Pagina 2 van 3

Geplaatst: 29.12.2008 - 10:43
door Fulaks
Ik heb altijd gehoord dat een liter olie per 1000 km als normaal kan beschouwd worden, alles daarboven is zorgwekkend. Maar dit is een oude wijsheid, ik denk dat moderne motoren veel minder olie mogen verbruiken. Een liter op 28.000 km lijkt mij echter geen reden tot ongerustheid.

Geplaatst: 29.12.2008 - 14:14
door hadico
Staat ook nog steeds in het boekje(wat niet word gelezen) CONTROLEER REGELMATIG HET OLIEPEIL.
Aangezien de beurten nu al op 30.000 staan en de motoren 'modern' zijn word er gedacht dat er ook niet meer gepeild hoeft te worden met alle gevolgen van dien, reden ook van de gratis 10.000 tussencheck meer als bescherming van de berijder .
Voor de werkplaats een geluk deze 30.000 interval het aantal in de soep gedraaide motoren is toegenomen helaas een minpuntje voor de berijder is dat dit geen garantie is als de auto zonder olie heeft gestaan.

Geplaatst: 29.12.2008 - 14:33
door mad
Fulaks schreef:Ik heb altijd gehoord dat een liter olie per 1000 km als normaal kan beschouwd worden, alles daarboven is zorgwekkend. Maar dit is een oude wijsheid, ik denk dat moderne motoren veel minder olie mogen verbruiken. Een liter op 28.000 km lijkt mij echter geen reden tot ongerustheid.
Ik heb gedurende 22.000 km 3 liter (Helix)-olie bijgevuld, ik check het peil -neurotisch- vóór elke grote rit (> 500 km). Met een getunede XC70 D5 2002 vind ik dat héél netjes. Elke 1000 km? Onwaarschijnlijk veel, moet je dus op een ritje naar Zuid Europa 2 á 3 keer olie bijvullen. :roll: Ik zie me al staan langs de Franse/Duitse autosnelweg auf dem Parkplatz. "Was machen Sie? Gibt's Probleme? Nein, nein, das isst vollkommen normal für Volvo...." :P

Geplaatst: 29.12.2008 - 14:37
door hadico
Dat is het mooie juist als er veel korte ritjes gedaan worden zie je meest het olieverbruik omhooggaan maar word er een stevige afstand getrapt dan verbruiken ze over het algemeen weinig tot niets.

Geplaatst: 29.12.2008 - 15:22
door Rene68
Het mooie is dat er 1.000.000 keer per seconde wordt gechecked door de boardcomputer of de dempers goed hun werk doen, de bandenspanning ok is, het verbruik en de afstand tot je voorganger wel voldoende is etc. etc. maar oliepeil moeten we met de hand controleren..... wat een ongelooflijke onzin. Die regel in het boekje is puur wet technisch om aansprakelijkheid te vermijden ihgv een motor die door wat voor reden dan ook zonder olie komt te staan. Ik mag toch verwachten van een high tech auto als de V70 dat die het oliepeil kan controleren en zonodig een waarschuwing geeft. Benzine peil je toch ook niet.

Ik vind het al slecht dat de motortemperatuur niet wordt aangegeven. Bij bijv. BMW krijg je bij koude motor een indicatie bij de toerenteller dat je bijv. niet meer dan 4000 toeren maken. Maar oliepeil, sorry hoor, het is bijna 2009 en niet 1950 toen er nog geen computers bestonden in auto's.

Geplaatst: 29.12.2008 - 15:39
door Ludo
Rene68 schreef:Het mooie is

Ik vind het al slecht dat de motortemperatuur niet wordt aangegeven. Bij bijv. BMW krijg je bij koude motor een indicatie bij de toerenteller dat je bijv. niet meer dan 4000 toeren maken.
ik weet niet of je het weet, maar bij jouw Volvo (2.5T) houd de ecu er vanzelf rekening mee, als je te hoog in toeren gaat met koude motor. :wink:

maar je hebt gelijk, een indicatie voor te laag oliepeil, zou zeker niet verkeerd zijn!.

Geplaatst: 29.12.2008 - 15:50
door Rene68
Wtf, echt? Haha.... ik reed dus laatst met -12 graden een bergweg op en toen vond ik het vermogen al tegenvallen! Ok, heb niks gezegd. Mooi opgelost. Ik wil het allemaal ook helemaal niet weten maar ik ben wel zuinig op mijn auto dus hou altijd in als de motor koud is.

Geplaatst: 29.12.2008 - 15:59
door hadico
Ook Volvo is druk bezig met een sensor die het peil controleert en zelfs de oliekwaliteit helaas voldoen deze (nog) niet aan de gestelde eis .
Meerdere merken zijn hier al mee aan de gang het zal er dus weleens op gaan zitten ,voorlopig dus toch af en toe die stok er maar uithalen per slot van rekening kijk je ook nog steeds naar een brandstofmeter die kan je toch ook voor een lampje vervangen?

Geplaatst: 29.12.2008 - 16:34
door Rene68
Natuurlijk moet je het af en toe controleren maar als het peil laag is verwacht ik een lampje of een melding. Idd kijk je nog steeds naar een brandstofmeter en hoef je geen peilstok in de tank te duwen om te kijken of je nog genoeg brandstof hebt, dat is dus precies mijn punt! Zo controleer je zelf ook niet of de airco nog voldoende op druk is, de remvloeistof voldoende is enz.. Als die beneden een bepaald niveau komt dan krijg je daarvan een melding. Hoe moeilijk kan het zijn om datzelfde voor olie te doen?

Geplaatst: 31.12.2008 - 13:09
door Alchemist
Deze melding nog niet gezien, wel: "maak een afspraak met de dealer" (oid) rond 10.000km/1jaar.
Bij de tussencheck is een halve liter olie bijgevuld.
Ik dacht overigens dat benzine+turbo altijd enig olieverbruik gaf, een halve liter per 10.000km vind ik geen enkel probleem, ik check overigens nooit... :oops:

Geplaatst: 03.01.2009 - 12:08
door ferretje
Het is natuurlijk wel zo dat bij een verbruik van een halve liter per 15.000 km en een onderhoudsinterval van 30.000 km je zelf tussentijds wat bij moet vullen.
Vroeger gebeurde dat bij een grote beurt en deed je dus zelf niets. De garage vulde bij en rekende daar dan fors voor....

Geplaatst: 03.01.2009 - 13:46
door Alchemist
ferretje schreef:Het is natuurlijk wel zo dat bij een verbruik van een halve liter per 15.000 km en een onderhoudsinterval van 30.000 km je zelf tussentijds wat bij moet vullen.
Is dat zo? Geen idee hoeveel liter je kwijt mag raken voordat er problemen komen. Als dat is bij > 1,5l is er niets aan de hand!?

Geplaatst: 03.01.2009 - 15:28
door ferretje
Ik heb geen idee.
Maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat bij mijn vorige Volvo er een onderhoudsinterval van 15.000 km was. Dan werd er ook altijd wel olie bijgevuld en vulde ikzelf nooit wat bij.

Als het interval naar 30.000 km gaat is de kans dat je zelf moet bijvullen tussentijds groter bij gelijkblijvend olieverbruik.

Mijn auto moet voor z'n 30.000 km-beurt deze maand terug en dan kaart ik het nog wel aan.....

Geplaatst: 08.04.2009 - 18:49
door ferretje
Ik hoorde nu in de garage een verhaal dat er tegenwoordig puur synthetische olie wordt toegepast om het brandstofverbruik in algemene zin te verlagen. Die synthetische olie wordt sneller "dun" en wordt dan verbruikt. Daarom moet er sneller worden bijgevuld.
Dit verhaal heeft een kennis van mij te horen gekregen bij zijn Volkswagen dealer. Hij rijdt in een Passat en daar zit kennelijk olie in die meer kost per liter dan vloeibaar goud. Hij kan zelf die olie veel goedkoper kopen omdat hij bij Shell werkt. Van zijn collega's hoorde hij het verhaald dat Volkswagen en zijn dealers zich gecommiteerd hebben om maar een soort olie te gebruiken omdat anders het benzineverbruik zou kunnen toenemen en het merk dan niet meer aan de emissieeisen voldoet. Is er een insider die kan bevestigen of dit verhaal klopt?

Geplaatst: 08.04.2009 - 20:33
door hadico
Is wel een heel fijn merk dan dat ze olie moeten verbranden om aan de emissieeis te voldoen kost gelukkig niet zoveel tegenwoordig,soort van tweetakt?
Volvo gebruikt tegenwoordig Castrol met een specificatie die is aangepast aan hun motoren ,grootste boosdoener tegenwoordig is de vervuiling van de olie en hiermee gepaart gaande verstoping van oa carterontluchtingen en olie kanalen in theorie is elke olie met de juiste norm geschikt maar om problemen te voorkomen zou ik toch voor de juiste voorgeschreven olie gaan welke de juiste dope's heeft.
Sneller bijvullen door een hoger verbruik van vol syntheet is niet aan de orde de olie van nu heeft betere smeereigenschappen ook bij koude motor mede hierdoor is het ook mogelijk geworden om de service interval te verhogen al blijft het aan de orde om tijdig je olie te checken.

Geplaatst: 24.05.2011 - 11:57
door v70bio
Bij mij ging gisteren ook de waarschuwing van "check Oil" af. Olie gepeild en niets aan de hand. Lijkt mij dus dat de controle niet werkt. Overigens de 1e keer in 30.000 km dat deze melding komt.

Geplaatst: 14.06.2011 - 13:34
door NederKees
V70 2.4D uit 2007 heeft op zeker een oliepeil sensor.
Gisteren "controleer oliepeil" melding gekregen en peil was effectief laag. 1e keer sinds ik geen alfa meer rijdt olie moeten bijvullen. Gaat trouwens de duurste olie in die ze verkochten: 0W30.

Ik controleer wel soms het oliepeil. Was al redelijk laag sinds de laatste beurt (22000 km geleden). Garage mag niet te veel vullen sinds de problemen met het vollopen van het carter met diesel bij diesels met een roetfilter.

Ik maak me nog geen zorgen maar ga het wel beter in de peiling houden....

Geplaatst: 14.06.2011 - 13:41
door Ramon&Ramon
een verbruik van een liter op de 3000km is normaal bij een 5 cilinder,dus altijd opletten dus..

Geplaatst: 15.06.2011 - 05:20
door Lampie
@Ramon,

Ik hoop dat je 30000km bedoeld...

Ik heb, na de laatste SW update (medio 2010) en aanpassing van het oliepeil (op een kwart van de "kruisjes" op de stok) , soms een melding "Oliepeil laag"

De eerste keer dacht ik, Ohoh...

Blijkt dat als het peil op of onder de "kruisjes" komt, de melding verschijnt. Nog zat olie om door te rijden. Beetje (1/4 L) olie erbij en weer ruim 10000km geen melding.

Het is dus niet de melding "Check oil" maar "Oliepeil laag" geen idee of we het over hetzelfde hebben.

Geplaatst: 15.06.2011 - 08:25
door NederKees
@lampie.
Idd "olie peil laag" met een tekening van een oliekannetje.

Als ik na 1/3l bijgevuld te hebben weer 10.000km verder kan is er geen probleem. Dan zou ik mijn nieuwe V70 al moeten hebben.
Maar eerst moet ik wel nog naar Frankrijk, zoals gezegd ik ga toch nog wat vaker peilen.