Pagina 2 van 5
Geplaatst: 22.10.2008 - 13:06
door Live
Helaas heeft volvo motorisch niet zo veel techniek in huis als de concurrenten..
Geplaatst: 22.10.2008 - 13:30
door Rene68
Maar de D5 is toch een echte Volvo 'uitvinding'? Waar je ook een test leest, iedereen roemt deze motor als een van de lekkerste diesels..... Ze hebben de expertise dus iig wel gehad. Ik kan me overigens helemaal voorstellen dat in het huidige Ford/Volvo klimaat dat er geen geld is voor de ontwikkeling van een nieuwe diesel. Ik zeg dan op mijn beurt: beter goed gestolen dan slecht bedacht. Ga shoppen bij BMW en je kunt de komende jaren weer helemaal meekomen.
Stiekem heb ik ook altijd gehoopt dat Volvo zou worden verkocht aan BMW..... BMW heeft toch een beetje imagoprobleem. Volvo zou dus een mooie aanvulling zijn lijkt mij.
Geplaatst: 22.10.2008 - 13:58
door Polarbaer
Rene68 schreef:Stiekem heb ik ook altijd gehoopt dat Volvo zou worden verkocht aan BMW..... BMW heeft toch een beetje imagoprobleem. Volvo zou dus een mooie aanvulling zijn lijkt mij.
Dat heb ik inderdaad ook steeds gehoopt.
En even teruggrijpend op je eerdere reactie over BMW als uitstekende motorenbouwers. Dat is ongetwijfeld waar (de M staat niet voor niets in de naam), maar dat wil nog niet zeggen dat hun motoren ook op duurzaamheid het beste scoren. Ik betwijfel dat op basis van wat ik gehoord en gelezen heb.
Geplaatst: 22.10.2008 - 14:44
door PeeJay
Over duurzaamheid hoorde ik laatst een leuke.
Een bekende van mijn broer heeft een taxibedrijf en die wist ons te vertellen dat hij contact had gehad met de grote Duitse 3 en Volvo over garantie. Audi, BMW en Volvo haakten allemaal af rond de 300.000km qua garantie. MB durfde garantie tot 1.000.000 km te geven :shock:
Ontopic:
De nieuwe D5 valt mij qua prestige ook wel tegen vergeleken met de grote 3.
Niet dat het voor mij uitmaakt, ik behoor nog lang niet tot het publiek dat in die poel hengelt

Geplaatst: 22.10.2008 - 15:35
door Rene68
MB heeft natuurlijk wat dat betreft een reputatie door verhalen van taxi's met 1.000.000km's op de teller! Maarja, ik moet er niet aan denken om zoveel kilometers in een MB te moeten rijden.....haha.....
Geplaatst: 22.10.2008 - 19:30
door johanVC
Het is eigenaardig dat er zo een sterke daling is van de CO2 uitstoot voor de versies met Geartronic. Dit betekent ook een sterkere verbruikswinst. Zou er een nieuwe versnellingsbak zijn of werd enkel de sturing ervan aangepast voor een lager verbruik?
Geplaatst: 22.10.2008 - 20:10
door Poolrev
Polarbaer schreef:En even teruggrijpend op je eerdere reactie over BMW als uitstekende motorenbouwers. Dat is ongetwijfeld waar (de M staat niet voor niets in de naam), maar dat wil nog niet zeggen dat hun motoren ook op duurzaamheid het beste scoren. Ik betwijfel dat op basis van wat ik gehoord en gelezen heb.
Ik betwijfel dat ook op basis van wat ik heb gezien. om een voorbeeldje te geven, de huidige M5/M6 motor mag (bij normaal gebruik) na ong. 150.000 km gewoon compleet gereviseerd worden, is toch een prijzig geintje...
Bij Audi gaat bij de 2.7TDI op een gegeven moment de versnellingsbak eraan, geen enkele A6 uitgezonderd... Een maatje van mij werkt bij een Audi/VW dealer, en hij vertelde dat er opvallend veel A6-en binnekomen met technische problemen met de dikke diesels van Audi... De reviews van berijders die je op de site van autoweek kan vinden, lijken dit ook te onderschrijven...
Neemt niet weg dat 't een genot blijft om in de dikke versies te rijden

.
Geplaatst: 22.10.2008 - 22:07
door Rene68
Ben ik even blij dat ik Volvo rij!

Geplaatst: 22.10.2008 - 22:28
door Msuidgeest
Even inhaken op de reactie van Poolrev: dat de Audi's terugkomen, kan te maken hebben met een zwakke automaat. Het is nogal wat om 500Nm door je oliepomp te sturen! Dat wordt goeoed koelen van je versnellingsbak.
Geplaatst: 22.10.2008 - 23:33
door Aantje
Ach en met rijstijlen van sommige mensen, Motor loop aaah volgas ervandoor! Heeft BMW goed voor elkaar bij sommige motoren, max toerenbereik word electronisch aanzienlijk beperkt. Zal de levensduur wel weer verhogen maargoed.
Geplaatst: 23.10.2008 - 06:31
door Johan
Marketing technisch zou het uiteraard beter zijn als Volvo idd een 6 cylinder diesel zou gaan produceren gebaseerd op het 3.2 blok (voor zover ik weet waren die plannen ooit heel concreet incl. de ontwerp tekeningen).
Een dergelijk blok zou dan ~245 pk kunnen produceren. De prijsverhoging die dit met zich mee brengt maakt het echter weer moeilijker om "vreemd merk rijders" te binden. Daarnaast is Ford waarschijnlijk degene die zich niet wil wagen aan een dergelijk avontuur.
Het huidige D5 blok is gewoon een prima diesel. Het mag dan waar zijn dat de concurrentie uit kleinere motoren gelijke vermogens haalt door het verhogen van de druk in de rail maar ik vindt een 4 cyl toch niet opwegen tegen die typische 5 cyl "brul". Ook de breedte v.d. powerband is bij de D5 gewoon erg goed.
Qua investering is het vervangen v.d. grote turbo voor 2 kleinere exemplaren een slimme keuze. Meer vermogen vraagt wellicht wel om zwaardere drijstangen en zuigers, waarbij gezegd dat ik niet weet waar de grens ligt van de huidige onderdelen.
Ik rijd wel eens in een A6 met gechipte 3.0TDI (270pk) en een 535D. Ontegenzeggelijk hele mooie motoren met een prijskaartje onvergelijkbaar met een S80 en bovendien spuuglelijk.
Geplaatst: 23.10.2008 - 10:02
door tvc15
Marketing technisch zou het nog veel beter zijn als volvo een 4 cylinder diesel met een cylinderinhoud van max. 2.0 liter en een vermogen van ca. 185 pk zou uitbrengen met een verbruik en CO2 emissie die de S80 en V70 een groen A-label zouden geven (zoals BMW). Op een 6 cylinder diesel zit (bijna) niemand te wachten.
Geplaatst: 23.10.2008 - 10:08
door Rene68
Helemaal mee eens hoor. Ik denk dat Volvo nu gewoon heel erg lastig zit qua nieuwe ontwikkelingen. De echte Volvo rijders nemen de D5 toch wel. En die brul of roffel is idd onovertroffen. Daar kan ook geen 6-cyl. tegenop. Motor wordt in tests ook altijd geroemd door souplesse en die roffel. Een diesel met een mooi geluid is toch echt wel uniek hoor!
Geplaatst: 23.10.2008 - 10:24
door Johan
tvc15 schreef:Marketing technisch zou het nog veel beter zijn als volvo een 4 cylinder diesel met een cylinderinhoud van max. 2.0 liter en een vermogen van ca. 185 pk zou uitbrengen met een verbruik en CO2 emissie die de S80 en V70 een groen A-label zouden geven (zoals BMW). Op een 6 cylinder diesel zit (bijna) niemand te wachten.
Niet voor de S80. In een premium auto zoals de S80 pretendeert te zijn en wil je concurreren met de A6/5 serie BMW/E klasse dan zal je wel moeten.
Er is al een 2.0D en die mag uiteraard wel wat meer leveren maar dit is toch alleen bedoeld voor die "paar mensen" die het instapmodel willen rijden vanuit kostenoogpunt/ maximering leasebedrag van de werkgever.
Als je in het budget KEUR 60 .. KEUR 80 wil shoppen dan heeft de S80 geen antwoord in het diesel segment. Het imago zou in waarde zijn gestegen als die dikke diesel er idd geweest zou zijn. Een hoger vermogende 2.0D voegt daaraan niet veel toe en de verbeterde D5 slechts een heel klein beetje.
Het is jammer dat ford de hand op de knip heeft want een 3.2D6 zou heel wat A6/5-/E bestuurders in een XC/V70/S80 hebben gekregen.
Geplaatst: 23.10.2008 - 10:34
door RJvS
Gezien de situatie onder Ford kan ik begrijpen dat (beter) antwoord uitblijft.
Maar de nieuwe specs zijn allerminst armoedig.
Zoals al eerder aangegeven:
Nieuwe D5 + Powershift = Veel rijplezier.
Nu maar hopen dat ze deze combi gaan doorvoeren....
of zijn er hier mensen die daarover goed geinformeerd zijn.
Geplaatst: 23.10.2008 - 10:51
door tvc15
@Volvopa: kijk eens naar de verandering in de verkoopaantallen van de BMW 5 diesels de laatste kwartalen. Je zult zien dat er een significante verschuiving richting de 2.0d 4 cylinder optreedt. Niet alleen vanwege de mindere kosten, maar omdat je tegenwoordig goed voor de dag kunt komen met "efficient dynamics". De 8-cylinder diesels bij BMW en Audi krijgen overigens geen opvolger en verdwijnen op termijn. Downsizing is de trend en de consument begrijpt dat. Bij het imago van de S80 zou een kleine diesel met veel vermogen en een A-label dus uitstekend gepositioneerd kunnen worden als vervanger van de huidige D5.
@RJvS: de huidige Powershift bak kan het koppel niet aan. Powershift op deze D5 zou een nieuwe ontwikkeling betekenen. Ik denk dus dat je de nieuwe D5 met powershift voorlopig kunt vergeten.
Geplaatst: 23.10.2008 - 11:18
door RJvS
@tvc15:
De PowerShift kan een trekkracht tot 450 Nm aan. Het moet dus geen probleem zijn lijkt mij.
Geplaatst: 23.10.2008 - 12:40
door tvc15
Dat is dus 7% marge op de nominaal gespecificeerde max torque van de nieuwe D5. Dat is een veel te kleine safety marge.
Geplaatst: 23.10.2008 - 13:42
door RJvS
tvc15 schreef:Dat is dus 7% marge op de nominaal gespecificeerde max torque van de nieuwe D5. Dat is een veel te kleine safety marge.
Bedankt voor de uitleg. aanpassen die hap dan maar.....
Geplaatst: 23.10.2008 - 14:07
door MartijnEV
Van wie komt die Powershift eigenlijk? Is dit een eigen bak van Volvo, of is die ingekocht bij Aisin, of bij PSA/Ford?