Pagina 2 van 3

Geplaatst: 13.09.2008 - 10:05
door Gideon_XC90
He laat je gaan zou ik zo zeggen, lekker voor onderweg hoor zo'n sleurhut. Jou XC heeft daar ook geen moeite mee hoor.

Geplaatst: 13.09.2008 - 11:00
door V480-S60
xc-men schreef:The 510 TKF is extra speciale uitvoering voor Spanje maar ook Italie. Maar we gaan nu wel een beetje Off topic. Ik zal je wel een PB sturren de komende dagen.
Ook in Nederland waren er 5 uitvoeringen. De Bianco Classico L 495 was een later toegevoegd extraatje speciaal voor Nederland. En komt overeen met een 510.
Hoewel ik nu een andere nieuwe sleurhut hebben (vele malen goedkoper) zijn wij eigenlijk smoorverliefd op die Classico L 495. Maar afgelopen zomer was € 7.500,- extra ten opzichte van de caravan die wij nu hebben toch echt een brug te ver.

Heel veel plezier met de sleurhut. 8)

Geplaatst: 02.10.2008 - 10:37
door VolvoKramer
De kogel is bij ons door de kerk.

We hebben na 2 jaar huren, een nieuwe caravan gekocht. Het is een Fendt Saphir geworden met stapelbedjes voor de kids. Hopelijk nog een paar daagjes weg in de herfstvakantie en dan de stalling in om hem in het voorjaar echt te gaan gebruiken.

Binnenkort dus een fotootje van de nieuwe combinatie.

Geplaatst: 02.10.2008 - 11:08
door Autogek
He dat is leuk! Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Ik wacht de foto,s wel af

Geplaatst: 02.10.2008 - 11:58
door Thijs
Das leuk, wij hebben ook net een caravan gekocht! Een Eriba Hymer 491. Klein stuk mee gereden en moet zeggen dat het veel gemoedelijker achter de auto ligt als de 370 met kopkeuken (euroland) van mijn schoonouders!
En van de topic starter, die 1700 kg is wel onbeladen natuurlijk??
Die van ins is leeg 1120 kg, maar op kenteken max 1600 kg. Dus ik moet nog wel E bij B gaan halen.... ff verkeerd ingeschat...
In eerste instantie ging onze voorkeur ook uit naar een Fendt, de Topas 510. Maar de Hymer heeft dezelfde kwaliteit en we liepen er tegen aan! Ook een erg mooie caravan hoor!
Nou, veel plezier! Wellicht komen we elkaar nog tegen met de herfstvakantie! Ook wij gaan hem nog even testen voor dat hij de stalling ingaat!

Geplaatst: 02.10.2008 - 11:59
door Thijs
Das leuk, wij hebben ook net een caravan gekocht! Een Eriba Hymer 491. Klein stuk mee gereden en moet zeggen dat het veel gemoedelijker achter de auto ligt als de 370 met kopkeuken (euroland) van mijn schoonouders!
En van de topic starter, die 1700 kg is wel onbeladen natuurlijk??
Die van ins is leeg 1120 kg, maar op kenteken max 1600 kg. Dus ik moet nog wel E bij B gaan halen.... ff verkeerd ingeschat...
In eerste instantie ging onze voorkeur ook uit naar een Fendt, de Topas 510. Maar de Hymer heeft dezelfde kwaliteit en we liepen er tegen aan! Ook een erg mooie caravan hoor!
Nou, veel plezier! Wellicht komen we elkaar nog tegen met de herfstvakantie! Ook wij gaan hem nog even testen voor dat hij de stalling ingaat!

Geplaatst: 02.10.2008 - 12:12
door PeeJay
Tarman T schreef:Die van ins is leeg 1120 kg, maar op kenteken max 1600 kg. Dus ik moet nog wel E bij B gaan halen.... ff verkeerd ingeschat...
Het ledig gewicht van de auto is net onder de 1600kg?
Dan is het wel erg lullig inderdaad.

Geplaatst: 02.10.2008 - 12:38
door marsm104
Als je V70 1500 kilo weegt, kan je natuurlijk ook het max. gewicht van de caravan naar 1500 laten brengen.

Geplaatst: 02.10.2008 - 13:25
door PeeJay
marsm104 schreef:Als je V70 1500 kilo weegt, kan je natuurlijk ook het max. gewicht van de caravan naar 1500 laten brengen.
Kan je het gewicht op het kenteken van de caravan zo makkelijk laten aanpassen dan? :o

Geplaatst: 02.10.2008 - 13:41
door Autogek
Tarman T schreef:Das leuk, wij hebben ook net een caravan gekocht! Een Eriba Hymer 491. Klein stuk mee gereden en moet zeggen dat het veel gemoedelijker achter de auto ligt als de 370 met kopkeuken (euroland) van mijn schoonouders!
En van de topic starter, die 1700 kg is wel onbeladen natuurlijk??
Die van ins is leeg 1120 kg, maar op kenteken max 1600 kg. Dus ik moet nog wel E bij B gaan halen.... ff verkeerd ingeschat...
In eerste instantie ging onze voorkeur ook uit naar een Fendt, de Topas 510. Maar de Hymer heeft dezelfde kwaliteit en we liepen er tegen aan! Ook een erg mooie caravan hoor!
Nou, veel plezier! Wellicht komen we elkaar nog tegen met de herfstvakantie! Ook wij gaan hem nog even testen voor dat hij de stalling ingaat!
Je kunt de caravan ook terug laten keuren dan hoef je geen e bij b te halen!

Geplaatst: 02.10.2008 - 13:52
door VolvoKramer
'even' een TMM formulier downloaden van de RDW-site.

Kosten iets van Eur 60,- dacht ik voor het herregistreren van je kenteken van de caravan. That's it.

Geplaatst: 02.10.2008 - 14:02
door Gideon_XC90
Let wel op, dat wanneer je toch weer eens terug wilt naar het oorspronkelijke maximale toelaatbare gewicht dat de caravan volledig opnieuw gekerd moet worden.
Afwaarderen van het totaalgewicht is een administrative handeling.
Opwaarderen van het totaalgewicht is een volledige keuring.

Daarnaast moet je rekening houden bij het verminderen van het toelaatbaar totaalgewicht van de caravan dat: de volledige combinatie oftewel volle auto en volle caravan niet zwaarder mag zijn dan 3500kg.

V70_max_2130kg - Combinatie_max_3500kg = Caravan_max_1370kg.

Geplaatst: 02.10.2008 - 14:11
door VolvoKramer
Dat laatste is niet helemaal waar....

Als je je caravan bij eerste registratie omlaag zet heb je gelijk volgens mij. Bij de RDW is dan niet bekend wat de as/onderstel maximaal mag hebben.

Heb je echter de caravan reeds op kenteken staan in oorspronkelijke toestand, dan is zowel het omlaag brengen alsook het weer terug zetten naar de oorspronkelijke waarde puur een administratieve handeling.

Kijk ook maar eens op de RDW-site.

Idd je treingewicht moet onder de 3500 kilo blijven en je aanhanger/caravan moet met de maximale geregistreerde RDW belading onder het rijklaar-gewicht van je auto blijven. Onder de 3500 kilo is meestal makkelijk te halen. Echter je moet ook even kijken naar je ledig gewicht van je caravan en waar naar toe je je maximale belading terugbrengt: je met wel laadvermogen overhouden. Laten we zeggen minimaal zo'n 300 kg.

Ik heb zelf een lege caravan van circa 1100 kg die nu tot 1500 kg beladen mag worden. Dan kan je zowat je hele huisraad en bankstel meenemen, meer dan genoeg dus.

Of zie onder:

. Wanneer heb ik een BE-rijbewijs nodig?
Antwoord:
Om met een aanhangwagen te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht

Geplaatst: 02.10.2008 - 14:28
door marsm104
Ach, gewoon BE halen. Het stelt niks voor.
En als de wetgeving ooit verandert, mag je gewoon blijven rijden.

Geplaatst: 02.10.2008 - 22:39
door Thijs
PeeJay,
Het ledig gewicht van de auto is net onder de 1600kg?
Dan is het wel erg lullig inderdaad
Nee, de auto weegt op kenteken 1603 kg. Vandaar dat ik dacht dat het kon, de auto is immers zwaarder als het max gewicht van de caravan!
Maar helaas, de auto weegt max inclusief lading 2150, plus de 1600 kg max van de caravan is dit total 3750 kg.
Terug keuren van de caravan is een optie om idd niet zonder geldig rijbewijs te rijden, maar dan moet ik terug naar 1350 kg voor de caravan. Dat is idd alleen maar een administratieve handeling van welgeteld 58 euro, maar dan kom ik tegen get overbeladen aan. Dit omdat de caravan leeg al 1120 kg weegt. Maar met alles erin, zonder proviant, kleding etc kom ik al in de buurt van de 1350 kg. Dus ben ik ook dan weer strafbaar daar ik met een overbeladen caravan rij...
Dus toch voor volgend jaar maar E bij B halen voor 650 euro?????

Geplaatst: 02.10.2008 - 23:00
door Autogek
Volgens mij is de berekening hierboen in z,n geheel niet goed.
Als de auto 1603 kg weegt mag de caravan beladen niet meer wegen dan 1603 kg en dan mag je zonder e rijden.
De grens ligt bij een auto van 1750 kg met een max te beladen caravan of aanhanger van 1750kg dus totaal 3500KG.
Het heeft in het totaal niet te maken met hat maximaal te beladen gewicht van de auto!!
Bv met een XC90 ( 2100kg gewicht van de auto) mag je dus maximaal een caravan trekken van 1400 max te beladen gewicht. Doe je dat wel heb je BE nodig.

Geplaatst: 03.10.2008 - 11:50
door Thijs
Autogek,
Volgens mij is de berekening hierboen in z,n geheel niet goed
Vul in:
Het leeggewicht van uw auto:
(zie kenteken) kg
Het totaal maximaal beladen gewicht van uw auto:
(zie uw kenteken of RDW website) kg
Het maximaal toelaatbaar gewicht van uw caravan:
(zie kenteken) kg



Uw auto weegt op kenteken 1603 kg, en mag volgens uw kenteken (of constructieplaatje) maximaal beladen worden tot 2150 kg. Uw caravan mag u beladen tot maximaal 1600 kg. De toegestane maximum massa van de auto en de caravan (afzonderlijk) bij elkaar opgeteld is 3750 kg.
(N.b.: Deze opgetelde massa - dus van auto en caravan apart - hoeft NIET hetzelfde te zijn als het Maximaal Toegestaan Treingewicht zoals vermeld op het typeplaatje van de auto.)

Om met deze combinatie te rijden heeft u rijbewijs BE nodig, omdat uw maximaal caravan gewicht en het maximale gewicht van uw auto meer is dan 3500 kg.
Gaat u toch rijden met deze combinatie en heeft u geen BE rijbewijs, dan dient u zich te realiseren dat u niet verzekerd bent omdat u zonder geldig rijbewijs rijdt.

Bron: Caravantrekker.nl :wink:

Geplaatst: 03.10.2008 - 12:15
door Autogek
Ja ik kan me voorstellen dat dit verwarring teweeg brengt echter zie hier op de site: http://www.cbr.nl/1041.pp

Hier staat duidelijk: is de toegestane maximum massa van de aanhanger
meer dan het LEDIG gewicht van de auto en het totaal niet zwaarder dan 3500kg volstaat B.

Geplaatst: 03.10.2008 - 13:16
door Thijs
Ben ik niet met je eens, als ik goed kijk staat hier eerst de vraag:

Is de toegestane maximum massa van de aanhangwagen meer dan de ledige massa van het trekkende voertuig?

NEE, immers de caravan weegt 3 kg minder dan mijn auto.

De volgende vraag is dan: (een vakje naar beneden)

Is de toegestane maximum massa van het trekkende voertuig plus de aanhangwagen meer dan 3500 kg?

JA, immers de 2150 kg auto plus de 1600 kg is samen 3750 kg, en dan moet je dus E bij B hebben.

Geplaatst: 03.10.2008 - 13:57
door Autogek
Tarman T schreef:Ben ik niet met je eens, als ik goed kijk staat hier eerst de vraag:

Is de toegestane maximum massa van de aanhangwagen meer dan de ledige massa van het trekkende voertuig?

NEE, immers de caravan weegt 3 kg minder dan mijn auto.

De volgende vraag is dan: (een vakje naar beneden)

Is de toegestane maximum massa van het trekkende voertuig plus de aanhangwagen meer dan 3500 kg?

JA, immers de 2150 kg auto plus de 1600 kg is samen 3750 kg, en dan moet je dus E bij B hebben.
Je moet ook het ledig gewicht van de auto nemen en het maximaal te beladen gewicht van de auto!