Airco aan of uit?
-
- 2nd Gear member
ik heb ook altijd, zomer en winter, de airco aan
440 1.8 2x-V40 1.9d 1999- V40 1.8 europa sport 2002-V70 2004 170pk 17";thor, sinds 12-2007 org.xenon - V70 2010 2.0d - V70 2015 T5 -Nu V90 2022 T6 Inscription en er bij een bmw Z4 3.0si cabrio uit 2006
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Helaas zien de meeste gebruikers een airco slechts als zomerse koelmachine. Eigenlijk is het "klimaatbehandeling", want ook in de winter zorgt het ding voor een beter binnenklimaat.
Als je 's winters alleen verwarming aanhebt, moet het atmosferische vocht via de vrij kleine achterventilatieopeningen weg. Dat lukt op kleine ritten nauwelijks. En vooral met veel mensen in de auto (die lekker zitten uit te ademen) ontstaat met name in het laatste deel van de rit veel vocht in de auto dat niet meer wegkan, omdat de rit beëindigd wordt.
Een airco blijft tot de laatste seconde het overtollige atmosferische vocht wegwerken via zijn eigen systeem. Daardoor blijft het dus 's winters droger in een airco-auto.
En dat waardeer je dus extra als je 's ochtends in de kou geen beslagen binnenzijde van de ramen hebt...
Als je 's winters alleen verwarming aanhebt, moet het atmosferische vocht via de vrij kleine achterventilatieopeningen weg. Dat lukt op kleine ritten nauwelijks. En vooral met veel mensen in de auto (die lekker zitten uit te ademen) ontstaat met name in het laatste deel van de rit veel vocht in de auto dat niet meer wegkan, omdat de rit beëindigd wordt.
Een airco blijft tot de laatste seconde het overtollige atmosferische vocht wegwerken via zijn eigen systeem. Daardoor blijft het dus 's winters droger in een airco-auto.
En dat waardeer je dus extra als je 's ochtends in de kou geen beslagen binnenzijde van de ramen hebt...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Oceanracer
- Geartronic member
Met dat laatste ben ik het oneeens. Doordat de airco tot het laatst toe wordt gebruikt, blijft er dus tot het laatst vocht zitten in de verdamper. Wanneer de motor wordt afgezet wordt deze niet meer gedroogd. Dat gebeurt immers alleen 's zomers. (via de nablaasfunctie, maar die hebben lang niet alle auto's met ECC) Wanneer 's morgens de auto wordt gestart, wordt het nog aanwezige vocht uit de verdamper direct door de auto verspreid, met als gevolg een beslagen voorruit. Wanneer de buitentemperatuur dan ook nog eens onder de 5 graden is, zal de aircopomp niet aanslaan en is die vochtige voorruit met de nog koude aanjagerlucht nauwelijks te verwijderen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- hadico
- 5th Gear member
Het nadroog systeem werkt altijd als maar aan de voorwaarden is voldaan waaronder het moet werken ,het zal dus zomer's vaker werken(warm hoge luchtvochtigheid) dan bij lage buitentemperaturen ,simpel omdat dan niet aan de voorwaarden word voldaan.(werkingsduur, temp,aansturing pomp)
S'winters of met lage temperaturen werkt het systeem wel maar door de lagere temp. zal de pomp minder vaak aanslaan daar het syst. aan en uit gaat op de syst.druk , bij lage temp. kan er minder vloeistof verdampt worden simpel omdat er geen warmte voorhanden is om te kunnen verdampen.
Doordat het syst. dan minimaal of nagenoeg niet hoeft te koelen (dan blijft de pomp uit) word niet aan de voorwaarden voor nadrogen voldaan , hoeft in dit geval ook niet omdat er geen vocht ophoopt in de verdamper , er gaat nl. wel koude (droge)lucht doorheen die in het interieur word geblazen welke dus ook de verdamper droogt.
S'winters of met lage temperaturen werkt het systeem wel maar door de lagere temp. zal de pomp minder vaak aanslaan daar het syst. aan en uit gaat op de syst.druk , bij lage temp. kan er minder vloeistof verdampt worden simpel omdat er geen warmte voorhanden is om te kunnen verdampen.
Doordat het syst. dan minimaal of nagenoeg niet hoeft te koelen (dan blijft de pomp uit) word niet aan de voorwaarden voor nadrogen voldaan , hoeft in dit geval ook niet omdat er geen vocht ophoopt in de verdamper , er gaat nl. wel koude (droge)lucht doorheen die in het interieur word geblazen welke dus ook de verdamper droogt.
- Oceanracer
- Geartronic member
Mooi technisch verhaal. Maar het feit blijft dat de verdamper in de auto het koudste onderdeel is, dus dat daar (of ie nou vaak aan is geweest of niet) altijd vochtig is. En door de koude in de nacht droog ie niet en blaast ie dat vocht de volgende ochtend door de auto heen.
Als het systeem niet hoeft te koelen, kun je dus in die periode net zo goed de airco handmatig uitschakelen. Loop je ook niet de kans in een hagelbui in ene dicht te slaan! Want door de extreme temperatuurdaling slaat de compressor in ene niet meer aan en zit je wel met je opgehoopte vocht uit de verdamper.
Ieder moet natuurlijk zelf weten wat ie doet met z'n ECC, maar zo kun je wel de voor- en nadelen tegen elkaar opwegen.
Als het systeem niet hoeft te koelen, kun je dus in die periode net zo goed de airco handmatig uitschakelen. Loop je ook niet de kans in een hagelbui in ene dicht te slaan! Want door de extreme temperatuurdaling slaat de compressor in ene niet meer aan en zit je wel met je opgehoopte vocht uit de verdamper.
Ieder moet natuurlijk zelf weten wat ie doet met z'n ECC, maar zo kun je wel de voor- en nadelen tegen elkaar opwegen.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ter aanvulling nog even over de verdamper:
Door de slechte afwatering en gebruikte materialen gaan bij alle S60/V70 modellen de verdampers lekken. Standaard! Ipv het probleem bij de bron aan te pakken heeft Volvo er voor gekozen middels symptoombestrijding te voorkomen dat dit weer zou gebeuren. Toegegeven, er gaan nu meer condensors defect dan verdampers, maar ik hou toch graag mijn verdamper zo droog mogelijk. En daarmee zou ik een vergrootte kans lopen op lekkende afdichtingen en een vaste compressor. We zien het wel. Het vervangen van de compressor is in elk geval minder kostbaar dan de verdamper en ik ben weer even verlost van het irritante gehik bij het bekrachtigen van de compressor.
Door de slechte afwatering en gebruikte materialen gaan bij alle S60/V70 modellen de verdampers lekken. Standaard! Ipv het probleem bij de bron aan te pakken heeft Volvo er voor gekozen middels symptoombestrijding te voorkomen dat dit weer zou gebeuren. Toegegeven, er gaan nu meer condensors defect dan verdampers, maar ik hou toch graag mijn verdamper zo droog mogelijk. En daarmee zou ik een vergrootte kans lopen op lekkende afdichtingen en een vaste compressor. We zien het wel. Het vervangen van de compressor is in elk geval minder kostbaar dan de verdamper en ik ben weer even verlost van het irritante gehik bij het bekrachtigen van de compressor.
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
Eventjes uit het laatste berichtje: bij airco op automatisch, merk ik dat er "iets" elke keer aan en afslaat, vooral bij langzaam (file)rijden. Een soort relais-tik ofzo. Is dat waar jij het over hebt, Oceanracer?en ik ben weer even verlost van het irritante gehik bij het bekrachtigen van de compressor.
Is daar een oplossing voor?
Verder staat de airco bij mij liefst uit buiten de zomer. Wel zorg ik dat ie circa elke week zo'n 10 minuten even proefdraait. En dan wel op de snelweg, zodat ie na uitschakelen lekker kan opdrogen tijdens de rit (tegen schimmel inderdaad).
Is dat onverstandig of juist verstandig allemaal?
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
- Oceanracer
- Geartronic member
Dat is dus het inschakelen door de magneet van de aircopomp. De poelie zelf draait continu mee met de motor (via de riem) maar wordt afhankelijk van de koelbehoefte een paar seconden in- en uitgeschakeld. Vooral het in schakelen is waarneembaar.
Een oplossing is een nieuwe compressor met magneetkoppeling, maar het probleem blijft en zal na verloop van tijd altijd weer verergeren.
Ik vind het verstandig, zoals jij er mee omgaat. Maar anderen vinden mij onverstandig.
Een oplossing is een nieuwe compressor met magneetkoppeling, maar het probleem blijft en zal na verloop van tijd altijd weer verergeren.
Ik vind het verstandig, zoals jij er mee omgaat. Maar anderen vinden mij onverstandig.

-
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Als ik deze hele thread zo doorlees lijkt mij dit nog de meest verstandige optie: Je verbruikt geen onnodige extra energie, de airco blijft in conditie en je voorkomt luchtjes.........Chrizzle D5 schreef: Verder staat de airco bij mij liefst uit buiten de zomer. Wel zorg ik dat ie circa elke week zo'n 10 minuten even proefdraait. En dan wel op de snelweg, zodat ie na uitschakelen lekker kan opdrogen tijdens de rit (tegen schimmel inderdaad).
Is dat onverstandig of juist verstandig allemaal?
Jeroen
V50 1.6 benzine
V50 1.6 benzine
-
- Starter
Goed, dan heb ik tot slot nog een laatste vraag voor alle duidelijkheid, ik begrijp dus dat je de airco het best op aan en automatisch kunt zetten ??
- Johan
- 5th Gear member
Zo is het!
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Bedankt Hadico voor je duidelijke technische uitleg. Ik vind het prettig als iemand die 34 jaar bij Volvo werkt, het eindelijk eens duidelijk uitlegt, zodat al die indianenverhalen over airco's kunnen verstommen...
Enne, omdat ik mijn airco altijd aanheb, heb ik 's ochtends vroeg nooit last van beslagen ramen. Uitleg: zie Hadico.
Enne, omdat ik mijn airco altijd aanheb, heb ik 's ochtends vroeg nooit last van beslagen ramen. Uitleg: zie Hadico.
Volvo Rules the Road
- Oceanracer
- Geartronic member
Goed lezen is ook een kunst. Maar geloof wat je wilt en doe er mee wat je goed dunkt. 

- Battlecruiser
- 8th Gear member
Met dat lezen heb je ongelijk. Maar ik geloof liever de ervaren monteur.
Maar je mag best het laatste woord in deze hebben, zeg nog maar wat en dan mag wat mij betreft het topic op slot. Doei!
Maar je mag best het laatste woord in deze hebben, zeg nog maar wat en dan mag wat mij betreft het topic op slot. Doei!
Volvo Rules the Road
-
- 3rd Gear member
Toch snap ik het nog steeds niet (ben leek ...), onder de 5 graden zou het niet werken. Desondanks heb ik in de winter, sinds airco (eerst handmatig en nu ecc) zelden last van beslagen ramen. Ideaal die airco in de winter, ook bij lage temperaturen. In de andere auto, zonder airco, beslaan de ramen direct, door de vochtige lucht die je zelf uitademt. En het ontwamen duurt vele malen langer.
Die 5 graden, hoe wordt die gemeten? Kan het zijn dat door de motorwarmte de temperatuur als snel 5 graden of hoger is?
Die 5 graden, hoe wordt die gemeten? Kan het zijn dat door de motorwarmte de temperatuur als snel 5 graden of hoger is?
V70 - 140pk - 2003
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik heb in mijn lesauto al maanden de airco niet meer aangehad en nog nooit beslagen ramen gehad. Dus of het nou allemaal aan de airco ligt....
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Heb er ook geen last van , gewoon goed gebruik maken van de uitblaas openingen .Oceanracer schreef:Ik heb in mijn lesauto al maanden de airco niet meer aangehad en nog nooit beslagen ramen gehad. Dus of het nou allemaal aan de airco ligt....
Moet je s'ochtends eens voor het stoplicht om je heel kijken hoeveel mensen met een vettig doekje op hun voorruit zitten te smeren.
Heb er zelf alleen last van na een sauna avond , ben dan schijnbaar zo verhit dat de ramen beslaan .
Dan even de airco aan en de ruiten zijn zo weer schoon, verder 1x in de week even 10 minuten de airco aan , en op tijd weer uit om het 1 en ander weer te laten drogen..
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Kobus gaat naar Appelscha
- 2nd Gear member
ik rijd 1000 km per week, snelweg, en mijn ervaring is dat ik schrale vingers krijg als ik de airco aan heb, bovendien vind ik de lucht onprettig droog
V70 D5 Summum (full options) MY 2005 457 dkm
V70 2.5 D 210 dkm MY 2000 (zaliger)
Kobus gaat niet meer naar Erik Huzen in Holten
V70 2.5 D 210 dkm MY 2000 (zaliger)
Kobus gaat niet meer naar Erik Huzen in Holten