Stuurbediening Telefoon/Audio

bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Rene68 schreef:We kunnen er zo lullig over doen als we willen maar als je audio/telefoonbediening op je stuur hebt maar je kunt het vervolgens niet gebruiken dan is dat een functionele misser.
dat werkt toch ook? je moet alleen een extra handelingetje verrichten om te switchen.
Bij een automatische versnelling moet je hem eerst ook even in "R" zetten om achteruit te rijden terwijl het ding toch "automaat" heet
Rene68
4th Gear member

Dat klopt, maar dat is een eenmalige handeling als je stilstaat. Bij de telefoon/audio moet je dit onder het rijden doen. Let wel, er zijn twee knoppen voor de telefoon op je stuur. Als ze de twee knopjes voor telefoon ook alleen voor telefoon zouden houden en de audio knoppen voor audio, net als de specifieke navigatieknoppen, dan zou dit probleem er niet zijn.

Ik weet helemaal niet of het bij andere merken anders is geregeld maar ik weet iig bij BMW dat je dat met iDrive allemaal regelt. Daarbij hoef je niet te kijken wat je doet en kun je je blik op de weg houden.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Fulaks
6th Gear member

Dan moet je wel op cursus om te voorkomen dat je met de i-Drive eerst koffie zet en je schietstoel activeert alvorens je kan telefoneren :D
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Rene68 schreef:Ik weet helemaal niet of het bij andere merken anders is geregeld maar ik weet iig bij BMW dat je dat met iDrive allemaal regelt. Daarbij hoef je niet te kijken wat je doet en kun je je blik op de weg houden.
i-drive bedien je tegenwoordig vanaf je stuurwiel?
Rene68
4th Gear member

Zitten bij jou de versnellingspook en pedalen ook op het stuur Bart?

Die weet je zonder te kijken te vinden. Als je op de tast moet wisselen tussen telefoon en audio moet je kijken. Bij iDrive (waarvan de moeilijkheid ook zwaar overdreven wordt want tijdens een proefrit in een 5 serie heb ik de radio en navigatie bediend zonder ook maar een letter in een boekje te hebben gelezen) kun je je 'pookje' blindelings vinden. Verder kun je dan per ongeluk de versnellingspook pakken maar verder zit er niks. Dat in tegenstelling tot mijn dashboard waar toch minimaal 20 knopjes zitten.

Wat mij betreft hadden ze het gedaan op de plek waar ik nu de four-c drukkers heb zitten.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Je mist 'the point' even, om een i-drive te bedienen moet je je rechterhand volledig van het stuur afhalen, je kunt bij Volvo je rti, je telefoon en je audio vrijwel volledig zonder je handen van het stuur af te halen bedienen.
Om te kijken waar je in het menu van je i-drive zit zul je toch op gezette tijden echt even naar beneden moeten kijken.
Rene68
4th Gear member

Sorry Bart, maar jij mist 'the point' even. Om de iDrive te bedienen hoef je niet naar het pookje te kijken want daar valt niets op/aan te zien. Wat je doet zie je op het scherm voor je. Uiteraard moet je 1 hand van het stuur halen maar dat moet je ook om naar phone/audio mode te switchen of, als je geen GT hebt, om te schakelen. The point is juist dat je naar je middenconsole moet kijken en één hand van het stuur moet halen. Dat is wat ik jammer vind. Vwb het navgatiesysteem heb je helemaal gelijk maar daar heb ik het ook niet over, dat is perfect. Maar de bediening van Audi/Phone is dus anders terwijl dat niet hoeft.

Overigens kan het wel want in de Honda Civic Hybrid van mijn vriendin kan het wel.
cornelis
2nd Gear member

Het lijkt erop dat steeds meer mensen een cursus nodig hebben om te begrijpen hoe de verschillende opties in hun auto werken. Dan kan je jezelf gaan afvragen of dat nu aan de handleiding of het gemiddelde IQ ligt.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@rene68, heb een aantal concurrenten geprobeerd maar deel jouw mening geenszins.
Volvo for life
Rene68
4th Gear member

Het is niet alleen een mening Bart, het is een constatering dat het bij Volvo anders werkt dan bij sommige concurenten. Volvo doet daar overigens wel iets mee. Zo heb ik bij Volvo aangekaard dat wanneer de bestuurdersairbag er uit knalt deze, als je handen 10 voor 2 op het stuur zitten, altijd je pols of hand raakt. Resultaat bij mij was dat een deel van mijn pols ontvelt was en ik twee weken met een dikke pols heb gelopen omdat de pees een oplazer had gekregen. Volvo heeft dat vrij snel opgelost in alle modellen. Dat is luisteren naar de klant (ik realiseer mij terdege dat mijn melding niet de aanleiding was hoor). Als een klant iets constateert kun je daar onwijs lang welles nietes discussies over voeren maar als het de perceptie van de klant is dan moet je als fabrikant serieus kijken of er iets te verbeteren valt. De mensen die hier kritiek geven zijn wel mensen die Volvo rijden en daar een fiks bedrag voor over hebben. Alchemist meldt dit en ik ben het met hem eens. Beide rijden we in een dure auto die wij bewust hebben gekozen. Maar ik word niet verblind door liefde en bedek zeker niet alles met de mantel der liefde.

Als iets kan worden verbeterd waarom zou je dat niet willen....
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

ik zeg niet dat ik geen verbeteringen zou willen, ik ben het oneens met de stelling dat de grote Duitse merken het beter voor elkaar hebben
Volvo for life
Alchemist
3rd Gear member

Iedereen die hier iets gemeld heeft bedankt voor de input & discussie!
Verder: Peace brothers! :happyhippy:

Conclusies:
- er is op dit moment geen "oplossing" voor het "probleem"
- niet iedereen tilt even zwaar aan deze tekortkoming, ook al kan het beter (zie aangedragen voorbeelden van NIET-Duitse auto's)
- elke auto heeft zo zijn tekortkomingen: groot & klein
- ik hoop in ieder geval dat Volvo dit verbetert.

P.S. @cornelis: het gemiddelde IQ is altijd 100, dat is de definitie van IQ... :wink:
P.S. @bartsimpson: touch screen navi is natuurlijk flut, een vettige bedoening, ver van je stuur voor meerdere handlingen, etc. Geef mij dan maar liever spraakgestuurd (weet niet hoe goed dit werkt, maar begreep dat TomTom dat goed onder controle had?).
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Rene68
4th Gear member

@Bart: dat klopt, sterker nog, bij de meeste is het minder maar er zijn uitzonderingen waardoor ik de conclusie trek dat het beter kan.

@Alchemist: dit is idd één van de weinige tekortkomingen van verder een superieure auto. Als ik er zwaar aan zou tillen dan had ik de BMW gekocht die ook nog eens goedkoper is. Maar de Volvo wint het op zoveel andere punten!
cornelis
2nd Gear member

Dat gemiddelde IQ van 100 is bij lange na niet het geval bij vele automobilisten.
Rene68
4th Gear member

Ik ben geneigd het daarmee eens te zijn..... vandaag ook weer. Het was toch weer waar gladheid zo maar zo kunnen optreden. Maar lekker door kachelen op de snelweg. Een Jeep Grand Cherokee spande wel de kroon. Die dacht waarschijnlijk omdat jij in 4-wheeldrive reed dat hij ontastbaar was. Rechts inhalen over de vluchtstrook want meneer wilde 140 rijden waar je 100 mag.....
Mir
3rd Gear member

Fulaks schreef:
Mir schreef:Mijn s40 my09 heeft wel de optie om om het stuur op 'exit'/'ophangen' te drukken waardoor ik terug naar het audio menu ga.
Ja, als je gebeld wordt en je staat op FM, dan kom ik na het gesprek terug gewoon op FM. Maar als je zelf wil bellen, dan moet je eerst op 'phone' drukken op de middenconsole.
Nee, ik kan met het groene knopje het telefoon menu openen waarin de laatst gebelde personen te zien zijn.

2 keer op die knop drukken betekend bij mij; m'n laatst gebelde persoon nogmaals bellen. Maar ik kan uiteraard ook gewoon 'scrollen'.

Wil ik de telefoonlijst in z'n geheel zien, dan zal ik inderdaad op PHONE moeten drukken. Maar dat is logisch, ze kunnen die knoppen op je stuur maar 1 functie geven ;)
Alchemist
3rd Gear member

@Mir Nog ff alles geprobeerd en in de V70 werkt 't als volgt (niet :wink: ):
- als radio/cd speelt: groene en rode telefoonhoorn op het stuur doen helaas niets!
- als Ipod/USB speelt: groene en rode telefoonhoorn op het stuur openen/sluiten de mappenstructuur van het Ipod/USB apparaat...

Dus om te gaan bellen = altijd eerst op Phone duwen om functie "telefoon"te starten.
Pas bij gebeld worden of geactiveerde telefoon werken de groene en rode telefoonhoorn voor de telefoon... logica :? ?

In de V50 lijken de toetsen dus wel het gewenste programmering te hebben?
Fulaks
6th Gear member

Bij mij is er helemaal geen groene en rode telefoonhoorn... hoort die bij de ingebouwde telefoon ? Ik heb enkel Bleutooth ingebouwd, op de knopjes staat enter en exit.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Mir
3rd Gear member

Het is bij mijn s40 inderdaad ingebouwd. Dus in het stuur.
Alchemist
3rd Gear member

Fulaks schreef:Bij mij is er helemaal geen groene en rode telefoonhoorn... hoort die bij de ingebouwde telefoon ? Ik heb enkel Bleutooth ingebouwd, op de knopjes staat enter en exit.
:oops: excuses, nog maar eens gekeken zonder roze bril:
2 zwarte knopjes met ENTER en een Telefoonhoorn resp. EXIT en een Telefoonhoorn met een diagonale streep er door (handleiding blz 104).
Heb BT af fabriek.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”