Pagina 2 van 11
Geplaatst: 12.09.2008 - 23:40
door lkort
Ik heb het warmloop probleem al 1 1/2 jaar.
Zowel met als zonder caravan gaat de temperatuurmeter het rood in.
Toeren draai ik genoeg tussen de 2500 en 3500.
Melding motorservice vereist in display en loopt enkel nog stationair.
Al 2 maal een softwareupdate gehad zonder resultaat.
Heb nu ook minder vermogen en een irritante bromtoon die ze afdoen als producteigenschap.
Afgelopen week weer bij dealer geweest, geen foutcodes gevonden.
technisch rapport geopend bij Volvo zonder resultaat. Volvo beweert dat het uit de motor komt en niet uit de bak. Extra koeler is niet verkrijgbaar.
Dealer heeft al het mogelijke gemeten maar alles is goed.
De dealer wil nu gaan proberen een extra oliekoeler op het oliefilter aan te sluiten. Dit is geen officiele Volvo oplossing en ik zit daar niet op te wachten.
Ik wil gewoon een orginele XC die functioneert zoals het hoort.
Na 1 1/2 jaar aan het lijntje gehouden te zijn ben ik het inmiddels goed zat.
Nog steeds lof voor de dealer deze wil echt alles proberen maar komt er gewoonweg niet uit.
Komende week neem ik weer contact op met Volvo Nederland, ik laat me niet wegsturen met 2 maal een software update en het verhaal dat ze niks kunnen vinden. Ik heb nu vaak genoeg met de caravan op de vluchtstrook gestaan. Moeten ze maar beter zoeken of ze kopen hem maar terug.
Geplaatst: 13.09.2008 - 22:35
door Robert Haven
@Ikort; je hebt helemaal gelijk! Succes bij Volvo Nederland.
Geplaatst: 14.09.2008 - 10:19
door Darkness
Op weg naar huis heb ik geen problemen ondervonden ... maar ik denk dat het vrij weinig met het schakelen te maken heeft ( deze keer was het slechts 14graden warm tegen de 25 graden op de heenreis ... en op de terugweg ben ik over Luxemburg gekomen = minder hellingen )
Ik heb ook ondervonden, net zoals "Ikort" schrijft dat het trekken van de caravan weinig belang heeft bij het warm lopen ... In Berchtesgaden heb ik ( zonder caravan ) een bergpas genomen ... manueel geschakeld en een toerental rond de 2500 a 3000 toeren aangehouden ... wel hij loopt als een trein de berg op, maar na een tijdje klimmen ( 2 a 3 km ) word hij het beu en begint ie langzaam maar zeker warm te lopen ... gas bijgeven of verminderen, het heeft geen zin, hij loopt warm. Wanneer je dan stopt hoor je de ventilator als een gek loeien ... en dit houd wel 5 minuten aan.
Geplaatst: 14.09.2008 - 21:49
door Gast
Ik heb vandaag met de caravan gereden over de afsluitdijk. De wind pal tegen.
95 km/h met 2000 toeren, verbruik ±1:7,1 (14/100) volgens BC.
Nmm was het toerental te laag, klonk te rauw....
Dus de geartronic naar 4.
95 km/h met 2500 toeren verbruik ± 1:8,3 (12/100). Dus zuiniger
Oja, in beide gevallen ging de temp. niet omhoog.
Gezien de verhalen van @Ikort en @Darkness hebben zij toch ander probleem.
Dit is niet goed en ik ben zeer nieuwsgierig naar de afloop.
Geplaatst: 14.09.2008 - 22:11
door Daneel
Mijn ouders hebben een V70 D5 met een automaat (geen GT) én een caravan die 1.600kg mag wegen. Vorig jaar trokken we gezamelijk naar Kroatië. Onderweg was het erg warm en kwamen we ook wel de nodige klimmetjes tegen. Mijn V70 is veel jonger en wat sterker (en heeft geen automaat). De koelwatertemperatuur van mijn V70 bleef in alle gevallen onder het middenstreepje. Bij de V70 van mijn ouders liep de temperatuur op tot tegen het rode gebied.
Teruggekomen, bleek bij de dealer dat er een softwareudate was voor de V70 van mijn ouders. Nou lijkt het mij raar dat de hoge temperatuur opgelost kan worden met een softwareupdate. Het blijkt dat de draaisnelheid van de ventilator te beïnvloeden is door die update en dat de ventilator nu eerder hard gaat draaien. Bij mijn ouders heeft dat wel wat geholpen, maar weg is het niet helemaal.
Dit jaar liep bij mijn V70 onder dezelfde omstandigheden iets op, maar toen ik zag dat de temperatuur boven het middenstreepje kwam, heb ik het gas er af gehaald en het tempo teruggeschroeft. Dit vond ik wel vervelend, want ik heb dus het gevoel dat de temperatuur eerder oploopt naar mate de leeftijd van de auto toeneemt. Om die reden zou ik een oliekoeler overwegen, want de radiator is prima schoon (ook tussen de radiator en de radiator voor de airco) en is dus het probleem niet. Het schijnt (en dat lijkt hier op het forum bevestigd te worden) dat de V70's vaker temperatuurproblemen hebben, wat het merk onwaardig is.
Geplaatst: 15.09.2008 - 08:31
door Hans
Wordt een beetje onrustig van deze verhalen. Ik moet het ook maar eens gaan testen met mijn auto, voordat de garantie afloopt.
Maar ja, als Volvo er niets aan kan doen.....
Heeft iemand tijdens het warmlopen de ECC wel eens uitgeschakeld?
Geplaatst: 15.09.2008 - 20:45
door Daneel
In ons geval was het niet problematisch ofzo. Het viel mij gewoon op, dat de temperatuur opgelopen was, waarna de rechtervoet even minder op het pedaal leunde. Dat was voldoende om de temperatuur weer op een normaal pijl te krijgen. Wel raar was, dat dit vorig jaar niet gebeurde en zou het in de komende jaren misschien wel een probleem kunnen worden. Let wel: kunnen worden. Daarom, geen paniek!
Uiteraard had ik de ECC ook uit kunnen schakelen toen de temperatuur opliep, maar daar koos ik niet voor.
Ik vind alleen dat de auto met een 1.600kg zware caravan (ook bij hoge buitentemperaturen) op een normaal temperatuurniveau moet blijven. Eigenlijk wil ik daar blindelings op kunnen vertrouwen, vandaar dat ik misschien wel een wil investeren in een oliekoeler (zeker als de temperatuur volgend jaar nog verder gaat oplopen)
Geplaatst: 15.09.2008 - 21:43
door lkort
Volgens mijn informatie is een extra oliekoeler niet verkrijgbaar op de 2005 XC70 GT.
Geplaatst: 15.09.2008 - 22:12
door Gast
lkort schreef:Volgens mijn informatie is een extra oliekoeler niet verkrijgbaar op de 2005 XC70 GT.
Dat zou vreemd zijn, op een V70 wel en een XC70 niet?
Bij een XC90 wordt het zelfs geadviseerd, zo groot zullen die verschillen toch niet zijn?
Geplaatst: 15.09.2008 - 23:57
door Daneel
Euh, ik weet ook niet of dat -standaard Volvo- leverbaar is. Maar dat is een Parrot-carkit ook niet en de dealer gaat die overmorgen ook inbouwen. Waarom zouden ze geen oliekoeler willen/kunnen monteren (zeg ik in mijn onwetendheid)?
Het is juist dat ik zuinig op mijn auto wil zijn en er (min-of-meer) blind op kunnen vertrouwen dat de temperatuur niet te hoog oploopt, wat dan altijd op de minst gelegen momenten gebeurd.
Zo begrijp ik nog steeds niet, waarom de nieuwe V70 geen temperatuurmeter meer heeft. Nu heb ik een oplopende temperatuur zien aankomen, voorkomen dat de temp te hoog opliep en kunnen zien dat het daarna stabiel goed bleef. Als ik in Slovenië inene een melding had gekregen dat de motortemperatuur te hoog was opgelopen en verder geen meter had gehad om de boel in de gaten te houden, dan was ik stevig uit mijn dak gegaan. Bovendien had ik de verdere reis zonder vertrouwen in de auto moeten voortzetten. Dat alles om een paar €uro uit te sparen op een metertje.
Geplaatst: 16.09.2008 - 07:56
door Hans
Tja, de filosofie is denk ik dat de berijder niet gestoord hoeft te worden met dit soort informatie. Maar ja, wij kijken al twintig jaar naar die meter en zonder krijg je een onbehaaglijk gevoel.
Geplaatst: 18.09.2008 - 10:38
door oudegroen
Weten jullie dat je motor te koelen is door de airco uit te zetten, de kachel en de kachelventilator op de hoogste stand te zetten en de raampjes open (anders wordt het binnen zo warm)
Je koelsysteem loopt namelijk ook door je verwarmingssysteem en door dat maximaal aan te zetten verliest je koelsysteem extra warmte. Natuurlijk is dit uitsluitend voor in noodgevallen en is het beter dat heetlopen wordt voorkomen door een structurele oplossing te zoeken
Geplaatst: 18.09.2008 - 10:41
door Hans
Dat is wat ik ook geopperd heb. Maar het blijft natuurlijk niet goed goed dat een auto van pakweg 60K warmloopt als het even bergop gaat.
Geplaatst: 24.09.2008 - 00:38
door Derk & Co
In Noorwegen lange klim vanuit de fjord omhoog, 1100m hoogteverschil, 3e versnelling, 5 personen + grote hond.
Temperatuur bleef enigszins normaal, maar bij stilzetten bij uitzichtpunt zeker 5 minuten lang de electrische fan...
Dacht dat er geen eind aan zou komen (en vreesde voor de accu).
Aju,
Derk
Geplaatst: 24.09.2008 - 08:29
door Hans
Klopt, maar dan staat ook de airco droog te blazen.
Geplaatst: 24.09.2008 - 08:57
door mad
Mijn temperatuurmeter staat bij een warme motor altijd stokstijf in het midden, heet, heter, heetst, maakt niet uit, gaat geen mm verder dan het midden. Ik vraag me langzamerhand af of het ding wel werkt......ik herken deze verhalen niet. Foto genomen na een forse bergpas.
Geplaatst: 24.09.2008 - 09:30
door V70Rene
Derk & Co schreef:In Noorwegen lange klim vanuit de fjord omhoog, 1100m hoogteverschil, 3e versnelling, 5 personen + grote hond.
Temperatuur bleef enigszins normaal, maar bij stilzetten bij uitzichtpunt zeker 5 minuten lang de electrische fan...
Dacht dat er geen eind aan zou komen (en vreesde voor de accu).
Aju,
Derk
Deze ervaring hadden wij ook deze zomer in Noorwegen. Met de V70 2.4 aut. stukken geklommen van 12-16% met 3 kinderen achterin , en een caravan erachter van ca 1100-1200 kg. Soms ook mindere klimmen , maar dan wel weer een klimlengte van ca 14 kilometer. Alles ging super..... temp. meter kwam niet boven het midden geduurende de 4500 km die we gereden hebben. De fan heeft wel enkele momenten van lang nadraaien gehad , zeker als het buiten boven de 25 graden was.
Helaas ging ook het benzine verbruik ook zo super hahaha , stukken gezien van 1:4 en dat met een benzineprijs van € 1,85 per liter.
Al met al een gemiddelde gebruik gehaald van 1:7 wat me niet is tegen gevallen aangezien we de laatste 900 kilometer windkracht 5 tegen hadden. Dan merk je toch wel het frontaal oppervlak.
Geplaatst: 24.09.2008 - 10:39
door Derk & Co
hans anesthesie schreef:Klopt, maar dan staat ook de airco droog te blazen.
Heb de airco zelden bij staan: dubbel schuif-kanteldak en gewoon lekker de ramen open. Niet voor niets Noorwegen en niet naar Spanje of zo..... :birdman:
Aju,
Derk
Geplaatst: 24.09.2008 - 11:34
door toppertje
Derk & Co schreef:In Noorwegen lange klim vanuit de fjord omhoog, 1100m hoogteverschil, 3e versnelling, 5 personen + grote hond.
Temperatuur bleef enigszins normaal, maar bij stilzetten bij uitzichtpunt zeker 5 minuten lang de electrische fan...
Dacht dat er geen eind aan zou komen (en vreesde voor de accu).
Aju,
Derk
het is natuurlijk nooit goed om na de klim je motor gelijk uit te zetten.
beter is om hem even een paar min. door te laten lopen,
om de motor enigzins te laten afkoelen

Geplaatst: 24.09.2008 - 12:06
door Derk & Co
Klopt, maar had de boel al even door laten lopen....
Aju,
Derk