Gas V70 R

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ ludo, als je mij de vraag stelt of het afhakken van een been of arm wel verstandig is zal ik je proberen uit te leggen dat zelfmutilatie ook zo zijn nadelen kent, als je het dan toch doet had iemand je iig gewaarschuwd.
Volvo for life
Ludo
6th Gear member

Bart, we hadden het niet over een arm of been, en over dat four-c speelgoed ook niet.
iedereen kan hier lezen dat er maar een topic geopend hoeft te worden over lpg, dat je over je garantie begint.
iedereen weet het ondertussen al, mensen zijn niet zo dom als jij denkt.
het lijkt haast of je op anderen neer kijkt wat dat betreft.
kom een keer met onderbouwing van je negatieviteit over lpg in een R i.p.v. oeverloos geroep dat altijd gebaseerd is op verhalen.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@ Ludo, lees deze topic even terug en ontdek dat JIJ degene bent die het onderwerp garantie ter sprake brengt.

Ik begin mede naar aanleiding van de initiele vraag hier keer op keer over de bewezen onbetrouwbaarheid in zijn algemeenheid en over een te verwachten restwaarde ontwikkeling voor een R op lpg en meen dit te kunnen onderbouwen na het zien van de meest uiteenlopende en vaak kostbare problemen, dit is een kant die gasadepten als jijzelf graag onder het kleed schuiven, daardoor gaat die kant alleen niet weg.
Mensen zijn bij gasinbouw doorgaans gefocussed op lagere expolitatiekosten en blijken net even te vaak bedrogen uit te komen, nogal wat werkplaatschefs hebben soortgelijke ervaringen als de mijne, u verslijt alleen allen zeer konsekwent als ondeskundige idioten die geen idee hebben waar het allemaal over gaat, jammer want helemaal niemand van die beroepsgroep heeft er enig belang bij om het te ontraden, het is vaak die betweterige domoor die tegen beter weten in zeer teleurgesteld raakt als het fout gaat.
Gast

bart simpson schreef:de four-c is (volgens Volvo AB's zeer duidelijke instructies) meer de spelbreker icm een trekhaak
??????
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

AlexV70 schreef:
bart simpson schreef:de four-c is (volgens Volvo AB's zeer duidelijke instructies) meer de spelbreker icm een trekhaak
??????
lees er de prijslijsten op na, volvo ontraad het heel expliciet
Gast

bart simpson schreef:
AlexV70 schreef:
??????
lees er de prijslijsten op na, volvo ontraad het heel expliciet
Ok, een R is altijd voorzien four-c? en kan dus met caravan het rijgedrag negatief beinvloeden.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

volgens Volvo AB is dat idd het geval
Ludo schreef:ik heb het je nog al ooit gevraagd, organiseer een meeting voor R gasrijders, zodat je die eigenaars zelf kan spreken.
maar dat doe je niet. (ik heb wel een idee waarom) :roll:
zou dat nu leerzaam zijn om het met een man of 3 daar eens over te hebben?
Ludo
6th Gear member

bart simpson schreef:Ik begin mede naar aanleiding van de initiele vraag hier keer op keer over de bewezen onbetrouwbaarheid in zijn algemeenheid en over een te verwachten restwaarde ontwikkeling voor een R op lpg en meen dit te kunnen onderbouwen na het zien van de meest uiteenlopende en vaak kostbare problemen,
los van de restwaarde (ben ik niet van op de hoogte) is dat precies wat ik bedoel: gebaseerd op lucht.
je moet het zo maar kunnen verkopen!.

waarvan nógmaals akte:
bart simpson schreef:
Ludo schreef:ik heb het je nog al ooit gevraagd, organiseer een meeting voor R gasrijders, zodat je die eigenaars zelf kan spreken.
maar dat doe je niet. (ik heb wel een idee waarom) :roll:
zou dat nu leerzaam zijn om het met een man of 3 daar eens over te hebben?
HSRN850
4th Gear member

Deze hele disuccsie over gasinbouw is nu al zovaak gevoerd... Het is ondertussen al heel lang duidelijk dat Volvo zijn poten volledig terugtrekt als het om garantie gaat (hun goed recht). Dat Bart ons allen hier op wijst vind ik ook helemaal prima! Maar ik denk dat het wel degelijk interessant is om te bekijken hoeveel R'en en andere Volvo's (waarbij het volgens de heren Volvo ook problemen geeft) probleemloos op gas lopen.
Daarbuiten kun je de firma Mesman niet afstempelen als inbouwer waarbij het daarna ophoudt. Er is hier veel kennis in huis, zij weten echt wel wat ze doen. Ook na inbouw.

Maar nu ga ik weer ff de zoekfunctie gebruiken over Four-C :S
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Daneel
3rd Gear member

Typisch eigenlijk dat Volvo in dezelfde prijslijst opgeeft dat de R 1.800 kg mag trekken. Als een trekhaak met four-C wordt afgeraden, hoe rijmen ze dat dan? Een 1.800 kg aanhanger aan de bumper met een touwtje? Laat me raden: Dat raden ze ook af, net als 99,9999% van de weldenkende mensheid :)

Over gas in een R heb ik eerlijk gezegd ook zo mijn bedenkingen. Gas in combinatie met een high-performance motor?!?! Voor zover mijn kennis gaat, brandt gas heter en smeert minder. Dat gaat (naar mijn bescheiden mening) niet echt lekker met een HP-motor, die juist afhankelijk is van een optimale smering en goede koeling (HP=meer brandstof/vermogen=meer warmte). Nou zijn er wel truukjes en oplossingen voor dergelijke problemen, alleen worden die in de praktijk vaak overgeslagen uit kostenoverwegingen of iets dergelijks.

Daarmee is niet gezegd dat een R op gas niet kan, alleen is belangrijk hoe uitgebreid de ombouw plaatsvind. Dan nog is de vraag hoe goed het geheel werkt (prestaties) en of de duurzaamheid door de ombouw beinvloed is.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Ludo
6th Gear member

Daneel schreef:Over gas in een R heb ik eerlijk gezegd ook zo mijn bedenkingen. Gas in combinatie met een high-performance motor?!?! Voor zover mijn kennis gaat, brandt gas heter en smeert minder. Dat gaat (naar mijn bescheiden mening) niet echt lekker met een HP-motor,
waarom rijden er dan zat rond die dik 2 ton achter de kiezen hebben?.
enkele zelfs 3 ton, en waaronder sommige zelfs getuned.
voordat je je bedenkingen gaat maken, moet je ook weten hoe een installatie voor een bepaald type motor werkt.
wist je dat er R'en rijden waar benzine word bijgespoten onder vollast?.
't is allemaal mooi als iemand wil meepraten, maar als je de materie daarbij niet kent, kan je wel raden waar zovele negatieve verhalen vandaan komen.

voor de prestaties ga je maar eens mee naar een rollenbank.
of er is misschien hier een R rijder die je een keer meeneemt in zijn kookpot. :lol:
Paul
Geartronic member

Ludo heb jij het nu over een MY03 V70R? die al 3 ton heeft gereden?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Ludo
6th Gear member

Paul schreef:Ludo heb jij het nu over een MY03 V70R? die al 3 ton heeft gereden?
tenzij je iets anders leest dan ik schrijf, neen. :lol:
maar ik ken er wel 2 die inmiddels al over 2 ton zitten, en dat gaat nog steeds goed.
niet dat het uitmaakt, maar nu je het over MY hebt, er staat nergens vermeld om welk MY het eigenijk gaat in de beginpost. :?:
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ludo schreef:
Paul schreef:Ludo heb jij het nu over een MY03 V70R? die al 3 ton heeft gereden?
niet dat het uitmaakt, maar nu je het over MY hebt, er staat nergens vermeld om welk MY het eigenijk gaat in de beginpost. :?:
Goed lezen amice, er zitten hier in het subforum De 60 - 70 en 80 series » V70 MY2000 t/m 2008 daarbij was de "R" er vanaf 2003.
jarno
2nd Gear member

Heren, allen bedankt voor de bijdragen.
Samengevat komt het er (voor mij) dus op neer dat een trekhaak en 4C niet samengaat en dat gas nog wel zou kunnen maar daar heb ik dan weer niets aan als er geen trekhaak onder mag.
Ik ga rustig verder met mijn zoektocht en als ik iets gevonden heb volgen de foto's.
Bedankt!
Subaru Forester X
V70 2.5D my2001 405.000 km
306 XN 1.4 110.000 km
Wim J
4th Gear member

jarno schreef:Heren, allen bedankt voor de bijdragen.
Samengevat komt het er (voor mij) dus op neer dat een trekhaak en 4C niet samengaat en dat gas nog wel zou kunnen maar daar heb ik dan weer niets aan als er geen trekhaak onder mag.
Ik ga rustig verder met mijn zoektocht en als ik iets gevonden heb volgen de foto's.
Bedankt!
Waren er niet ooit (MY2004 & 2005) XC70's met Four C/S EN trekhaak (de originele afneembare)???

WJ
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het werd altijd al ontraden, dat laat onverlet dat een trekhaak gewoon paste
Volvo for life
Jan W
2nd Gear member

@jarno:

Naar mijn bescheiden mening is een 2.5T (eventueel een oudere 2.4T) de meest geschikte motorisering voor het voortslepen van een sleurhut oftewel caravan. En dan de mooiste zou er dan eentje met AWD en een automaat of Geartronic zijn als het op caravangebruik aankomt.

Buiten het feit dat er naar mijn weten geen NL-typegoedkeuring voor een "R met trekhaak" bestaat, betreft het een toerenmotor -net zoals in de T5-versie. Plat gezegd: onder de 2.500 tpm gebeurt er niets (...nada, noppes en lijkt het met zo'n 1.700 kg aan de haak wel een oud dafje..), tussen de 2.500 en 3.000 tpm wordt er het één en ander wakker en bij meer dan 3.500 tpm is de gehele paardenstal op dreef geraakt. "Schakelen" is dus het devies -en véél ook, zeker als je er in bergachtig terrein de gang er nog een béétje in wilt houden....

Loop verder met een grote boog om de uitvoeringen met "activ four/CCCC" heen, want daarbij wordt vanwege de fabrikant de montage van een trekhaak ten zeerste ontraden (maar dat was hier al aan de orde geweest).

Greetz & succes met de zoektocht!
Jan W
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Black 2.4T awd
3rd Gear member

Naar mijn bescheiden mening is een 2.5T (eventueel een oudere 2.4T) de meest geschikte motorisering voor het voortslepen van een sleurhut oftewel caravan. En dan de mooiste zou er dan eentje met AWD en een automaat of Geartronic zijn als het op caravangebruik aankomt.
Hier kan ik mij helemaal in vinden en met praktijk ervaring. Ik heb zelf een Tabbert van 1700 kg aan de haak en deze combinatie gaat als de brandweer. Hellingen geen probleem (Kasselroute, brennerpas) met 2 vingers in de neus. Haal zelfs solo rijdende personenauto´s in.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Roel604
Starter

Grappige discussie weer over gas. Ik rij zelf in een classic v70 op LPG, en zal hierna gaan voor een 2.4t XC, ook weer op LPG. Met Flashlube in dat geval.
Waarom? In eerste instantie financieel. Maar ook omdat mijn mening over de huidige generatie dieselmotoren en dan m.n. levensduur en betrouwbaarheid niet echt positief is. De D5 motor zal ongetwijfeld fantastisch rijden. Maar met net zoveel electronische poespas als een benzineuitvoering. Maar, en dat is iets dat erg vaak voorkomt, roetafzetting in uit-en inlaat! En een zeer kostbare hogedrukpomp die mogelijk niet de levensduur heeft van de ouderwetsere dieseltechniek. EGR-problemen, roetfilters, intercoolers,turbo s,het zijn prijzige reparaties. En daarbij de almaar stijgende brandstofprijzen.
Voor de toekomst kun je dus vragen stellen, zeker met de komst van Euro 6 norm. Om een raildruk van 2500 bar te genereren en zo nog schoner te kunnen inspuiten heb je nog duurdere en hoogwaardiger techniek nodig.En- steeds gevoeliger!! 1 keer fout tanken (benzine ipv diesel) of nog erger water in de diesel, waardoor de hogedrukpomp zomaar 100.000 km korter meegaat.

Ik schat dat een mogelijke koprevisie door lpg na 300.000 km minder kostbaar is dan de drukpomp en/of turbo van een diesel. En die gaan rond die km-stand bij een moderne diesel geregeld stuk!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”