Pagina 2 van 3

Geplaatst: 26.10.2008 - 13:20
door Guestuser
jhalgra schreef:Ha Jan,

Dank voor je info. Wanneer heb jij die software laten installeren? Hoe lang zijn ze ermee bezig?
Sneller dan ik mijn koffie op had :D . Even bellen is handig, dan weet je zo of je tussendoor kan. Wanneer exact kan ik je zo niet zeggen, heb het al zo 'vaak' gedaan :wink: .

Veel plezier gewenst met je v70!

Geplaatst: 28.10.2008 - 16:53
door jhalgra
Inmiddels de software laten installeren. Kosten 98,50.. Maar goed. Vervlogens geeft de auto kennelijk een melding dat de kachel geen brandstof krijgt. Als ik de standkachel direct starts blijft het lampje aan heel lang knipperen, volgens mij zonder dat er iets gebeurt... maar ik heb eigenlijk geen idee hoe een standkachel exact werkt..

Geplaatst: 28.10.2008 - 18:27
door Bover
gewoon even terug naar de dealer en vragen.
Je moet een klokje zien als je draait aan het linkse stuurkolom.

Geplaatst: 28.10.2008 - 22:38
door Guestuser
Bover schreef:gewoon even terug naar de dealer en vragen.
Je moet een klokje zien als je draait aan het linkse stuurkolom.
Jep, je moet meerdere zaken kunnen zien als je aan aan die linker stuurkolom draait, onder andere:
- standkachel timer (dat de auto op een bepaald tijdstip warm is)
- direct starten van de standkachel

Bij foutmeldingen gewoon terug gaan met de dealer en je rekening meenemen.

Geplaatst: 29.10.2008 - 13:28
door jhalgra
Maar dan.. Ik heb de auto daar niet gekocht.. slechts de software laten installeren.. en dan doet de kachel het dus nog niet. JE ziet wel de 3 verschilldende opties: direct starten, timer 1 en timer 2. Dus het ligt niet aan de software..
Krijg zowieso de rekening dan van het onderzoeken waarom de standkachel het niet doet. Begrijp ook dat er niet veel volvo-dealers echt verstand hebben van die standkachels..
Als jullie advies hebben dan hoor ik het graag!

Geplaatst: 29.10.2008 - 14:32
door medio
Hou er rekening mee dat een standkachel pas werkt onder 7-8 graden.
Dus bij een hogere temperatuur zal de standkachel niet aanslaan.

Geplaatst: 29.10.2008 - 19:33
door toppertje
jhalgra schreef:Maar dan.. Ik heb de auto daar niet gekocht.. slechts de software laten installeren.. en dan doet de kachel het dus nog niet. JE ziet wel de 3 verschilldende opties: direct starten, timer 1 en timer 2. Dus het ligt niet aan de software..
Krijg zowieso de rekening dan van het onderzoeken waarom de standkachel het niet doet. Begrijp ook dat er niet veel volvo-dealers echt verstand hebben van die standkachels..
Als jullie advies hebben dan hoor ik het graag!
probeer eens een bosch-dienst.
meestal komen zij er wel uit wat er ad hand is.

Geplaatst: 29.10.2008 - 19:42
door Bover
medio schreef:Hou er rekening mee dat een standkachel pas werkt onder 7-8 graden.
Dus bij een hogere temperatuur zal de standkachel niet aanslaan.
Standkachel werkt tot rond de 20 gr. staat iet over in instructieboekje.

Gewoon naar specialist gaan. Google op standkachel, of webasto

Geplaatst: 29.10.2008 - 23:22
door SS_OceanRace
als je een aftermarket webasto of eberpacher laat inbouwen, kies dan voor het warmwatermodel.warmt je koelwater op en je blok, en dan de binnenruimte.
heb je 2 vliegen in één klap,en je motor gaat eens zo lang mee als die in de winter lekker voorverwarmd word.

Geplaatst: 30.10.2008 - 20:40
door hadico
Hallo, je standkachel werkt handmatig altijd onafhankelijk van de buitentemperatuur.
Als je hem handmatig aanzet duurt het nog ca 2min. voordat hij daadwerkelijk aanslaat of je motortemperatuur moet boven de 80 graden zijn.
Als hij nadat je hem handmatig aanzet(directe start aan) en hij gaat hierna weer op uit dan staat hij in storing uitlezen bij de dealer is dan de enigste optie want als de kachel na drie (foute)starts niet is gaan branden gaat hij NIET meer aan (beveiliging).
Veel voorkomend euveltje zeker bij de Dld mod. is dat het schoepje dat de brandstof nevelt loslaat van het asje.
Wat ook nog wel eens gebeurt is dat het waterpompje vastzit meer bij de Ned mod. door te weinig gebruik.

Geplaatst: 31.10.2008 - 12:23
door Blue Thunder
Hallo, je standkachel werkt handmatig altijd onafhankelijk van de buitentemperatuur.
Als je hem handmatig aanzet duurt het nog ca 2min. voordat hij daadwerkelijk aanslaat of je motortemperatuur moet boven de 80 graden zijn
Klopt. Wij hebben er een standkachel in zitten en het is echt ideaal. Zeker nu er weer ijs op de ruiten zit. S'ochtends even met de afstandsbediening kacheltje aan en de auto is heerlijk warm en koelwater is ook op temperatuur. Maar nu op de topic vraag hoe je kan zien of er een standkachel inzit... Hier zijn 2 foto's van de bc. Als je dit zit staan zit er een standkachel op.

Geplaatst: 29.12.2008 - 20:18
door Move D5
Mijn ex-duitser heeft onlangs ook de nieuwe software gekregen om de bijverwarming te promoveren naar standkachel. Alles werkt prima alleen begrijp ik één ding niet:

Als de directe start functie op UIT staat hoor ik af en toe toch nog de bijverwarming werken tot de motor op temperatuur. Lijkt mij niet logisch. Is dit een software bug of gewoon een hele eigenwijze duitser?

Geplaatst: 29.12.2008 - 20:24
door lkort
Bij mijn Nederlandse Xc ook zo, kachel gaat ook automatisch aan als bijverwarming.

Geplaatst: 29.12.2008 - 23:06
door Macdaddy
Als het een duitse auto is zou de software er al in hebben moeten zitten. Het is juist het probleem voor NL D5 rijders dat zij wel de kachel hebben (als bijverwarming voor een koude start) maar deze niet te programmeren is als standkachel in NL auto's.

Als je met deze temperaturen de auto koud start zou de kachel aan moeten slaan (als bijverwarming voor de koude start). Als hij dat doet dan krijgt hij ook diesel... (even rechts voor, voor het voorwiel luisteren / voelen. Als hij het doet merk je het beslist.

Ik heb zelf ook een D auto en die had het al geprogrammeerd. (heerlijk)

Geplaatst: 30.12.2008 - 10:15
door Move D5
@Macdaddy:

De software van de bijverwarming functie had hij al inderdaad. Maar volgens de dealer zou deze overschreven moeten zijn door de NL standkachel software. Daarom zou je verwachten dat het automatisch bijverwarmen hierdoor disabled zou moeten zijn.

Geplaatst: 30.12.2008 - 13:26
door hadico
Als er een kachel inzit zal de diesel deze altijd gebruiken als bijverwarming ,deze functie is alleen voor de dieselvarianten standaart omdat die nogal problemen hebben om op temperatuur te koomen .
Dit is ook de reden waarom de duitse variant de kachel standaart heeft omdat er vanuit gegaan word dat de gem. temperaturen daar lager liggen dan bij ons.
Prijstechnies is de functie standkachel daar weer weggelaten maar duurder dan hier weer wel te activeren.
Extra kun je ook nog software laden :restverwarmig ,je gebruikt dan na het uitzetten van de motor de nog aanwezige warmte om je interieur te verwarmen bv als je ergens staat te wachten (open brug oid)dit systeem gebruikt het waterpompje van de standkachel.

Geplaatst: 24.03.2009 - 22:17
door Wouterp
Ik heb ook de mazzel dat ik een standkachel in mijn "nieuwe" T5 heb zitten.
Ook uit DLD.

Ik heb dit gisteren voor het eerst getest en het is echt grappig als je 's ochtends om 0500 bij je auto komt en lijkt alsof er een straalkachel aan het loeien is.

Werkt dus goed maar ik heb paar vraagjes voor meer ervaren kachelrijders..
(staat namelijk erg weinig over de daadwerkelijke werking in de handleiding)

Wanneer start dit kacheltje nou eigenlijk? Hoo lang vóór de ingestelde tijd?
Ik snap dat dit afhankelijk is van de buitentemp maar laten we zeggen bij bijvoorbeel nul graden.

Ik heb namelijk wel eens dat ik niet EXACT op een bepaalde tijd in de auto stap maar bijv met een speling van .... 30 min.

Hoe lang ONGEVEER blijft de kachel aan als je niet komt "opdagen"?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Geplaatst: 25.03.2009 - 21:51
door Move D5
Mijn ervaring is dat hij ongeveer 40-45 minuten van tevoren begint bij 0 graden.

Hoe lang hij blijft draaien als je niet komt opdagen zou ik je niet kunnen vertellen. Ik kom altijd! ;-)

Geplaatst: 28.03.2009 - 01:50
door Wouterp
Move D5 schreef:Mijn ervaring is dat hij ongeveer 40-45 minuten van tevoren begint bij 0 graden.

Hoe lang hij blijft draaien als je niet komt opdagen zou ik je niet kunnen vertellen. Ik kom altijd! ;-)
haha, ok.

Handig om te weten, ongeveer 40 minuten dus.

Maar even een vraagje nog;
als ik bij de auto kom loopt de standkachel natuurlijk nog maar als ik de motor start blijft ie doorlopen. Is dat normaal?

Moet je altijd de kachel zelf uitdoenof is er een reden dat ie (nog even) aan moet blijven?
Hoe ga je er mee om?

Trouwens ik kwam ongeveer 15 "te laat" en de kachel was uit. Auto was nog wel lekker warm. Wat een superding is dat zeg.

Geplaatst: 28.03.2009 - 09:50
door VolvoRob
Mijn standkachel start op de ingestelde tijd. In te stellen via knop op linker hendel (waar je ook richting mee aangeeft). Is ideaal voor de winter!