XC60 City safety toch wel goed!
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Collision warning, lane departure warning en adaptive cruise control zijn ook van dit soort voorzieningen, iets raken en dan Volvo gaan aanklagen omdat er iets geraakt is
Volvo for life
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Ok dat valt mee dusDrBobke schreef:Als je ziet/hoort hoe de wagen tot stilstand komt, denk ik dat je dat niet te vaak express wil doen, want als hij remt, remt hij ook goed hardmenjo schreef:Het systeem zal best werken binnen de voorwaarden die er zijn. Maar het lijkt mij wachten op de eerste persoon die er zo aan gewend raakt dat hij er van uit gaat dat de auto wel voor hem remt, maar dan 31 km/u blijkt te rijden.
Ik denk dat dit systeem je reactietijd vertraagt in de situatie dat je wel moet reageren en dat lijkt me niet goed. Juist in stadsverkeer is de marge op je reactietijd minimaal.![]()

- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40416
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods break
Dit topic gaat over City Safety.
Stel je vraag in een andere XC60 topic svp
Dit topic gaat over City Safety.
Stel je vraag in een andere XC60 topic svp
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
Vandaag in Antwerpen.
Morgen of maandag meer foto's!
Morgen of maandag meer foto's!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- denivan
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 20.11.2007 - 15:25
- Locatie: Antwerpen
Moet toegeven dat ik me nog niet ingelezen had over het city safety systeem, maar ging er eigenlijk niet vanuit dat het zo beperkt was.
Ligt het aan mij of loopt het systeem wat achter in vergelijking met de concurrentie ?
Ligt het aan mij of loopt het systeem wat achter in vergelijking met de concurrentie ?
- denivan
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 20.11.2007 - 15:25
- Locatie: Antwerpen
Tja, heb wat aan 't lezen geweest nu op wikipedia naar aanleiding van dit topic ivm active cruise control etc en 't lijkt er idd op dat ik me vergist heb. Blijkbaar zijn er nog maar weinig systemen die ook goed werken in stop en go verkeer (bvb S Klasse mercedes). Ik neem m'n woorden dus terugjwv50 schreef:Welke concurrentie ?denivan schreef:Moet toegeven dat ik me nog niet ingelezen had over het city safety systeem, maar ging er eigenlijk niet vanuit dat het zo beperkt was.
Ligt het aan mij of loopt het systeem wat achter in vergelijking met de concurrentie ?

- Frederick
- 4th Gear member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25
Lijkt me inderdaad vooral een 'filegadget' (naast automaat) dat nog voor verbetering vatbaar is..Ben schreef:Het lijkt me heerlijk in de file.
En dan enkel nog wanneer je inderdaad stilletjes bolt en je niet oplet (bv krant lezen, scheren, eten, ... )
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
De beloofde extra foto's staan in het algemene XC60 topic:MartijnXC70 schreef:Vandaag in Antwerpen.
Morgen of maandag meer foto's!
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=396493#396493
City Safety is eigenlijk best WEL goed! (titel van dit topic aanpassen...?)
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40416
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods breakMartijnXC70 schreef: City Safety is eigenlijk best WEL goed! (titel van dit topic aanpassen...?)
Titel na lezing van alle berichten aangepast van "toch niet goed?" naar "toch wel goed!"
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bfranco
- 2nd Gear member
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 19.06.2008 - 13:42
De 'City Safety' doet gewoon waar hij voor bedoelt is, namelijk de auto stoppen als je als chauffeur helemaal niet aan het opletten bent.
Niet opletten betekent : niet sturen, niet remmen, geen gas bijgeven of minderen. Met andere woorden geen actie ondernemen.
Daarom was het voor mij ook niet gemakkelijk om de auto zover te krijgen tijdens de demo, ofwel loste ik mijn gaspedaal lichtjes, ofwel raakte ik het stuur lichtjes aan. Het gevolg was wel dat ik een 3-tal keer tegen het luchtkussen knalde ...
Uiteindelijk lukte het wel !
Niet opletten betekent : niet sturen, niet remmen, geen gas bijgeven of minderen. Met andere woorden geen actie ondernemen.
Daarom was het voor mij ook niet gemakkelijk om de auto zover te krijgen tijdens de demo, ofwel loste ik mijn gaspedaal lichtjes, ofwel raakte ik het stuur lichtjes aan. Het gevolg was wel dat ik een 3-tal keer tegen het luchtkussen knalde ...
Uiteindelijk lukte het wel !
Bart

XC60 2.4D AWD - Geartronic - Summum - Terra Bronze - Merac 18'

- S 40
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 19.02.2005 - 09:18
Stelling :
Ik ga er vanuit dat je zelfs in de file toch wel je stuur vast hebt , en als je in een flits merkt dat het mis gaat gaan , je in een paniekreactie toch wel ofwel aan je stuur draait of toch al zeker je rem intrapt ???
Dus dan treed het systeem niet op ???
En wat wanneer je ruitenwissers opstaan , hinderen die de sensoren niet in hun werking ??
Ik ga er vanuit dat je zelfs in de file toch wel je stuur vast hebt , en als je in een flits merkt dat het mis gaat gaan , je in een paniekreactie toch wel ofwel aan je stuur draait of toch al zeker je rem intrapt ???
Dus dan treed het systeem niet op ???
En wat wanneer je ruitenwissers opstaan , hinderen die de sensoren niet in hun werking ??
*S40 Flint Grey*
*XC60 Ice White*
*XC60 Ice White*
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40416
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
De ruitenwissers zorgen er voor dat je ruit schoon blijft waardoor de sensor goed naar voren kan kijken.
Ze hinderen de werking niet, daar zijn ze te klein voor.
En als het systeem uit zichzelf geremd heeft staat de auto maar 1 1/2 seconde stil. Daarna zul je zelf weer in actie moeten komen.
CitySafety is dus een schrik opwekkend systeem, geen vervanger van de bestuurder
Ze hinderen de werking niet, daar zijn ze te klein voor.
En als het systeem uit zichzelf geremd heeft staat de auto maar 1 1/2 seconde stil. Daarna zul je zelf weer in actie moeten komen.
CitySafety is dus een schrik opwekkend systeem, geen vervanger van de bestuurder
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
'Schrik opwekkend' vind ik niet helemaal de juiste bewoording, want schrikken past niet echt bij veiligheid. Misschien moeten we het een 'alterheidsstimulerend systeem' noemen.
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40416
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Laten we het dan een wake-up call noemen.MartijnXC70 schreef:'Schrik opwekkend' vind ik niet helemaal de juiste bewoording, want schrikken past niet echt bij veiligheid. Misschien moeten we het een 'alterheidsstimulerend systeem' noemen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- MartijnEV
- 4th Gear member
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
- Contacteer:
Haha ook prima Ben 

in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 10.02.2008 - 19:38
Vandaag bij de introductie van de XC60 geweest. Mocht je op het terrein van de dealer op een rij paaltjes afrijden. Het werkt fantastisch. Het grootste probleem is jezelf overgeven aan het systeem en zelf helemaal niet remmen.
V60 MY 14 D4 summum, geartronic, power blue, business pack connect, driver support line, scandinavian line, luxury line
XC60 MY 12 D5 summum plus, geartronic, black sapphire, zephyrs 18 inch
V70 MY 08 2.4 D summum, geartronic, oyster grey, mobility line, security line, Volvo on call, BLIS, collision warning, driver alert
XC90 MY 06 D5 summum, geartronic, nautic blue, mobility line, security line
S40, edition II, mobility line my 2006
V70 edition II my 2004
XC60 MY 12 D5 summum plus, geartronic, black sapphire, zephyrs 18 inch
V70 MY 08 2.4 D summum, geartronic, oyster grey, mobility line, security line, Volvo on call, BLIS, collision warning, driver alert
XC90 MY 06 D5 summum, geartronic, nautic blue, mobility line, security line
S40, edition II, mobility line my 2006
V70 edition II my 2004
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 30.04.2007 - 20:11
toevallig in Capelle aan den IJssel? Ik heb het daar ook ervaren. De eerste keer stamp je toch op de rem, de tweede keer gas geven en met de ogen dicht. Het resultaat is echt subliem. afstand tot de paaltjes een centimeter of tien. Mijn vrouw het ook proberen met hetzelfde resultaat, eerste keer toch zelf ingrijpen maar de tweede keer ging het ook goed.anwo schreef:Vandaag bij de introductie van de XC60 geweest. Mocht je op het terrein van de dealer op een rij paaltjes afrijden. Het werkt fantastisch. Het grootste probleem is jezelf overgeven aan het systeem en zelf helemaal niet remmen.
Wij rijden veel stadverkeer dus het zou ons wel goed uitkomen denk ik. Hik alleeennog een beetje tegen het prijskaartje van een XC60

MY21 XC40 T5 R-design, Bursting Blue