Pagina 2 van 4

Geplaatst: 06.01.2010 - 07:39
door Oceanracer
Omdat de S60 wat lichter is, gaat het vaak net. Maar met een V70 en een leuke caravan zit je inderdaad in no-time boven die 3500 kilo.

Geplaatst: 06.01.2010 - 08:22
door piotrV70
Handige link.

Geplaatst: 06.01.2010 - 08:42
door diesel01
AlexV70 schreef:
bart simpson schreef:laat je caravan dah administratief terugkeuren naar een 100kg lager laadvermogen, je bent met die 100kg overcapaciteit formeel in overtreding
Niet waar.
Bij overbeladen gaat het om gewogen gewicht.
Zeer zeker niet.
Mijn S60 mag 1600kg trekken als ik daar een aanhanger achterhang met een maximum massa(aanhanger+laadvermogen)van 1700kg ook al laad ik maar tot 1600kg ben ik in overtreding en kan/mag men mij daarvoor opschrijven.

Geplaatst: 06.01.2010 - 13:11
door Oceanracer
Als jij in het bezit bent van een rijbewijs BE, mag jij echt die 1700 kilo-as achter je auto hangen en tot 1600 kilo beladen.

Geplaatst: 06.01.2010 - 13:25
door Walter
arjen schreef:LG + LV caravan = kleiner dan LG van trekkend voertuig en samenstel komt niet boven de 3500 kg.
Indien de LG+LV van caravan meer was geweest dan LG voertuig en samenstel minder dan 3500 kg dan zou BE nodig zijn.
toevallig van de week ook mee bezig geweest, onderstaande gaat op als je niet in het bezit van BE bent. Kijk hier eens. Je vergeet dat je niet het leeggewicht maar het max toelaatbare gewicht moet pakken. Dat is bij mijn V70 2100 kg. Eigen gewicht is 1558 dus een laadcapaciteit van 542kg. Maar max toelaatbaar is 2100kg dus om onder het max treingewicht van 3500kg te blijven mag de trailer een mag eigen gewicht + laadvermogen hebben van max 1400 kg. En dan maakt het niet uit of je de kofferbak leeg hebt, er alleen in zit of met zijn vijven... Onzinnig als je het mij vraagt maar snap dat het niet anders vast te leggen is. Maar voordat ik 500 kg in/op de auto heb liggen....

Geplaatst: 06.01.2010 - 13:50
door diesel01
Oceanracer schreef:Als jij in het bezit bent van een rijbewijs BE, mag jij echt die 1700 kilo-as achter je auto hangen en tot 1600 kilo beladen.
Dan begin ik nu toch te twijfelen.
Dat zou betekenen dat de politieagent die ik afgelopen zondag sprak het fout heeft, en ik weet uit ervaring dat hij dat niet leuk gaat vinden.
Ik ga nu even kijken waar het eea exact staat beschreven en dan kan ik hem daar nog even op wijzen.

Geplaatst: 06.01.2010 - 14:04
door Walter
diesel01 schreef:
Oceanracer schreef:Als jij in het bezit bent van een rijbewijs BE, mag jij echt die 1700 kilo-as achter je auto hangen en tot 1600 kilo beladen.
Dan begin ik nu toch te twijfelen.
Dat zou betekenen dat de politieagent die ik afgelopen zondag sprak het fout heeft, en ik weet uit ervaring dat hij dat niet leuk gaat vinden.
Ik ga nu even kijken waar het eea exact staat beschreven en dan kan ik hem daar nog even op wijzen.
kijk eens op die link die ik net plaats. Daar staat het redelijk duidelijk met voorbeelden. Ik ben er ook ingedoken omdat niemand het echt lijkt te weten. En Oceanracer heeft een rijschool, is denk ik wel een betrouwbare bron :-)

Geplaatst: 06.01.2010 - 14:10
door bart simpson
zolang er niet feitelijk gewogen is zal je gelijk halen niet heel simpel zijn

Geplaatst: 06.01.2010 - 15:20
door diesel01
VolvoMafia schreef:
diesel01 schreef:
Oceanracer schreef:Als jij in het bezit bent van een rijbewijs BE, mag jij echt die 1700 kilo-as achter je auto hangen en tot 1600 kilo beladen.
Dan begin ik nu toch te twijfelen.
Dat zou betekenen dat de politieagent die ik afgelopen zondag sprak het fout heeft, en ik weet uit ervaring dat hij dat niet leuk gaat vinden.
Ik ga nu even kijken waar het eea exact staat beschreven en dan kan ik hem daar nog even op wijzen.
kijk eens op die link die ik net plaats. Daar staat het redelijk duidelijk met voorbeelden. Ik ben er ook ingedoken omdat niemand het echt lijkt te weten. En Oceanracer heeft een rijschool, is denk ik wel een betrouwbare bron :-)
Er vanuit gaande dat iemand een B(in mijn geval CE)E rijbewijs heeft maar dan kan ik op het linkje nog steeds niet dit exacte voorbeeld vinden.
Zoals bart simpson al zegt als je op de bekende zaterdag aan de kant wordt gezet en ze gaan formeel uit van hetgeen op het kentekenbewijs staat, dus zonder weegbrug houdt dat denk ik geen stand in de rechtzaal.

Geplaatst: 06.01.2010 - 15:24
door bart simpson
Je hebt in principe een combinatie die niet voldoet, dat hij mogelijk "net" wel voldoet moet jij dan gaan aantonen, dat lijkt mij een lastig verhaal.
Laadvermogen met -100kg aanpassen en je hebt een combi die formeel wel voldoet en die nooit voor discussies gaat zorgen, al helemaal niet in het buitenland

Geplaatst: 06.01.2010 - 15:26
door Walter
hmmm... Ik had het meer over B zonder E... ze houden altijd aan wat er op de kentekenbewijzen staat. Daar kan je sowieso vanuit gaan. Want als dat niet zo was, dan zou ik met een lege auto meer mogen trekken ivm het laadvermogen van de auto.

Geplaatst: 06.01.2010 - 15:34
door diesel01
bart simpson schreef:Je hebt in principe een combinatie die niet voldoet, dat hij mogelijk "net" wel voldoet moet jij dan gaan aantonen, dat lijkt mij een lastig verhaal.
Laadvermogen met -100kg aanpassen en je hebt een combi die formeel wel voldoet en die nooit voor discussies gaat zorgen, al helemaal niet in het buitenland
En doorgaans doen ze in het het buitenland helemaal niet moeilijk wbt bekeuringen helemaal als het een economisch delict wordt.

Geplaatst: 06.01.2010 - 17:34
door Gast
diesel01 schreef:
AlexV70 schreef:
bart simpson schreef:laat je caravan dah administratief terugkeuren naar een 100kg lager laadvermogen, je bent met die 100kg overcapaciteit formeel in overtreding
Niet waar.
Bij overbeladen gaat het om gewogen gewicht.
Zeer zeker niet.
Mijn S60 mag 1600kg trekken als ik daar een aanhanger achterhang met een maximum massa(aanhanger+laadvermogen)van 1700kg ook al laad ik maar tot 1600kg ben ik in overtreding en kan/mag men mij daarvoor opschrijven.
Jij zal zeer zeker niet bekeurd gaan worden.
Zowel, meld het dan, dan gaan we een leuk bezwaar schrijven. :wink:

Geplaatst: 06.01.2010 - 17:42
door Gast
Door wat ik hier ik hier lees ontstaat er juist verwarring.

Je moet 2 dingen strikt gescheiden houden.
  • De papieren gewichten ivm rijbewijs en
  • De gewogen gewichten ivm overbelading dan wel bevoegdheid tot voortbewegen.
Het is zelfs zo, als je de aanhangwagen overbelaad, maar je volgens de papierengewichten de combinatie met een B rijbewijs mag besturen dan BLIJFT dit een B rijbewijs.
Over dit laatste ontstaan ook vele discussies.

Geplaatst: 06.01.2010 - 17:43
door diesel01
AlexV70 schreef:
diesel01 schreef:
AlexV70 schreef:Niet waar.
Bij overbeladen gaat het om gewogen gewicht.
Zeer zeker niet.
Mijn S60 mag 1600kg trekken als ik daar een aanhanger achterhang met een maximum massa(aanhanger+laadvermogen)van 1700kg ook al laad ik maar tot 1600kg ben ik in overtreding en kan/mag men mij daarvoor opschrijven.
Jij zal zeer zeker niet bekeurd gaan worden.
Zowel, meld het dan, dan gaan we een leuk bezwaar schrijven. :wink:
MMMm :-k ik zou er bijna een trekhaak onder laten zetten en de proef op de som nemen :D .

Geplaatst: 06.01.2010 - 17:44
door Gast
VolvoMafia schreef:hmmm... Ik had het meer over B zonder E... ze houden altijd aan wat er op de kentekenbewijzen staat. Daar kan je sowieso vanuit gaan.
Nee, helaas niet! Ze kijken op het type plaatje of in het register bij de RDW.

Geplaatst: 06.01.2010 - 17:53
door Gast
diesel01 schreef:
AlexV70 schreef:
diesel01 schreef: Zeer zeker niet.
Mijn S60 mag 1600kg trekken als ik daar een aanhanger achterhang met een maximum massa(aanhanger+laadvermogen)van 1700kg ook al laad ik maar tot 1600kg ben ik in overtreding en kan/mag men mij daarvoor opschrijven.
Jij zal zeer zeker niet bekeurd gaan worden.
Zowel, meld het dan, dan gaan we een leuk bezwaar schrijven. :wink:
MMMm :-k ik zou er bijna een trekhaak onder laten zetten en de proef op de som nemen :D .
Vraag het na bij je vriend de politieagent. :P
Uit ervaring weet ik dat de kennis op dit gebied bij de gemiddelde diender niet hoog is.
Maar loop je in een fuik bij grote controle (net als jij met vakantie gaat) ga er dan maar van uit dat er DAN
WEL een paar rond lopen die precies weten hoe het in elkaar steekt. :?

Voor ik vragen krijg: :P ik heb me jaren lang bezig gehouden met preventieve caravancontroles voor VVN (ook nog even 3VO) en nu weer VVN.

Geplaatst: 06.01.2010 - 17:55
door diesel01
Ik probeer het eea los van elkaar te zien mijn rijbewijs vind ik niet zo belangrijk(ik doe al jaren zonder :D )
De fabrikant heeft gemeend dat ze op mijn kentekenbewijs moesten zetten max massa aanhanger geremd 1600 kg.
Als ik dan een aanhanger uit het rek trek met een max massa van 2 ton en daar tot 1600kg handel opgooi dan hoor ik die agent niet zeggen, kom laten we even naar een weegbrug gaan om het eea na te wegen.
Dan zegt de beste man/vrouw u bent in overtreding m'neer u mag met deze auto een aanhanger trekken van max 1600 en u trekt er één van 2000kg, das 400kg teveel.

Geplaatst: 06.01.2010 - 17:59
door diesel01
Pomperdompiedom :laughing3: het sneeuwt buiten

Geplaatst: 06.01.2010 - 18:01
door Gast
diesel01 schreef:Ik probeer het eea los van elkaar te zien mijn rijbewijs vind ik niet zo belangrijk(ik doe al jaren zonder :D )
De fabrikant heeft gemeend dat ze op mijn kentekenbewijs moesten zetten max massa aanhanger geremd 1600 kg.
Als ik dan een aanhanger uit het rek trek met een max massa van 2 ton en daar tot 1600kg handel opgooi dan hoor ik die agent niet zeggen, kom laten we even naar een weegbrug gaan om het eea na te wegen.
Dan zegt de beste man/vrouw u bent in overtreding m'neer u mag met deze auto een aanhanger trekken van max 1600 en u trekt er één van 2000kg, das 400kg teveel.
Dan doe je mij een PM en gaan we een leuk bezwaar schrijven.
Want je trekt er immers één van 1600 kg. Hoe moeilijk kan het zijn. :P