Pagina 2 van 2
Geplaatst: 26.08.2008 - 17:40
door mightyspawn
dat zeer zeker bij Volvo, die moet je rustig schakelen. Zelfs mijn 240 oldtimer moet je rustig schakelen. Dat opgefokte schakelen zie je bij die kleine auto's van tegenwoordig. Goedkoop iedere onderdeel die toegepast is.
Geplaatst: 26.08.2008 - 18:31
door Blade
Tja, ik heb er ook last van.
Het is alleen als ie steenkoud is, en alleen van 1 naar 2. Gaat effe wat moeilijk, maar idd wat je al zegt gewoon rustig erin zetten.
Geplaatst: 26.08.2008 - 22:10
door Iroll
Waardeloos zo langzaam als die R bakken schakelen. Maar ja uit de tijd waaruit onze Volvo's stammen schakelden alleen de jappen echt lekker en soepel. Doet toch een hoop af aan het rij plezier voor mij, een van de weinige dingen waar ik me aan kan ergeren in mijn 480.
Geplaatst: 07.09.2008 - 14:59
door M-otje
Ik ben erachter gekomen hoe je de Volvo goed moet schakelen.
Er zit een soort van beveiliging op de bak die er volgens mij voor zorgt dat je in een relatief "te" hoge snelheid niet kan schakelen naar de 1 en 2e versnelling. Als ik lage snelheden rijd, dan is schakelen totaal geen probleem.
Heb ik dit juist?
Geplaatst: 07.09.2008 - 18:39
door gvanminnen
Zo'n gevoel heb ik ook ja?!?
Geplaatst: 07.09.2008 - 19:55
door 440rijder
Dat klopt, en de meeste auto's hebben deze beveiliging. Wat wel eens helpt als je toch wilt schakelen is een dot gas bijgeven zodat de verschillende delen (as, motor) t.o.v. elkaar minder snelheidsverschil hebben.
Geplaatst: 07.09.2008 - 20:31
door ArjenM
En effe koppeling tussendoor op laten komen. Dus in z'n vrij zetten, koppeling op laten komen. gas geven, terug schakelen.
Heb ik de laatste dagen van mijn 1e auto regelmatig gedaan; de synchromesh waren een beetje op.
Geplaatst: 07.09.2008 - 21:03
door 440rijder
Double clutching is de enige term die ik ervoor ken, was vrij gebruikelijk bij de oudere auto's als ik mij niet vergis, het moeilijk schakelen (waar het om draait in dit topic) is dus wellicht deels de bedoeling ter bescherming van de bak.
Geplaatst: 07.09.2008 - 21:16
door ArjenM
Double clutching of tussengas geven inderdaad.
Was gebruikelijk bij (oude) auto's die geen synchromesh hadden. Zijn ze versleten heb je hetzelfde effect.
Dat moeilijke schakelen in dit topic zal wel een beveiliging zijn. Hoe dat zit weet ik niet, maar als je het kan opheffen door (tussen)gas de geven, denk ik dat het te maken heeft met (een expres gebrek aan) synchromesh.
Geplaatst: 08.09.2008 - 00:28
door arjen-440
als je boven ene bepaalde snelheid bent kan je idd niet of nauwelijks terug schakelen naar de 1 later ook naar de 2.
Als je auto moeilijk schakeld enzo...
weet je zeker dat je schakelstang goed afgsteld is?
en dat je schakel kogels nog goed zijn?