Pagina 2 van 3
Geplaatst: 22.02.2009 - 19:38
door mmxc90
Zouist teruggekomen van het skieen uit frankrijk en daar onverwacht 4x4 mogen uit proberen.
De navigatie gaf aan dat we een linksaf een bergweg op moesten, mijn vrouw begon al te roepen van is dit wel een weg?
Ik met vol vertrouwen door gereden tot het punt waarop het wel heel smal en steil naar beneden ging, vanuit passagiersstoel begonnen moeilijke geluiden te komen maar we hebben niet voor niets een XC dus naar beneden.
Kan niets anders zeggen dan top, rustig en beheerst zonder een spoortje van controle verlies van het bergpad af gekomen.
Kan niet wachten op de zomervakantie voor de volgende uitdaging.
Geplaatst: 23.02.2009 - 22:37
door vmcc
Wel stoer dat je het moet uitproberen en het ook gewoon lukt...
Geplaatst: 24.02.2009 - 15:59
door Barry (Grillmeister)
Bij mijn cherokee ging het ooit wel (bijna) mis, ik rijd een bergpad op achter het hotel in de veronderstelling dat ik daar op het parkeer terrein kon draaien, parkeer terrein weg en enige optie was achteruit naar beneden, en dat viel niet mee, remmen en doorglijden (ondanks M+S banden) met als enige (echte) optie de auto tegen de bergwand aan zetten (gelukkig dikke laag sneeuw)
Ik ben beneden gekomen door de auto in de (automaat) 1 te zetten en door gas te geven (weinig) de auto af te remmen. Een gok in de sneeuw neem ik dus niet zo snel meer. (had ook nog mijn slapende dochter van toen 5 in de auto) Ik moest toen wel even zweten

Geplaatst: 27.02.2009 - 22:59
door mmxc90
Ik heb er geen problemen mee om soms een gecalculeerd risico te nemen, mocht ik wel een keer in een moelijke pakket komen dan weet ik wat de XC kan.
Niet dat ik het opzoek maar op vakantie rijd ik nog weleens een rondje in de omgeving en dan neem je weleens de verkeerde weg of kom je in een onverwachte situatie.
Tot nu toe kan ik nog me aardige redden met de AWD.
Geplaatst: 28.02.2009 - 09:14
door Wim J
Mijn verkoper gaf me wel de waarschuwing mee dat de gebruikte cardan naar de achterwielen niet geschikt is om echt terrein te rijden. Verder kan modderig terrein bepaaalde sensoren van slag brengen waardoor de 'computer' vreemd kan beginnen doen.
Heb daar nog niks van ondervonden, als is een defecte cardanas geen financieel pretje om te vervangen naar ik vernomen heb.
Geplaatst: 02.03.2009 - 01:17
door Davywag1
In februari een besneeuwde helling in de Ardennen opgegaan, (met de 4x4 zomerbanden) was zeer onder de indruk van de 4x4 capaciteiten van de AWD

...Niet dus.. Voorheen reed ik met een Cherokee zonder problemen omhoog en had dus eerlijk gezegd meer verwacht. Twijfelde eerst zelfs of de achterwielen wel meededen. Nu winterbanden erop gezet, juiste maat Spikes gekocht, snowsock.. dus de volgende keer kom ik zeker weer boven!
Qua terrein rijden vind ik de XC erg tegenvallen.
Geplaatst: 02.03.2009 - 17:29
door Aantje
Doen sommige "andere" merken dat toch beter! Ben zelf met merk X op vakantie geweest kon zonder problemen, zonder moeilijkheden de skipiste omhoog rijden.
Trouwens bij Volvo is het zo dat awd werkt op het moment van wielspin. De truc is dus om altijd gas te houden. Laat je het gas los dan schakeld awd uit, dan moet er eerst weer wielspin komen. DSTC uit en zorgen dat de gang erin blijft moet voldoende zijn!
Geplaatst: 03.03.2009 - 12:01
door kameel1
De awd volvo's geintroduceerd vanaf de 2 generatie S 80 (2006) hebben een derde generatie Haldex koppeling die i.t.t. de eerdere systemen wel direct koppel op de achterwielen geeft. Deze koppeling is gelijk aan die onder een Landrover Freelander2.
Naar mijn weten hebben de awd's van af modeljaar 2009 een gen.4 koppeling die technisch niet meer biedt dan de gen.3 maar wel compacter is en goedkoper te fabriceren.
Geplaatst: 03.03.2009 - 22:20
door Wim J
kameel1 schreef:De awd volvo's geintroduceerd vanaf de 2 generatie S 80 (2006) hebben een derde generatie Haldex koppeling die i.t.t. de eerdere systemen wel direct koppel op de achterwielen geeft. Deze koppeling is gelijk aan die onder een Landrover Freelander2.
Naar mijn weten hebben de awd's van af modeljaar 2009 een gen.4 koppeling die technisch niet meer biedt dan de gen.3 maar wel compacter is en goedkoper te fabriceren.
zijn er mogelijkheden om Haldex te upgraden?
Geplaatst: 04.03.2009 - 09:22
door kameel1
deze site van APR tuned
www.goapr.com.au/products/haldex.html geeft meer info over aanpassen van je haldex gen 1 en gen 2 koppeling, het is toegespitst op m.n. VW en Audi maar misschien kom je er verder mee. Het wordt b.v. gebruikt om de sportieve rijeigenschappen van een vr6 golf te verbeteren, lees minder onderstuur. Er is ook ergens een forum waar dit besproken wordt.
Geplaatst: 06.03.2009 - 21:12
door Bover
de praktijk in noorwegen
Geplaatst: 06.03.2009 - 21:13
door Bover
nog eentje
Geplaatst: 06.03.2009 - 21:18
door mmxc90
Mooie foto's, helemaal in zijn element! :icon_smile:
Geplaatst: 06.03.2009 - 21:22
door Bover
Altijd rustig aan en zolang je de dstc uithebt en bodem vrijheid....
Geplaatst: 07.03.2009 - 15:14
door Wim J
Bover schreef:Altijd rustig aan en zolang je de dstc uithebt en bodem vrijheid....
Nog niet echt AWD nodig op bovenstaande foto's lijkt me,... Maar wel mooi!
Geplaatst: 07.03.2009 - 15:25
door Hans
Ook goed dat je je mistlampen aan hebt gedaan Bob

Geplaatst: 07.03.2009 - 16:33
door Bover
@Hans
DE mistlichten hebben een funtie!!
Deze zijn voor onderwater zicht
bij de doorwading rivier
verder op
bob
Geplaatst: 07.03.2009 - 17:37
door Hans
Hahaha... daarom heb ik onlangs een periscoop laten plaatsen

Geplaatst: 13.03.2009 - 20:01
door Barry (Grillmeister)
Davywag1 schreef:In februari een besneeuwde helling in de Ardennen opgegaan, (met de 4x4 zomerbanden) was zeer onder de indruk van de 4x4 capaciteiten van de AWD

...Niet dus.. Voorheen reed ik met een Cherokee zonder problemen omhoog en had dus eerlijk gezegd meer verwacht. Twijfelde eerst zelfs of de achterwielen wel meededen. Nu winterbanden erop gezet, juiste maat Spikes gekocht, snowsock.. dus de volgende keer kom ik zeker weer boven!
Qua terrein rijden vind ik de XC erg tegenvallen.
Nou zit er naar mijn mening (als ex cherokkee rijder) wel een aanmerkelijk verschil tussen een terreinauto die behoorlijk geciviliseerd is en een luxe auto met 4wd....
Geplaatst: 18.03.2009 - 05:07
door Wim J
Ik denk dat de Subaru Forester een meer geschikte kandidaat is voor het iets ruige terreinwerk. Althans als we alleen de beperktes 4X4-break-modellen bekijken.