Op zich daalt de volgende jaren de BPM met enkele % per jaar, maar daar staat een verhoging van de MRB tegenover. Daarnaast komt er een benzine korting en dieseltoeslag, waarna er tevens heffing berekend wordt indien de CO2 uitstoot boven een bepaalde waarde uitkomt.
Kijk je alleen naar die CO2:
De grens komt in 2009 meen ik op 176gr voor een diesel (is nu 192), waarboven je iets van 125 euro per gram overschrijding moet gaan betalen (nu110)
kortom D5 GT 224gr, zat al 32gr boven de grens x 110=3520 extra terwijl de MT op199 gr zit: slechts 7 *100 =700 extra. verschil dus alleen al 2800 euri.
Volgend jaar (bij gelijke uitstoot)
224-176=48*125=6000 extra, MT 23*125=2875, kortom verschil = 3125 euro onderling,
In absolute zin gaat de MT dus ca 2200 meer kosten en de GT zelfs 2500 !!
Daartegenover een (marginale) verlaging van 42.3-40% hetgeen gemiddeld een kleine 1000 euro verlaging betekend... per saldo dus zomaar 1500 extra agv die CO2 heffing.
Het is nog een heel rekengeval om exact te bepalen wat gunstiger of ongunstiger is, wat dat betreft zou je dus die automaat beter dit jaar kunnen kopen. Wachten op de FWD MT met ca 170gr is nog gunstiger...
Na 2009 gaat het nog harder omhoog met de CO2 toeslagen...
Dus koop nu het nog kan.... echter de vervolgvraag is dan natuurlijk nog: wat zijn de gevolgen van een hoge CO2 uitstoot exact voor de km heffing....
In die zin is het erg moeilijk om de gevolgen van een keuze nu, voor de toekomst te overzien....
Zie ook
http://www.minfin.nl/Onderwerpen/Belast ... #ftnref_15