hmmm, heb laatst vol op mn rem gestaan , bladeren,nat & koud.. stond gewoon netjes op tijd stil.
kwestie van anticiperen en de winterbandjes gaan er maandag onder..
ach altijd achteraf gel*l , t ziet er weer goed uit, that's t belangrijkste!
Remmen en doorglijden
- Mathijs T-4
- 3rd Gear member
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
- Oceanracer
- Geartronic member
ABS zorgt niet voor een kortere remweg, vaak zelfs het tegengestelde! ABS houdt bij blokkerende wielen wel de auto bestuurbaar.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- PeeJay
- 4th Gear member
Kan je hier even extra uitleg bij geven?KIANDA schreef:de meeste mensen trappen te zacht op de remmen abs werkt dan optimaal, het is zo jammer van een schuiver
Bedoel je dat als je te zacht remt, dat de ABS niet goed werkt? Of dat ABS alleen goed werkt als je zacht remt?
Ik doe niet aan bijgeloof, dat brengt ongeluk.
Volvo S40 MY2012 DRIVe, Ice White, Business Edition Pro, Winter line
Volvo 480 GT Turbo 1995, Paris Blue
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
Volvo C30 1.6D Sport MY09 BSR, Electric Silver, Season Line, Business Line 1, Bodykit, dual exhaust
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
ABS zorgt er voor dat de wielen niet gaan blokkeren bij remmen. En wielen kunnen alleen blokkeren als je erg hard remt of als het glad is.
Indien je zacht remt, doet ABS helemaal niets, het werkt pas bij stevig remmen en niet eerder.
Het is al geroepen: ABS verkort je remweg niet maar houdt de auto bestuurbaar. Je kunt dus volremmend om een obstakel heen rijden.
Indien je zacht remt, doet ABS helemaal niets, het werkt pas bij stevig remmen en niet eerder.
Het is al geroepen: ABS verkort je remweg niet maar houdt de auto bestuurbaar. Je kunt dus volremmend om een obstakel heen rijden.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- PeeJay
- 4th Gear member
Wat ABS doet en hoe het werkt weet ik. Het ging meer om de opmerking dat meeste mensen te zacht remmen. Voor mensen die zacht remmen, maakt het dus ook niet uit of ze ABS hebben. En voor de TS bood het ook totaal geen oplossing, ondanks dat hij waarschijnlijk het rempedaal door de bodem probeerde te trappen.Msuidgeest schreef:ABS zorgt er voor dat de wielen niet gaan blokkeren bij remmen. En wielen kunnen alleen blokkeren als je erg hard remt of als het glad is.
En als het erg glad is, dan helpt sturen helaas ook niet. Dan glijdt de auto rechtdoor over de voorwielen. Zwaar onderstuur dus.
Met sneeuw en ijs, heb ik liever geen ABS :oops:
- Oceanracer
- Geartronic member
Om nog in te gaan op dat zachte remmen:
Men blijkt ook te schrikken van het klapperen van het rempedaal bij het actieveren van de ABS. Daardoor wordt vaak de rem dan (weer) losgelaten. Daarom laat ik bij sneeuw mijn leerlingen dit altijd even ervaren hoe dat voelt. Dan weten ze in elk geval dat dit volkomen normaal is, en dat ze gewoon zo hard mogelijk moeten blijven remmen.
Men blijkt ook te schrikken van het klapperen van het rempedaal bij het actieveren van de ABS. Daardoor wordt vaak de rem dan (weer) losgelaten. Daarom laat ik bij sneeuw mijn leerlingen dit altijd even ervaren hoe dat voelt. Dan weten ze in elk geval dat dit volkomen normaal is, en dat ze gewoon zo hard mogelijk moeten blijven remmen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- Mathijs T-4
- 3rd Gear member
yep, net de winterbanden eronder, gebruikte..
maar ik reed weg en vieze banden natuurlijk, dus even vol de rem erop en dan hakt de abs er netjes in, bandjes ook weer schoon..
maar je moet t wel hebben meegemaakt om er niet van te schrikken.
eerste wat ik met de V40 deed, met een flinke snelheid vol de rem ingetrapt (lege weg) om te checken hoe de boel het deed.
maar ik reed weg en vieze banden natuurlijk, dus even vol de rem erop en dan hakt de abs er netjes in, bandjes ook weer schoon..

maar je moet t wel hebben meegemaakt om er niet van te schrikken.
eerste wat ik met de V40 deed, met een flinke snelheid vol de rem ingetrapt (lege weg) om te checken hoe de boel het deed.
Volvo V40 T4, kleur 332, Gaspra's, Luxury- Line & Exclusive- Line, volledig creme leer, Automaat, Cruise Control, ECC, HU-655. Verkocht!
- MDA
- 5th Gear member
Mijn excuses dat ik een beetje off-topic ga, maar WAT ZEG JE NOU???PeeJay schreef: Met sneeuw en ijs, heb ik liever geen ABS :oops:
ABS is juist bedoeld om bij gladde omstandigheden de auto bij het remmen controleerbaar (en recht) te houden. Bergaf remmen in de sneeuw zonder ABS en je staat zeker weten achterstevoren: alles blokkeert, maar meer druk op de voorbanden, dus daar meer wrijving, en hup, 180 graden draai.
In het algemeen geldt dat ABS zorgt voor een langere remweg juist op een droge weg en een kortere remweg (en veel meer controle) op een gladde weg.
Hier ter illustratie (kijken vanaf minuut 4.00)
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- PeeJay
- 4th Gear member
Ik stel voor dat je zodra er (platgereden) sneeuw en ijs (ijzel is ook een goed voorbeeld dat ABS niet meer helpt) ligt, eens een verlaten terrein op gaat en daar gaat spelen met de auto.MDA schreef: Mijn excuses dat ik een beetje off-topic ga, maar WAT ZEG JE NOU???
ABS is juist bedoeld om bij gladde omstandigheden de auto bij het remmen controleerbaar (en recht) te houden. Bergaf remmen in de sneeuw zonder ABS en je staat zeker weten achterstevoren: alles blokkeert, maar meer druk op de voorbanden, dus daar meer wrijving, en hup, 180 graden draai.
In het algemeen geldt dat ABS zorgt voor een langere remweg juist op een droge weg en een kortere remweg (en veel meer controle) op een gladde weg.
Ik heb dat met meerdere auto's gedaan, zowel op het circuit, slipmatten en verlaten industrieterreinen.
Als je probeert te sturen, gebeurt er vrijwel niets. Leuk dat je wielen niet blokkeren als je remt, maar op ijs heb je daar weinig aan. Het is niet voor niets dat ze in Scandinavische landen met spikes rijden ipv winterbanden.
Ik heb regelmatig geholpen met trainingen voor verhoogde rijvaardigheid op motorfietsen en gespeeld met ABS op motorfietsen. Je ligt op ijs net zo snel ondersteboven als zonder ABS.
Voor mij liever geen ABS met sneeuw en ijs. En op mijn circuitvoertuigen helemaal geen hulpmiddelen

-
- 5th Gear member
Of met tractiecontrole gas hard in trappen bij nat wegdek, weet je ook hoe het ABS voelt. Maar hard rem intrappen is ook prima.
Helaas rij ik alleen oude auto's dus moet ik me uit de voeten zien te komen met de oude techniek. Maar ach, dat bevalt me wel. In het achterhoofd weten dat je bij iedere manouvre stil moet staan dat geen ABS,airbag, tractiecontrole of god weet welk systeem mij zou kunnen redden
Helaas rij ik alleen oude auto's dus moet ik me uit de voeten zien te komen met de oude techniek. Maar ach, dat bevalt me wel. In het achterhoofd weten dat je bij iedere manouvre stil moet staan dat geen ABS,airbag, tractiecontrole of god weet welk systeem mij zou kunnen redden
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Mathijs T-4
- 3rd Gear member
tja, PeeJay, zoals je zelf aangeeft ben je ervaringsdeskundige en jouw gevoel is gewoon jouw mening. (goed recht)
ik denk dat meerdere tests het tegendeel hebben bewezen,
ik ben blij met ABS, met gladheid, onverwachte omstandigheden etc.
maar met die omstandigheden pas ik mijn rijgedrag ook aan, o.a. nu winterbandjes eronder.
ga jij harder op t circuit zonder electronische hulpmiddelen?
zelfs in de F1 (noem ene M. Schumacher) zag het nu van deze middelen in, omdat het nu eenmaal harder gaat omdat je geen robot bent (mensen maken fouten)
alleen is het voor de leuk een heel ander verhaal, denk dat het hier meer gaat om veiligheid. het zal ook voor jou zeker veiliger zijn, maar dat maakt het autorijden niet leuker.
maar met die omstandigheden pas ik mijn rijgedrag ook aan, o.a. nu winterbandjes eronder.
zelfs in de F1 (noem ene M. Schumacher) zag het nu van deze middelen in, omdat het nu eenmaal harder gaat omdat je geen robot bent (mensen maken fouten)
alleen is het voor de leuk een heel ander verhaal, denk dat het hier meer gaat om veiligheid. het zal ook voor jou zeker veiliger zijn, maar dat maakt het autorijden niet leuker.
- PeeJay
- 4th Gear member
Ik ga niet harder zonder elektronische hulpmiddelen. Nouja, met mijn supermotard wel, maar die slip je een bocht inMathijs T-4 schreef:tja, PeeJay, zoals je zelf aangeeft ben je ervaringsdeskundige en jouw gevoel is gewoon jouw mening. (goed recht)

En met mijn (circuit)auto drift ik liever dan alleen maar hard rijden. Dwars een bocht door is erg verslavend

Ik snap heel goed dat het voor de meeste mensen een geweldige hulp is. Mijn vriendin zou ik bijvoorbeeld ook niet graag zonder laten rijden. ABS is algemeen gezien een geweldige uitvinding!
Maar ik vind het bijzonder vervelend dat er iets ingrijpt, zodat ik tijdens een actie ook nog daarop moet anticiperen. Ik weet hoe een slippende auto reageert, als ik daarbij ook nog rekening met een onberekenbare factor moet houden (op sneeuw wil het ABS systeem nog wel eens van slag raken bijvoorbeeld), wordt het voor mij lastiger ipv van makkelijker in elk geval.
Dus vandaar dat ik het dan liever uit zou zetten

-
- Starter
Ik als motorrijder geeft toe dat op droog wegdek en als je goed kan remmen zonder ABS een kortere remweg zou kunnen krijgen.
Maar iig heeft ABS bij mij een keer een ongeluk weten te voorkomen. Op een B weg tussen de bossen kwam plots een ree opduiken.
De enige oplossing was uitwijken en heel hard remmen. Door het uitwijken kwam de rechter kant van de auto in de (gladde) berm en de linker kan op het (niet gladde) asfalt. ABS zorgde ervoor dat de auto rechtuit bleef gaan en ik maximaal kon remmen.
Zonder ABS was er waarschijnlijk iets raars gebeurt (boompje knuffelen). Ik was er op dat moment wel blij mee.
Wel belangrijk is dat je een keer de ABS getest heb zodat je weet dat je door moet stampen op de rem en niet loslaten als ABS geactiveerd wordt. Maar dat was al eerder gezegd.
Maar iig heeft ABS bij mij een keer een ongeluk weten te voorkomen. Op een B weg tussen de bossen kwam plots een ree opduiken.
De enige oplossing was uitwijken en heel hard remmen. Door het uitwijken kwam de rechter kant van de auto in de (gladde) berm en de linker kan op het (niet gladde) asfalt. ABS zorgde ervoor dat de auto rechtuit bleef gaan en ik maximaal kon remmen.
Zonder ABS was er waarschijnlijk iets raars gebeurt (boompje knuffelen). Ik was er op dat moment wel blij mee.
Wel belangrijk is dat je een keer de ABS getest heb zodat je weet dat je door moet stampen op de rem en niet loslaten als ABS geactiveerd wordt. Maar dat was al eerder gezegd.
Volvo S60 T5 Geartronic