Pagina 2 van 3

Geplaatst: 31.10.2008 - 11:06
door Draadjelos
Vadis zegt wel dat bij deze code naast de egr een lek in het inlaatsysteem de oorzaak kan zijn... lekker intercooler verliest lucht, motor verwacht meer lucht omdat er meer gemeten is dan er uiteindelijk bij de cilinders terecht komt en geeft daarvan de egr de schuld. op dit moment geeft alleen de koppeling in de allerhoogste stand een fout. als de koppeling verleten is dan gaat ie slippen, de hoofd en slave cilinder zijn tooch zelf stellend???

waarom geeft ie dan een fout bij het laatste stukje normaal bereik van het pedaal. wat zie ik verkeerd??

Geplaatst: 31.10.2008 - 12:17
door edraket
Klinkt wel logisch dit met dit verschil dat de motor niet weet wat er in de cilinders gaat, maar verwacht dat er een bepaalde hoeveelheid lucht wordt aangezogen, maar de LMM meet een andere waarde. De motor kan namelijk niet meten hoeveel lucht er werkelijk de motor wordt ingezogen. De LMM kan dus alleen maar minder meten dan verwacht.

Koppeling is inderdaad zelfstellend. Ik vind het een vreemde storing van dat koppelingspedaal. Zal eens navraag doen.

Geplaatst: 31.10.2008 - 22:29
door hadico
Foutcode kopp pedaal is de sensor die op het pedaal zit heeft niets van doen met slijtage van je kopp zelf.(zit tussen schutbord en pedaal)
De storing egr kan inderdaad veroorzaakt worden door een lek in de intercooler (bol staan en dan gaan lekken is bekend bij deze)als je egr word aangestuurd door je ECU dan word de hoeveelheid aangezogen lucht minder dit word door de ECU gecompenseerd omdat anders de storing luchtmassa word gegenereerd.
De foutcode's zijn niet altijd even consequent in de uitleg een beetje systeemkennis komt hier ook nog van pas.
Ik zou eerst maar je intercooler vervangen en dan eens aanzien of de melding terugkomt.

succes.

Geplaatst: 01.11.2008 - 11:47
door edraket
Even terugkomend op je koppelings standen foutcode> Er zit een standensensor beneden bij het pedaal. Hijis wit van kleur. Je kunt hem zo demonteren (plaat onder stuurkolom los). Er wil zich wel eens vuil in verzamelen. Het is een sleepcontact. Ik denk even schoonmaken en probleem is opgelost.

Geplaatst: 03.11.2008 - 07:29
door Draadjelos
Heey Ed, weer een goede tip !

ga ik vandaag nog doen en uiteraard hier posten wat het heeft opgeleverd, evt foto's maken net als bij de egr

Geplaatst: 03.11.2008 - 15:25
door edraket
Laat maar horen. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Geplaatst: 04.11.2008 - 08:24
door Draadjelos
heb hem gisteren uitgebouwd, dat wil zeggen losgeklikt haha, wat een makkie.

even in vadis gekeken wat de weerstand moest zijn, de mijne gaat in het gebied waar de storing ontstaat ineens van 3k3 naar 4k7 ohm en dat is ver buiten de specs, dus die maar eens vervangen en dan zal hoogstwaarschijnlijk de storing wel wegblijven hoop ik

ik laat het weten...

Geplaatst: 04.11.2008 - 10:35
door edraket
Je kunt hem helmaal uit elkaar halen en schoonmaken. Wellicht dat dat nog wat verhelpt?

Geplaatst: 04.11.2008 - 23:42
door Draadjelos
heb hem inderdaad schoongemaakt, echter hij bleef verkeerde waardes geven. Even een andere van de sloop gehaald, eropgeklikt en weg storing !!!

:D :D :D

Geplaatst: 05.11.2008 - 12:23
door Evolve Boy
Ik heb echter geen problemen met meldingen van storingen. Ik heb wel gelezen dat na het schoonmaken van de EGR het vermogen iets beter te voelen in in lagere toeren. Dit spreekt mij wel aan om de werken uit te voeren. Nu, hoor ik van een collega dat de klep volledig zou blokkeren. Kan dit en is dit slecht voor de motor? Ik heb een 163 D5 met chip.

Geplaatst: 05.11.2008 - 14:38
door edraket
Ik snap je vraag niet helemaal. De klep zou blokkeren door schoon te maken?
Ik heb mijn klep softwarematig laten dichtzetten.

Geplaatst: 05.11.2008 - 15:30
door 24AB2
draadjelos : ook een intercooler kunnen scoren op de sloop ?
m.a.w. : auto nu weer tip top ?

ed : gezien al je antwoorden in andere topics mag je je wat mj betreft S60 specialist noemen

evolve boy : zie topic ed http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... hlight=egr

Geplaatst: 05.11.2008 - 19:56
door edraket
Dank je. Ik vind het leuk om vanalles aan mijn eigen auto zelf te doen. Zo kom je vanzelf vanalles te weten over je auto. Het resultaat is dat je soms een dealer moet vertellen hoe het zit (waar gebeurd, dealer wist niet dat mijn auto een oliekoeler had en heeft daarom maar de koppakking vervangen omdat er olie in het koelwater zat!). Eigenlijk ga ik alleen nog maar naar de garage voor het stempeltje. Nu ik erover nadenk ook best zot!

Geplaatst: 05.11.2008 - 20:51
door toppertje
ed, krijg jij dan een stempeltje vd garage,terwijl je
het onderhoud zelf doet?

Geplaatst: 05.11.2008 - 21:43
door Evolve Boy
@24AB2 thx voor de doorverwijzing naar het toppic van edracet.
Ok, komt er dus op neer dat de EGR goed is voor de groene jongens maar wel een beetje vermogen ontneemt van de wagen.

@edracet denk je dat ik het verschil ga voelen als ik de EGR laat dicht zetten? Wetende dat mijn wagen de kaap van 190.000km's net heeft gehaald en al een chip heeft zitten.

Greets To all
Evolve

Geplaatst: 05.11.2008 - 21:43
door edraket
Nee, ik laat daarom nog steeds het onderhoud door de garage doen, alleen doen ik alle bijzondere zaken zelf voordat ik hem wegbreng. Ik bedoelde zot omdat het geld wat je meer terug krijgt voor een gestempeld boekje natuurlijk veel minder is dan je wegbrengt naar de garage.

Geplaatst: 05.11.2008 - 22:05
door 24AB2
Evolve Boy schreef:@24AB2 thx voor de doorverwijzing naar het toppic van edracet.
Ok, komt er dus op neer dat de EGR goed is voor de groene jongens maar wel een beetje vermogen ontneemt van de wagen.

@edracet denk je dat ik het verschil ga voelen als ik de EGR laat dicht zetten? Wetende dat mijn wagen de kaap van 190.000km's net heeft gehaald en al een chip heeft zitten.

Greets To all
Evolve
heb het idee dat Ed het voornamelijk heeft gedaan ter voorkoming van eventuele toekomstige problemen

ps blijf het wel vreemd vinden : egr is tenminste 35 jaar oud ( had het al op een 1974 Olds )
zou denken dat het volledig door ontwikkeld is en met gebruik van huidige branstoffen en synthetische oliën geen problemen meer zouden voorkomen

Geplaatst: 05.11.2008 - 22:58
door toppertje
24AB2 schreef:
Evolve Boy schreef:@24AB2 thx voor de doorverwijzing naar het toppic van edracet.
Ok, komt er dus op neer dat de EGR goed is voor de groene jongens maar wel een beetje vermogen ontneemt van de wagen.

@edracet denk je dat ik het verschil ga voelen als ik de EGR laat dicht zetten? Wetende dat mijn wagen de kaap van 190.000km's net heeft gehaald en al een chip heeft zitten.

Greets To all
Evolve
heb het idee dat Ed het voornamelijk heeft gedaan ter voorkoming van eventuele toekomstige problemen

ps blijf het wel vreemd vinden : egr is tenminste 35 jaar oud ( had het al op een 1974 Olds )
zou denken dat het volledig door ontwikkeld is en met gebruik van huidige branstoffen en synthetische oliën geen problemen meer zouden voorkomen
op een benzine(oldsmobile)heb je ook niet zoveel klachten van een dichtzittende EGR.
dit integenstelling tot de EGR van een diesel(roet)

Geplaatst: 06.11.2008 - 07:41
door Draadjelos
@24AB2

Helaas geen intercooler kunnen scoren op de sloop, Broekhuis ermelo had er 1 liggen maar die vroeg 150 ex, dus die heeft geen idee wat ze nieuw kosten. via via met een beetje korting heb ik daar een nieuwe voor zowat.

Geplaatst: 06.11.2008 - 10:58
door edraket
24AB2 schreef:
Evolve Boy schreef:@24AB2 thx voor de doorverwijzing naar het toppic van edracet.
Ok, komt er dus op neer dat de EGR goed is voor de groene jongens maar wel een beetje vermogen ontneemt van de wagen.

@edracet denk je dat ik het verschil ga voelen als ik de EGR laat dicht zetten? Wetende dat mijn wagen de kaap van 190.000km's net heeft gehaald en al een chip heeft zitten.

Greets To all
Evolve
heb het idee dat Ed het voornamelijk heeft gedaan ter voorkoming van eventuele toekomstige problemen

ps blijf het wel vreemd vinden : egr is tenminste 35 jaar oud ( had het al op een 1974 Olds )
zou denken dat het volledig door ontwikkeld is en met gebruik van huidige branstoffen en synthetische oliën geen problemen meer zouden voorkomen
Klopt, inderdaad ter voorkoming. Ik heb dde inlaat al eens een paar keer los gehad en je scrikt echt wat voor een rotzooi daar in zit. Vroeg of laat wordt dat een heel dure reparatie.