als in de mogelijke C30R deze 6cilinder ingezet zou worden,daar precies toch de 5cilinders niet proper genoeg kunnen gemaakt worden zonder grote kosten te maken!In ieder geval ,hoop doet leven!
Geplaatst: 22.07.2008 - 15:20
door Summum
Ik zie een 6-cilinder nog niet passen in een C30/S40/V50.....
Geplaatst: 22.07.2008 - 15:32
door eddy3
6 cilinder is zelfs enkele millimeters korter dan de 5 cilinder uit de T5!
Geplaatst: 22.07.2008 - 23:39
door Poolrev
En de blokhoek, is die dezelfde als bij de T5? Want de breedte is denk ik minstens zo belangrijk, omdat ze bij Volvo altijd dwars liggen ivm een zo groot mogelijke kreukelzone...
Daarbij gaat het hier duidelijk om het T5 blok, lees de openingspost maar eens goed.
En over veel vermogen met enkel voorwielaandrijving; een sperdifferentieel is tot enorm veel in staat, kijk o.a. maar naar de vorige Ford Focus RS en ook de nieuwe (295 pk) weer. Bovendien heeft Volvo gezegd dat er een prototype met 350 pk rondrijdt, maar niet dat dit ook in een evt. productieversie zal gebeuren... En dan nog, de C30 zou in ieder geval AWD krijgen, heeft 't prototype ook

.
Geplaatst: 23.07.2008 - 08:16
door mYst
Live schreef:Als je ergens een R op zet maak je wel een statement. Als je dan weinig pk er in zet 'verlies' je het van de concurrent.
En meer dan 200 PK op de voorwielen is niet te doen. Mijn vader heeft een D5 met voorwiel aandrijving en daar moet je al mee oppassen. Meer dan 200PK = AWD. of achterwiel aandrijving.
De voorwielen moeten namelijk sturen, remmen en acceleren tegelijk.
de tijd van max 200 pk op de voorwielen is al 'n tijdje voorbij hoor, wake up and smell the coffee zou ik zeggen, voorbeelden zijn inmiddels al legio
ten andere zal een "R" uitvoering ook wel enige aanpassingen krijgen qua ophanging, banden, etc. tov een dieseltje.
niet dat ik er van wakker lig, want hoeveel mensen hier zouden effectief zo 'n c30 R kopen? ik iig al zeker niet, wegens:
* veel te klein
* veel te duur
* wordt fiscaal zwaar afgestraft
zo 'n R uitvoering is imho in eerste instantie vooral bedoeld om 't imago van 't merk/type wat op te vijzelen.
Geplaatst: 23.07.2008 - 12:29
door Wilson
Ik geef hier mYst gelijk.
Vooral omdat alles duur word.
Geplaatst: 23.07.2008 - 15:34
door Auk
Wilson schreef:Ik geef hier mYst gelijk.
Vooral omdat alles duur word.
Word? Het is allemaal al verrektes duur... ben benieuwd hoe het is als ik oud en grijs ben...
Geplaatst: 23.07.2008 - 15:45
door Paul
Dan kan je vast weer zo'n projectje starten!

Geplaatst: 23.07.2008 - 15:51
door Auk
Nou, dan heb ik mijn 480 in ieder geval nog, blijf ik daar lekker goedkoop in rijden!
Mag Volvo binnenkort wel met een Hybrid komen, zodat ik wat langer door kan rijden

Geplaatst: 23.07.2008 - 17:22
door mYst
niks hybrid rommel, volledig elektrisch zoals deze bvb:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/ ... ghtning-gt
mwahaha: 700 PK!
Geplaatst: 23.07.2008 - 20:45
door wiesmann
Ik dacht eigenlijk dat het blok welkr in de focus RS zit het 2.5T blok van volvo is (T5 blok)??
of zie ik dit verkeerd....
Geplaatst: 23.07.2008 - 20:51
door eddy3
Heel juist wiesman!
Geplaatst: 24.07.2008 - 19:04
door Live
eXite schreef:Ik heb 260pk op de voorwielen, is prima te doen. Je moet natuurlijk niet uit stilstand alles vol open willen trekken, maar dan gaat achterwielaandrijving je ook niet redden...
Het kan wel, maar het wordt afgeraden