Aftermarket xenon lampen v70 (MY08<)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Paul
Geartronic member

Nou Bert, dat lichtbeeld is dus echt niet hetzelfde. Heb namelijk ervaring ermee in mijn 206. Maakte niet uit hoe ik die lampen afstelde, al zag ik zelf niks meer, dat licht kwam overal!

Ook al laat je het professioneel afstellen, zelfs al is de apparatuur perfect. Je ziet al op het lichtbeeld-apparaat (waar je de lampen mee kan afstellen) een heel vreemd licht beeld.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Paul schreef:Nou Bert, dat lichtbeeld is dus echt niet hetzelfde. Heb namelijk ervaring ermee in mijn 206. Maakte niet uit hoe ik die lampen afstelde, al zag ik zelf niks meer, dat licht kwam overal!

Ook al laat je het professioneel afstellen, zelfs al is de apparatuur perfect. Je ziet al op het lichtbeeld-apparaat (waar je de lampen mee kan afstellen) een heel vreemd licht beeld.
Wat ik niet begrijp is hoe dat kan. Als je een lichtbron hebt die GOED SYMMETRISCH is geplaatst in de reflector dan mag er toch geen verstrooiing zijn? Of is het zo dat Xenon zich zo anders gedraagt dan halogeen dat de fysieke eigenschappen anders zijn en de normale wetten voor brandpunt/afstand/reflectie niet meer opgaan?

Ik weet niet hoe aftermarket setjes werken omdat ik er (nog) geen ervaring mee heb, maar iedere keer lees ik hier dat deze ALLEEN maar trammelant en ellende veroorzaken.

Is het dan echt zo dat deze altijd verkeerd geplaatst worden in een lamp?
Jeroen

V50 1.6 benzine
Rob2u
5th Gear member

BarnOwl schreef: Wat ik niet begrijp is hoe dat kan. Als je een lichtbron hebt die GOED SYMMETRISCH is geplaatst in de reflector dan mag er toch geen verstrooiing zijn? Of is het zo dat Xenon zich zo anders gedraagt dan halogeen dat de fysieke eigenschappen anders zijn en de normale wetten voor brandpunt/afstand/reflectie niet meer opgaan?
Het is toch echt een ander lichtbeeld! Bij halogeen werkt het bewerkte glas mee om het lichtbeeld te "richten". Ik heb het idee dat vanwege de veel grotere intensiteit van Xenon (2 a 3 keer zoveel!) dit ervoor zorgt dat er veel verstrooing plaatsvindt. Helemaal verklaren kan ik het ook niet maar wellicht zijn er Natuurkundigen onder ons..... :)
BarnOwl schreef: Ik weet niet hoe aftermarket setjes werken omdat ik er (nog) geen ervaring mee heb, maar iedere keer lees ik hier dat deze ALLEEN maar trammelant en ellende veroorzaken.
En het is zeker niet ALTIJD kommer en kwel, ik rijd al maanden zonder problemen met zo'n setje :!:
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
V70 T5 assen
5th Gear member

Ben geen expert op dit gebied , maar altijd wel goede cijfers bij natuurkunde :D .
Maar het kan zijn dat het licht van xenon eerder reflecteert op het glas ,dan dat het glas het doorlaat omdat xenonlicht een andere golflengte heeft .
En dat lampen met orgineel xenon misschien een ander soort glas/kunstof samenstelling hebben???

En wat mij verder opvalt in de advertentie,s voor deze HID lampen als er een fotootje bij staat is dat deze lampjes de gasontlading hebben over het hele glazenhuis , terwijl een halogeenlamp enkel een gloeidraad op de juiste plek heeft zitten die zijn licht op de juiste manier op de refektor brengt.

Dit zijn zo 2 redenen waardoor er veel strooilicht zou kunnen zijn .

Let wel ik schud deze 2 oorzaken zo uit mijn mouw en zeg ook niet dat dit het is .

Dus schiet maar als jullie er anders over denken :puppydogeyes:
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
asta
5th Gear member

Zoals V70 T5 assen al zegt:

1.Wat de verstrooiing veroorzaakt is dat het brandpunt van de aftermarket xenon lamp niet op hetzelfde punt in de lamp zit als de originele halogeen lamp. (uitgesloten sommige sets waarover nagedacht is)
Hierdoor reflecteert het licht anders in de lamp/lens/reflectoren.

2.Bedenk ook dat de grote van het brandpunt gelijk moet zijn om eenzelfde lichtbeeld te krijgen, bij een groter brandpunt zal je ook een ander lichtbeeld krijgen met als gevolg verstrooiing van het licht.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

asta schreef:Zoals V70 T5 assen al zegt:

1.Wat de verstrooiing veroorzaakt is dat het brandpunt van de aftermarket xenon lamp niet op hetzelfde punt in de lamp zit als de originele halogeen lamp. (uitgesloten sommige sets waarover nagedacht is)
En is er misschien een lijstje van sets die wel goed zijn voor de V70 v.a. MY2001? Dan zijn we al weer een heel eind verder......
Jeroen

V50 1.6 benzine
arnoud
8th Gear member

V70 T5 assen schreef:En dat lampen met orgineel xenon misschien een ander soort glas/kunstof samenstelling hebben???
Alle originele Xenon lampen hebben helder glas (later kunststof), en de 'oude' lampen zitten achter geribbeld mat glas. Dat zorgt ook voor veel meer verstrooiing.
XC60 T6 AWD Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
asta
5th Gear member

@barnowl,

Ik heb geen lijstje voor je, kan je alleen mijn ervaring delen met de Xenon lampen van Target Automotive.
In deze set zitten orginele Philips Xenon lampen van de lichtkleur 6000k.
Niet gelijk denken dit is blauw licht nee deze lampen zijn echt 6000k en geven een witte lichtbundel, je hebt dus absoluut geen blauwe gloed in de lichtbundel zitten.
Heel veel setjes van concurrerende merken hebben bij 6000k een blauw paarse gloed, dit vind ik persoonlijk niet mooi en is ook nog eens erg onrustig aan de ogen.
Ik heb de set gekocht bij www.kew.nl en tevens een set virtuele ballasten wat samen iets meer dan € 400,- gekost heeft.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”