Pagina 2 van 4

Geplaatst: 22.09.2008 - 17:52
door raymond01
Jonge jonge, waar kan men zich er druk over maken.
Je kunt zomaar +/_ 50 pk eruit persen zonder chip.
Nou ja niet zomaar maar het kan wel.

Geplaatst: 24.09.2008 - 16:21
door KMvrtr
raymond01 schreef:Jonge jonge, waar kan men zich er druk over maken.
Je kunt zomaar +/_ 50 pk eruit persen zonder chip.
Nou ja niet zomaar maar het kan wel.
Wat voor ingrepen bedoel je dan?

Geplaatst: 24.09.2008 - 16:29
door delii
Ik denk dat Raymond bedoelt:

aanpassen van:

-turbo
-uitlaat
-...

Geplaatst: 24.09.2008 - 17:37
door bart simpson
Voor € 800,--?

Geplaatst: 24.09.2008 - 17:52
door raymond01
Er is ook software die de software van je auto aan kan passen.
Wij doen dat met golfjes.
Ga je tot extremen dan moet je in de knip.
Golf 5 1.8 T met complete aanpassing kost een paar euries maar dan is er ook
300 PK.
En deze gaat over 3 weken naar +/- 500.

Geplaatst: 24.09.2008 - 18:11
door Autogek
Ik ben technisch niet erg goed maar het lijkt mij hier toch te gaan om wat in de volksmond chiptuning heet.

Geplaatst: 24.09.2008 - 20:15
door raymond01
Ja kan maar dan bouw je er een andere chip in.
Je kunt ook de bestaande chip aanpassen.
Dan ga je een beetje in de bestaande afstellingen knoeien.

Geplaatst: 25.09.2008 - 16:01
door V70 classic
raymond01 schreef:Ja kan maar dan bouw je er een andere chip in.
Je kunt ook de bestaande chip aanpassen.
Dan ga je een beetje in de bestaande afstellingen knoeien.
Is dus allebei tuning/ ofwel optimaliseren v/d software.
En ga je bij een fatsoenlijk bedrijf valt dat knoeien wel mee.
Je denkt toch niet dat volvo bv. 5 verschillende D 5 varianten bouwt.
ze zijn allemaal (in grote lijnen ) hetzelfde.
Zo af en toe geven ze wat pk tjes bij om je geld uit de zakken te kloppen,(krijg je als voorbeeld ) 10 pk en een parkeer sensor voor 5000 euro :shock:
Ga je gewoon tot de ontwerp limiet van motor transmissie en remmerij heb je thechnisch weinig problemen.
Ik spreek dus even niet over je kenteken of belastingdiensten.

Geplaatst: 25.09.2008 - 21:21
door raymond01
Ok dan niet knoeien maar verder optimaliseren.
Deze auto's zijn geknepen.
En er zit toch meer in.

Geplaatst: 25.09.2008 - 21:36
door edraket
Ik denk dat deze dealer volledig de waarheid spreekt, en doet dat dan met een tunings box oid. Is dus inderdaad electronisch. Er komt geen software aan te pas. Feitelijk wordt door de electronica in de box ook de software aangepast (lees voor de gek gehouden) maar doet nooit dat wat een chip doet. Ik zou er niet aan beginnen, en bovendien is 800 euro voor een box wel erg veel geld.

Geplaatst: 25.09.2008 - 22:20
door Autogek
Als het inderdaad een box is raad ik het je absoluut af.
Ik heb er niets anders dan ellende mee gehad.

Geplaatst: 25.09.2008 - 22:44
door Barry (Grillmeister)
edraket schreef:Ik denk dat deze dealer volledig de waarheid spreekt, en doet dat dan met een tunings box oid. Is dus inderdaad electronisch. Er komt geen software aan te pas. Feitelijk wordt door de electronica in de box ook de software aangepast (lees voor de gek gehouden) maar doet nooit dat wat een chip doet. Ik zou er niet aan beginnen, en bovendien is 800 euro voor een box wel erg veel geld.
Ik ben je uitleg even kwijt maar dat zal vast aan mij liggen, bij het electronisch aanpassen komt volgens jou dus geen software aan te pas, denk je dat ze de instellingen met gebakken lucht veranderen dan?

Geplaatst: 26.09.2008 - 00:22
door raymond01
UUUhhhhhhh..........ja :roll:

Geplaatst: 26.09.2008 - 01:53
door Thijs
Nee, geen gebakken lucht..
De gemeten signalen worden aangepast, dus lucht, brandstof, uitlaatgassen, overal worden waarden toegekend die dus in het echt anders zijn.. Dit is slecht voor oa (benzine) je katalysator! Hij spuit in verhouding gewoon teveel benzine in omdat het signaal van oa dus de labdasonde gewoon wordt veranderd.
Beetje raare opmerking, gebakken lucht. Je kan dan beter gewoon vragen wat er precies gebeurd, komt wat beter over denk ik.

Geplaatst: 26.09.2008 - 10:44
door V70 classic
Autogek schreef:Als het inderdaad een box is raad ik het je absoluut af.
Ik heb er niets anders dan ellende mee gehad.
Inderdaad ook op het 850 forum worden ze afgeraden.
De (powerbox) mag max 100 euro kosten ,en je zou hem zelf voor hooguit 2 tientjes kunnen bouwen.
Het is gewoon een waterdichte box met 2 stekkers die je tussen de kabelboom kunt pluggen.
In de box zit een aldanniet regelbare weerstand van hooguit 5 euro in een electro-speciaalzaak.

Conclusie 1 je word genaaid want je betaald veel voor weinig.
2 het managment krijgt afwijkende gegevens die evt schadelijk kunnen zijn.

voor 800 euro kun je beter een chip aanschaffen.
afhankelijk van je auto (leeftijd) ben je dan klaar en heb je een chip op maat.(kun je zelf aangeven wat je wilt koppel , vermogen of zuinigheid)

Voor nieuwere wagens zal het mogenlijk meer kosten.
Je kunt ook garantie krijgen bij gerenomeerde bedrijven.

Ik zou dan eerst de uitlaat aanpassen ( DP , cat ) dan heb je de meeste winst.

Zoek even op dit forum of het 850 forum voor tuners of resultaten.
We hebben hier ( dacht ik ) een huis tunner op dit forem ( sponser).
Ik ken het werk van het bedrijf niet maar zijn commentaar op vragen zijn eerlijk dus ik zou zeggen misschien een PB tje.

sk6

Geplaatst: 26.09.2008 - 11:20
door Hans
Voor de knutselaars onder ons.

Pas op hé, niet voor vijfcilinders!

Geplaatst: 26.09.2008 - 12:31
door V70 classic
hans anesthesie schreef:Voor de knutselaars onder ons.

Pas op hé, niet voor vijfcilinders!
Wat doet dat hier dan?
Een volvo heeft een vijfcilinder ](*,) :-({|=

Geplaatst: 26.09.2008 - 13:48
door edraket
Barry (Grillmeister) schreef:
edraket schreef:Ik denk dat deze dealer volledig de waarheid spreekt, en doet dat dan met een tunings box oid. Is dus inderdaad electronisch. Er komt geen software aan te pas. Feitelijk wordt door de electronica in de box ook de software aangepast (lees voor de gek gehouden) maar doet nooit dat wat een chip doet. Ik zou er niet aan beginnen, en bovendien is 800 euro voor een box wel erg veel geld.
Ik ben je uitleg even kwijt maar dat zal vast aan mij liggen, bij het electronisch aanpassen komt volgens jou dus geen software aan te pas, denk je dat ze de instellingen met gebakken lucht veranderen dan?
Het is heel simpel. Een mderne auto heeft software (in de ECU) om de verschillende parameters te besturen als turbo laaddruk, ingespoten hoeveelheid brandstof, ontstekingstijdstip en nog veel meer. Eén van de belangrijkste bronnen voor de ECU is de luchtmassa meter (LMM). Deze meet de hoeveelheid aangezogen lucht, en doet dat door middel van weerstand verhogen of verlagen als functie van de gemeten hoeveelheid lucht. Wat zo'n powerbox doet is de waarde van de de lmm voor de gek houden waardoor de ECU denkt dat de hoeveelheid aangezogen lucht lager is dan in werkelijkheid. Op deze manier kun je de maximale laaddruk dus verhogen. Je begrijpt dat de powerbox maar één parameter aanpast, maar dat er veel meer zijn. Om de motor betrouwbaar te laten werken is het gevaarlijk voor de techniek om alleen de laaddruk te verhogen. Dat kan alleen als de overige parameters worden aangepast. Een chiptuning programma past de overige waardes wel aan (als het goed is) wat een beter lopende motor oplevert en uieraard ook een betrouwbaarder.

Dus om antwoord te geven op je vragen: Dat je de weg kwijt bent ligt inderdaad aan jou, en ik denk dat ze de instellingen met hardware veranderen ipv met gebakken lucht :wink:

Je had inderdaad wat Tarman aangaf kunnen vragen hoe dat dan werkt. Komt wat "lekkerder" over!

Geplaatst: 29.09.2008 - 09:54
door Barry (Grillmeister)
edraket schreef: Het is heel simpel. Een mderne auto heeft software (in de ECU) om de verschillende parameters te besturen als turbo laaddruk, ingespoten hoeveelheid brandstof, ontstekingstijdstip en nog veel meer. Eén van de belangrijkste bronnen voor de ECU is de luchtmassa meter (LMM). Deze meet de hoeveelheid aangezogen lucht, en doet dat door middel van weerstand verhogen of verlagen als functie van de gemeten hoeveelheid lucht. Wat zo'n powerbox doet is de waarde van de de lmm voor de gek houden waardoor de ECU denkt dat de hoeveelheid aangezogen lucht lager is dan in werkelijkheid. Op deze manier kun je de maximale laaddruk dus verhogen. Je begrijpt dat de powerbox maar één parameter aanpast, maar dat er veel meer zijn. Om de motor betrouwbaar te laten werken is het gevaarlijk voor de techniek om alleen de laaddruk te verhogen. Dat kan alleen als de overige parameters worden aangepast. Een chiptuning programma past de overige waardes wel aan (als het goed is) wat een beter lopende motor oplevert en uieraard ook een betrouwbaarder.

Dus om antwoord te geven op je vragen: Dat je de weg kwijt bent ligt inderdaad aan jou, en ik denk dat ze de instellingen met hardware veranderen ipv met gebakken lucht :wink:

Je had inderdaad wat Tarman aangaf kunnen vragen hoe dat dan werkt. Komt wat "lekkerder" over!
Niet zo'n toontje he' komt namelijk ook niet echt "lekker" over, als ik de weg kwijt ben (komt dat mogelijk omdat ik geen iota verstand heb van techniek), als Tarman zo bijdehand bent was schrijft hij toch gewoon even uit wat er dan precies zou kunnen gebeuren. (zoals jij uiteindelijk gedaan hebt)

Nergens in zijn post heeft de topic starter het overigens zelf over de zgn powerbox gehad. Dus dat JIJ aanneemt dat het over een powerbox gaat betekent in dit geval dan ook niets. (Ik ga nooit ergens ergens zomaar van uit ik vind deze amerikaanse woordspeling dan ook altijd zeer toepasselijk: assume = making an ASS of U and ME)
Tarman T schreef:Nee, geen gebakken lucht..
De gemeten signalen worden aangepast, dus lucht, brandstof, uitlaatgassen, overal worden waarden toegekend die dus in het echt anders zijn.. Dit is slecht voor oa (benzine) je katalysator! Hij spuit in verhouding gewoon teveel benzine in omdat het signaal van oa dus de labdasonde gewoon wordt veranderd.
Beetje raare opmerking, gebakken lucht. Je kan dan beter gewoon vragen wat er precies gebeurd, komt wat beter over denk ik.
Beetje raar geschreven vind jij ook niet? De post waar ik op reageerde was gewoon wartaal man! Wel electronisch niet bla bla bla.... Wat jij neer zet is tenminste leesbaar, verder zie reply hierboven..

Geplaatst: 29.09.2008 - 10:23
door IkeV70
edraket schreef:...
Eén van de belangrijkste bronnen voor de ECU is de luchtmassa meter (LMM). Deze meet de hoeveelheid aangezogen lucht, en doet dat door middel van weerstand verhogen of verlagen als functie van de gemeten hoeveelheid lucht. Wat zo'n powerbox doet is de waarde van de de lmm voor de gek houden waardoor de ECU denkt dat de hoeveelheid aangezogen lucht lager is dan in werkelijkheid. Op deze manier kun je de maximale laaddruk dus verhogen.
...
Ik dacht juist dat een powerbox de ECU laat denken dat de hoeveelheid aangezogen lucht hoger is dan in werkelijkheid zodat de ECU meer brandstof gaat inspuiten.