Pagina 2 van 2

Geplaatst: 05.11.2008 - 10:53
door Summum
V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:
De automaat vraag ook al bijna 6000,= en dat is niet mis
Dat is onzin. De meerprijs van de automaat is € 2.900 en dat is allemaal belasting. De nettoprijs (dus zonder BPM en BTW) van een handgeschakelde is hoger (€ 223) dan de automaat.
Beetje off topic, maar de geartronic op een nieuwe V70 kost € 5.075!! Dat is toch wel exorbitant hoog....

Geplaatst: 05.11.2008 - 11:02
door Ben
Dat heeft Bart al eens uitgelegd. Als ik me goed herinner komt dat door de sluptax.

Geplaatst: 05.11.2008 - 11:25
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Dat heeft Bart al eens uitgelegd. Als ik me goed herinner komt dat door de sluptax.
Dat klopt. Als je in de prijslijst van de V70 kijkt zie je dat de netto prijs van de GT ongeveer € 1.800 is. Vermeerderd met de standaard BPM en BTW komt de meerprijs op zo'n € 2.900. De rest is inderdaad de extra BPM heffing vanwege een ander energielabel en CO2 uitstoot.

Het ligt dus niet aan Volvo, maar aan Financiën.

Geplaatst: 05.11.2008 - 18:52
door Bover
Mogelijk heb ik niet goed gekeken met de meerprijs geartronic.
Ga ik zaterdag even doen.
Maar maakt mij niet uit hoe een prijs is samengesteld. Eindprijs is bepalend.

Geplaatst: 05.11.2008 - 19:20
door bart simpson
Bover schreef:Mogelijk heb ik niet goed gekeken met de meerprijs geartronic.
Ga ik zaterdag even doen.
Maar maakt mij niet uit hoe een prijs is samengesteld. Eindprijs is bepalend.
Slurptax is bepalend voor een eindprijs, volgend jaar komt er een nieuwe ronde slurptax, de grens gaat dan omlaag en de overschrijding per gram wordt dan weer behoorlijk duurder.
Een automaat (ook een powershift) levert altijd een hogere CO2 uitstoot op en daardoor ook een hogere BPM.
Wil je geen hogere eindprijs betalen moet je vooral geen automaat nemen

Geplaatst: 05.11.2008 - 21:50
door Summum
Wat ik dan niet begrijp is dat de meerprijs voor een automaat per model zoveel verschilt. Op een V50 en XC60 dus rond de € 2.900,- en op een V70 € 5.000,-?

Kennelijk ligt dat uitsluitend aan de slurptaks? Dan is mijn conclusie dat het verbruik en de CO2 uitstoot kennelijk op de V70 bij een automaat veel meer toenemen dan bij automaten op de andere modellen? Dan doet Volvo wel degelijk iets fout in mijn ogen.

Geplaatst: 05.11.2008 - 22:41
door sanco
Op zich daalt de volgende jaren de BPM met enkele % per jaar, maar daar staat een verhoging van de MRB tegenover. Daarnaast komt er een benzine korting en dieseltoeslag, waarna er tevens heffing berekend wordt indien de CO2 uitstoot boven een bepaalde waarde uitkomt.
Kijk je alleen naar die CO2:
De grens komt in 2009 meen ik op 176gr voor een diesel (is nu 192), waarboven je iets van 125 euro per gram overschrijding moet gaan betalen (nu110)
kortom D5 GT 224gr, zat al 32gr boven de grens x 110=3520 extra terwijl de MT op199 gr zit: slechts 7 *100 =700 extra. verschil dus alleen al 2800 euri.

Volgend jaar (bij gelijke uitstoot)
224-176=48*125=6000 extra, MT 23*125=2875, kortom verschil = 3125 euro onderling,
In absolute zin gaat de MT dus ca 2200 meer kosten en de GT zelfs 2500 !!
Daartegenover een (marginale) verlaging van 42.3-40% hetgeen gemiddeld een kleine 1000 euro verlaging betekend... per saldo dus zomaar 1500 extra agv die CO2 heffing.

Het is nog een heel rekengeval om exact te bepalen wat gunstiger of ongunstiger is, wat dat betreft zou je dus die automaat beter dit jaar kunnen kopen. Wachten op de FWD MT met ca 170gr is nog gunstiger...

Na 2009 gaat het nog harder omhoog met de CO2 toeslagen...
Dus koop nu het nog kan.... echter de vervolgvraag is dan natuurlijk nog: wat zijn de gevolgen van een hoge CO2 uitstoot exact voor de km heffing....

In die zin is het erg moeilijk om de gevolgen van een keuze nu, voor de toekomst te overzien....

Zie ook http://www.minfin.nl/Onderwerpen/Belast ... #ftnref_15