Pagina 2 van 4

Geplaatst: 11.12.2008 - 16:30
door Carfreak
Door de mijne te (laten) importeren heb ik toch zo'n 8000 euro bespaart vorig jaar. Bovendien met volledige onderhoudshistorie van de dealer uit Dusseldorf. Of het nu nog loont durf ik niet te zeggen.

Geplaatst: 30.12.2008 - 21:36
door qatsanqat
Heb deze maand mijn XC90 uit Frankrijk geimporteerd. In la France zijn deze volvo's nog etwas billiger dan in deutschland (en ik spreek de taal vrij goed, dat helpt) Onderhandelen lukt nog wel, maar ik heb ook wel eens begrepen dat in duitsland de prijzen wat meer vast liggen. OOk voor Frankrijk geldt dat onderhandelen zeker niet mogelijk is met de percentages die we in nederland gewend zijn. Zowel in Fr als in Dtsl is de verkoper (als het een commerciele partij is) verplicht op de factuur te vermelden wanneer er schade is geweest aan de auto. Staat het er niet op, dan is het dus ook niet zo, danwel heb je later iig een stuk in handen als het tegendeel mocht blijken; wat overigens niet te hopen is). Daarnaast zorg je natuurlijk dat het onderhoudsboekje er bij zit met stempels en al.

Ik adviseer wel om bij een dealer/handelaar te kopen en niet particulier. Dat heb ik in Frankrijk in eerste instantie geprobeerd, maar dan moet je wel heel erg veel van cultuurverschillen houden :? Bij mij voelde dat op een gegeven moment niet goed meer.
Ik heb mijn XC bij een (Saab-)dealer gekocht nabij Parijs. Zeer professioneel en zeer vertrouwd. Daarnaast 1 jaar een verzekerde garantie; dus ik kan bij elke dealer terecht, dealers buiten frankrijk vooraf even bellen.

En het totale plaatje. Het scheelt bakken met geld. >20% met de dealer en >10% met de bekende volvo-handelaren. En dan heeft de mijne (een 2006, MY2007) 40k gelopen en het is een overcomplete Summum met RTI schuifdak enz. Daar moet je in nederland voor komen... Feitenlijk scheelt het je gewoon 1 bouwjaar en 60k op je teller en een uitvoeringsniveau.
Als ik het opnieuw moest doen; deed ik het gewoon weer zo. Gun jezelf wel een weekje of 6 om te zoeken en de markt goed te leren kennen, dan pluk je het lekkerste appeltje vanzelf :P

Geplaatst: 30.12.2008 - 21:43
door Macdaddy
Mijne komt uit noord Duitsland.

Gewoon onderhandeld (per telefoon adhv foto's !!) en een principe overeenkomst gefaxt.

Ben naar Hamburg gevlogen (uit Dusseldorf, 35 euro) en werd netjes afgehaald door de dealer, 3/4 uur rijden naar locatie en proefrit gemaakt. Alles in orde: betalen, export kenteken gehaald (samen met dealer) en naar huis gereden.

Heel goed verlopen. 2 reparaties zijn in de 1 jarige garantie probleemloos betaald na overleg van een NL dealer factuur. Het ligt dus ook een beetje van de service van de dealer...


savings 6000 euro

Geplaatst: 31.12.2008 - 17:09
door bartv70
hans anesthesie schreef:Er is inmiddels zoveel aanbod in gebruikte V70's uit 2002 dat importeren niet meer zo veel gaat opleveren denk ik.
Ik koop ook wel eens een andere auto ;-) elke keer kijk ik dan weer ruim over de landsgrenzen. Maar telkens vind ik alle voordelen niet tegen de nadelen opwegen. MAW: ik heb dan voor het kleine prijsverschil liever een orgineel NL auto met aantoonbaar onderhoud.
Beetje late reactie ivm verhuizing,

Je kunt er voor kiezen je Volvo bij een off. Volvodealer in het buitenland te kopen, de "nadelen"van niet aantoonbaar onderhoud,schades ed vermijd je
op die manier.
Een Volvo dealer in Duitsland cq Belgie heeft de zelfde garantie voorwaarden en stellen de zelfde eisen aan de auto als hier.
Het Selected used car label is overal het zelfde.

Toen ik 1 1/2 jaar geleden mijn V70 uit Belgie haalde werd deze geleverd door de off.Volvodealer met Selected used car garantie en de complete historie, keuringsrapport enz.
Het kleine prijsverschil bedroeg bij mij rond de €5500,-!
Zo te zien is zo'n bedrag niet in ieders ogen erg groot..maar in mijn ogen wel.
Ik betaalde voor een nagenoeg full-options V70 2.4D met Rica(198pk),heeft in Belgie geen gevolgen voor de garantie(staat op papier) van eind 2003 met 120.000km incl grote beurt(ook distributie)
€16.000 +€5500 BPM=€21.500.
Voor dat bedrag kan ik zelfs nu,20 maanden en 50.00km verder, nog niet terecht bij de dealer

Geplaatst: 31.12.2008 - 20:58
door Gast
bartv70 schreef:€16.000 +€5500 BPM=€21.500.
Voor dat bedrag kan ik zelfs nu,20 maanden en 50.00km verder, nog niet terecht bij de dealer
Idd bij de dealer niet.
Maar voor dat geld koop je ze in NL ook en ook wel voor minder.

Geplaatst: 31.12.2008 - 22:18
door bartv70
Off dealer prijzen vergelijken met handelaarsprijzen is appels met peren vergelijken.
Ik zeg niet dat dealerauto's per definitie beter zijn, het is een keuze die je als koper maakt

Geplaatst: 01.01.2009 - 02:47
door Gast
Niks handelaars prijzen, de auto's komen bij dezelfde handelaren vandaan.
Meestal komen ze bij Volvo-lease vandaan.
Voorheen hadden Volvo-dealers alleen recht op koop.
Kwam men er achter dat de Volvo-dealers de prijs zaten te drukken, dus werden er enkele vrije handelaren bij ingehaald.
www.wegkamp.nl is daar o.a. een voorbeeld van.

Geplaatst: 01.01.2009 - 09:59
door Goelette
het ligt aan de prijsklasse waarin je zoekt. Zoek je nieuwere auto's met lage km-standen dan ben je vrijwel zeker goedkoper uit in Duitsland of ander buitenland. Maar ben je zoals ik sowieso op zoek naar een goedkopere auto, dan scheelt het niks cq ben je duurder uit. Ik heb uiteraard ook in duitsland gezocht etc, maar de prijzen lagen daar maar 1000 euro lager (op auto's van ca 5000-8000 euro) Met BPM erbij ben je dan duurder uit dan in NL kopen. Gewoon een kwestie van ff uitrekenen dus :)

Ik lees hier trouwens relematig over exportkenteken: Let op, bij mijn weten zijn die dingen in heel Europa geldig, maar niet in NL! Vraag dit voor de zekrheid even na bij de RDW voordat je er wellicht onverzekerd mee rondrijdt in NL....! In NL hebben we wel het eendagskenteken dat je kunt aanvragen om naar de RDW/apk te gaan de eerste keer.

Geplaatst: 01.01.2009 - 10:37
door sbv
Wat je wel weer kan krijgen als je de auto in wilt ruilen dat je gelijk opmerkingen krijgt van het is een import auto dus minder waard. Mijn C30 komt uit Italie, wel in nederland gekocht en laatst kreeg ik nog wel een opmerking ja dat is import dus.......
Misschien dat Duitse import er minder last van heeft

Geplaatst: 01.01.2009 - 11:45
door Goelette
klopt wel, veel mensen zeggen dat. Waar het op slaat snap ik trouwens helemaal niet, maar het is wel zo :)

Geplaatst: 01.01.2009 - 11:48
door Paul
exporteer je hem toch weer? Dan krijg je de BPM terug.

Geplaatst: 01.01.2009 - 18:39
door bartv70
Goelette schreef:klopt wel, veel mensen zeggen dat. Waar het op slaat snap ik trouwens helemaal niet, maar het is wel zo :)
Het slaat helemaal nergens op maar het wordt graag door Nederlandse dealers gebruikt om de inruilprijs te drukken.
Het is natuurlijk onzin dat een, laten we even bij onze leest blijven, een Duitse Volvo dealer minder betrouwbaar is als zijn Nederlandse collega.
Als een Duitser zijn Volvo koopt bij de off dealer dan zal hij exact de zelfde verwachtingen hebben als een Nederlandse koper.
Het is wel heel begrijpelijk dat de garagisten hier in Nederland enorm balen van de BPM kosten.
Zie de lagere inruilprijs van een import auto als een stukje straf/terugpakken.
Te zielig voor woorden, maar zoals je zegt: "het is zo"

Geplaatst: 01.01.2009 - 19:08
door bart simpson
Paul schreef:exporteer je hem toch weer? Dan krijg je de BPM terug.
moet de 1e registratie wel van na 11/2006 zijn
bartv70 schreef:Het slaat helemaal nergens op maar het wordt graag door Nederlandse dealers gebruikt om de inruilprijs te drukken // Zie de lagere inruilprijs van een import auto als een stukje straf/terugpakken.
Zie het een andersom, kopers zijn doorgaans niet bereid om voor een importauto hetzelfde te willen betalen, er is o.a. geen kloppende NAP bij te krijgen of iets van een schadehistorie te raadplegen c.q. aan te tonen, vaak is de specificatie ook afwijkend.
Importauto's zijn daardoor "auto's met een verhaal" en die zijn nu eenmaal minder gewild, vandaar de lagere prijzen.

Geplaatst: 01.01.2009 - 19:47
door bartv70
Dat "verhaal" wordt in het leven geroepen door belanghebbende.
Een Belg,Duitser or what ever die zijn Volvo koop bij een Voilvodealer in "zijn" land heeft dezelfde zeker/onzekerheden, garantiebepalingen ed.
Als ik mijn situatie neem, ook ik heb een volledige onderhoudshistorie, aantal voorbezitters,schades, km.stand enz.(uit Belgie)
Als Nederlandse Volvodealers hun collega Volvodealers in het buitenland niet vertrouwen dan aangaande historie ed. dan is er iets mis in de organisatie.
In 2008 waren er bijna 100.000 geimporteerde autos in Nederland.
Geen kattepis denk ik

Geplaatst: 01.01.2009 - 19:51
door bart simpson
Iemand die hier zo'n importauto koopt kan geen "absolute" zekerheid geboden worden ten aanzien van een kilometerstand daar er geen NAP beschikbaar is, ook is er geen inzicht in gedane verzekeringsuitkeringen, (die staan in Duitsland aantoonbaar niet op een fahrzeugbrief!) allemaal op zich niet zo heel erg maar wel een reden voor een wat lagere waarde, dat was trouwens ooit de reden al dat iemand ooit een auto in het buitenland kocht, iemand kocht/koopt in het buitenland omdat diezelfde auto daar (veel) goedkoper was dan een hier te koop staande auto, zo'n importauto gaat met zijn relatieve onzekerheden hier toch ineens niet meer waard worden?
Probeer zo'n ooit uit Duitsland afkomstige auto maar weer eens terug in te ruilen bij die Duitse dealer, die hebben dan namelijk heel gelijksoortige argumenten om hem niet meer terug te willen, zij hebben geen inzage in Nederlandse systemen als NAP en schadepas

Geplaatst: 01.01.2009 - 21:30
door bartv70
Dus alle documentatie die onze Belgische Volvodealer bij de auto heeft meegegeven is van mindere "absolute" zekerheid dan alle docu die een Nederlandse Volvodealer aan haar klanten meegeeft????Gaat er niet in bij mij.



"Probeer zo'n ooit uit Duitsland afkomstige auto maar weer eens terug in te ruilen bij die Duitse dealer, die hebben dan namelijk heel gelijksoortige argumenten om hem niet meer terug te willen
Precies...."Dat verhaal wordt in het leven geroepen door belanghebbenden (dealer)"

Het wordt dus tijd voor een Europese databank

Geplaatst: 01.01.2009 - 22:32
door Paul
Het spijt me Bart, maar het is gewoon een auto met een verhaal. Auto klopt niet bij het kenteken. Als er bij mijn dealer een V70 staat uit 2003 met LV nummerbord en er staat er naast eentje ook uit 2003 met een GBL nummerbord. Zou ik ook de LV kiezen omdat het een auto is zonder verhaal.

Maar die GBL auto is meestal goedkoper omdat het importbak is, dus zou ik die kiezen als hij gewoon het 30% scheelt.

De enige oplossing voor dit gehele probleem is: Persoonlijke kentekenplaten, die een leven mee gaan en persoongebonden zijn en niet auto gebonden.

Geplaatst: 01.01.2009 - 22:39
door bartv70
Tja dan we verschillen we van mening, ik heb liever een goed verhaal dan geen verhaal

Geplaatst: 01.01.2009 - 22:43
door Ludo
Paul schreef:De enige oplossing voor dit gehele probleem is: Persoonlijke kentekenplaten, die een leven mee gaan en persoongebonden zijn en niet auto gebonden.
in Belgie is dat het geval.
eventuele schade history kan je ALTIJD achterhalen via de/een verzekering.

Geplaatst: 01.01.2009 - 22:58
door Gast
Tja, het blijven (import) auto's met een verhaal. Toch heb ik er ook naar gekeken. :wink:
Goedkoop importeren betekent ook weer goedkoop inruilen (verkopen). Eerlijk toch? :P

Je kan het dus ook anders bekijken, aan het eind van het "liedje" schrijf je net zoveel af. :wink:

Ik ben het dan ook met Hans eens een V70 2003 met LV in het kenteken gaat bij mij ook voor 1 met GBL in het kenteken,
of het moet idd > 30% schelen.
Daarbij het lijkt ook nog eens shit, zo'n nieuw kenteken op zo'n "oude" bak.
Het zelfde geldt voor zo'n 1tje of 2tje op de kentekenplaat. Ik loop er aan voorbij. :)